Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Sparkplug

Citaat van: Master Mack op 01/05/2023 | 21:51 uur
Ik begreep dat de VS de F35 niet geschikt vind voor het ondersteunen van grondtroepen zoals de F16 dat wel deed in Afghanistan? De aanschaf van onze F35's is volgens mij wel gedaan o.a op grond van gebruik ondersteuning grondtroepen. Is het nu dan deels een miskoop.?

Weet niet waar je dit gelezen hebt, maar alle F-35 varianten zijn geschikt voor alle bestaande air-to-ground taken. Dit wordt dan ook als zodanig door USAF, USN en USMC uitgevoerd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Ik begreep dat de VS de F35 niet geschikt vind voor het ondersteunen van grondtroepen zoals de F16 dat wel deed in Afghanistan? De aanschaf van onze F35's is volgens mij wel gedaan o.a op grond van gebruik ondersteuning grondtroepen. Is het nu dan deels een miskoop.?

Nikehercules

Citaat van: Huzaar1 op 04/04/2023 | 21:54 uur
Of een fregat of twee, of het Pulse systeem. Met deep strike cap. kunnen we half Zuid-Amerika met een vinger in de neus platleggen.

Precies. De mogelijkheid tot deep strike in alle domeinen is echt heel waardevol. Dit verhoogt de prijs voor Venezuela dusdanig dat er een serieuze conventionele afschrikking vanuit gaat.

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 03/04/2023 | 20:49 uur
F-35?s vanaf Sint Maarten. Netjes buiten bereik van grondgebonden luchtverdediging/artillerie/jachtvliegtuigen enz.

Of een fregat of twee, of het Pulse systeem. Met deep strike cap. kunnen we half Zuid-Amerika met een vinger in de neus platleggen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

The Netherlands Is Going To Bet Big On Long-Range Weapons

The weapons, which can be launched from air, land, and sea domains, include an Israeli-made rocket system, as well as Tomahawks and JASSMs.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/the-netherlands-is-going-to-bet-big-on-long-range-weapons

Sparkplug

Kan iemand mij vertellen of de JASSM-ER onder Verwerving Tactische Lucht-Grond bewapening F-35 of onder Verwerving Strategische Lucht-Grond bewapening F-35 valt? Beide verwervingen worden in de Defensienota 2022 genoemd, maar ik lees het niet terug in de brief van gisteren.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

CitaatHet Defense Security Cooperation Agency (DSCA) van het Amerikaanse ministerie van Defensie is verplicht het Amerikaanse Congres te informeren over mogelijke wapenleveranties aan andere landen. Het DSCA zal ? na een Amerikaanse overheidsbesluit ? informatie openbaar maken over de voorgenomen Nederlandse aanschaf van de JASSM-ER en de Tomahawk, inclusief aantallen en financi?le gegevens. De aantallen die het DSCA zal noemen zijn een maximum. Het ontvangende land kan besluiten een lager aantal te verwerven.

Afwachten hoe snel de berichten op de DSCA homepage zullen staan  8)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Nikehercules

Citaat van: Huzaar1 op 03/04/2023 | 20:10 uur
Kun je inderdaad vanaf Aruba Venezuela platleggen.

F-35?s vanaf Sint Maarten. Netjes buiten bereik van grondgebonden luchtverdediging/artillerie/jachtvliegtuigen enz.

Huzaar1

Kun je inderdaad vanaf Aruba Venezuela platleggen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Parera op 03/04/2023 | 17:18 uur
Laten we nog maar even door gaan dan ;)`JASSM-ER voor de F-35's

- Deep Strike Capaciteit Air over de aanschaf van langafstandswapens met conventionele lading (Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended Range, JASSM-ER) voor de F-35 gevechtsvliegtuigen.

Projecten ?Deep Strike Capaciteit Air? en ?Verwerving Maritime Strike?
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2023Z05876&did=2023D13899

Mooie aankoop. Al dat langeafstandsspul bij de verschillende opco?s maakt een Venezuela scenario meteen een stuk interessanter.

Mourning

Ja, lijkt me prima. Maakt onze F35 nog veelzijdiger en gevaarlijk.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Broodnodige systemen. Maakt de luchtmacht een stuk dodelijker.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Laten we nog maar even door gaan dan ;)`JASSM-ER voor de F-35's

- Deep Strike Capaciteit Air over de aanschaf van langafstandswapens met conventionele lading (Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended Range, JASSM-ER) voor de F-35 gevechtsvliegtuigen.

Projecten ?Deep Strike Capaciteit Air? en ?Verwerving Maritime Strike?
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2023Z05876&did=2023D13899

Sparkplug

Eerste modificatie voor F-35



Wie in de Champions League wil meevliegen met zijn jachtvliegtuigen, moet snel kunnen schakelen. O?k als het gaat om onvoorziene upgrades aan het toestel. Zo kwam het dat pal na het kerst- en nieuwjaarsverlof de eerste Nederlandse F-35 terugvloog naar de fabriek van herkomst in het Italiaanse Cameri. ?Het kostte ons flink wat regelwerk om het voor elkaar te krijgen in korte tijd, maar het is goed gelukt?, zegt liaison majoor Arthur ?Tuur? Driesen.

Tekst: Jopke Rozenberg-van Lisdonk Foto's: sergeant-majoor Jan Dijkstra Foto boven: Leonardo

Een modificatie aan een spiksplinternieuw toestel is volgens liaison majoor Arthur Driesen helemaal niet zo vreemd. Hij werkt al sinds medio 2009 bij de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en is in die hoedanigheid nauw betrokken bij de ontwikkeling, productie en nu ook de acceptatie van de nieuwe Nederlandse jachtvliegtuigen. ?Dat de fabrikant relatief kort na de ingebruikname van zijn vliegtuigen ontdekt dat er een technische verbeterslag kan worden doorgevoerd, komt wel vaker voor in de militaire luchtvaart?, weet hij. ?Vergelijk het met een Formule 1-raceauto. Die wordt ook regelmatig uit elkaar gehaald, verbeterd en weer in elkaar gezet. Zo werkt het ook een beetje binnen de militaire luchtvaart bij het doorvoeren van modificaties.?


De F-019 is de eerste Nederlandse kist die de modificatie aan het airframe ondergaat.

Zo simpel is het niet
De verbeterslag gaat in dit geval om een plaatselijke versterking van het airframe. ?Je moet weten,? begint de majoor zijn uitleg, ?alles moet heel licht en heel sterk zijn; dat is de eeuwige tegenstelling in de luchtvaart. Tijdens inspecties van de al in gebruik genomen toestellen bleek dat een deel van het materiaal voor langetermijngebruik niet afdoende is.? Alhoewel er in de originele configuratie nog prima een hele tijd kan worden doorgevlogen, besluit de Nederlandse luchtmacht vorig jaar toch om op korte termijn alvast vier toestellen te modificeren. Bij de fabriek van Leonardo in Cameri kan daarvoor ruimte gereserveerd worden. Bovendien is het maar anderhalf uur vliegen. Maar zo simpel als het nu klinkt, is het in de praktijk niet. Een F-35 modificatietraject is niet vergelijkbaar met ?even je auto voor een onderhoudsbeurt naar de garage brengen?.


Majoor Arthur Driesen ? op de foto bij de roll out van de eerste F-35 voor Leeuwarden in 2019 ? werkt momenteel als liaison in Itali? voor zowel de DMO als het CLSK.

Snel en ongepland
Het depot-onderhoud is voor de F-35 een nieuw proces en dat is aan vele nationale en internationale regels en contracten gebonden. ?Naast al het voorbereidings- en regelwerk moest ook een Nederlands team ter plaatse zijn om alles in goede banen te leiden?, spreekt Driesen op basis van de ervaring die hij als DMO-liaison bij Leonardo sinds medio 2019 heeft. ?In principe moest de luchtmacht dit hele modificatieproces zelf regelen. DMO heeft de toestellen namelijk al overgedragen aan het Commando Luchtstrijdkrachten [CLSK] en daarmee ook het eigenaarschap.? Omdat alles nieuw is, vrij snel geregeld moet worden en Driesen al op Cameri is voor acceptatie van nieuwe toestellen, steekt hij als luchtmacht-DMO?er vrijwillig zijn vinger op voor de liaisonrol. Ook al is het voor hem geen kwestie van ?het er even bij doen?. Het betreft namelijk een volledig andere rol die hij naar zich toetrekt. ?Ik kende alle mensen bij Lockheed en Leonardo al. Dat werkt natuurlijk enorm in het voordeel voor een nieuw project dat relatief snel op touw moet worden gezet.?




Aan de slag
En nu werkt hij met zowel een DMO- als een CLSK-pet op. ?He is dual-headed?, grappen de Italianen en Amerikanen met wie Driesen nauw samenwerkt. Voor het modificatieproject is hij liaison namens het F-35 Logistics Operations Center (LOC) op Vliegbasis Volkel. Dit is de Nederlandse afdeling die zich ? in samenspraak met de DMO ? bezighoudt met de luchtwaardigheid en instandhouding van de F-35. Het centrum is daarmee de schakel tussen het CLSK als operationele gebruiker en het internationale F-35-programma. Om de lijnen kort en de snelheid erin te houden, formeren ze een ?Tiger team? dat de kar gaat trekken. Daarin zitten de technische baas van het F-35-transitieteam, de baas engineering & maintenance van het LOC, twee technische bazen van de F-35-squadrons, iemand van voorraadbeheer F-35 en Driesen zelf. Na Hemelvaart 2022 gaat het team praktisch aan de slag om te zorgen dat vanaf 9 januari het eerste vliegtuig zijn modificatie kan ondergaan.

?Het was een behoorlijke uitdaging?, vertelt Driesen. ?We moesten niet alleen een manier van werken opzetten en hiervoor afspraken intern en met de industrie maken, maar ook zorgen voor invulling van de lokale plaatsing van personeel en het zo onderhoudsarm mogelijk opleveren van het toestel. Sommige periodieke inspecties moesten we in Nederland daarvoor iets naar voren halen, zonder dat het effect had op de inzet in Oost-Europa en op alle geplande oefen- en trainingsmissies.? De grootste hindernissen komen ze tegen op het gebied van personeel en rondom de administratie en het bestellen van onderdelen. ?Het werk gebeurt dan wel door Italianen onder supervisie van Amerikanen bij de fabriek in Itali?, alle administratie en het bestellen van onderdelen gebeurt door Nederland met systemen die in Nederland op Mulan draaien. Dat is een vrij moeilijke constructie, maar zo zit het F-35 programma nu eenmaal in elkaar.?


Het vliegtuigdepot in Cameri verzorgt licht, medium en zwaar onderhoud aan de F-35?s van Itali?, Nederland en Noorwegen. Foto: Leonardo

Personeel ter plaatse
Om alles in de fabriek goed en vlot te laten verlopen, moet het Mulan-netwerk dus ??k in Itali? draaien. En nee, via de Telestick lukt dat niet. Driesen: ?Voor het modificatieprogramma heeft het JIVC [Joint IV Commando] bij de lokale provider een internetverbinding aangevraagd, waarna JIVC-medewerkers naar de fabriek zijn afgereisd om een Mulan-verbinding uit te rollen. We hebben er hard aan moeten trekken om dat binnen een half jaar voor elkaar te krijgen.? Het onderhoudsadministratiesysteem ALIS dat op Leeuwarden draait, kan vanaf dat moment in de fabriek bediend worden. Overigens is dat tijdens de productiefase van de kisten niet nodig, omdat ze dan nog niet van Nederland zijn.

De andere must have is eigen personeel ter plaatse: een crewchief die de onderhoudsacties en technische problemen in ALIS bijhoudt en een bevoorradingsspecialist die de bestelling en levering van onderdelen via ALIS in juiste banen leidt. Die twee specialisten vlieg je bij de komst van iedere kist gemakkelijk in, zou je denken. Je geeft ze een bed, toegangspas en laptop en klaar ben je. Maar nee. Driesen: ?Voor de modificatie van elke kist is vijftig werkdagen uitgetrokken. Dat overstijgt de maximale duur van dertig dagen van een dienstreis. De collega?s van Leeuwarden moeten in het buitenland dus tijdelijk te werk worden gesteld en daarvoor zijn meer stappen nodig.?


De F-021 staat nu in de fabriek voor de modificatie.

Zelf regelen
Inmiddels is de eerste gemodificeerde kist (F-019) alweer terug op Leeuwarden en staat de tweede (F-021) in de fabriekssteigers. ?De werkwijze die we nu hanteren, wordt door het CLSK ge?valueerd?, vertelt Driesen. ?Bij een volgende modificatie op Cameri moet de luchtmacht dit namelijk zelf regelen en kan dan niet meer leunen op een liaison van de DMO. De eerstvolgende modificatie staat vooralsnog gepland voor 2026. Vanaf dan zal er bij de Italiaanse fabriek een luchtmacht-liaison en mogelijk ook een vast team geplaatst worden om de modificaties van de kisten in goede banen te leiden.?


Een bijzonder (eerste) moment of mijlpaal verdient bij de luchtmacht vaak een eigen patch.

Waar gaat een F-35 naartoe voor welk onderhoud?
Op de eigen vliegbasis vindt het zogeheten organieke onderhoud plaats. Een onderhoudsdepot (officieel: Maintenance, Repair, Overhaul & Upgrade depot) doet het licht, medium, maar ook het zwaar onderhoud voor bondgenoten met F-35?s. Deze vliegtuigdepots staan nu alleen nog in Itali? (Cameri) en de Verenigde Staten (Hill Air Force Base, Utah). Daar staan speciale faciliteiten voor zwaar onderhoud, zoals een spuitcabine voor een ?low observable?-coating en radar-meetapparatuur.
In Cameri worden momenteel de onderhoudsfaciliteiten uitgebreid en een extra hangaar gebouwd voor deze werkzaamheden. Op dit moment wordt er ook op Vliegbasis Woensdrecht hard gewerkt aan een eigen depot-faciliteit voor licht en medium onderhoud.

de Vliegende Hollander 01, dinsdag 28 februari 2023

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2023/01/10_eerste-modificatie-voor-f-35
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

#3911
Niieuwe F-35's kunnen weer worden overgevlogen sinds de wereldwijde stop afgelopen december.

F-35A F-034 AN-34 voor 313 Squadron aangekomen op 22-02-2023 onder code NAF313.

https://www.scramble.nl/community/messageboard/48/69822?start=2295
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.