Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 11/06/2015 | 22:20 uur
Of neem deze pod.

An AV-8 Harrier II; the two pods on the underside of the fuselage hold the cannon (left-hand side of the aircraft, visible hole) and ammunition (right-hand side of the aircraft).

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-12U.html

http://en.wikipedia.org/wiki/GAU-12_Equalizer

Houd er wel rekening mee dat deze specifiek voor de AV-8B is ontworpen (had de RAF deze indertijd voor hun Harrier GR.5 maar gekocht  :(
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 11/06/2015 | 20:57 uur
Als de pylon onder de romp van de T-346 zeker 1000 lbs. kan dragen, dan moet een gun pod met de GAU-22/A passen. Misschien moet het Deense Terma wel de bestaande gun pod aanpassen of een ander model ontwikkelen (kans dat die van de F-35 niet past).

Het moet wel bekend zijn voor welke type wapens de T-346 is gekwalificeerd of in de toekomst kan worden gekwalificeerd.

Of neem deze pod.


An AV-8 Harrier II; the two pods on the underside of the fuselage hold the cannon (left-hand side of the aircraft, visible hole) and ammunition (right-hand side of the aircraft).

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-12U.html

http://en.wikipedia.org/wiki/GAU-12_Equalizer

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 11/06/2015 | 19:31 uur
Is het kanon van de F35B-F35C wat in een pod zit geschikt voor de M-346 of is het te zwaar? De harrier kan namelijk wel de pod dragen.

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-22A.html

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-12U.html

http://en.wikipedia.org/wiki/GAU-12_Equalizer

[youtubehttp://www.youtube.com/watch?v=dTDomgJooJU][/youtube]
Als de pylon onder de romp van de T-346 zeker 1000 lbs. kan dragen, dan moet een gun pod met de GAU-22/A passen. Misschien moet het Deense Terma wel de bestaande gun pod aanpassen of een ander model ontwikkelen (kans dat die van de F-35 niet past).

Het moet wel bekend zijn voor welke type wapens de T-346 is gekwalificeerd of in de toekomst kan worden gekwalificeerd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

#175
Citaat van: Sparkplug op 10/06/2015 | 10:49 uur
Wil het wel zien of Alenia Aermacchi een all-weather T-346 kan maken met WVR (AIM-9 + gun) en BVR (AIM-120 of Meteor) mogelijkheden  ;D

Ook als Nederland de T-346 zou aanschaffen, dan nog zie het gebeuren dat deze puur en alleen als lead-in fighter trainer wordt gebruikt in Italië.

Is het kanon van de F35B-F35C wat in een pod zit geschikt voor de M-346 of is het te zwaar? De harrier kan namelijk wel de pod dragen.

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-22A.html

http://www.gd-ots.com/armament_systems/mbw_GAU-12U.html

http://en.wikipedia.org/wiki/GAU-12_Equalizer

[youtubehttp://www.youtube.com/watch?v=dTDomgJooJU][/youtube]

Poleme

Citaat van: Zander op 10/06/2015 | 18:23 uur
Ik denk dat dit gewoon een vuil spelletje is geweest. Dit heeft de KLU leiding al jaren geleden zo in ge calculeert.
De F-35A heeft veel uitgebreidere capaciteiten / vaardigheden dan de huidige F-16AM/BM.  Al in 2003 heeft de KLu onderzocht dat om al deze F-35A vaardigheden te oefenen er een Jaarlijks Oefen Programma (JOP) nodig is van 230 vlieguren.
Ter vergelijking: een huidige F-16AM JOP haalt slechts ca. 172 vlieguren.   En aangezien een F-35A vlieguur nu geschat USD 35.500 doet en waarschijnlijk richting USD 40.000 gaat hebben we een probleem.
Om een F-35A JOP toch nog betaalbaar te kunnen houden.  De KLu concludeerde toen dat deze JOP naast een deel in het echie op het F-35A bul zelf en in full mission simulators, dus ten dele door een 'surrogaat F-35A' worden uitgevoerd.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Kiteboarder88 op 10/06/2015 | 20:36 uur
Ik denk dat een PC-21 te duur is om als basic trainer te gebruiken. Een PC-7 Mk. II is in mijn ogen dan een logischere keuze. Maar zoals gezegd in post #129 hebben de Itallianen daar zelf ook een oplossing voor in de maak.  

Wellicht als alternatief een EMB 314 Super Tucano?

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 10/06/2015 | 19:00 uur
Zo krijg je dan..als het aan mij ligt... in 2030/35 het volgende beeld voor de KLu:
25 F35As
24 F35Bs
11 T346s
11 PC-21s.
Naar mijn mening wordt de F-35B pas interessant als minimaal het dubbele aan F-35A kan worden gekocht (zoals wat Italië wil: 60 x F35A + 30 x F-35B) en er een eigen schip is (LHD of een dedicated STOVL vliegdekschip zoals de Cavour).

Ondanks de mogelijkheden van een STOVL type zie ik toch de voordelen van de F-35A. Deze heeft grotere wapenruimen en kan onder de vleugels meer dragen.


Citaat van: Kiteboarder88 op 10/06/2015 | 20:36 uur
Ik denk dat een PC-21 te duur is om als basic trainer te gebruiken. Een PC-7 Mk. II is in mijn ogen dan een logischere keuze. Maar zoals gezegd in post #129 hebben de Itallianen daar zelf ook een oplossing voor in de maak. 
Het is natuurlijk wel de vraag of in 2026, wanneer de huidige PC-7 uit dienst gaat, de PC-7 MkII nog leverbaar is. Laten ze kosten van deze met de PC-9 M en PC-21 vergelijken.


A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kiteboarder88

Citaat van: Elzenga op 10/06/2015 | 19:00 uur
Inderdaad...keuze voor de T346 lijkt me in deze verstandig. Wel zie ik graag de hele basis-opleiding vanuit de VS terugkeren naar Europa. Al was het maar omdat je zo ook de trainingstoestellen F35 beschikbaar hebt mocht het nodig zijn. Samen met andere EU lidstaten een trainingscommando en structuur opzetten en verder uitbouwen. Nederlandse bijdrage 11 PC-7 (vervangen door PC-21s) en 11 M346s. Mogelijk kunnen de Belgen kiezen voor eenzelfde opzet ter vervanging van de vele trainers die zijn wel hebben...waaronder Alpha Jets.

Zo krijg je dan..als het aan mij ligt... in 2030/35 het volgende beeld voor de KLu:
25 F35As
24 F35Bs
11 T346s
11 PC-21s.

En dan hopelijk eenzelfde opzet bij de Belgische luchtmacht. Waarbij de trainingstoestellen desnoods samengevoegd kunnen worden tot twee volwaardige squadrons..

Ik denk dat een PC-21 te duur is om als basic trainer te gebruiken. Een PC-7 Mk. II is in mijn ogen dan een logischere keuze. Maar zoals gezegd in post #129 hebben de Itallianen daar zelf ook een oplossing voor in de maak.  

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 10/06/2015 | 19:00 uur
Zo krijg je dan..als het aan mij ligt... in 2030/35 het volgende beeld voor de KLu:
24 F35Bs

:sick:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 10/06/2015 | 19:23 uur
Laten we in onze Micky Mouse Luchtmacht aub niet nog een extra logistieke staart gaan creëren. Laat de vliegers lekker in Italiaanse kisten vliegen en betaal daar gewoon voor. Dan heb je geen extra onderhoudspersoneel nodig welke al veel te schaars is en geen aparte opleidingen daarvoor. Geen reserve onderdelen hoeven te kopen voor miljoenen en wat binnen de logistieke keten ook nog extra geld kost en ook invloed heeft op de andere toestellen en docks waar ze al dan niet in kunnen staan. Enzovoorts.... Echt, lease gewoon de vlieguren in dat ding. 
Ik weet niet of de Italianen wel zo ruim in hun onderhoudspersoneel zitten om dit mogelijk te maken. Maar we kunnen dit soort zaken en tekorten denk ik oplossen door naar een EUropees trainingscommando over te gaan..waar Nederland dan aan bijdraagt. Zo gaan de Polen ook de T346 aanschaffen...en wie weet elders binnen de EU nog wel genoeg knappe sleutelaars...

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/06/2015 | 19:04 uur
Prima lijstje.... waarom 11?
Bij in totaal 49 F35s lijkt me dit genoeg...als Nederlandse bijdrage aan een EUropees trainingscommando. Samen met de Belgen twee squadrons trainingsvliegtuigen.

Enforcer

Laten we in onze Micky Mouse Luchtmacht aub niet nog een extra logistieke staart gaan creëren. Laat de vliegers lekker in Italiaanse kisten vliegen en betaal daar gewoon voor. Dan heb je geen extra onderhoudspersoneel nodig welke al veel te schaars is en geen aparte opleidingen daarvoor. Geen reserve onderdelen hoeven te kopen voor miljoenen en wat binnen de logistieke keten ook nog extra geld kost en ook invloed heeft op de andere toestellen en docks waar ze al dan niet in kunnen staan. Enzovoorts.... Echt, lease gewoon de vlieguren in dat ding. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 10/06/2015 | 19:00 uur
Inderdaad...keuze voor de T346 lijkt me in deze verstandig. Wel zie ik graag de hele basis-opleiding vanuit de VS terugkeren naar Europa. Al was het maar omdat je zo ook de trainingstoestellen F35 beschikbaar hebt mocht het nodig zijn. Samen met andere EU lidstaten een trainingscommando en structuur opzetten en verder uitbouwen. Nederlandse bijdrage 11 PC-7 (vervangen door PC-21s) en 11 M346s. Mogelijk kunnen de Belgen kiezen voor eenzelfde opzet ter vervanging van de vele trainers die zijn wel hebben...waaronder Alpha Jets.

Zo krijg je dan..als het aan mij ligt... in 2030/35 het volgende beeld voor de KLu:
25 F35As
24 F35Bs
11 T346s
11 PC-21s.

En dan hopelijk eenzelfde opzet bij de Belgische luchtmacht. Waarbij de trainingstoestellen desnoods samengevoegd kunnen worden tot twee volwaardige squadrons..

Prima lijstje.... waarom 11?

Elzenga

Citaat van: Zander op 10/06/2015 | 18:23 uur
Ik denk dat dit gewoon een vuil spelletje is geweest. Dit heeft de KLU leiding al jaren geleden zo in ge calculeert.
Oh dat zal best...zou me niets verbazen. Maar goed...keuzes worden nu gemaakt..dus dan zeg ik "doorpakken"...zodat er wel iets ontstaat waarmee we een antwoord hebben op de dreigingsbeelden en ons ambitieniveau...

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 10/06/2015 | 16:30 uur
In feite gaat het om een trainer tussen de PC-7 en de F35... Nu wordt er gebruik gemaakt van gehuurde Amerikaanse jets van een jaar of 50 oud. Men kan ook gewon gaan kiezen om dat deel van de opleiding net zo in te richten.
Inderdaad...keuze voor de T346 lijkt me in deze verstandig. Wel zie ik graag de hele basis-opleiding vanuit de VS terugkeren naar Europa. Al was het maar omdat je zo ook de trainingstoestellen F35 beschikbaar hebt mocht het nodig zijn. Samen met andere EU lidstaten een trainingscommando en structuur opzetten en verder uitbouwen. Nederlandse bijdrage 11 PC-7 (vervangen door PC-21s) en 11 M346s. Mogelijk kunnen de Belgen kiezen voor eenzelfde opzet ter vervanging van de vele trainers die zijn wel hebben...waaronder Alpha Jets.

Zo krijg je dan..als het aan mij ligt... in 2030/35 het volgende beeld voor de KLu:
25 F35As
24 F35Bs
11 T346s
11 PC-21s.

En dan hopelijk eenzelfde opzet bij de Belgische luchtmacht. Waarbij de trainingstoestellen desnoods samengevoegd kunnen worden tot twee volwaardige squadrons..