Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 09/12/2015 | 16:33 uur
De Meteor moet dan ook niet met de AIM-120A/B/C worden vergeleken, maar wel met de AIM-120D.

Ik heb de Meteor  ook met de  AIM-120D vergeleken.

Ros

Citaat van: Elzenga op 09/12/2015 | 16:23 uur
Achterhoede gevecht weer?!......of denkt iemand hier echt, dat de aanschaf van de F-35s nog kan worden gestopt en een ander toestel dan gekozen wordt?

Op het huidig Haags niveau is het al gestopt bij de 8 stuks die besteld zijn. Wat de opvolgers gaan of kunnen doen is gissen ? Staat of valt met de politieke ambities en wat je er vor over heb om in een coalitie plaats te mogen nemen.

Citaat
Ik geloof daar niet in..dus ben nu vooral druk met de vraag of we naast de F35A ook de B zouden moeten aanschaffen..hoe dit past in een grotere visie en ambitieniveau en hoeveel toestellen we dan nodig zouden hebben (en betaalbaar zijn).

Sterkte gewenst  :cute-smile:

dudge

Citaat van: Elzenga op 09/12/2015 | 16:23 uur
Achterhoede gevecht weer?!......of denkt iemand hier echt, dat de aanschaf van de F-35s nog kan worden gestopt en een ander toestel dan gekozen wordt?

Ik geloof daar niet in..dus ben nu vooral druk met de vraag of we naast de F35A ook de B zouden moeten aanschaffen..hoe dit past in een grotere visie en ambitieniveau en hoeveel toestellen we dan nodig zouden hebben (en betaalbaar zijn).

Voor NL is het momenteel een gepasseerd station. Daarbij ben ik nooit voorstander van de Gripen op 1 geweest. Maar de onderliggende assumptie bestrijd ik, namelijk dat dergelijke moderne kisten niet meetellen. Zoals ik al schreef, het meerendeel van de wereldjachtvliegtuigvloot van 2030 weten we al en zal eenieder bekend voorkomen. Stellen dat de Gripen e.d. Niet meetellen, is ook stellen dat bijv. De Russen en Chinezen in 2030 maar een tiental relevante toestellen hebben. En dat klopt m.i. Niet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/12/2015 | 16:30 uur
Bovendien vertrouwen de Fransen en de Israëliërs meer op  Elektronische oorlogvoering dan stealht

Je bent uiteindelijk nooit onzichtbaar, het zal altijd een kat en muis spel blijven, al is minder zichtbaar nooit in het nadeel.

Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 09/12/2015 | 16:29 uur
Heb je ook al nagedacht over het wapenpakket van de F-35? Een groot deel van het wapenpakket van de F-16 kan zo worden overgenomen, maar er moet ook wat worden aangepast.
Ik heb er wel naar gekeken en dingen over gelezen..maar zover wil ik ook weer niet in dat soort details gaan (hoe belangrijk financieel ook). Het mag duidelijk zijn dat ik hier een made in EU voorsta waar mogelijk en haalbaar. Niet dat een aantal Europese landen zo meteen naast qua toestel ook qua bewapening volledig afhankelijk zijn van de Amerikanen...wat de laatste denk ik helemaal niet erg zouden vinden..(en terecht!)...

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 09/12/2015 | 16:22 uur
Het gaat om de piloot en niet om het toestel. bovendien kun je de Gripen voorzien van MBDA Meteor missiles die ik hoger aan sla dan de veroudere Armraam missiles.

http://www.mbda-systems.com/mediagallery/files/meteor_datasheet-1424428753.pdf
De Meteor moet dan ook niet met de AIM-120A/B/C worden vergeleken, maar wel met de AIM-120D.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2015 | 16:27 uur
Dan kunnen we de heren en dames ook een Cessna incl. Meteors ter beschikking stellen waarbij ik het met je eens ben dat de Meteor verreweg superieur is aan vergelijkbare US made lucht-lucht wapens (al wordt daar stevig aan gewerkt)

Bovendien vertrouwen de Fransen en de Israëliërs meer op  Elektronische oorlogvoering dan stealht

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 09/12/2015 | 16:23 uur
Ik geloof daar niet in..dus ben nu vooral druk met de vraag of we naast de F35A ook de B zouden moeten aanschaffen..hoe dit past in een grotere visie en ambitieniveau en hoeveel toestellen we dan nodig zouden hebben (en betaalbaar zijn).
Heb je ook al nagedacht over het wapenpakket van de F-35? Een groot deel van het wapenpakket van de F-16 kan zo worden overgenomen, maar er moet ook wat worden aangepast.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/12/2015 | 16:22 uur
Het gaat om de piloot en niet om het toestel. bovendien kun je de Gripen voorzien van MBDA Meteor missiles die ik hoger aan sla dan de veroudere Armraam missiles.


Dan kunnen we de heren en dames ook een Cessna incl. Meteors ter beschikking stellen waarbij ik het met je eens ben dat de Meteor verreweg superieur is aan vergelijkbare US made lucht-lucht wapens (al wordt daar stevig aan gewerkt)

Ace1

#629
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2015 | 16:23 uur
Gripen vs S300 - S400 is geen goed idee, al zullen kisten als F35, F22 en B2 nog moeten bewijzen dat ze dit soort systemen te slim af zijn.

Hoe vaak heb ik jou nu al uitgelegd dat ook de F35 geen kans maakt tegen de  S300 - S400 missiles? blijkbaar heb ik jou zelfs met een onderbouwing van Dr. niet kunnen overtuigen?

Sparkplug

Citaat van: Ros op 09/12/2015 | 16:11 uur
De garantie heb je met een F-35 of welke andere kist ook niet. En als onze 'primaire' doelen hetzelfde blijven als van de afgelopen 10 jaar zou een Gripen het ook aankunnen. Misschien worden de luchtstrijdmiddelen wel ingehaald door verdediging systemen over 15 - 25 jaar ?
Wat in het verleden is gebeurd, kan als kader worden gebruikt. Echter moet men ook met nieuwe (of zelfs hele oude) situaties rekening houden.

Als luchtstrijdmiddelen echt door luchtverdedigingssystemen worden ingehaald, dan geldt dat helaas ook voor luchttransportmiddelen. Dan is de lucht met recht een no-fly zone.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Achterhoede gevecht weer?!......of denkt iemand hier echt, dat de aanschaf van de F-35s nog kan worden gestopt en een ander toestel dan gekozen wordt?

Ik geloof daar niet in..dus ben nu vooral druk met de vraag of we naast de F35A ook de B zouden moeten aanschaffen..hoe dit past in een grotere visie en ambitieniveau en hoeveel toestellen we dan nodig zouden hebben (en betaalbaar zijn).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 09/12/2015 | 16:11 uur
De garantie heb je met een F-35 of welke andere kist ook niet. En als onze 'primaire' doelen hetzelfde blijven als van de afgelopen 10 jaar zou een Gripen het ook aankunnen. Misschien worden de luchtstrijdmiddelen wel ingehaald door verdediging systemen over 15 - 25 jaar ?

Gripen vs S300 - S400 is geen goed idee, al zullen kisten als F35, F22 en B2 nog moeten bewijzen dat ze dit soort systemen te slim af zijn.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2015 | 15:52 uur
Ik zie simpelweg de Gripen E niet functioneren als primaire kist in de jaren dertig (en later) van deze eeuw.

Het gaat om de piloot en niet om het toestel. bovendien kun je de Gripen voorzien van MBDA Meteor missiles die ik hoger aan sla dan de veroudere Armraam missiles.

http://www.mbda-systems.com/mediagallery/files/meteor_datasheet-1424428753.pdf

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2015 | 15:52 uur
Ik zie simpelweg de Gripen E niet functioneren als primaire kist in de jaren dertig (en later) van deze eeuw.

De garantie heb je met een F-35 of welke andere kist ook niet. En als onze 'primaire' doelen hetzelfde blijven als van de afgelopen 10 jaar zou een Gripen het ook aankunnen. Misschien worden de luchtstrijdmiddelen wel ingehaald door verdediging systemen over 15 - 25 jaar ?