Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Stoonbrace

Citaat van: pz op 03/05/2023 | 09:25 uur
Heb je ooit een schijnaanval van die dingen meegemaakt tijdens een oefening...? Het geluid wat 3 van die dingen maken als ze aanvallen. Dit is gelul achteraf. Je moet het in het tijdsbeeld plaatsen jaren 80. Daar was dat ding voor ontworpen en gemaakt. En ja die dingen hadden een korte overlevingsratio. Maar dat hadden we allemaal

Zoals ik al zei: psychologisch effect. De test die ik gelinkt heb toont aan dat mochten de doelwitten T-62?s zijn geweest er geen enkele was uitgeschakeld. De A-10 was niet bijzonder nuttig in de jaren ?80 en het feit dat we er anno 2023 ?berhaupt nog over praten is hilarisch.

pz

Heb je ooit een schijnaanval van die dingen meegemaakt tijdens een oefening...? Het geluid wat 3 van die dingen maken als ze aanvallen. Dit is gelul achteraf. Je moet het in het tijdsbeeld plaatsen jaren 80. Daar was dat ding voor ontworpen en gemaakt. En ja die dingen hadden een korte overlevingsratio. Maar dat hadden we allemaal

Sparkplug

Citaat van: Stoonbrace op 03/05/2023 | 08:55 uur
Test van het GAU-8 kanon in 1979. 10 (!) passes tegen een groep van 10 stilstaande (!) M-47 Pattons (!!!).

"The pilot in ten successful firing passes fired a total of 174 rounds of which 90 impacted the targets. Of the projectiles impacting on targets 30 achieved perforations of the armored envelope. Significant results include catastrophic damage to 3 tanks, 1 tank immobilized and silenced, three tanks immobilized only."
https://web.archive.org/web/20160304062736/http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a522397.pdf

De A-10 was het best tot zijn recht gekomen in de Vietnamoorlog. Hiervoor is midden jaren 60 het A-X programma opgezet en de A-10 werd het winnende ontwerp. Bij de USAF werd de (eigenlijk betere) A-7D aan de kant gezet voor de A-10A. De rol van 'tank plinker' is eigenlijk een opgedrongen rol.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

#3935
Zijn jullie hier allemaal Pierre Sprey aanhangers of wat is dit? De F-35 is nu al een betere CAS kist dan de A-10 ooit geweest is. De GAU-8 is veruit het minst effectieve wapensysteem dat de A-10 aan boord heeft (vooral psychologisch effect eigenlijk) en van alle andere wapens kan de F-35 er meer meenemen en ze preciezer inzetten. De piloot van de F-35 moet ook niet op zoek naar z'n doelwit en de bevriende troepen met een verrekijker, dat helpt.

Test van het GAU-8 kanon in 1979. 10 (!) passes tegen een groep van 10 stilstaande (!) M-47 Pattons (!!!).

"The pilot in ten successful firing passes fired a total of 174 rounds of which 90 impacted the targets. Of the projectiles impacting on targets 30 achieved perforations of the armored envelope. Significant results include catastrophic damage to 3 tanks, 1 tank immobilized and silenced, three tanks immobilized only."
https://web.archive.org/web/20160304062736/http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a522397.pdf

Sparkplug

Citaat van: Parera op 02/05/2023 | 23:14 uur
Maakt de USAF of een andere F-35A operator wel gebruik van de Terma multi mission pod? Dus niet met GAU-22 maar met andere systemen in de pod?

Op dit moment nog niet. Wel zie ik mogelijkheden met deze multi mission pod.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 02/05/2023 | 23:05 uur
De onderkant van de F-35B verschilt met die van de F-35C. De gun pods kunnen vanwege dit niet worden uitgewisseld. De USAF heeft voorlopig geen interesse voor de GPU-9/A. Een export klant kan het aanvragen, maar draait dan wel zelf op voor de kosten.

Maakt de USAF of een andere F-35A operator wel gebruik van de Terma multi mission pod? Dus niet met GAU-22 maar met andere systemen in de pod?

Sparkplug

Citaat van: Parera op 02/05/2023 | 22:52 uur
Dat zou goed kunnen, de pod is volgens de fabrikant geschikt voor de F-35, daar staat niet bij wel of niet geschikt voor model A/B/C. Ik ging er vanuit dat dit dus wel onder alle varianten paste, maar duidelijk als dat niet kan.

De onderkant van de F-35B verschilt met die van de F-35C. De gun pods kunnen vanwege dit niet worden uitgewisseld. De USAF heeft voorlopig geen interesse voor de GPU-9/A. Een export klant kan het aanvragen, maar draait dan wel zelf op voor de kosten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 02/05/2023 | 22:23 uur
De F-35A kan de GPU-9/A gun pod (aparte versies voor de F-35B en F-35C i.v.m. de verschillen van de onderkant romp) voorlopig nog niet gebruiken.

Dat zou goed kunnen, de pod is volgens de fabrikant geschikt voor de F-35, daar staat niet bij wel of niet geschikt voor model A/B/C. Ik ging er vanuit dat dit dus wel onder alle varianten paste, maar duidelijk als dat niet kan.

Sparkplug

#3930
Citaat van: Master Mack op 02/05/2023 | 21:55 uur
Klopt en ze zijn schijnbaar naarstig op zoek naar een vervanger omdat de F35 in hun ogen voor deze taak niet voldoet. Moeten wij dan ook niet kijken voor een alternatief

Dat is de USAF dus niet. Als het om CAS gaat, dan past de USAF bijna elke type voor CAS toe inclusief B-1 en B-52. Voor USMC is CAS belangrijk. Wat nu met de legacy Hornet en de Harrier II gebeurt, wordt straks bij hun uitsluitend door de F-35B en F-35C gedaan.

Edit.

Citaat van: Parera op 02/05/2023 | 22:13 uur
Moet de KLU naar een alternatief kijken? Nee want we hebben nooit de A-10 gehad, bij ons vervangt de F-35 de F-16 en in dat opzicht doet het gewoon wat het moet doen. En met de toekomst van
UCAV's i.c.m. long range stand-off wapens denk ik dat de F-35 de juiste keuze is voor zowel de KLU als USAF. In theorie zou je nog de Terma multi-mission pod onder de F-35A kunnen hangen met een extra 25 mm GAU-22 er in maar ik betwijfel of dat nuttig is t.o.v. andere munitie soorten.

De F-35A kan de GPU-9/A gun pod (aparte versies voor de F-35B en F-35C i.v.m. de verschillen van de onderkant romp) voorlopig nog niet gebruiken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#3929
Citaat van: Master Mack op 02/05/2023 | 21:55 uur
Klopt en ze zijn schijnbaar naarstig op zoek naar een vervanger omdat de F35 in hun ogen voor deze taak niet voldoet. Moeten wij dan ook niet kijken voor een alternatief

De F-35 is natuurlijk ook geen A-10, deze discussie loopt al jaren maar dat de F-35 niet instaat is gronddoelen goed aan te vallen dat is natuurlijk onzin. Zoals ik al aangaf nee het is geen A-10 met daarop een 30 mm kanon + 8 wapens onder de vleugels.

Moet de KLU naar een alternatief kijken? Nee want we hebben nooit de A-10 gehad, bij ons vervangt de F-35 de F-16 en in dat opzicht doet het gewoon wat het moet doen. En met de toekomst van
UCAV's i.c.m. long range stand-off wapens denk ik dat de F-35 de juiste keuze is voor zowel de KLU als USAF. In theorie zou je nog de Terma multi-mission pod onder de F-35A kunnen hangen met een extra 25 mm GAU-22 er in maar ik betwijfel of dat nuttig is t.o.v. andere munitie soorten.

Terma Multi-mission pod voor F-35, gebaseerd op de gunpod van de F-35B/F-35C

Master Mack

#3928
Citaat van: Sparkplug op 02/05/2023 | 12:10 uur
De USAF wil de A-10 op dit moment nog steeds in 2029 buiten dienst stellen.
Klopt en ze zijn schijnbaar naarstig op zoek naar een vervanger omdat de F35 in hun ogen voor deze taak niet voldoet. Moeten wij dan ook niet kijken voor een alternatief

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 02/05/2023 | 11:50 uur
Volgens mij bedoel je dat de Amerikanen de A-10 zagen/ zien als een beter wapen voor het ondersteunen van grondtroepen dan de F-35.

De USAF wil de A-10 op dit moment nog steeds in 2029 buiten dienst stellen.

https://www.airandspaceforces.com/brown-faster-than-expected-a-10-retirements-turning-41-fighter-plan-into-just-4/

https://www.airandspaceforces.com/air-force-davis-monthan-a-10s-afsoc/

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: Master Mack op 01/05/2023 | 21:51 uur
Ik begreep dat de VS de F35 niet geschikt vind voor het ondersteunen van grondtroepen zoals de F16 dat wel deed in Afghanistan? De aanschaf van onze F35's is volgens mij wel gedaan o.a op grond van gebruik ondersteuning grondtroepen. Is het nu dan deels een miskoop.?
Volgens mij bedoel je dat de Amerikanen de A-10 zagen/ zien als een beter wapen voor het ondersteunen van grondtroepen dan de F-35.

Sparkplug

Citaat van: Master Mack op 01/05/2023 | 21:51 uur
Ik begreep dat de VS de F35 niet geschikt vind voor het ondersteunen van grondtroepen zoals de F16 dat wel deed in Afghanistan? De aanschaf van onze F35's is volgens mij wel gedaan o.a op grond van gebruik ondersteuning grondtroepen. Is het nu dan deels een miskoop.?

Weet niet waar je dit gelezen hebt, maar alle F-35 varianten zijn geschikt voor alle bestaande air-to-ground taken. Dit wordt dan ook als zodanig door USAF, USN en USMC uitgevoerd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Ik begreep dat de VS de F35 niet geschikt vind voor het ondersteunen van grondtroepen zoals de F16 dat wel deed in Afghanistan? De aanschaf van onze F35's is volgens mij wel gedaan o.a op grond van gebruik ondersteuning grondtroepen. Is het nu dan deels een miskoop.?