Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Mourning

#1778
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/07/2017 | 22:49 uur
Met + 3,6 mjd structureel spreek je over 36 miljard extra in 10 jaar, dan kan je wel een paar extra F35, subs, fregatten en tanks kopen (inclusief exploitatie en de bemensing met goede beloning)

Maar het zal onvoldoende blijken om aan alle wensen een invulling te geven.

Precies en dan zal dus keuzes moeten maken... dat heb ik nu al een paar keer aangegeven en niet alleen in dit topic. En mijn keuze zou dan zeker NIET zijn om de eerste gelden aan de F35 te besteden of op zijn best aan slechts enkele, maar zeker niet 10-24... misschien verder in de toekomst...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: A.J. op 09/07/2017 | 23:07 uur
Nergens heb jij die 1.6% eerder genoemd...

Net als jij moet je dat meer als een voorbeeld zien of nog beter een realistisch streven, 2% is dat tenzij er zoiets als een wereldoorlog dreigt m.i. in Nederland niet.

Overigens noem ik die 1,5-1,6 wel degelijk...

Citaat van: Mourning op 09/07/2017 | 22:41 uur
Heb ik het over 6 subs?

Het budget moet idd omhoog en snel ook, maar wees is ff realistisch, want de 2% gaan we niet halen, die weddenschap durf ik wel aan. Daar kunnen we lang over doorgaan, maar laten we eens zien wat we met bijv. 1,5-1,6%BNP kunnen... lijkt mij een stuk reeler.

... en heb ik dat percentage in het verleden echt idioot vaak laten vallen, maar goed ik kan niet alles wat elk ander lid schrijft onthouden, dus verwacht ik dat ook niet van anderen mbt mijn postings  ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lynxian

Citaat van: Poleme op 09/07/2017 | 19:42 uur
Neen, verkenners zullen we niet vergeten.

Voor aanvang van ops Allied Force in 1999 dacht men ook dat men niet meer onder de 15.000 voet hoefde te komen, want laser-, infrarood-, en GPS geleide bommen en raketten.  Helaas, de praktijk bleek anders en dan moest men toch nogal eens binnen het bereik van MANPADS opereren.
Belgische F-16AM's die tussen 2005 en november 2013 boven Afghanistan opereerden hadden het volgende munitie verbruik:
71 geleide bommen en
3.845 20mm granaten.

De F-16AM heeft in totaal 512 20mm schoten aan boord en een vuurstoot kostte meestal ruim 100 granaten
Het bovengenoemde munitie verbruik kostte in totaal EUR 1.438.000,-.
Ik heb geen detailkennis van de wapens die een F16 aan boord kan dragen, maar wat je aangeeft is dat er vijf bursts geschoten kunnen worden voordat alle granaten op zijn. Naar mijn weten is het boordkanon primair nog altijd bedoeld als backup wapen voor het luchtgevecht. Ik kan me niet voorstellen dat je in zo'n arcobatisch detailwerkje je maar 5 keer een poging krijgt om de tegenstander te raken voordat je munitie op is. Ik geloof heus wel dat die jongens goed zijn, maar zo goed?

A.J.

Citaat van: Mourning op 09/07/2017 | 22:45 uur
Dus met 1,6% kunnen we geen investeringen doen van belang voor onze krijgsmacht?

Nergens heb jij die 1.6% eerder genoemd...

A.J.

#1774
Citaat van: Mourning op 09/07/2017 | 22:41 uur
Heb ik het over 6 subs?

Ik gebruikte ze als voorbeeld... Er stond ook niet voor niets "bv" bij. Ik wil alleen maar aangeven dat met het huidige budget elke investering een aderlating is die elders in de organisatie gevoeld gaat worden.

Citaat
Het budget moet idd omhoog en snel ook, maar wees is ff realistisch, want de 2% gaan we niet halen, die weddenschap durf ik wel aan. Daar kunnen we lang over doorgaan, maar laten we eens zien wat we met bijv. 1,5-1,6%BNP kunnen... lijkt mij een stuk reeler.

Zie het antwoord van Jurrien.

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/07/2017 | 22:49 uur
Met + 3,6 mjd structureel spreek je over 36 miljard extra in 10 jaar, dan kan je wel een paar extra F35, subs, fregatten en tanks kopen (inclusief exploitatie en de bemensing met goede beloning)

Exact.

Citaat
Maar het zal onvoldoende blijken om aan alle wensen een invulling te geven.

Alles zal ook nooit gaan lukken maar ik denk dat je 90% alvast kunt afdekken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1772
Citaat van: Mourning op 09/07/2017 | 22:45 uur
Dus met 1,6% kunnen we geen investeringen doen van belang voor onze krijgsmacht? Ben ik het niet mee eens, wel is het zo dat je niet al je ideaal wensen dan kunt invullen en je zult moeten kiezen waar je je extra gelden het efficientst inzet...m.i...en dat is dus, nogmaals, mijn punt...niet de F35...

Met + 3,6 mjd structureel spreek je over 36 miljard extra in 10 jaar, dan kan je wel een paar extra F35, subs, fregatten en tanks kopen (inclusief exploitatie en de bemensing met goede beloning)

Maar het zal onvoldoende blijken om aan alle wensen een invulling te geven.

Mourning

Citaat van: A.J. op 09/07/2017 | 22:29 uur
Dan valt er ook niks nieuws aan te schaffen en kunnen de nieuwe subs vandaag nog de ijskast in en is dat de zwanenzang van de OZD.

Dus met 1,6% kunnen we geen investeringen doen van belang voor onze krijgsmacht? Ben ik het niet mee eens, wel is het zo dat je niet al je ideaal wensen dan kunt invullen en je zult moeten kiezen waar je je extra gelden het efficientst inzet...m.i...en dat is dus, nogmaals, mijn punt...niet de F35...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 09/07/2017 | 22:41 uur
Heb ik het over 6 subs?

Het budget moet idd omhoog en snel ook, maar wees is ff realistisch, want de 2% gaan we niet halen, die weddenschap durf ik wel aan. Daar kunnen we lang over doorgaan, maar laten we eens zien wat we met bijv. 1,5-1,6%BNP kunnen... lijkt mij een stuk reeler.

Met dat getal komt er grofweg 3,6 mjd structureel bij en kunnen we ons wel het e.e.a. veroorloven.

Mourning

Citaat van: A.J. op 09/07/2017 | 22:28 uur
Dus bv 6 subs aanschaffen levert bij een gelijkblijvend budget geen verdringingseffect op?

Het budget moet gewoon rap omhoog.

Heb ik het over 6 subs?

Het budget moet idd omhoog en snel ook, maar wees is ff realistisch, want de 2% gaan we niet halen, die weddenschap durf ik wel aan. Daar kunnen we lang over doorgaan, maar laten we eens zien wat we met bijv. 1,5-1,6%BNP kunnen... lijkt mij een stuk reeler.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 09/07/2017 | 22:28 uur
Dus bv 6 subs aanschaffen levert bij een gelijkblijvend budget geen verdringingseffect op?

Het budget moet gewoon rap omhoog.

Dat is het hele verhaal, niets meer en niets minder.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 09/07/2017 | 22:26 uur
Ik doe de voorspelling dat we die norm uberhaupt niet gaan halen....

Die is lekker gemakkelijk, met onze politici geen rocked science, maar we moeten er wel naar streven en wie weet worden we positief verrast.

Wordt het in 2021 een rood/groen kabinet, dan zijn zweefvliegtuigen al een verdringingseffect.  :sick:

A.J.

Citaat van: Mourning op 09/07/2017 | 22:26 uur
Ik doe de voorspelling dat we die norm uberhaupt niet gaan halen....

Dan valt er ook niks nieuws aan te schaffen en kunnen de nieuwe subs vandaag nog de ijskast in en is dat de zwanenzang van de OZD.

A.J.

Citaat van: Mourning op 09/07/2017 | 22:15 uur
Dit dus. Het gebruiken van een fors deel van de extra defensiegelden, en dat zal denk ik voor de meesten hier waarschijnlijk al tegenvallen kan VEEL efficienter gebruikt worden dan een paar extra F35's of gelooft er iemand daadwerkelijk dat we er wel even 24 extra gaan aanschaffen EN decennialang gaan onderhouden zonder verdringingseffecten?

Dus bv 6 subs aanschaffen levert bij een gelijkblijvend budget geen verdringingseffect op?

Het budget moet gewoon rap omhoog.

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/07/2017 | 22:19 uur
Het zal allemaal afhangen van wel of geen 2% BBP NAVO norm in 2024, is dat het geval dan zie ik het probleem niet, blijven we in gebreken dan zullen niet alle noodzakelijke wensen vervuld kunnen worden.

Ik doe de voorspelling dat we die norm uberhaupt niet gaan halen....
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).