Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur


Harald

Citaat van: Sparkplug op 30/04/2015 | 11:04 uur
Of de eigen trainers moeten worden bewapend kan pas worden beantwoord als men de keuze heeft gemaakt tussen eigen trainers of deelname aan een gezamenlijk programma. Alles staat of valt met die keuze.

Taken als light attack en/of QRA zijn secundair. De bewapening voor de trainer moet ook niet teveel afwijken van de F-35 bewapening.

precies !

Sparkplug

Citaat van: Harald op 30/04/2015 | 10:58 uur
nee, klopt, maar het kan wel.
Of de eigen trainers moeten worden bewapend kan pas worden beantwoord als men de keuze heeft gemaakt tussen eigen trainers of deelname aan een gezamenlijk programma. Alles staat of valt met die keuze.

Taken als light attack en/of QRA zijn secundair. De bewapening voor de trainer moet ook niet teveel afwijken van de F-35 bewapening.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 30/04/2015 | 10:52 uur
Dat zijn de Hawk en de Alpha Jet ook, maar niet alle gebruikers zetten deze naast training ook in voor light attack en/of QRA.

nee, klopt, maar het kan wel.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 30/04/2015 | 10:42 uur
M-346 is in de basis een jettrainer met light attack capaciteiten
Dat zijn de Hawk en de Alpha Jet ook, maar niet alle gebruikers zetten deze naast training ook in voor light attack en/of QRA.

Misschien komt het AEJPT in een andere vorm terug als het ENJJPT stopt of als vele landen eruit stappen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 30/04/2015 | 10:21 uur
De vraag in het artikel is of aanschaf van trainers of deelname aan een gezamenlijk trainingsprogramma. Er wordt verder niets vermeld dat de trainers ook voor light attack en/of QRA zullen worden gebruikt.

M-346 is in de basis een jettrainer met light attack capaciteiten

rekensommetje : 1+ 1 + 1 = 3
in het licht van aanschaf kosten, expoitatiekosten, vlieguurkosten e.d. , lijkt me in alle gevallen een M-346 goedkoper dan een F-35.

Misschien heeft het ook te maken met het Advanced European Jet Pilot Training System (AEJPT)
http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/aejpt.htm

Elzenga

Citaat van: Harald op 30/04/2015 | 10:13 uur
And this leads to either the acquisition of new trainer aircraft or participating in a joint training program.
According to the Air Commodore:

I'm looking very much to an aircraft that can be very easily used next to an F35; not exactly the F35 cockpit, but for instance the M-346 might be a good choice for the training missions.

Because the USAF will not have a new trainer until the next decade, and its cost undetermined, the Dutch need to look elsewhere.
The program is simply too late for their needs.



Zo Zo !! ?? .... wat wordt er met deze uitspraak bedoeld ? ... M-346 als jettrainer en light-attack naast de F-35. eventueel voor QRA ?
Voor!...heb er al een aantal opgenomen in mijn alternatieve defensieopzet Krijgsmacht2030. Als Nederlandse bijdrage aan een EUropees trainingsprogramma en opzet.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 30/04/2015 | 10:13 uur
Zo Zo !! ?? .... wat wordt er met deze uitspraak bedoeld ? ... M-346 als jettrainer en light-attack naast de F-35. eventueel voor QRA ?
De vraag in het artikel is of aanschaf van trainers of deelname aan een gezamenlijk trainingsprogramma. Er wordt verder niets vermeld dat de trainers ook voor light attack en/of QRA zullen worden gebruikt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

And this leads to either the acquisition of new trainer aircraft or participating in a joint training program.
According to the Air Commodore:

I'm looking very much to an aircraft that can be very easily used next to an F35; not exactly the F35 cockpit, but for instance the M-346 might be a good choice for the training missions.

Because the USAF will not have a new trainer until the next decade, and its cost undetermined, the Dutch need to look elsewhere.
The program is simply too late for their needs.



Zo Zo !! ?? .... wat wordt er met deze uitspraak bedoeld ? ... M-346 als jettrainer en light-attack naast de F-35. eventueel voor QRA ?

Sparkplug

Another Coalition Airpower Dynamic: Training for Next Generation Aircraft

2015-04-29 The Royal Dutch Air Force (RNLAF) has selected the F-35 as its next generation aircraft.

Indeed, the Norwegians and the Dutch are both planning to be an all-fifth generation fleet.

Others might join them in Europe as well in this process.

The Italian and the UK Air Forces will fly a mixed fleet of Typhoons and F-35s are working cross integration approaches, with the RAF notably interested in sea and air-based aircraft integration in operations.

Initial training will be conducted with the USAF at Luke AFB, and currently Dutch F-35s are located at Edwards AFB and are part of the overall roll out of the F-35A into the fleet.

At the Copenhagen Airpower Symposium held on April 17, 2015, Air Commodore Dré Kraak, from the Royal Netherlands Air Force, discussed the way ahead with regard to training for the Dutch Air Force and highlighted an important evolving coalition relationship with Italy.

Not only will Italy build the bulk of the Dutch F-35s, but they are emerging as a key partner in possible training solutions as well.

And the Air Commodore went out of his way to praise the Italians, who in his words, "have seen dramatic progress in their aerospace production capabilities over the past twenty years."

He started his presentation by highlighting that the Dutch selection of the F-35 was a no brainer –

    It was by far the best aircraft in the competition.

    Without any doubt, without any doubt operationally F35 is the best airplane ever.

    And anybody that chooses something else it's probably a political choice and not a decision being made by a fighter pilot.

    There's no fighter pilot in the Dutch Air Force that does not think that the F35 is the best aircraft in the world at this moment.

The globality of the F-35 is important as well to the RNLAF.

"We want a plane that can be maintained worldwide as we don't know where our next operation will be."

.../...

And this leads to either the acquisition of new trainer aircraft or participating in a joint training program.

According to the Air Commodore:

I'm looking very much to an aircraft that can be very easily used next to an F35; not exactly the F35 cockpit, but for instance the M-346 might be a good choice for the training missions.

Because the USAF will not have a new trainer until the next decade, and its cost undetermined, the Dutch need to look elsewhere.

The program is simply too late for their needs.

.../...

Voor het het complete artikel zie onderstaande link:
http://www.sldinfo.com/another-coalition-airpower-dynamic-training-for-next-generation-aircraft/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 25/04/2015 | 13:56 uur
Als we alleen QRA gaan doen lijkt de F35 me bij uitstek de kist die daar niet geschikt voor is.

Mee eens, dan zou één squadron Eurofighters meer zoden aan de dijk zetten.

Ros

Er kan zelfs een situatie ontstaan waarbij Nederland een periode niet over jachttoestellen kan beschikken. Onderhoud en reparatie van de F-16  kan niet oneindig door blijven gaan en het slopen van kisten om andere aan het vliegen te houden ook niet. Is de levertijd van de bestelde F-35 toestellen "hard" of krijgen we met nog meer verrassingen te maken ? Zoals software en componenten die nog (verder)  ontwikkeld moeten worden. Testfases die niet  volgens de planning kunnen worden afgerond. In dit wereldje zijn de gevolgen van een vertraging al snel uit te drukken in vele maanden zo niet jaren.

Wat worden de politieke ambities van Nederland op Defensiegebied in de toekomst. Is de bereidheid er straks om voor voldoende budget te blijven zorgen voor de aanschaf van alle 37 toestellen, of een paar meer of minder ?

Citaat van: Thomasen op 25/04/2015 | 13:56 uur
Als we alleen QRA gaan doen lijkt de F35 me bij uitstek de kist die daar niet geschikt voor is.

Dat zeggen er meer, ook binnen de KLu. Tijd tussen alarmering en los van de baan zou  (veel) langer duren als met de F- 16, huidige QRA is nu met 2 kisten + 1 reserve, met de F-35 zou dit mogelijk 2+2 moeten zijn ?  Wie het kan bevestigen/uitleggen....graag. Ik heb het van horen zeggen.





Enforcer

Citaat van: Ros op 25/04/2015 | 13:28 uur
Doorvliegen kan nog heel even en dat is het gedaan met de F-16. Het is nu al rapen en schrapen om een paar kisten in te kunnen zetten.
:confused:  De eieren zijn op dus koop ik maar een emmer met bouten en moeren ?

En de inzet in Irak met al het zand versneld dat proces alleen maar.

Sparkplug

Citaat van: Ros op 25/04/2015 | 13:28 uur
Met 24 F-35 toestellen kan je als zelfstandige luchtmacht niets.
Met dit aantal krijg je een Oostenrijkse situatie (zij hebben 15 Typhoons).

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/04/2015 | 13:32 uur
Dat zou kunnen, hopelijk krijg jij geen gelijk.

Mocht je wel gelijk krijgen dan bouwen ze de order maar om tot 12A en 12B, blijft de KLu voor QRA en de rest kan naar de nieuw op te richten MLD, 30K ton LHD voor de KM en de rest is geschiedenis.
Hiermee heb je een aardige uitdaging zowel operationeel als logistiek.

Stel dat Nederland echt maar 24 stuks kan aanschaffen, dan wil ik niet eens weten hoeveel België en Denemarken kunnen aanschaffen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/04/2015 | 13:32 uur
Dat zou kunnen, hopelijk krijg jij geen gelijk.

Mocht je wel gelijk krijgen dan bouwen ze de order maar om tot 12A en 12B, blijft de KLu voor QRA en de rest kan naar de nieuw op te richten MLD, 30K ton LHD voor de KM en de rest is geschiedenis.

Nog radicaler: Alle F35 en helies naar de MLD, alle transport kisten en de MRTT's in een NAVO/EU pool, de KL in zijn geheel onderbrengen (minus NATRES) bij de Duitsers en een focus op de KM.... klaar.

Als we alleen QRA gaan doen lijkt de F35 me bij uitstek de kist die daar niet geschikt voor is.