Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 24/06/2017 | 23:39 uur
Geloof dat graag,maar denk niet dat je dat "verkocht" krijgt. ;)

Dus Duitsers(voorbeeld)laten sneuvelen en wij wat vrolijk varen en vliegeren. :dead:

Het is feitelijk al zo... de KL is lamgeslagen als het op grof geweld aankomt en kan alleen nog zeer beperkt haar mannetje staan met lichte middelen als peacekeepers... laat ze tijdens die rol niet pardoes stuiten op een nest oude Sovjet tanks op de een Afrikaanse Savanne...

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/06/2017 | 23:33 uur
Spijker op z'n kop!

Dit is iets wat politici kampachtig graag willen afschuiven naar de meer traditionele Europese landmacht landen... lees o.a. Duitsland.

Men is alleen vergeten dat we in de toekomst misschien wel eens tegen een tegenstander van formaat komen te staan en dat vliegen en varen toch niet zo "veilig" blijkt te zijn...

walter leever

#1718
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/06/2017 | 23:33 uur
Spijker op z'n kop!

Dit is iets wat politici kampachtig graag willen afschuiven naar de meer traditionele Europese landmacht landen... lees o.a. Duitsland.

Geloof dat graag,maar denk niet dat je dat "verkocht" krijgt. ;)

Dus Duitsers(voorbeeld)laten sneuvelen(op de grond) en wij wat vrolijk varen en vliegeren. :dead:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 24/06/2017 | 23:25 uur
Het kanon gedeelte is wat kort door de bocht(ik tel er 10,in mijn ogen "echte"kanonnen)daar ga je met de geleaste al over heen. ;)


6 Inzetbare houwitsers en 3 functionerende lease tanks...  :sick:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 24/06/2017 | 23:25 uur
Ik ben 't met je eens dat potentiele slachtoffers(of misschien is "body bags"duidelijker)in een conflict nooit prettig zijn,en dan druk ik me nog zacht uit.En dat diegene die daartoe besloten heeft er op zou afgerekend kunnen worden.(als dat 't gene is wat je bedoeld )


Spijker op z'n kop!

Dit is iets wat politici kampachtig graag willen afschuiven naar de meer traditionele Europese landmacht landen... lees o.a. Duitsland.

walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/06/2017 | 23:10 uur
Natuurlijk heb je een punt.. maar voor de politiek zijn boots on the ground simpelweg niet sexy en potentieel desastreus voor hun eigen carrière...

Dus tel uit je winst (of verlies), de KM heeft meer kanons dan de KL kanonnen heeft.

Ik ben 't met je eens dat potentiele slachtoffers(of misschien is "body bags"duidelijker)in een conflict nooit prettig zijn,en dan druk ik me nog zacht uit.En dat diegene die daartoe besloten heeft er op zou afgerekend kunnen worden.(als dat 't gene is wat je bedoeld )

Aan de andere kant is 't natuurlijk zo dat als je mensen in een conflict stuurt dit eigenlijk bijna niet te vermijden is(hoe graag we ook zouden willen dat alleen de "bad guys"sneuvelen) ;)
En daar moeten we ook niet flauw over doen,als je wilt gaan tot 't "gaatje"(oftewel de hele weg,inzet tot aan de winst)

Het kanon gedeelte is wat kort door de bocht(ik tel er 10,in mijn ogen "echte"kanonnen)daar ga je met de geleaste al over heen. ;)

Om terug te komen op dit onderwerp,idd is 't huidig beoogde aantal van 37 natuurlijk veel te weinig(lijkt wel een amateur vereniging)en daar willen we,als ze er voor kiezen,de Belgische ook bij tellen,wtf?  :hrmph:

Dus er zullen in mijn ogen meer bij moeten komen,ik denk aan minstens 50 stuks,maar zoals al gezegd zijn er ook nog vele andere zaken die hoog op 't (wens)lijstje staan en die moeten nu effe voorrang krijgen. ;)

A.J.

Citaat van: Ros op 24/06/2017 | 22:47 uur
Ik ga uiteraard geen namen noemen, maar het zijn wel voormalige collega's die nog als reservist op de MOB's   werkzaam zijn.  Ik denk zelfs dat het gros van het huidig personeel binnen Defensie de toekomst  niet rooskleurig en vol vertrouwen tegemoet zien.

Mjah. De mensen die ik spreek (Klu, operationeel) zien de komst van de F-35 en de Reaper juist wel als een positieve ontwikkeling voor de toekomst.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 24/06/2017 | 21:29 uur
en 4 F16's wel? En met miljarden extra worden dat er mogelijk 6 of heeeeeel misschien 8 F35's... dan moeten we dus een aantal van 12-20 extra toestellen kopen... reken dat mbt aanschaf en onderhoud maar uit. Lijkt me behoorlijk kostbaar t.o.v. bijv. een bataljon MBT's, vergroten FTE's artillerie, extra ATGW's en/of een aantal onbemande koepels voor de pantserinfanterie.

Natuurlijk heb je een punt.. maar voor de politiek zijn boots on the ground simpelweg niet sexy en potentieel desastreus voor hun eigen carrière...

Dus tel uit je winst (of verlies), de KM heeft meer kanons dan de KL kanonnen heeft.

Ros

Citaat van: A.J. op 24/06/2017 | 18:05 uur
Wie zijn dat dan?

Ik ga uiteraard geen namen noemen, maar het zijn wel voormalige collega's die nog als reservist op de MOB's   werkzaam zijn.  Ik denk zelfs dat het gros van het huidig personeel binnen Defensie de toekomst  niet rooskleurig en vol vertrouwen tegemoet zien.

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/06/2017 | 16:01 uur
Budgettair is de KL ongeveer net zo groot als KM en KLu te samen en als ik dan zie dat de  volledige landmacht ingezet moet worden om 3.600 man in Polen te laten oefen waarbij als snel duidelijk werd dat Nederland niet meer in staat was (en is)  om met dit relatief kleine aantal mensen en middelen de oefening bij te benen dan vraag ik me af wat de KL nog voor meerwaarde heeft binnen de NAVO of een Europese defensieorganisatie...

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/06/2017 | 16:01 uurOnze 3 inzetbare lease tanks en 6 houwitsers zullen het verschil niet meer maken.

en 4 F16's wel? En met miljarden extra worden dat er mogelijk 6 of heeeeeel misschien 8 F35's... dan moeten we dus een aantal van 12-20 extra toestellen kopen... reken dat mbt aanschaf en onderhoud maar uit. Lijkt me behoorlijk kostbaar t.o.v. bijv. een bataljon MBT's, vergroten FTE's artillerie, extra ATGW's en/of een aantal onbemande koepels voor de pantserinfanterie.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/06/2017 | 16:01 uurIndien onvoldoende structureel reanimatie budget beschikbaar wordt gesteld dan zie ik liever de levensvatbare KL delen verkassen naar de Duitsers, wij behouden en versterken de NATRES, voegen hier de Genie aan toe, hevelen het KCT en luchtmobiel over naar de mariniers en focussen ons op donker- en lichtblauw zodat we meerwaarde kunnen blijven leveren aan: Nederland, Europa en de NAVO.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 24/06/2017 | 21:18 uur
Dan snap ik niet dat je zo stellig WEL de KL wilt dumpen maar de KLU buiten schot laat...

Dat is niet wat ik wil, dat is wat het lijkt.

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/06/2017 | 19:03 uur
Nee dus!

Dan snap ik niet dat je zo stellig WEL de KL wilt dumpen maar de KLU buiten schot laat...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 24/06/2017 | 15:05 uur
Omdat het nodig is vanuit mijn dreigingsbeeld, visie en ambitieniveau.
Niet voor het een of ander, maar dit kan overkomen alsof dit topic een directe relatie heeft tot jouw topic over de toekomst van de NL krijgsmacht. Schijnbaar, maar dat is mijn interpretatie, zijn al je reacties gericht op je blog.
Ik denk dat je hier erg omzichtig mee om moet gaan. Er moet een scheidslijn zijn tussen de vrijheid die je hebt over je blog en hetgeen waarover we hier van gedachten wisselen. En dat zal moeilijk worden/zijn.

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 24/06/2017 | 18:29 uur
Is dit de zinsnede zoals je het bedoelt?
Oeps..veranderingen niet helemaal weer verwijdert..moet zijn..
"Omdat het nodig is vanuit mijn dreigingsbeeld, visie en ambitieniveau."

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 24/06/2017 | 16:40 uur
En jij ziet die meerwaarde van 4 inzetbare jachtbommenwerpers wel?  ;D ;D ;D

Nee dus!