Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Vliegers lyrisch over testen JSF

F-35 aan tand gevoeld in eerste luchtgevecht

Amsterdam | Charles Sanders | 27 augustus 2015

Kolonel Bert de Smit is een van de vier Nederlandse JSF-vliegers. ,,Het verschil met en zonder Lightning II erbij is groot."

Hollands glorie boven Edwards Air Force Base in Californië. Beide Nederlandse F-35 Lightning II (JSF)-jachtvliegtuigen voerden daar deze week operationele testen uit met F-16's en een KDC-10-tanker, eveneens van de Koninklijke Luchtmacht.

Nederlandse vliegers kunnen de F-35 aan de tand voelen in het luchtgevecht en het neutraliseren van vijandelijke wapensystemen en dat is een primeur. Voor het luchtgevecht zijn met speciale apparatuur uitgeruste A-4 Skyhawk-straaljagers ingehuurd die als 'Red Air'-vijand fungeren.

,,Het verschil mét of zonder de Lightning II erbij is groot", zegt kolonel Bert de Smit, één van de vier Nederlandse vliegers op het ultramoderne toestel en detachementscommandant van de F-35-eenheid. ,,Dankzij het enorme sensorpakket is de Lightning II van ongekende meerwaarde."

Want in de F-35-cockpit ziet De Smit door de sensoren, waaronder de geavanceerde AN/APG81-radar, vele tientallen kilometers verder dan een F-16 vlieger. Elke actie van de 'vijandelijke' Skyhawk-straaljagers kon daardoor al in een extreem vroeg stadium worden gepareerd.

,,Het is voor het eerst dat we door de ultrasterke F-35-sensoren opgevangen informatie delen met onze eigen KDC-10 en in de VS voor opleidingsdoeleinden gestationeerde luchtmacht-F-16's", aldus De Smit. ,,Beschouw het als digitaal 'praten' met die andere toestellen. Bevriende crews krijgen zo voor hun essentiële informatie over bijvoorbeeld dreigend gevaar of uit te schakelen doelen."

De Skyhawks bleken elke keer kansloos door de aanwezigheid van de Nederlandse F-35's. Beide Lightning II's werden in de lucht bijgetankt door Amerikaanse tankers.

De Nederlandse KDC-10 vloog vooral mee om te kunnen checken of de F-35 informatie op goede wijze werd gedeeld. Op korte termijn zal ook de KDC-10 gecertificeerd zijn om de Lightning II in de lucht bij te tanken.

Nederland heeft vooralsnog 37 Joint Strike Fighters bij fabrikant Lockheed Martin besteld. Ze moeten vanaf 2017 de op hun tandvlees vliegende F-16's vervangen.

http://eservice-data.solidam.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/publication/telegraaf/native-app/issue/2015/08/27/0001/public/frame/aab6795c61bf956af0cd5055426793c96f8b2828.html

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 26/08/2015 | 10:12 uur
Het hoeft ook niet in detail of in meters precies....maar ik zou het wel sterk vinden staan in het verhaal over de voordelen van de F35 tov de F16.
Ook als ze de details nu al kenbaar zouden maken, dan nog wordt op dit moment een beperkte F-35A met een F-16AM vergeleken.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/08/2015 | 10:31 uur
Er zijn vast meer die deze geclassificeerde informatie (voor zover deze niet gehacked is) willen weten.
Wie zegt dat dit niet zo is, liegt  ;D

323 Sqn gaat in ieder geval alles meemaken wat de Block softwares betreft. Het verschil tussen nu en Block 3F (of zelfs Block 4) wordt alleen maar groter.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 26/08/2015 | 10:12 uur
Het hoeft ook niet in detail of in meters precies....maar ik zou het wel sterk vinden staan in het verhaal over de voordelen van de F35 tov de F16.

Er zijn vast meer die deze geclassificeerde informatie (voor zover deze niet gehacked is) willen weten.

Elzenga

Citaat van: Zeewier op 25/08/2015 | 19:43 uur
Forget it. Wij zullen nooit iets meekrijgen over de detectieafstand. ...
Het hoeft ook niet in detail of in meters precies....maar ik zou het wel sterk vinden staan in het verhaal over de voordelen van de F35 tov de F16.

Zeewier

#249
Citaat van: Elzenga op 25/08/2015 | 17:01 uur
Ook daar weer opvallend veel aandacht voor de moderne sensoren...die de F35 nu juist niet bijzonder maakt...(wel up-to-date). Zou toch interessanter zijn om te lezen dat de "oude" F16s de nieuwe F35 nauwelijks of pas heel laat kon waarnemen tijdens de vluchten...want dat is wel waar de F35 bijzonder in is....
Forget it. Wij zullen nooit iets meekrijgen over de detectieafstand. Het rees bij mij wel de vraag of we wel QRA's moeten uitvoeren met de F-35... We stellen daarmee toch onze sensoren bloot, ook wanneer ze dood zijn. Had voor dat "domme" werk graag een setje F/A-50 Golden Eagles erbij gezien.

edit: Ach die heeft de range niet om voor langere tijd te escorteren. Gehannes met external feultanks etc. Misschien toch niet zo'n goed doordacht idee.

Elzenga

Ook daar weer opvallend veel aandacht voor de moderne sensoren...die de F35 nu juist niet bijzonder maakt...(wel up-to-date). Zou toch interessanter zijn om te lezen dat de "oude" F16s de nieuwe F35 nauwelijks of pas heel laat kon waarnemen tijdens de vluchten...want dat is wel waar de F35 bijzonder in is....

Sparkplug

Blog F-35-vlieger majoor Pascal Smaal

Dinsdag 25 augustus
Meer brainbytes

Laat ik duidelijk zijn: de F-16 is een fantastisch toestel om te vliegen. De F-35 vliegt nagenoeg hetzelfde. Alleen nog iets makkelijker, stabieler, relaxter.

Lockheed Martin heeft beide toestellen gebouwd. Dat maakt de overstap van F-16 naar F-35 relatief eenvoudig. De knoppen op je stick en je throttle (de gashendel, red.) zijn vergelijkbaar. Het werkt allemaal heel intuïtief. De kist is net zo beweeglijk als de F-16. Al is de F-35 door zijn grotere gewicht nog net iets robuuster. Zeg maar: hij ligt steviger op de weg.

De F-35 heeft een hoop nieuwe snufjes en goodies. Zoals de automatische throttle. Of het systeem waarbij je in de lucht 'slim' kunt tanken. In de F-16 is het toestel bij het tanken net zo vlug en beweeglijk als anders. Als F-35-vlieger kun je een modus inschakelen waarbij je de flight controls als het ware kunt dempen. Je roeruitslagen zijn dan minder hevig, waardoor het hele bijtankproces makkelijker verloopt.

De sensoren van de F-35 zijn echt waanzinnig. Als vlieger krijg je een veel helderder plaatje gepresenteerd dan je gewend was bij de F-16. Mijn sensoren zien nog veel meer en van veel verder weg. En omdat de F-35 zo gemakkelijk vliegt, houd ik meer brainbytes beschikbaar om mijn sensoren nog beter in te zetten. Slimme computersoftware houdt die grote hoeveelheid sensorgegevens tegelijkertijd behapbaar. Data die ik op mijn beurt weer kan uploaden naar onze F-16's of onze KDC-10 via ons Link-16-datanetwerk.

Kortom, de F-16 blijft een fantastisch vliegtuig. Maar met de F-35 werkt het allemaal nog geavanceerder en effectiever.

Smiley

https://www.defensie.nl/onderwerpen/f-35-en-f-16-oefenen-samen/inhoud/blog-gevechtsvlieger
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

DvdW

Citaat van: Harald op 25/08/2015 | 14:17 uur
F-35 en F-16 oefenen in Amerika
De oefening toont voor het eerst een glimp van de 'nieuwe luchtmacht'.
Inderdaad, want veel meer dan 2x F-35 in de lucht zal in de toekomst niet vaak meer voorkomen  :sick:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

F-35 en F-16 oefenen in Amerika

Volgende stap in testfase

De jachtvliegtuigen voeren in de 2 weken durende testfase zowel defensieve als offensieve missies uit. Ze nemen het daarin op tegen gronddoelen en andere vliegtuigen. De F-35 is een toestel van de zogenoemde 5e generatie. Mede dankzij zijn superieure sensoren is de F-35 van grote meerwaarde voor andere toestellen.

Doelwitten en dreigingen zijn sneller op te sporen, uit te schakelen of te ontwijken. Door de informatie van het inzetgebied te delen wordt het ook veiliger voor oudere wapensystemen die aan een missie meedoen. Tot zover de theorie.

Tijdens de oefening boven de range van Edwards moet blijken hoe goed de F-16's en de KDC-10 met Nederlands nieuwste jachtvliegtuig communiceren.

Welke toestellen doen mee?

• 2 Nederlandse F-35's A's (testtoestellen)
• 6 Amerikaanse/Britse F-35's A/B's
• 6 Nederlandse F-16's
• 1 Nederlands KDC-10-tankvliegtuig
• 1 Amerikaans DC-10-transporttoestel
• 5 Amerikaanse A-4 Skyhawk jachtvliegtuigen

Nieuwe luchtmacht

Bij de oefening zijn ruim 130 mensen betrokken, zowel Nederlandse en Amerikaanse militairen als burgerpersoneel. De Nederlandse F-16's zijn afkomstig van het opleidingsdetachement in Tucson, Arizona. De KDC-10 vliegt over van Vliegbasis Eindhoven.

De oefening toont voor het eerst een glimp van de 'nieuwe luchtmacht'.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/f-35-en-f-16-oefenen-samen/inhoud/volgende-stap-in-testfase

Zander

Erg mooie kist, hopelijk gaan de gebruikskosten snel omlaag en kunnen we er nog een fatsoenlijk aantal bij kopen. Daarnaast hoop ik dat het operationeel net zo'n succesnummer gaat worden als zijn voorganger. (Ik ben sceptisch)
People are sheep

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.



StrataNL

Citaat van: johandeleeuw2002 op 14/08/2015 | 18:28 uur
Ik denk dat als we voor de gripen gegaan waren we niet heel veel meer airframes genomen hadden
Nee ok je heb gelijk raven niet
Maar de scaneagle is toch wel een grotere drone?
Verder verwacht ik dat we in de toekomst meer (grote) drones zullen aanschaffen
Ik blijf hopen op rond de 45 F-35's in NL verdeelt over 2 MOB's
Leeuwarden is echt wel relevant omdat het nou eenmaal dicht bij de vliehors etc licht

Ik zou alleen de MQ-9 bij de Klu indelen. Scaneagle is ook niet zo groot. Zit bij JISTARC van de KL en zit daar goed. Raven gewoon bij de eenheden zelf.

Vergeet 45 F35's maar. Je argument dat de vliehors dichtbij is, is niet van zo'n groot belang. Ze vliegen ook weleens van Volkel heen en weer. En zo heel vaak wordt de Viehors nu ook weer niet gebruikt. Licht brandt er ook niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Ik denk dat als we voor de gripen gegaan waren we niet heel veel meer airframes genomen hadden
Nee ok je heb gelijk raven niet
Maar de scaneagle is toch wel een grotere drone?
Verder verwacht ik dat we in de toekomst meer (grote) drones zullen aanschaffen
Ik blijf hopen op rond de 45 F-35's in NL verdeelt over 2 MOB's
Leeuwarden is echt wel relevant omdat het nou eenmaal dicht bij de vliehors etc licht
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan