Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 19/02/2018 | 21:14 uur
Helaas voor jou Jurrien, doen ze bij MinDef niet aan dagkoersen !


Meer helaas voor defensie.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/02/2018 | 19:49 uur
The Spectator Index‏ @spectatorindex 

Value against US Dollar, past year.

Euro: +16.6%
UK Pound: +11.1%
.......
Canadian Dollar: +3.7%
......

Veel gepiep over een duurdere US$ - vs €euro in het Nederlandse F35 vervangingsdossier maar niemand roept iets als deze middels de wisselkoers aanzienlijk goedkoper is geworden... dus doe ik het maar  :angel:

Bijna 17% is serieus geld op het volledige budget.

Helaas voor jou Jurrien, doen ze bij MinDef niet aan dagkoersen !

Bij de Voorjaarsnota van 2016 is besloten meer rust te brengen in het planproces van Defensie.

Lange termijnplannen worden niet langer aangepast aan korte termijn geraamde dollarkoers, maar aan een meerjarig gemiddelde over de afgelopen 15 jaar. 

Plannen binnen de begrotingsperiode worden nog wel jaarlijks aan de korte termijnraming van het CBP aangepast.  Dit betekent voor het F-35 project dat er voor de periode 2018–2022 is geraamd met een dollarkoers van EUR 1= USD 1,07 en voor de periode vanaf 2023 met een dollarkoers van EUR 1= USD 1,21.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De roep om extra F35 voor de KLu is consistent....

'We mogen best trots zijn op wat we doen' #defensie https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2018/01/01_interview

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2105
The Spectator Index‏ @spectatorindex 

Value against US Dollar, past year.

Euro: +16.6%
UK Pound: +11.1%
Chinese Yuan: +7.7%
Japanese Yen: +5.4%
Indian Rupee: +3.9%
Russian Ruble: +0.3%
Brazilian Real: -6.1%
Turkish Lira: -3.5%
Swiss Franc: +7%
Canadian Dollar: +3.7%
South Korean Won: +5.8%
South African Rand: +10.8%

Veel gepiep over een duurdere US$ - vs €euro in het Nederlandse F35 vervangingsdossier maar niemand roept iets als deze middels de wisselkoers aanzienlijk goedkoper is geworden... dus doe ik het maar  :angel:

Bijna 17% is serieus geld op het volledige budget.


Sparkplug

Citaat van: Umbert op 25/01/2018 | 10:13 uur
Weet niet hoor maar denk dat het gros der onderdelen per (vracht)vliegtuig zal komen en gaan vooral voor correctief onderhoud, en voor grotere preventief onderhoud zal de kist zelfstandig naar Woensdrecht vliegen, En voor de long lead onderdelen zal een groot deel per boot aankomen in Rotterdam en dan per vrachtauto afgeleverd worden, daarom zal ook het voorspelbaar onderhoud zo belangrijk zijn.
Denk dat een boel mensen rond de basis wreed worden verrast wat de geluidssignatuur rond de basis voor hun gaat betekenen.

Ook Noorwegen (motoronderhoud) en Italië (groot onderhoud) krijgen te maken met meer bedrijvigheid en geluid. Er zal altijd wat te klagen zijn.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Parera op 19/01/2018 | 15:14 uur
Het dieplader deel zal gaan over onderdelen zoals de motoren e.d. die kunnen makkelijk over de weg vervoerd worden. Een hele kist ga je natuurlijk niet zomaar over de weg vervoeren, dat het leuk staat om de mensen gerust te stellen over geluidsoverlast dat is dan zo maar de meeste hele toestellen zullen gewoon aankomen vliegen op Woensdrecht verwacht ik.

Weet niet hoor maar denk dat het gros der onderdelen per (vracht)vliegtuig zal komen en gaan vooral voor correctief onderhoud, en voor grotere preventief onderhoud zal de kist zelfstandig naar Woensdrecht vliegen, En voor de long lead onderdelen zal een groot deel per boot aankomen in Rotterdam en dan per vrachtauto afgeleverd worden, daarom zal ook het voorspelbaar onderhoud zo belangrijk zijn.
Denk dat een boel mensen rond de basis wreed worden verrast wat de geluidssignatuur rond de basis voor hun gaat betekenen.

Parera

Citaat van: artemivanov op 19/01/2018 | 07:56 uur
Het meest verbazende stukje is:

Ik vraag me oprecht af hoeveel buitenlandse luchtmachten hun F-35 op een dieplader willen zetten...
Het dieplader deel zal gaan over onderdelen zoals de motoren e.d. die kunnen makkelijk over de weg vervoerd worden. Een hele kist ga je natuurlijk niet zomaar over de weg vervoeren, dat het leuk staat om de mensen gerust te stellen over geluidsoverlast dat is dan zo maar de meeste hele toestellen zullen gewoon aankomen vliegen op Woensdrecht verwacht ik.

artemivanov

Het meest verbazende stukje is:

CitaatDe F-35's  of delen daarvan die straks aan onderhoud toe zijn, worden over de weg aangevoerd waardoor het aantal vliegbewegingen beperkt blijft.

Ik vraag me oprecht af hoeveel buitenlandse luchtmachten hun F-35 op een dieplader willen zetten...

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/01/2018 | 16:41 uur
Mega-contract voor onderhoud F-35's in Woensdrecht

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/mega-contract-voor-onderhoud-f-35-s-in-woensdrecht~a75f11d2/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Maruh, hoe groot is dat mega contract dan ???

Aeronamic denkt dat in de loop der tijd ongeveer 50 mensen aangenomen moeten worden en ze zoeken deze high-tech mensen in de regio Woensdrecht.
Enkele jaren geleden werd bekend dat bij invoering van de LightningII er bij het Logistiek Centrum W'drecht mensen uit moesten / af moesten vloeien.

Bij het NFH-90 project koos de KM bewust ervoor om de logistiek (onderhoud, reparatie, magazijnen) in eigen beheer te houden en niet uit te besteden aan de industrie middels Performance Based Logistics (PBL) contracten.   Deze keuze zorgde ervoor dat problemen sneller en goedkoper konden worden opgelost.  Want men behield de kennis en ervaring in eigen huis.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 18/01/2018 | 16:56 uur
Ben benieuwd welke F-35 uit Japan komt. Het zou wat zijn als het eentje van de JASDF is.

Gaan niet alle tot nu toe gebouwde F35's die buiten de VS gemaakt zijn voor check naar de VS, dan vinden ze over land vliegen vaak een veiliger optie lijkt me, maar links-om de wereld rond is volgens mij wel veel langer maar ze vliegen dan in elk geval niet tegen de tijd in, want las volgens mij laatst een artikel dat de f35's die de VS in Japan wilde stationeren ook dit zouden testen.  En doen ze dat zo´n beetje de open dagen van de luchtmacht zou ik zeggen een mooie bezoeker  ;D

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 17/01/2018 | 21:40 uur
Oplossing:  je haalt bepaalde werkzaamheden uit het bestek en je zorgt dat de (hoofd)order een magere of zelfs negatieve winstmarge heeft. Voila, de financiele angel is er uit.
Een of enkele begrotingsjaren later, worden de uit het bestek weggelaten werken alsnog uitgevoerd, meerwerk dus en dat gaat tegen een 'zilveren of gouden' marge naar de aannemer.

Correct. De aannemer heeft tenslotte slechts één hoofdbelang, al dan niet voorzien fraaie mission statements, het genereren van een winstbijdrage voor zijn onderneming.

Ros

Citaat van: Poleme op 17/01/2018 | 21:40 uur
Crisis, ... uitmelken ?  Daar gaat mijn post helemaal niet over !

Je noemde zelf....onder de kostprijs ? Als je de ontwikkeling in de bouw van de afgelopen jaren, tijdens en na de crisis een beetje heb gevolgd zou je weten dat er heel veel werk is onvoldoende capaciteit  om het uit te voeren binnen het tijdsbestek die de opdrachtgevers graag zouden willen zien. Tijd maken kan je kopen en dat jaagt de prijs vanzelf op.

Met je eens dat dit klusje om de F-35 te huisvesten en om aan alle eisen te voldoen veel en wel heel veel miljoenen meer gaat kosten dan nu begroot is. En het meest  treurige van dit verhaal is dat je een  capaciteit er voor krijgt, waar je bijna niets mee kan doen. Wat is het... 4 toestellen die inzetbaar zijn voor missies ? Als we toch praten over geld over de balk  smijten, dit is een goed voorbeeld.