Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Sparkplug

Citaat van: doncadena op 14/02/2016 | 16:20 uur
Het gezaghebbende magazine Jane's in Londen heeft een staatje gepubliceerd over de operationele kosten van een zestal gevechtsvliegtuigen welke nu actueel zijn. Het zijn de operationele kosten per uur.
Gripen NG        $ 4700      F/16     $ 7700  Hornet E-F  $11000   Rafale   $16500    Eurofighter Typhoon  $ 18000     F-35    $31000

Gelet op die cijfers heb ik een voorkeur voor de Gripen, zodat daarmee in de expolotatie geld bespaard kan worden, voor andere taken van de krijgsmacht. Opvallend is dat de tweemotorige toestelllen, vooral de Hornet E-F veel goedkoper zijn dan de één motorige F-35.
Deze waarden noemde Janes al in 2012. Heb je toevallig ook die van 2015?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

doncadena

#851
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/02/2016 | 23:25 uur
Bij 8 + 2 F35, dan kunnen we dus net zo goed de luchtmacht opheffen.

50 Gipens? Dat zou misschien net kunnen maar dat is het resterende gereserveerde budget voor de F16 vervanger ook op... Daarnaast... laat de nieuwe Gripen ook eerst maar eens zien dat deze waarde voor zijn geld oplevert, de E heeft nog voor geen millimeter gevlogen. (de omgebouwde D is wat mij betreft geen argument)

Als Visser zegt dat de omgebouwde Gripen D voor hem geen argument is, dan klinkt dat heel parmantig.
Voor de fabrikant betekende de testen van dit demo vliegtuig, testen van alle systemen incl. deelsystemen, sensorfusie, van de nieuwe Aesa radar, de IRST, de wapensystemen, waaronder de meteor missile en de software, dat men met vertrouwen kon beginnen aan de bouw van de Gripen E.
De laatste berichten zijn dat de bouw op schema ligt en binnen budget en dat hij in 2016 zijn eerste proefvlucht kan maken. Uiteraard zullen nog vele tests volgen. Volgens de planning worden de eerste Gripen E's afgeleverd in 2018.Dat zijn de berichten van de fabriek, dus niet uit onafhankelijke bron. Saab heeft wat dat betreft echter een reputatie te verliezen. Ik denk dat projectleider general Bogdan erg blij zou zijn als zijn F-35 zo ver zou zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#850
Citaat van: doncadena op 14/02/2016 | 16:20 uur
Jurrien Visser ziet blijkbaar over het hoofd dat de bezuinigingen op Defensie in de laatste 25 jaar uitgevoerd zijn door ministers van verschillend politiek pluimage, van links tot rechts, uiteraard om verschillende motieven.De economische vooruitzichten zijn niet zo positief, dat een werkelijk structurele verhoging van het defensie-budget er in zit. De huidige zogenoemde verhogingen dienen om de reeds onder handen zijnde bezuinigingen te beperken. Ook ik vind dat het budget moet stijgen naar het in de Navo afgesproken percentage .

Het is mij natuurlijk bekend dat de grootste slachting van defensie heeft plaats gevonden onder respectievelijk VVD en CDA politiek "leiderschap" en dat oppositie gebrul (CDA) en verkiezingsretoriek (VVD) absoluut geen garantie is voor een meer verantwoordelijk defensiebeleid.

Ik verwacht alleen iets meer kans op een structurele verhogen dan de kans dat dit gebeurd vanuit een linkse coalitie.

doncadena

#849
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/02/2016 | 11:49 uur
Van deze coalitie verwacht ik niet zo veel, hooguit een symbolische verhoging (100-250 mjn) van het budget, bovenop de reeds gemaakte afspraken. (tenzij conflicten uit de klauwen lopen)

Al hoop ik dat ingezien gaat worden dat de aanstaande boeggolf (veroorzaakt door het pluche zelf) een oplossing vereist.

De beste kans op een structurele noemenswaardige verhoging zal vrees ik komen te liggen bij het opvolgend kabinet, wordt dat CDA+VVD+?? dan is er een gerede kans, wordt het over links dan zou maar zo weer een graai in de kas gedaan kunnen worden met alle desastreuze gevolgen van dien.

Jurrien Visser ziet blijkbaar over het hoofd dat de bezuinigingen op Defensie in de laatste 25 jaar uitgevoerd zijn door ministers van verschillend politiek pluimage, van links tot rechts, uiteraard om verschillende motieven.De economische vooruitzichten zijn niet zo positief, dat een werkelijk structurele verhoging van het defensie-budget er in zit. De huidige zogenoemde verhogingen dienen om de reeds onder handen zijnde bezuinigingen te beperken. Ook ik vind dat het budget moet stijgen naar het in de Navo afgesproken percentage . De gelden zullen dan besteed moeten worden aan de gehele krijgsmacht. Een aantal hebben al een wensenlijstje in deze pagina's ingediend. Ik ben het heel erg eens met Strata Blog krijgsmacht next generation, met vooral het principe wat goed is, is goed genoeg, het hoeft niet altijd het allerbeste te zijn. Zeker als dat allerbeste alleen op papier bestaat, maar niet in de praktijk wordt waargemaakt. Een batch F-35's extra???? waarom ???  Volgens de luchtmacht top destijds hadden we een behoefte stelling van ca.120 JSF als opvolger van de F-16, dat werd verlaagd tot 87, daarna tot 56 en nu zouden we de taken met 37 stuks kunnen doen, al lijkt dat niet erg geloofwaardig. Nu het ernaar uitziet dat we niet onder de bestelling van de eerste batch van 8 toestellen uit kunnen komen,pleit ik er in ieder geval voor het daartoe te beperken. En verder uit te zien naar een tweede goedkoper toestel, goedkoper in prijs en goedkoper in operationele kosten, dat weegt het zwaarste, zodat niet andere defensie onderdelen van de krijgsmacht ervoor moeten opdraaien.
Het probleem van de hoge operationele kosten van de F-35 is de reden voor de actie in Noorwegen, vanwege de vrees voor de uitholling van de defensie.
Voor en tweede toestel denk ik aan de Hornet 18E/F ( ik weet dat de shelters uit gebouwd moeten worden) of de Gripen E/F.
Het gezaghebbende magazine Jane's in Londen heeft een staatje gepubliceerd over de operationele kosten van een zestal gevechtsvliegtuigen welke nu actueel zijn. Het zijn de operationele kosten per uur.
Gripen NG        $ 4700      F/16     $ 7700  Hornet E-F  $11000   Rafale   $16500    Eurofighter Typhoon  $ 18000     F-35    $31000

Gelet op die cijfers heb ik een voorkeur voor de Gripen, zodat daarmee in de expolotatie geld bespaard kan worden, voor andere taken van de krijgsmacht. Opvallend is dat de tweemotorige toestelllen, vooral de Hornet E-F veel goedkoper zijn dan de één motorige F-35.

Natuurlijk kan er bezwaar worden gemaakt voor het hebben van twee verschillende toestellen, dat moet dan maar ( doen we met helicopters ook), de kosten wegen daar ruimschoots tegen op en er kunnen dan meer toestellen worden besteld, wat een kwaliteit op zich oplevert.

Lex

Citaat van: Robert2 op 14/02/2016 | 14:34 uur
Ze worden niet voor niets afgelost. Het personeel heeft óók rust nodig. BAP komt eraan, vanaf juli volgend jaar zullen wij het waarschijnlijk weer ATF-ME overnemen. Het is al druk genoeg, want dan zijn de oefeningen niet eens meegeteld...
Treffend in dit geheel is dit artikel; http://www.omropfryslan.nl/nieuws/de-grens-van-de-leeuwarder-vliegbasis-bereikt

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Robert2 op 14/02/2016 | 15:30 uur
We hebben al gezien bij ATF-ME dat er kisten werden terug getrokken. Het lijkt mij dat al zouden ze zelfs weer kisten inzetten, dat dat niet lang vol te houden is.

Het is armoe troef.

Robert2

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/02/2016 | 14:45 uur
Dat begrijp ik, de vraag is of Den Haag zich wel iets aantrekt van rust-herstel en onderhoudsperiodes en de militaire top trapt vrijwel nooit op de rem onder het credo: we can do it.
We hebben al gezien bij ATF-ME dat er kisten werden terug getrokken. Het lijkt mij dat al zouden ze zelfs weer kisten inzetten, dat dat niet lang vol te houden is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Robert2 op 14/02/2016 | 14:34 uur
Ze worden niet voor niets afgelost. Het personeel heeft óók rust nodig. BAP komt eraan, vanaf juli volgend jaar zullen wij het waarschijnlijk weer ATF-ME overnemen. Het is al druk genoeg, want dan zijn de oefeningen niet eens meegeteld...

Dat begrijp ik, de vraag is of Den Haag zich wel iets aantrekt van rust-herstel en onderhoudsperiodes en de militaire top trapt vrijwel nooit op de rem onder het credo: we can do it.

Robert2

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/02/2016 | 13:55 uur
Misschien als de NL F16's door onze zuiderburen worden afgelost dat er ruimte is voor 4 stuks en een tanker?
Ze worden niet voor niets afgelost. Het personeel heeft óók rust nodig. BAP komt eraan, vanaf juli volgend jaar zullen wij het waarschijnlijk weer ATF-ME overnemen. Het is al druk genoeg, want dan zijn de oefeningen niet eens meegeteld...

Micheltje

Ja idd daarom zeg ik ook half want in feite weet men nog niet echt wat ze ermee aan moeten

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Micheltje op 14/02/2016 | 14:09 uur
Beste Ros,

Daar moet ik het half mee oneens te zijn met je.
VNL is nog geen partij met aanzien en moet eerst maar eens presteren etc, maar ze hebben wel een agenda met de 2% norm.

http://www.vnl.nu/speerpunten/

Helaas is VNL te klein en vooralsnog onbeduidend in het Haagsche.

Micheltje

Citaat van: Ros op 14/02/2016 | 11:31 uur
De "budget club" maakt wel de dienst uit en de 2% NAVO norm bestaat al een aantal jaren niet meer in het Haagsche. Er is geen enkele partij die eerder, nu en straks deel  wil nemen aan het proces een coalitie te vormen, die deze norm op de partijagenda heeft staan. Tussen Defensie een belangrijk onderwerp vinden en in de praktijk daar uitvoering aan geven zit een wereld van verschil. Dat is in de afgelopen jaren telkens wel weer gebleken.

Eerst maar zien waar de huidige coalitie mee gaat komen voor het budget 2017. Gaat een belangrijk punt worden met de verkiezingen van 2017 in het verschiet. Al te fanatiek inzetten op Defensie ten kosten van andere, voor de burgers zeer belangrijke punten, is natuurlijk vragen om problemen.

Los van de redelijke kans dat deze coaltie kan struikelen op het budget 2017............. :cute-smile:

Beste Ros,

Daar moet ik het half mee oneens te zijn met je.
VNL is nog geen partij met aanzien en moet eerst maar eens presteren etc, maar ze hebben wel een agenda met de 2% norm.

http://www.vnl.nu/speerpunten/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#840
Citaat van: Zeewier op 14/02/2016 | 13:28 uur
Off-topic: sowieso lijkt dat thema van 'vet op de botten' geen issue meer te zijn of zo (?). :neutral: Ik hoorde/las Han ten Broeke alweer oreren over Libië. Op zich terecht dat wij daar een hand zouden moeten toesteken maar sorry dat kunnen wij niet meer tillen.  

Een participatie in een te verwachten actie zal zich moeten beperken tot een minimum of een symbolische bijdrage want veel hebben we niet meer in te brengen.... een schip voor de kust levert weinig soelaas al zouden LCF's met hun 127MM een bijdrage kunnen leveren in de kust regio.

Misschien als de NL F16's door onze zuiderburen worden afgelost dat er ruimte is voor 4 stuks en een tanker?

Mocht het komen tot voetjes op de grond, dan zou Marns en/of luchtmobiel een rol kunnen spelen... maar of we dat moeten willen?

Zeewier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/02/2016 | 11:49 uur
Van deze coalitie verwacht ik niet zo veel, hooguit een symbolische verhoging (100-250 mjn) van het budget, bovenop de reeds gemaakte afspraken. (tenzij conflicten uit de klauwen lopen)

Al hoop ik dat ingezien gaat worden dat de aanstaande boeggolf (veroorzaakt door het pluche zelf) een oplossing vereist.

De beste kans op een structurele noemenswaardige verhoging zal vrees ik komen te liggen bij het opvolgend kabinet, wordt dat CDA+VVD+?? dan is er een gerede kans, wordt het over links dan zou maar zo weer een graai in de kas gedaan kunnen worden met alle desastreuze gevolgen van dien.
Er zal best nog een batch F-35's bij komen van een stuk 15. Maar kijk eerst eens naar de leveringsdata. Het opvolgende kabinet hoeft niet off the shelf bij te kopen. Dat is een kwestie voor het daar weer opvolgende kabinet (2021).
Off-topic: sowieso lijkt dat thema van 'vet op de botten' geen issue meer te zijn of zo (?). :neutral: Ik hoorde/las Han ten Broeke alweer oreren over Libië. Op zich terecht dat wij daar een hand zouden moeten toesteken maar sorry dat kunnen wij niet meer tillen.  

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 14/02/2016 | 11:31 uur
Eerst maar zien waar de huidige coalitie mee gaat komen voor het budget 2017. Gaat een belangrijk punt worden met de verkiezingen van 2017 in het verschiet. Al te fanatiek inzetten op Defensie ten kosten van andere, voor de burgers zeer belangrijke punten, is natuurlijk vragen om problemen.


Van deze coalitie verwacht ik niet zo veel, hooguit een symbolische verhoging (100-250 mjn) van het budget, bovenop de reeds gemaakte afspraken. (tenzij conflicten uit de klauwen lopen)

Al hoop ik dat ingezien gaat worden dat de aanstaande boeggolf (veroorzaakt door het pluche zelf) een oplossing vereist.

De beste kans op een structurele noemenswaardige verhoging zal vrees ik komen te liggen bij het opvolgend kabinet, wordt dat CDA+VVD+?? dan is er een gerede kans, wordt het over links dan zou maar zo weer een graai in de kas gedaan kunnen worden met alle desastreuze gevolgen van dien.