Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/12/2015 | 13:30 uur
Ik geloof best dat er een moment voor een 2e batch zal komen al is alles onlosmakelijk verbonden aan het ini mini defensiebudget, blijft het bij het Nederlandse parasieten gedrag, dan wordt het een lastige opgave... zien ze het licht in Den Haag, dan gaan we naar een meer passend budget met extra mogelijkheden voor de KMD's.
Droom lekker verder.

Bedenk dat Alexander in het publieke domein een HEEL ANDER verhaal verteld dan achter gesloten deuren.

Daar houden ze al lang rekening met een 'Oostenrijkse luchtmacht'.   ;)

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 08/12/2015 | 13:50 uur
Het kan ook maar zo zijn dat extra F-35A pas na de bestelling en/of levering van nieuwe schepen worden geleverd.

Je bedoelt met het huidige vervangingstempo bij de KM (o.a. door de F35) ergens tegen 2045 ofzo? :crazy:

Of misschien in 2040, maar dan moeten we volgens Jurrien bij wijze van spreken wel eerst even zo'n beetje de rest van de KL afstoten  :dead:...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

DvdW

Citaat van: Sparkplug op 08/12/2015 | 13:50 uur
Het kan ook maar zo zijn dat extra F-35A pas na de bestelling en/of levering van nieuwe schepen worden geleverd.
En dan is er op een mysterieuze wijze wel opeens geld voor?  :angel:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

StrataNL

Citaat van: Mourning op 08/12/2015 | 13:42 uur
Blijf het een blaaskaak vinden...

Anyhow, ik denk dat we voor het geld wat 5-6 extra F35s ons gaat kosten veel, veel betere investeringen kunnen doen (ruimer budget Walrus-vervangers bijv. of een extra M-klasse fregatvervanger of geld voor extra FTE's bij de artillerie, geld voor het naar vorenhalen van diverse geplande en uitgestelde wapen/systeemtrajecten, extra munitie voorraad op diverse niveaus).

Daarbij komt dat ik de KLU leiding mede verantwoordelijk houdt voor de problemen waarmee de KLU de komende decennia te maken krijgt. Laat maar eens op de blaren zitten.

Trouwens wordt natuurlijk volledig uitgemolken door de media als er eens een F35 neerstort... en dan natuurlijk de nadruk op de kosten van een toestel... mark my words...

+1
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 08/12/2015 | 13:42 uur
Anyhow, ik denk dat we voor het geld wat 5-6 extra F35s ons gaat kosten veel, veel betere investeringen kunnen doen (ruimer budget Walrus-vervangers bijv. of een extra M-klasse fregatvervanger of geld voor extra FTE's bij de artillerie, geld voor het naar vorenhalen van diverse geplande en uitgestelde wapen/systeemtrajecten, extra munitie voorraad op diverse niveaus).
Het kan ook maar zo zijn dat extra F-35A pas na de bestelling en/of levering van nieuwe schepen worden geleverd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

#577
Blijf het een blaaskaak vinden...

Anyhow, ik denk dat we voor het geld wat 5-6 extra F35s ons gaat kosten veel, veel betere investeringen kunnen doen (ruimer budget Walrus-vervangers bijv. of een extra M-klasse fregatvervanger of geld voor extra FTE's bij de artillerie, geld voor het naar vorenhalen van diverse geplande en uitgestelde wapen/systeemtrajecten, extra munitie voorraad op diverse niveaus).

Daarbij komt dat ik de KLU leiding mede verantwoordelijk houdt voor de problemen waarmee de KLU de komende decennia te maken krijgt. Laat maar eens op de blaren zitten.

Trouwens wordt natuurlijk volledig uitgemolken door de media als er eens een F35 neerstort... en dan natuurlijk de nadruk op de kosten van een toestel... mark my words...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 08/12/2015 | 13:21 uur
We kunnen die 37 al amper exploiteren. Kan Schnitzel wel meer kisten willen (los van dat het politieke draagvlak er volgens mij niet is/zal komen.) maar dan wordt het probleem alleen maar groter.

Ik geloof best dat er een moment voor een 2e batch zal komen al is alles onlosmakelijk verbonden aan het ini mini defensiebudget, blijft het bij het Nederlandse parasieten gedrag, dan wordt het een lastige opgave... zien ze het licht in Den Haag, dan gaan we naar een meer passend budget met extra mogelijkheden voor de KMD's.

StrataNL

We kunnen die 37 al amper exploiteren. Kan Schnitzel wel meer kisten willen (los van dat het politieke draagvlak er volgens mij niet is/zal komen.) maar dan wordt het probleem alleen maar groter.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Netherlands Preparing For F-35 Introduction

Tony Osborne, Aviation Week & Space Technology | December 8, 2015

F-35 buy will quicken evolution of Netherlands air force, says commander

With plans to purchase just 37 aircraft, the Netherlands fleet of F-35 Joint Strike Fighters (JSF) is likely to be one of the world's smallest.

Yet the fighter's introduction is seen as a catalyst for change, transforming not only the way the Netherlands thinks about airpower but also prompting cohesion, with bilateral and trilateral discussions with other European operators.

"We need to be suitable to operate in a modern agile and ever-changing environment," Gen. Alexander Schnitger, commander of the Royal Netherlands Air Force (RNLAF), tells Aviation Week.

He says the rapid pace of technological development, the changing security environment and the increasing role of cybertechnology and information has evolved the modern battlefield, and his air arm needs to reflect this.


The first two Dutch F-35s are operating from Edwards AFB, California, to support the operational test and evaluation effort. Credit: Royal Netherlands Air Force/Frank Crebas

The F-35 buy is just part of that evolution. "The trick is to build an air force around the ability to at least react proactively and engage in those areas," says Schnitger.

Without such thinking, he adds, the force could "run the continuous risk of using the F-35 as simply a one-on-one replacement for the F-16 and to use it as bomb truck. But it [the F-35] can do so much more."

The aircraft is arriving at a difficult time, however. The F-35's operating and procurement costs do not necessarily fit well with a new age of fiscal austerity. Since the global economic crisis, Dutch ministers have been aggressive in slicing the defense budget. Only in recent months, faced with an increasingly aggressive Russia, has money been flowing back in.

The Netherlands was a 2002 signatory to the JSF program, with the aim of purchasing 85 F-35s to replace its F-16s. In 2009, the Dutch defense ministry ordered two F-35As to support the operational test and evaluation program. However, ministers had not formally settled on a decision to buy the aircraft. It was not until September 2013 that they officially announced the F-35's selection. But the number of aircraft was greatly reduced, with the budget allowing for just 37 aircraft, eight of which were ordered in March.

The Dutch aircraft will be assembled at the Cameri final assembly and checkout facility in Italy.

After accounting for aircraft out for maintenance, overseas training duties and the defense of Dutch airspace, the RNLAF expects it will be able to send only four F-35s on operational deployments. Furthermore, these will be limited in terms of time and scope—a dramatic change for an air force usually relied upon by its NATO allies to punch above its weight in support of coalition air operations.

Schnitger says that 37 aircraft was the maximum number acceptable to ministers at the time, but he expects the number to rise, albeit not in the short term.

"Behind the number 37, I tell my people, there is not a period, but a comma," explains Schnitger. "The security situation in Europe is changing, [defense] budgets are recovering and every day we take a hard look at our [projected] needs five, 10, 20 years from now," he adds.

The two operational aircraft are currently being flown out of Edwards AFB, California, where they form part of the joint U.S.-led JSF operational test team.

With the RNLAF planning for the F-35's service entry in 2019, the Dutch team there has been accelerating testing with recent trials proving interoperability with the F-16, the KDC-10 refueling aircraft, navy vessels and joint tactical air controllers.

The F-16 and F-35 will be "operating side-by-side for quite a while," says Col. Albert De Smit, commander of the RNLAF detachment at Edwards. Part of the testing has been to understand and develop tactics for fourth- and fifth-generation fighters to work together more effectively.

"Analysis on the exchange of information is far from complete," adds De Smit. "But F-35 capabilities definitely enhance fourth-generation fighter effectiveness by providing increased situational awareness."

"In Europe, for a long time to come, we will be working with this mix [of] fourth-, fifth- and even third-[generation] aircraft and dwindling numbers of airframes and weapons," says Schnitger. "We have to make the most out of that construct."

Schnitger says the Netherlands will have to make its transition to the F-35 at a "fast and furious" pace, as the RNLAF cannot afford to operate both the F-16 and F-35 for an extended period of time. Some of the F-16s have high airframe hours and sustainment issues.

"It's unavoidable that there will be a slight dent in our abilities to sustain operations abroad, and that is what we have to accept," says Schnitger.

He points out that the pace of transition will allow the air force initial operating capability in 2020.

The air arm is also planning to deploy one of its F-35s, with support from an RNLAF Douglas KDC-10 tanker, to the Netherlands in the summer of 2016, to allow communities living near F-35 bases to experience the aircraft's noise profile. The air arm will use the opportunity to take noise and vibration measurements to support F-35 operations from hardened aircraft shelters.

The same aircraft is also set to make the F-35's international public debut at the air force's Open Days at Leeuwarden in June.

Having recently deployed the Boeing Small Diameter Bomb on the F-16, the RNLAF is also studying future weapon options for the F-35 and sees a requirement for a standoff air-to-ground weapon capability in the longer term.

But Schnitger says the air arm will have to wait to see which weapons become available in the upcoming block development cycles. "We know there are some European and American developments in these fields, and we are looking at all of them," he says.

The F-35 procurement has opened up other, more immediate, concerns regarding pilot training as well. In order to get the most operational capability out of the F-35, the RNLAF is transitioning to a 2:1 ratio of pilots to aircraft from 1:1. But the current budgets do not stretch to giving all of those pilots the annual flying hours they need to be combat-ready.

Commanders are looking at a number of options, including the amount of training that can be performed in the simulator and use of a companion training aircraft, downloading F-35 training software to a type that is cheaper to operate.

They are also considering how well the current training in the U.S.—using the T-38 Talons of the Euro-NATO Joint Jet Pilot Training—will prepare pilots for the fifth-generation fighter, given that the next-generation T-X trainer will not be operational until 2023.

"Simulation will be a big part of the training program for the pilots," says Schnitger. "Fighter pilots prefer to strap on a jet and not a simulator, but things are about to change, and they understand that. They are working with me to optimize what we have," he adds.

Two RNLAF students are in training at Lecce Galatina air base in southern Italy, where they will conduct advanced jet training on the Alenia Aermacchi M346 to see how that aircraft prepares them for the F-35.

The Netherlands is also in discussions with other European F-35 partners to lead a fighter weapons school exercise program, as well as to become a center for maintenance training for the jet. Closer ties with Italy could lead the Netherlands to make use of the Cameri maintenance, repair and overhaul center for heavy maintenance of the fleet, along with taking advantage of Italian airspace for training.

"Pooling and sharing in Europe is very important," says Schnitger. "Doing it based on bilateral or trilateral deals is much more effective than trying to lump together a large number of countries."

Neighboring Belgium, in particular, is considered a critical defense partner. Schnitger says the existing defense relationship could be strengthened if Brussels selected the F-35 as well.

"It is the best aircraft they can buy," says Schnitger. "I am sure that the decision-makers in Belgium know that they have an ally to the north of them, willing to have discussions on the integration between the two air forces.

"However, you could turn it around and say that the French candidate, the Rafale, is the same, so it is not a decision breaker [make or break]," he added.

The two governments are currently discussing a cross-border treaty that will allow the air forces to share the air policing role over both countries, potentially halving the burden of quick- reaction alert operations and freeing up flying hours. Such a system could be operational in 2017.

http://aviationweek.com/defense/netherlands-preparing-f-35-introduction?NL=AW-05&Issue=AW-05_20151208_AW-05_243&sfvc4enews=42&cl=article_1&utm_rid=CPEN1000001583389&utm_campaign=4413&utm_medium=email&elq2=eff303aef3c34a8a9402293294267b3b
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 30/11/2015 | 20:43 uur
Het nieuws over deze intentieovereenkomst heeft er blijkbaar 11 dagen over gedaan om nu.nl te bereiken. Dit was afgelopen 19 november al ondertekend (zie Antwoord #484).

De vaderlandse pers is over het algemeen snel(ler) als er slecht nieuws te melden is.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/11/2015 | 19:41 uur
Plan voor teststation F-35 op vliegbasis Woensdrecht 

Gepubliceerd: 30 november 2015

Het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW), dat gevestigd is op de vliegbasis, krijgt mogelijk een teststation voor de bekabeling en elektronica voor de F-35, ook bekend als de Joint Strike Fighter.

Het LCW heeft daarvoor met de luchtvaartbedrijven Fokker, NedAero, Thales, Terma en NLR een intentieovereenkomst gesloten.

.../...

http://www.nu.nl/bergen-op-zoom/4174351/plan-teststation-f-35-vliegbasis-woensdrecht.html
Het nieuws over deze intentieovereenkomst heeft er blijkbaar 11 dagen over gedaan om nu.nl te bereiken. Dit was afgelopen 19 november al ondertekend (zie Antwoord #484).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Plan voor teststation F-35 op vliegbasis Woensdrecht 

Gepubliceerd: 30 november 2015

Het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW), dat gevestigd is op de vliegbasis, krijgt mogelijk een teststation voor de bekabeling en elektronica voor de F-35, ook bekend als de Joint Strike Fighter.

Het LCW heeft daarvoor met de luchtvaartbedrijven Fokker, NedAero, Thales, Terma en NLR een intentieovereenkomst gesloten.

Begin 2016 zal duidelijk worden of Woensdrecht het teststation ook daadwerkelijk toegewezen krijgt. Het teststation richt zich op de luchtvaartspecifieke elektronica, ookwel avionica genoemd.

In het station willen de bedrijven avionicacomponenten van de F-35 testen en repareren. In de overeenkomst hebben de bedrijven afgesproken dat zij investeren in de testapparatuur, terwijl het LCW infrastructuur beschikbaar zal stellen om het teststation te realiseren.

Bijdrage

De samenwerking is een belangrijke voorwaarde voor het daadwerkelijk binnenhalen van het teststation. Bij de ontwikkeling van de F-35 wordt namelijk gewerkt met een Joint Program Office. De landen die samenwerken aan het nieuwe gevechtsvliegtuig zoeken partijen op die een bijdrage kunnen leveren aan de verdere ontwikkeling en innovatie van het gevechtsvliegtuig.

In het eerste kwartaal van 2016 zal het Joint Program Office definitief worden vastgesteld en wordt ook duidelijk welke partijen bepaalde onderdelen in het onderhoud aan de F-35 toegewezen krijgen.

Motorenhal

Het Logistiek Centrum Woensdrecht werd eerder al aangewezen als één van de drie Europese onderhoudscentra voor de motoren van de F-35. Vorige maand kondigde minister Hennis-Plasschaert van Defensie aan dat het ministerie bereid is 40 miljoen euro te investeren in de komst van een nieuwe motorenhal op het LCW.

De hal moet in totaal 80 miljoen euro gaan kosten. Naar verwachting nemen het ministerie van Economische Zaken en de provincie Noord-Brabant ieder nog eens 20 miljoen euro voor rekening.

Samenwerkingen

Het LCW is blij met de samenwerking met Fokker, NedAero, Thales, Terma en NLR. "Hiermee laten we zien dat de luchtmacht bedrijven in Nederland ondersteunt bij het binnenhalen van orders voor de F-35." De vijf bedrijven zijn voor het LCW geen onbekenden. Zij werken allemaal al langer samen met het luchtmachtonderdeel.

Naast de intentieovereenkomst voor het teststation zette commodore Mario Verbeek van het LCW ook zijn handtekening onder een aantal nieuwe samenwerkingen met private bedrijven. Samen met Fokker, NLR, TU Delft en Airborne werkt het LCW aan het oprichten een kenniscentrum voor composietonderhoud. Met Airborne en NLR wordt de komende drie jaar gewerkt aan een eenvoudigere procedure om rotorbladen van helikopters te balanceren.

Tot slot gaan Fokker en het LCW samenwerken aan het onderhoud aan de NH90-helikopters. Dat zal gebeuren in de hangar van Fokker.

http://www.nu.nl/bergen-op-zoom/4174351/plan-teststation-f-35-vliegbasis-woensdrecht.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 30/11/2015 | 15:25 uur
Men moet wel. Systemen kunnen niet meer zonder updates en upgrades.

Dat zullen ze dan ook tot de boneyard, ergens in en jaren vijftig/zestig, blijven ondergaan, ook een voordeel van een aanzienlijk aantal vs een kleine totaal vloot.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 30/11/2015 | 15:08 uur
Ze zijn al wel bezig met upgraden van de systemen, welke "10 jaar" gleden bedacht zijn.

Lockheed Martin Offers Advanced Electro-Optical Targeting System for the F-35 Lightning II

http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2015/september/mfc-091015-lm-offers-advanced-electro-optical-targeting-system.html

Lockheed reveals Advanced EOTS targeting sensor for F-35 Block 4

https://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-reveals-advanced-eots-targeting-sensor-for-416631/
Men moet wel. Systemen kunnen niet meer zonder updates en upgrades.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Ze zijn al wel bezig met upgraden van de systemen, welke "10 jaar" gleden bedacht zijn.

Lockheed Martin Offers Advanced Electro-Optical Targeting System for the F-35 Lightning II

ORLANDO, Fla., Sept. 10, 2015 – Today, Lockheed Martin (NYSE: LMT) introduced Advanced EOTS, an evolutionary electro-optical targeting system, which is available for the F-35's Block 4 development.

Designed to replace EOTS, the F-35's current electro-optical targeting system, Advanced EOTS incorporates a wide range of enhancements and upgrades, including short-wave infrared, high-definition television, an infrared marker and improved image detector resolution. These enhancements increase F-35 pilots' recognition and detection ranges, enabling greater overall targeting performance.

"In today's environment, threats to our warfighters continue to evolve," said Paul Lemmo, vice president of Fire Control/SOF CLSS at Lockheed Martin Missiles and Fire Control. "With significant capability and performance enhancements, Advanced EOTS ensures that F-35 pilots can stay ahead of these threats, detecting targets faster and at greater distances while remaining unseen."

Due to its similarity in shape and size to EOTS, Advanced EOTS can be installed with minimal changes to the F-35's interface. It will be housed behind the same low-drag window, maintaining the F-35's stealthy profile. Advanced EOTS production will be completed on the current EOTS line.

Advanced EOTS and EOTS are the first sensors to combine forward-looking infrared and infrared search and track functionality to provide precise air-to-air and air-to-ground targeting capability. Advanced EOTS was developed jointly through significant Lockheed Martin and supplier investment, with team members drawing on proven experience in electro-optical sensor design and manufacturing.

http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2015/september/mfc-091015-lm-offers-advanced-electro-optical-targeting-system.html


Lockheed reveals Advanced EOTS targeting sensor for F-35 Block 4

Lockheed Martin has announced an improved version of its electro-optical targeting system for the F-35, called Advanced EOTS, just months after the long-delayed fifth-generation fighter was declared fit for combat with the Marine Corps.

The new sensor developed internally by Lockheed is similarly sized and shaped to fit neatly into the same forward undercarriage position on the F-35, and the first prototype is expected next year.

The new and improved capabilities include short-wave infrared, high-definition television, infrared marker and superior image detector resolution than the baseline EOTS.

Even though the company's current targeting systems, which combines forward-looking infrared and infrared search and track for precise air-to-air and air-to-ground targeting, was considered revolutionary in the 2000s, more than 15 years have passed since it entered development and the technology and threat has moved on.

The company says the current sensor, miniaturised for low drag and stealth, meets all the contractual specifications required by the Pentagon. ut the new system offer the F-35 programme a significant leap in terms of target recognition and detection capability.

"Threats to our warfighters continue to evolve, and we have invested to develop advanced technology to combat those threats," the company tells Flightglobal. "Our investment in Advanced EOTS is consistent with the timeline set forth by the F-35 Joint Program Office, which includes follow-on development for F-35 software and hardware in Block 4."

The announcement comes as the Pentagon beds down what new technologies and weapons should be included in the Block 4 upgrade – set to roll in increments from 2019 to 2025.

Lockheed Martin Missiles and Fire Control says it has delivered 170 baseline EOTS sensors to date from its sensor and datalink production facility in Orlando, Florida, and the advanced system has been designed internally "with significant investment from Lockheed Martin and its suppliers".

It would be a further upgrade option purchased at the discretion of the DOD and international F-35 partners and customers.

"Due to its similarity in shape and size to EOTS, Advanced EOTS can be installed with minimal changes to the F-35's interface," Lockheed said in a 10 September news release. "It will be housed behind the same low-drag window, maintaining the F-35's stealthy profile. Advanced EOTS production will be completed on the current EOTS line."

https://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-reveals-advanced-eots-targeting-sensor-for-416631/