Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

dudge

Citaat van: Sparkplug op 18/02/2016 | 16:37 uur
Dat van de SDB had ik al in mijn bericht aangepast inclusief bron. Heb echter nog nergens iets kunnen vinden over de Gripen in combinatie met de AIM-9X. Als dit mogelijk is, dan doet Saab dat specifiek voor een bepaalde exportklant.

Een aantal wapens moeten we toch al vervangen. Een deel kan geïntegreerd worden. Lukt mee en relatief minor issue.

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 18/02/2016 | 16:37 uur
Dat van de SDB had ik al in mijn bericht aangepast inclusief bron. Heb echter nog nergens iets kunnen vinden over de Gripen in combinatie met de AIM-9X. Als dit mogelijk is, dan doet Saab dat specifiek voor een bepaalde exportklant.

Ook de AIM-9X kan zonder veel moeite geïntegreerd worden, dit is ook al een optie voor de C/D klanten met de nieuwe mk4 radar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Strata op 18/02/2016 | 16:18 uur
?? AIM-9X staat gewoon op de planning voor Gripen en de SDB is/wordt binnenkort geïntroduceerd met MS20 standaard (Gripen E is MS21).

Dat van de SDB had ik al in mijn bericht aangepast inclusief bron. Heb echter nog nergens iets kunnen vinden over de Gripen in combinatie met de AIM-9X. Als dit mogelijk is, dan doet Saab dat specifiek voor een bepaalde exportklant.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Defensie gaat geluid F-35 permanent meten

Nieuwsbericht | 18-02-2016 | 15:30

Defensie gaat rond de vliegbases Leeuwarden en Volkel permanent het geluid meten van het nieuwe F-35-jachtvliegtuig. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert neemt dit  advies over van de stuurgroep motie Eijsink. Die bestaat uit omwonenden, lokale overheden en Defensie. Dit heeft zij vandaag aan de Kamer laten weten.

Het is de bedoeling om in de loop van 2017 te beginnen met de metingen. Zo wordt voor de komst van de F-35 in 2019 alvast ervaring met het meten opgedaan. Het is de bedoeling dat eind mei of begin juni 2016 voor het eerst een F-35 tijdelijk naar Nederland komt voor zogenoemde belevingsvluchten. Dit toestel maakt, vergezeld door een F-16, enkele starts en landingen en vliegt oefencircuits. Zo kunnen omwonenden het geluid van beide toestellen ervaren en vergelijken.

Inzicht piekniveaus

De stuurgroep, die is opgericht naar aanleiding van de motie Eijsink over het geluid van de F-35, komt tot dit advies op basis van rapporten van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. De geluidsmetingen rondom de vliegbases Leeuwarden en Volkel geven een beeld van de betrouwbaarheid van de geluidsberekeningen en inzicht in de piekniveaus.

Samen met omwonenden

Het vervullen van de Defensietaken door vliegtuigen en helikopters zorgt voor geluid. De minister is zich er terdege van bewust dat dit rond vliegbases overlast kan veroorzaken. Zij wil er alles aan doen om dit tot het minimum te beperken. Bijvoorbeeld door de adviezen uit het rapport samen met de omwonenden ter hand nemen. Daarom heeft zij de Friese gedeputeerde Michiel Schrier gevraagd om voorlopig door te gaan met zijn werk als voorzitter van de stuurgroep. Dit om de uitvoering van de adviezen te begeleiden.

Meetpost beschikbaar

Voor zo betrouwbaar mogelijke resultaten zullen de metingen permanent worden uitgevoerd. Daarnaast stelt Defensie voor beide vliegbases een mobiele meetpost beschikbaar. Als daar behoefte aan is, kan daarmee ook op grotere afstand van de bases worden gemeten. Defensie wil de stuurgroep actief betrekken bij de keuze van de meetlocaties en de meetmiddelen. Dat geldt ook voor het openbaar maken van de meetresultaten en de beoordeling daarvan.

Mindef

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 18/02/2016 | 16:08 uur
Ook bij de JAS 39E Gripen moet de KLu deels in andere bewapening investeren. De AIM-9X past niet. Het is niet duidelijk of een Gripen variant de GBU-39 (SDB) kan afwerpen.

Waar de KLu sowieso niet onderuit komt, is een ander kaliber munitie voor het boordkanon van de F-16 vervanger.

?? AIM-9X staat gewoon op de planning voor Gripen en de SDB is/wordt binnenkort geïntroduceerd met MS20 standaard (Gripen E is MS21).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Citaat van: doncadena op 18/02/2016 | 15:43 uur
Dat de Gripen E/F slechts 20 jaar meegaat, waarop is die opinie gebaseerd? ik zie geen enkele onderbouwing daarvoor.Zijn moderne software huishouding wijst eerder op het tegendeel, bovendien is een tweezits kist, best handig bij de inzet van onbemande vliegtuigen of drones. Strata wees daar terecht op. Enkele discussianten hebben het over het aantal Gripen's wat je nodig zou hebben in plaats van de Rafales.
Ik denk dat hier gedoeld wordt op de Zwitserse situatie, 3 Rafales of 5 Gripens.
Voor Nederland geldt echter niet alleen de eigen luchtverdediging, maar ook de inzet bij internationale missies, waarbij het noodzakelijk kan zijn om in verschillende gebieden actief te zijn.Dan is een groter aantal vliegtuigen voor ongeveer hetzelfde geld, een groot voordeel.
De Rafale is ongetwijfeld een uitstekend gevechtsvliegtuig, maar hij is wel duurder in aanschaf en exploitatie. Bovendien zal de luchtmacht dan moeten investeren in andere wapens(systemen), dat het extra kostbaar zal maken.
Het ontwerp van het toestel zelf is al veel ouder dan de JAS-39E.
over 20 jaar zal het ontwerp waarschijnlijk niet meer aansluiten bij de eisen.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

#917
Citaat van: doncadena op 18/02/2016 | 15:43 uur
De Rafale is ongetwijfeld een uitstekend gevechtsvliegtuig, maar hij is wel duurder in aanschaf en exploitatie. Bovendien zal de luchtmacht dan moeten investeren in andere wapens(systemen), dat het extra kostbaar zal maken.

Ook bij de JAS 39E Gripen moet de KLu deels in andere bewapening investeren. De AIM-9X past niet. Het is niet duidelijk of een Gripen variant de GBU-39 (SDB) kan afwerpen.

Waar de KLu sowieso niet onderuit komt, is een ander kaliber munitie voor het boordkanon van de F-16 vervanger.

Edit. De SDB wordt in een brochure genoemd.
http://saab.com/globalassets/commercial/air/gripen-fighter-system/gripen-for-brazil/pdf-gripen-ng/gripen-ng-brochure.pdf

Afwachten of dit ook voor de GBU-53 (SDB II) geldt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

doncadena

#916
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/02/2016 | 16:20 uur
Ik snap dat kwantiteit ook telt... maar het is en blijft mij overtuiging dat de Gripen E/F een kist is die (slechts) 20 jaar mee gaat als primaire kist ipv 30 á 40 jaar, maar goed, ook dat is een keuze.

Dat de Gripen E/F slechts 20 jaar meegaat, waarop is die opinie gebaseerd? ik zie geen enkele onderbouwing daarvoor.Zijn moderne software huishouding wijst eerder op het tegendeel, bovendien is een tweezits kist, best handig bij de inzet van onbemande vliegtuigen of drones. Strata wees daar terecht op. Enkele discussianten hebben het over het aantal Gripen's wat je nodig zou hebben in plaats van de Rafales.
Ik denk dat hier gedoeld wordt op de Zwitserse situatie, 3 Rafales of 5 Gripens.
Voor Nederland geldt echter niet alleen de eigen luchtverdediging, maar ook de inzet bij internationale missies, waarbij het noodzakelijk kan zijn om in verschillende gebieden actief te zijn.Dan is een groter aantal vliegtuigen voor ongeveer hetzelfde geld, een groot voordeel.
De Rafale is ongetwijfeld een uitstekend gevechtsvliegtuig, maar hij is wel duurder in aanschaf en exploitatie. Bovendien zal de luchtmacht dan moeten investeren in andere wapens(systemen), dat het extra kostbaar zal maken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 18/02/2016 | 14:26 uur
Iedereen ziet dat ding toch als de nieuwe Fyra...behalve onze luchtmacht-boys :devil:

Sinds wanneer nemen wij SP uitspraken over hier op dit forum  :sick:

Daarnaast ik zie graag hoe de F35 functioneert met block 3F/block 4 software voordat ik me verlaag tot het meeheulen met de "specialisten"

Oorlogsvis

Citaat van: Zander op 18/02/2016 | 09:35 uur
Ik zie de F35 ook nog steeds als de nagel aan de doodskist van de Nederlandse krijgsmacht.
Te duur in aanschaf en veel te duur in onderhoud voor een toch al veel te kleine krijgsmacht als de onze.
Daarnaast moeten we nog maar eens zien of het ding wel kan of gaat kunnen wat ons is beloofd.
Iedereen ziet dat ding toch als de nieuwe Fyra...behalve onze luchtmacht-boys :devil:

Harald

Citaat van: Ros op 18/02/2016 | 12:59 uur
Shelters zijn niet alleen tegen luchtaanvallen maar dienen ook als bescherming tegen aanvallen/sabotage op de grond. Met alleen versterkte hangaars ga je wel heel veel vragen van de beveiliging/bewaken van het veld.

Anderzijds 1 grote hal met 10 vliegtuigen is makkelijker te bewaken dan 10 shelters ver uit elkaar in de bossen.

En financieel ook goedkoper te bouwen

Voorbeeld : F-15 shelters op Elmendorf AFB (Alaska)
http://www.kiewit.com/projects/transportation/air/elmendorf-afb-aircraft-weather-shelters/

In October 1996, Kiewit finished construction of eight aircraft weather shelters for the U.S. Army Corps of Engineers to protect USAF F-15E Strike Eagles from the harsh Alaskan environment at Elmendorf Air Force Base.

The shelters feature drive-through aircraft bays with a central core housing, mechanical/electrical support, tool storage, and administration areas. The bays are 63 feet by 73 feet and separated by concrete "blast walls" containing all equipment needed for missile loading, fueling, and normal maintenance operations. Site improvements for the $15 million project involved utility extensions, security and ramp lighting, and apron paving. Of the 36,000 cubic yards of apron paving, 30,000 cubic yards featured 13-inch-thick concrete aircraft pavement with more than six inches of crushed aggregate drainage.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 18/02/2016 | 12:59 uur
Shelters zijn niet alleen tegen luchtaanvallen maar dienen ook als bescherming tegen aanvallen/sabotage op de grond. Met alleen versterkte hangaars ga je wel heel veel vragen van de beveiliging/bewaken van het veld.

Vanuit die invalshoek had ik het nog niet bekeken.

Ros

Shelters zijn niet alleen tegen luchtaanvallen maar dienen ook als bescherming tegen aanvallen/sabotage op de grond. Met alleen versterkte hangaars ga je wel heel veel vragen van de beveiliging/bewaken van het veld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 18/02/2016 | 12:24 uur
Bedoelde meer dat ze in de VS alles bij elkaar parkeren.

Bij elkaar parkeren zou ik ook anders over denken, wel graag een verspreiding van de middelen maar of dat noodzakelijk is in shelters?

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/02/2016 | 12:22 uur
Zeker, maar ik kan mij de beelden ook herinneren van 1 B2 die een rondje Libische militaire vliegvelden inclusief shelters vloog...

Bedoelde meer dat ze in de VS alles bij elkaar parkeren.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.