Harpoon upgrade

Gestart door Zander, 18/04/2015 | 10:45 uur

Harald

Citaat van: Parera op 02/07/2018 | 14:22 uur
Ja misschien kregen de Duitsers niet het % shared work dat ze hadden gehoopt. Wij kunnen hier wel iets mee als Nederland, een klein % is genoeg bijvoorbeeld voor Thales voor electronica en TNO voor wat onderzoek. Ik kan mij herinneren dat er een bereik van 1000 - 1500 km gepland was voor de mk4. Zeker interessant voor Nederland als alternatief van de NSM.

Past ook mooi in de (mogelijke) samenwerking voorzien op gebied van onderzeeboten  :angel: Beide A26 als basis met een RBS-15 mk4 als anti-scheeps / land attack missile.

idd, als het bereik daadwerkelijk 1000-1500 km is, dan is het zeker een zeer interessante anti-scheeps raket met een vele malen groter bereik dan de NSM.
Misschien tevens een goed alternatief voor Tomahawks ?

Maar eerst maar even wachten totdat we daadwerkelijk enige specs over de Mk4 te zien krijgen. en daarbij we zullen nooit via publiekelijke bronnen de eigenlijke specs te zien krijgen, maar goed.

Parera

#158
Citaat van: Harald op 02/07/2018 | 13:59 uur
Interessant !.  In het verleden was het bij de Duitsers de bedoeling om met deze mk4 hun schepen mee uit rusten, maar dat zal nu wel de NSM worden.

Ik ben erg benieuwd naar de specificaties van de "speer van Odin" , vooral de warhead en range     
maar of dit de harpoon opvolger voor NL wordt ..  :hrmph: dat weet ik niet

Gungnir is een speer die nimmer haar doel mist en staat voor ...symbool voor kracht. Gungnir wordt vaak bezongen als 'de speer die haar vijanden angst inboezemt en Odin's krijgers kracht geeft'.   ;)

Ja misschien kregen de Duitsers niet het % shared work dat ze hadden gehoopt. Wij kunnen hier wel iets mee als Nederland, een klein % is genoeg bijvoorbeeld voor Thales voor electronica en TNO voor wat onderzoek. Ik kan mij herinneren dat er een bereik van 1000 - 1500 km gepland was voor de mk4. Zeker interessant voor Nederland als alternatief van de NSM.

Past ook mooi in de (mogelijke) samenwerking voorzien op gebied van onderzeeboten  :angel: Beide A26 als basis met een RBS-15 mk4 als anti-scheeps / land attack missile.

Harald

Citaat van: StrataNL op 02/07/2018 | 13:18 uur
@Mod: wellicht een idee om de topictitel te veranderen in Opvolger Harpoon?


Saab komt binnenkort met de RBS15 mk4.... dus toch!


Interessant !.  In het verleden was het bij de Duitsers de bedoeling om met deze mk4 hun schepen mee uit rusten, maar dat zal nu wel de NSM worden.

Ik ben erg benieuwd naar de specificaties van de "speer van Odin" , vooral de warhead en range     
maar of dit de harpoon opvolger voor NL wordt ..  :hrmph: dat weet ik niet

Gungnir is een speer die nimmer haar doel mist en staat voor ...symbool voor kracht. Gungnir wordt vaak bezongen als 'de speer die haar vijanden angst inboezemt en Odin's krijgers kracht geeft'.   ;)

StrataNL

@Mod: wellicht een idee om de topictitel te veranderen in Opvolger Harpoon?


Saab komt binnenkort met de RBS15 mk4.... dus toch!

CitaatRBS15 Gungnir A new addition to the superior anti-ship missile family[/b]

When developing new technologies, our focus is on offering smarter solutions and enhanced capabilities – whether for today or for tomorrow.
The latest member of the RBS15 family delivers a superior effect, giving forces the edge needed to stay ahead.
Want to secure your advantage in tomorrow's battlespace?

More to follow soon!

https://twitter.com/Saab/status/1013741100266393600
https://saab.com/content/rbs15-gungnir/



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 12/01/2018 | 15:45 uur
Raytheon pushes for Tomahawk FMS deals   ( ...  :big-smile: .. Make a good offer for the Royal NL Navy ...  ;) )


Goed plan... kunnen we daarnaast kiezen voor (canister)NSM (8-16 per nieuw fregat)

Harald

Raytheon pushes for Tomahawk FMS deals   ( ...  :big-smile: .. Make a good offer for the Royal NL Navy ...  ;) )

As the US weighs loosening the reins on foreign military sales (FMS), Raytheon is making the pitch that such sales to allied countries will ultimately keep the nation safer.

Currently, the Trump administration is exploring ways to accelerate FMS deals and Raytheon has indicated that selling its Tomahawk cruise ...

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/surface-navy-2018-raytheon-pushing-tomahawk-foreig/


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 28/11/2017 | 10:35 uur
Die kans bestaat, maar betekend niet dat we een poging kunnen doen tijdens de aankoop onderhandelingen om er alsnog binnen te komen in het samenwerkingsverband. Proberen kan je altijd.
Het blijft lastig want dit zijn dure systemen die wel jaren mee moeten gaan, al gaan de ontwikkelingen op dit moment zo snel dat we over 10 jaar misschien totaal andere ASuW raketten nodig hebben.

Twee keuzes... stealth en slim of hypersoon.

Parera

Citaat van: Harald op 27/11/2017 | 12:11 uur
Ik denk dat dat alwel allemaal afgedeald is en vast ligt bij de laatste onderzeeboot deal tussen NOR en GER. Dus ik denk dat er geen NL bedrijven zullen kunnen deelnemen en we hierin gewoon "van de plank" moeten kopen.

Zeker is NSM/JSM in combi met F-35 interessant, maar de basis variant met 500 km schiet (voor mijn gevoel) net te kort. Was het bereik nu 800-900 km, dan vind ik het wel een optie als Harpoon vervanging voor NL.

Die kans bestaat, maar betekend niet dat we een poging kunnen doen tijdens de aankoop onderhandelingen om er alsnog binnen te komen in het samenwerkingsverband. Proberen kan je altijd.
Het blijft lastig want dit zijn dure systemen die wel jaren mee moeten gaan, al gaan de ontwikkelingen op dit moment zo snel dat we over 10 jaar misschien totaal andere ASuW raketten nodig hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 27/11/2017 | 13:04 uur
Niet echt. ASuW wapens hebben een sensor die in de laatste fase bij springt. Het maakt voor die sensor niet uit of het de laatste 15km zijn van een 40 km of een 1400 km lange track.

Het belang is doelinformatie verkrijgen. Want hoe weet jij dat zich op 1400 km afstand een vijand bevind?

UAV's, MPA's, satellieten en andere intel bronnen zullen een meer belangrijke rol moeten gaan spelen

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 27/11/2017 | 12:11 uur
Zeker is NSM/JSM in combi met F-35 interessant, maar de basis variant met 500 km schiet (voor mijn gevoel) net te kort. Was het bereik nu 800-900 km, dan vind ik het wel een optie als Harpoon vervanging voor NL.

Mee eens. Ik denk dat de benchmark zal komen te liggen bij een door ontwikkelde Brahmos met een bereik van rond de 600 km. Je wil niet te kort schieten in een high-tech conflict (al zal nauwkeurigheid op die afstanden nog wel een dingetje zijn).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 27/11/2017 | 12:11 uur
Ik denk dat dat alwel allemaal afgedeald is en vast ligt bij de laatste onderzeeboot deal tussen NOR en GER. Dus ik denk dat er geen NL bedrijven zullen kunnen deelnemen en we hierin gewoon "van de plank" moeten kopen.


Ik heb het vermoeden dat jij hierin gelijk hebt.

Harald

Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 11:54 uur
.....
Met de mede ontwikkeling kunnen we de NL industrie een boost geven al zal het grote deel van het werk naar NOR/GER gaan maar misschien dat TNO hier wel een rol in kan spelen.

Ik denk dat dat alwel allemaal afgedeald is en vast ligt bij de laatste onderzeeboot deal tussen NOR en GER. Dus ik denk dat er geen NL bedrijven zullen kunnen deelnemen en we hierin gewoon "van de plank" moeten kopen.

Zeker is NSM/JSM in combi met F-35 interessant, maar de basis variant met 500 km schiet (voor mijn gevoel) net te kort. Was het bereik nu 800-900 km, dan vind ik het wel een optie als Harpoon vervanging voor NL.   

Parera

Citaat van: Harald op 27/11/2017 | 11:34 uur
Tomahawk++, LRASM, NSM-ER, ....  welke het wordt in de toekomst maakt mij niet uit, maar wat ik belangrijk vind is dat het bereik groot is.
Bereik van huidige Harpoon is gewoon te kort en eigen vind ik dat ook van de "standaard" NSM.
Daarom heb ik in eerste instantie de voorkeur voor ; uit de VS voorraad gekochte en geupgrade Tomahawks, van de plank en voorradig. 


Volledig mee eens dat het bereik/ snelheid van de NSM niet genoeg is maar het mogelijk samenwerken aan de productie van een lange afstands variant van rond de 1000-1500 km met hypersonic snelheden. Die ontwikkeling kan nog wel eens 10 - 15 jaar duren. Daarbij denk ik dat de verticaal gelanceerde JSM variant met bereik van 500 km voorlopig wel kan voorzien in die behoefte.

Zeker door de hoge integratie mogelijkheden op oppervlakteschepen, onderzeeboten, F-35 is de NSM/JSM in mijn ogen een beter alternatief. Met de mede ontwikkeling kunnen we de NL industrie een boost geven al zal het grote deel van het werk naar NOR/GER gaan maar misschien dat TNO hier wel een rol in kan spelen.

Harald

Tomahawk++, LRASM, NSM-ER, ....  welke het wordt in de toekomst maakt mij niet uit, maar wat ik belangrijk vind is dat het bereik groot is.
Bereik van huidige Harpoon is gewoon te kort en eigen vind ik dat ook van de "standaard" NSM.
Daarom heb ik in eerste instantie de voorkeur voor ; uit de VS voorraad gekochte en geupgrade Tomahawks, van de plank en voorradig. 
   

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/11/2017 | 10:56 uur
Ik ook nog niet... maar eens zien wat de LRASM als alternatief op de mat brengt. (al wordt nu ook hard gewerkt aan een stealth opvolger van de klassieke Tomahawk)

Ik denk dat DMO meer kijkt naar de NSM/JSM combinatie voor de toekomst zeker nu ook de Duitsers hierop over gestapt zijn (voor een deel).
Door NL en BE de overstap te laten maken naar deze europese raket word de gebruikers groep groter en de Duitsers gaan mee ontwikkelen aan een langere afstands variant wat mogelijk in het bereik van de tomahawk zal komen.