Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Sparkplug

Citaat van: Lex op 13/08/2015 | 17:09 uur
Reactie Mindef op het bericht Test Pilot Admits the F-35 Can't Dogfight

Het Kamerstuk.

Kamerbrief, 13 augustus 2015
In deze reactie mis wel het feit dat testtoestel F-35A AF-02 niet is te vergelijken met een volledig inzetbare productie uitvoering van hetzelfde type. Niet zo gek dat deze het afgelopen januari tegen een F-16 aflegde. Het streven is en blijft dat de wendbaarheid van deze minstens zo goed is als de te vervangen F-16 en F/A-18A-D Hornet.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Reactie Mindef op het bericht Test Pilot Admits the F-35 Can't Dogfight

Het Kamerstuk.

Kamerbrief, 13 augustus 2015

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 17/07/2015 | 15:01 uur
Daar pleit ik ook voor. Alle toestellen op Volkel.

Dat zal dan vermoedelijk ook geburen, want:

- 2 banen
- grootste veld van NL
- handiger voor de BE/NL samenwerking
- US speelgoed
- geen stedelijke omgeving
- uitwijkveld Eindhoven om de hoek
- etc

Kunnen de U(C)AV's en wellicht ooit op termijn MPA's naar Leeuwarden

Elzenga

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 14:49 uur
Nee. dat beide velden nu nog genoemd worden is volgens mij puur en alleen om de provincies en KLu volk rustig te houden. Logisch nadenkend is het natuurlijk van de zotte om  2 x 12 of 2 x 16 kisten (laten we eens ruig doen) over twee velden te verdelen. De (extra) kosten die ermee gemoeid zijn kan je beter op andere gebieden inzetten.
Daar pleit ik ook voor. Alle toestellen op Volkel.

Elzenga

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 14:39 uur
Als wij richting de 2% NAVO norm gaan + wat extra kan je dit soort voorstellen lanceren.  Een FOB en/of reserveveld  is normaal een veld zonder alle faciliteiten van een MOB. En die heb je voor de F-35 wel degelijk nodig. Dit zou een dubbele investering betreffen en  beduidend hogere exploitatiekosten per jaar.....en de F-35 os al zo lekker goedkoop in gebruik  :cute-smile: Verkoop dit maar even aan Den Haag en de andere KMD's.
tja...als een voorwaartse stationering met de F-35s niet mogelijk wordt is dat wel een handicap. Maar goed..alles valt of staat met hoeveel geld er bij komt de komende jaren en welke visie en ambitieniveau dat gaat financieren.

Ros

Citaat van: Elzenga op 17/07/2015 | 14:30 uur
Moeten we gezien de nieuwe veiligheidssituatie in Europa nu weer bewust squadrons op 2 bases e.d. plaatsen!?..

Nee. dat beide velden nu nog genoemd worden is volgens mij puur en alleen om de provincies en KLu volk rustig te houden. Logisch nadenkend is het natuurlijk van de zotte om  2 x 12 of 2 x 16 kisten (laten we eens ruig doen) over twee velden te verdelen. De (extra) kosten die ermee gemoeid zijn kan je beter op andere gebieden inzetten.

Ros

Citaat van: Elzenga op 17/07/2015 | 14:16 uur
Ik zou beide squadrons F35 op Volkel houden en Leeuwarden een forward&reserve airbase...plus daar allerlei andere activiteiten en eenheden. Training, U(C)AVs en wat mij betreft ook weer MPAs op termijn.

Als wij richting de 2% NAVO norm gaan + wat extra kan je dit soort voorstellen lanceren.  Een FOB en/of reserveveld  is normaal een veld zonder alle faciliteiten van een MOB. En die heb je voor de F-35 wel degelijk nodig. Dit zou een dubbele investering betreffen en  beduidend hogere exploitatiekosten per jaar.....en de F-35 os al zo lekker goedkoop in gebruik  :cute-smile: Verkoop dit maar even aan Den Haag en de andere KMD's.

Elzenga

Moeten we gezien de nieuwe veiligheidssituatie in Europa nu weer bewust squadrons op 2 bases e.d. plaatsen!?..

Ros

Citaat van: Sparkplug op 17/07/2015 | 14:14 uur
Ook na de uitfasering van de F-16 blijft Fighter Weapons Instructor Training (FWIT) van belang.

Blijft van belang, zonder twijfel. Of LW de bakermat voor de opleiding kan zijn/blijven is de vraag die bij mij opkomt....Een F-16 "parkeer" je een paar dagen buiten, bij de F-35 gaat dat niet op.

Elzenga

Ik zou beide squadrons F35 op Volkel houden en Leeuwarden een forward&reserve airbase...plus daar allerlei andere activiteiten en eenheden. Training, U(C)AVs en wat mij betreft ook weer MPAs op termijn.

Sparkplug

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 13:53 uur
ORA kan van ieder veld, Frisian Flag is 'maar' twee weken per jaar en opgezet rond hoofzakelijk F-16 gebruikers en dat zijn wij straks niet meer. Deze oefening zal denk ik verdwijnen. Deze oefening en andere zullen helemaal verdwijnen als de F-35 word ingevoerd. Lijkt mij sterk dat er landen zullen zijn die de noodzakelijke gigantische investering gaan doen om als gastland de F-35 te kunnen ontvangen. De militaire noodzaak om 2 velden aan te houden is er wat mij betreft niet echt. Het zal een politiek besluit worden met kosten en economische/sociale belangen als uitgangspunten.
Natuurlijk kan de QRA taak van elke vliegbasis. Echter ligt Vliegbasis Volkel in de combinatie België en Nederland toch vrij centraal.

Ook na de uitfasering van de F-16 blijft Fighter Weapons Instructor Training (FWIT) van belang.

Wat betreft de militaire noodzaak van twee MOB, laat ik aan Den Haag en de KLu over.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: Sparkplug op 17/07/2015 | 13:23 uur
De ligging van Vlb. Volkel is handiger voor de gezamenlijke QRA taak met België. Het houden van de FWIT oefening Frisian Flag is praktischer vanaf Vlb. Leeuwarden dan vanaf Vlb. Volkel. We zien wel wat de toekomst brengt

ORA kan van ieder veld, Frisian Flag is 'maar' twee weken per jaar en opgezet rond hoofzakelijk F-16 gebruikers en dat zijn wij straks niet meer. Deze oefening zal denk ik verdwijnen. Deze oefening en andere zullen helemaal verdwijnen als de F-35 word ingevoerd. Lijkt mij sterk dat er landen zullen zijn die de noodzakelijke gigantische investering gaan doen om als gastland de F-35 te kunnen ontvangen. De militaire noodzaak om 2 velden aan te houden is er wat mij betreft niet echt. Het zal een politiek besluit worden met kosten en economische/sociale belangen als uitgangspunten.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 13:10 uur
Op de wolk waar deze keuzes worden gemaakt gaat deze logica, vrees ik, niet op. Lokale economische belangen zullen bijvoorbeeld zwaarder wegen dan eerder geopperde plannen, gedane beloften.

Helaas waar... toch blijf ik bij mijn 1e gedacht: beide MOB's blijven open en als de status van een van beide veranderd, dan zal dat Leeuwarden zijn, er zijn meer dan voldoende motivaties om deze gedachtegang te ondersteunen.

Sparkplug

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 13:10 uur
Op de wolk waar deze keuzes worden gemaakt gaat deze logica, vrees ik, niet op. Lokale economische belangen zullen bijvoorbeeld zwaarder wegen dan eerder geopperde plannen, gedane beloften.
De ligging van Vlb. Volkel is handiger voor de gezamenlijke QRA taak met België. Het houden van de FWIT oefening Frisian Flag is praktischer vanaf Vlb. Leeuwarden dan vanaf Vlb. Volkel. We zien wel wat de toekomst brengt.

Om terug te komen op het artikel van het Brabants Dagblad. Ook als er bijvoorbeeld acht extra F-35A worden geleverd en beide vlb. van twintig stuks worden voorzien, dan levert het nog steeds evenveel F-35A geluid op  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/07/2015 | 13:07 uur
Ik zie het niet zo zwart wit.... ik denk vooralsnog dat beide basis een MOB blijven... maar bedenk dat Leeuwarden op de nominatie heeft gestaan om FOB te worden, dus als een MOB een andere bestemming krijgt, dan wordt dat vermoedelijk niet Volkel.

Op de wolk waar deze keuzes worden gemaakt gaat deze logica, vrees ik, niet op. Lokale economische belangen zullen bijvoorbeeld zwaarder wegen dan eerder geopperde plannen, gedane beloften.