Conflict Afghanistan

Gestart door Elzenga, 07/05/2015 | 13:12 uur

StrataNL

Jep, 20 jaar, en straks wordt alles wat is opgebouwd platgebombardeerd om te voorkomen dat het in handen van de Taliban valt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

#66
Citaat van: Parera op 14/08/2021 | 07:17 uur
Het terug trekken van de Amerikanen op de korte termijn zoals dat nu gebeurd is is fout gelopen (zoals meerdere mensen voorspeld hadden). Nu is het de vraag hoe moet dit opgelost worden?  De Taliban wil wel overleggen met o.a. de Afghaanse overheid & Amerikanen maar ik heb mijn twijfels of ze zich aan de dan gemaakte afspraken gaan houden. Dit is de politieke oplossing, een waar voor de Westerse wereld de voorkeur naar uit gaat. Alleen kan iedereen invullen dat het land dan de afgrond in stort naar een islamitische staat zoals het voor 2001 was. Het land is en blijft dan een thuisbasis van terreur dat over de hele wereld haar invloed zal proberen te vergroten.
Een andere oplossing is de militaire oplossing, waarbij ik niet verwacht dat het Westen (US) weer ''boots on the ground'' gaat opereren op grote schaal. Ik zie het eerder gebeuren dat ze een zelfde systeem optuigen als in Syrië / Irak tijdens de strijd tegen IS. Waarbij de ''lokale'' mensen op de grond vechten (met behulp van SOF operators) en gesteund worden door Amerikaanse / Westerse luchtsteun. Het is natuurlijk ideaal gezien het beste als de Moslim gemeenschap zelf ingrijpt tegen de Taliban zoals ze dat deden tegen IS onder de vlag van de Islamitische Militaire Alliantie (IMA).
Daarnaast zie ik Amerikaanse / Westerse luchtsteun als een realistische optie. Ook het opleiden van troepen zoals gebeurd in Irak is nog een optie voor later.
De tijd zal het leren hoe dit afloopt maar op dit moment is het een grote puinhoop in Afghanistan en zie ik dat de komende maanden / jaren niet snel veranderen.
Een nieuwe wereldorde.

Na de zeer succesvol verlopen Desert Storm, verklaarde George Bush Sr. dat er een nieuwe wereldorde aanbrak.
Echter, o.a. zijn ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie voorzagen een veel chaotischer toekomst waarbij de olie toevoer, toen grotendeels vanuit het Midden-Oosten naar de VS gevaar zou lopen.  Dus die olie toevoer moest verdeeld gaan worden over veel meer landen en meer regio's in de wereld.
De voormalige Sovjet-Unie en vervolgens Rusland hadden in Centraal-Azie een geo-politiek machtsvacuum achter gelaten.  Begin jaren 90 waren de olie reserves in het M-O ook al aan het dalen.  En laat nou net dat Centraal-Azie rijker zijn aan ... olie, maar er wordt bijvoorbeeld ook uranium gevonden.
China was toen al in opkomst, dus voorkomen moest worden dat zij het Centraal-Aziatische machtvacuum zouden opvullen.  Tijdens het Clinton tijdperk gingen Amerikaanse olie maatschappijen dus hun activiteiten in dat gebied uitbreiden.  Ook het Pentagon ging daar meer internationale oefeningen houden.

Toen kwam "911", de VS grepen dit aan om hun invloed in Centraal-Azie te vergroten.  Ook India, zei op indirecte wijze, probeerde vervolgens haar invloed in dit gebied uit te breiden.   De regering van Bush Junior was echter teveel gefocust op Irak.  En verzaakte daarom na de invasie van Afghanistan, juist gelijk te investeren in dat land.
Tot 2006, was Afghanistan nog redelijk veilig voor een Westerling om er door heen te reizen.  In 2006 liep de algemene veiligheid situatie in Afghanistan flink terug, maar vooral in provincies zoals Kandahar en Helmand ging de toch al niet beste openbare veiligheid nog verder achteruit.  Daarna trad er nooit meer een verbetering op.  En verslechterde de veiligheid situatie meestal.
In 2008 trad Obama aan met de verkiezing belofte om de troepen 'Overthere' naar huis te halen. Want het Amerikaanse volk en de meeste politici zijn oorlogsmoe.
  Zijn opvolger Trump streefde zelfs een beleid van isolationisme na. En wilde daar ook weg.  Heden heeft de VS (volgens de media) nog slechts 2.500 - 3.000 man troepen in Afghanistan.  Grotendeels ter bescherming van hun ambassade en Amerikaanse overheidsdiensten werkzaam in Afghanistan.  Die tijdelijk met een extra 3.000 man/vrouw versterkt worden, om de terugtrekking te dekken.  Begin juli 2021 werden honderden Britse en Italiaanse militairen met een opleidingen taak al teruggetrokken.

Afghanistan was in 2001 al enkele decennia lang een failed state.  Bijna 20 jaar lang en vele miljarden verder, om een gezonde natie-staat op te bouwen hebben weinig tot niets op geleverd.  De geschiedenis leert zo wie zo, dat politie agentje spelen in anderen landen bijna altijd in een debacle eindigt.  Dat geldt ook voor pogingen tot natie-staat opbouw uit de puinhopen van een mislukte staat.

In 1996 kwamen de Taliban pijlsnel op in Afghanistan, in 2001 waren ze ook weer snel grotendeels van het toneel teruggedrongen.   Nu komen ze weer snel op.  Dus onderhandelen met dat tuig heeft geen zin.  In Rusland en China worden ze met argus ogen bekeken, want beide landen hebben grote binnenlandse problemen met moslim extremisme.  Iran moet ze ook niet, zij zien de soennitische Afghaans - Pakistaanse Taliban beweging van Pathaanse (Pashtun) stammen, als een rivaal van hun shi'itische Islam Revolutie.  Hun voornaamste vrienden zitten in Pakistan.
Toen de Taliban in 1996 de macht grepen.  Werden pop muziek, foto's en films verboden. Contacten met landgenoten, die toen in het Westen woonden werd verboden.
Nu zijn er weer berichten vanuit net door Taliban veroverde gebieden, waar pop muziek weer in de ban is gedaan.
Nu leven we in een tijdperk, waarin velen nieuws, foto's en films kijken op hun mobiele telefoon.  En er wonen veel meer Afghanen in de Westerse wereld, in Nederland bijvoorbeeld wonen 44.000 Afghanen.  Gaan zij het land beter op orde krijgen dan de afgelopen 20 jaar ?  Ik heb een vermoeden van niet.

Wat wel zeker is: China heeft met deze Amerikaanse terugtrekking een grote geo-politieke zege behaald.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Kamer terug van reces voor debat over Afghanistan

De Tweede Kamer komt dinsdag terug van het zomerreces voor een ingelast debat over de situatie in Afghanistan. Het debat zal gaan over de vraag welke Afghanen die voor Nederland hebben gewerkt, hier recht hebben op asiel. Het debat is een initiatief van D66 en kon rekenen op een Kamermeerderheid.

Sinds westerse landen hun militairen hebben teruggetrokken uit Afghanistan, veroveren de Taliban in hoog tempo belangrijke steden. De vrees is dat de Taliban hard zullen afrekenen met Afghanen die voor westerse landen hebben gewerkt. De moslimextremisten beschouwen deze landgenoten als landverraders.

In 2019 werd een motie ingediend om te zorgen dat alle tolken die voor Nederland hebben gewerkt, in een bijzondere asielprocedure naar Nederland kunnen komen. D66-kamerlid Salima Belhaj zei in NOS Met het Oog op Morgen op NPO Radio 1 dat sindsdien ongeveer honderd van de 276 tolken daadwerkelijk naar Nederland zijn gehaald.

'Versneld teruggehaald'
Demissionair minister Bijleveld van Defensie gaf eerder deze week aan dat alle tolken die nu nog in Afghanistan zijn 'versneld' zullen worden opgehaald. De Tweede Kamer wil hier meer over weten.

"Er komen veel berichten binnen, ook via journalisten die die mensen spreken, dat de procedure te traag gaat. De Taliban gaan heel snel, veel sneller dan gedacht. En we willen niet het risico lopen dat deze mensen vermoord worden, en daardoor niks hebben aan mooie asielprocedures", zegt Belhaj.

De Kamer zal zich dinsdag daarom buigen over de vraag of Afghanen die hun papieren niet helemaal op orde hebben, toch alvast naar Nederland kunnen worden gehaald zodat ze hier verder de benodigde documenten kunnen regelen.

Ook andere ondersteunende functies
D66 hoopt daarnaast dat andere Afghanen die in ondersteunende functies hebben gewerkt voor de Nederlandse militairen, zoals koks en beveiligers, ook naar Nederland gehaald kunnen worden.

"Daar is nu geen regeling voor en dat is wat ik hoop met een meerderheid in de Kamer wel voor elkaar te krijgen. Want ook voor deze mensen geldt dat de Taliban hen willen straffen voor het feit dat ze een bijdrage hebben geleverd aan de missie in Afghanistan", aldus Belhaj.

https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2393779-kamer-terug-van-reces-voor-debat-over-afghanistan

Ace1

'Geef álle Afghanen die Nederland hebben geholpen snel asiel'

Nederland moet niet alleen de tolken die in Afghanistan voor het leger werkten snel terughalen, maar ál het ondersteunende personeel. Dat vindt de Afghaanse ambassadeur in Nederland, Mohammad Asif Rahimi. "Als zij en hun familieleden in gevaar zijn, moeten zij ook die mogelijkheid krijgen", zegt hij in een interview met Nieuwsuur.

In de jaren dat Nederland militair actief was in Afghanistan, huurde het leger 273 Afghanen in als tolken. Die lopen nu gevaar door de oprukkende Taliban. Ze mogen daarom naar Nederland komen zonder aan veel eisen te hoeven voldoen. Ruim honderd tolken en hun families zijn inmiddels hier.

Identificatie lastig
De enige voorwaarde voor asiel is dat iemand daadwerkelijk geïdentificeerd kan worden als tolk. Dat blijkt al moeilijk genoeg. Veel aanvragers hebben bijvoorbeeld geen document, zoals een ID-kaart, die kan aantonen wie ze zijn.

Voor Afghanen die voor Nederland werkten maar in een andere functie dan tolk, geldt de versoepelde procedure niet. Onterecht, vindt Rahimi. "Vertalers, chauffeurs, kantoorpersoneel, iedereen die op militaire bases of op andere plekken voor de Nederlanders werkten, ze maakten allemaal deel uit van de Nederlandse missie. Als ze in gevaar zijn en ze hebben de juiste informatie, moeten ze de mogelijkheid krijgen naar Nederland te komen."

Het kabinet wil de regeling niet verbreden omdat dat tot een "niet-beheersbare toename" van het aantal asielaanvragen zou leiden.

Voor Afghanen die voor het Westen werkten wordt de situatie in het land steeds penibeler. De Taliban zien hen als verraders. De terreurbeweging verovert steeds meer gebieden; gisteren de derde grootste stad van het land, Herat, en vannacht de tweede stad, Kandahar.

Voordat Rahimi ambassadeur was, was hij jarenlang minister van Landbouw van Afghanistan en gouverneur van Herat. "Het is een heel diverse stad met meer dan een miljoen inwoners. Bijna alle etnische groepen van Afghanistan wonen er. Mensen zijn er bang, ze maken zich zorgen. Ze hebben geen plek om naartoe te ontsnappen, ze vrezen dat ze geen toekomst hebben onder Talibanheerschappij."

Zeker overheidsmedewerkers, minderheden en vrouwen hebben reden de Taliban te vrezen, zegt Rahimi. "We weten wat de Taliban heeft betekend voor Afghanistan. Ze sloten de scholen voor meisjes. Ze mochten geen eten halen en niet het huis uit zonder man. Etnische zuiveringen zouden weer kunnen gebeuren als de Taliban het land overneemt."

'Terugtrekking leger is strategisch'
De snelle opmars van de terreurbeweging wijt hij vooral aan de snelle terugtrekking van Westerse troepen. De Verenigde Staten hadden bij het vredesakkoord met de Taliban vorig jaar hardere voorwaarden moeten stellen, vindt hij. "Het terugtrekken had gelinkt moeten worden aan vrede. Want de Taliban wachtte twintig jaar lang het moment af dat de internationale legers zich zouden terugtrekken."

Toch is het nog geen einde verhaal voor Afghanistan, meent Rahimi. "Het Afghaanse leger trekt zich terug uit steden om schade en doden in dichtbevolkte plekken te voorkomen. De legers zijn nu in hun bases, ze zijn niet verdwenen en kunnen snel terugslaan als ze logistieke hulp en luchtsteun krijgen van NAVO-landen."

"De Taliban denken dat ze dicht bij de overwinning zijn, maar dat is niet waar."

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2393722-geef-alle-afghanen-die-nederland-hebben-geholpen-snel-asiel

Ace1

Westerse landen haasten zich om mensen uit Afghanistan weg te halen

Tal van westerse landen hebben vandaag evacuatieoperaties aangekondigd om landgenoten uit Afghanistan weg te halen. Nu de Taliban in hoog tempo steden veroveren, vinden veel landen het niet langer verantwoord om ambassadepersoneel en hulpverleners in het land achter te laten. Hoewel de hoofdstad Kabul nog niet direct wordt aangevallen, wordt gevreesd dat de extremisten de komende dagen de stad zullen omsingelen en isoleren van de rest van het land.

Onder meer het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Scandinavische landen, Spanje en Duitsland kondigden vandaag evacuaties aan van eigen mensen en van Afghanen die voor westerse landen werken of hebben gewerkt. Het vliegveld van Kabul wordt beveiligd door honderden Amerikaanse militairen en is nog open voor internationale vluchten.

De eerste Amerikaanse mariniers zijn vanavond al geland in Kabul. Ze vormen de voorhoede van 3000 militairen die op weg zijn naar de Afghaanse hoofdstad om Amerikaanse diplomaten en duizenden Afghanen die voor de Amerikanen hebben gewerkt op te halen. De vrees is dat de Taliban hard zullen afrekenen met Afghanen die voor westerse landen hebben gewerkt. De moslimextremisten beschouwen deze landgenoten als landverraders. Gisteren telde de Amerikaanse ambassade in Kabul nog zo'n 4200 medewerkers, merendeels Afghanen.

Nog eens duizenden Amerikaanse militairen zijn naar de Golfstaten gestuurd, om de Afghanen na hun evacuatie op te vangen en visumprocedures af te handelen. Het Pentagon laat weten dat de Amerikanen ook bevriende landen kunnen ondersteunen bij de evacuatie uit Kabul.

Gevoelige documenten vernietigen
Het is de bedoeling dat de Amerikaanse ambassade in Kabul met een minimale staf blijft functioneren, maar het Witte Huis sluit een volledige evacuatie en sluiting niet uit. Intussen krijgt het personeel de opdracht om 'gevoelige documenten' te vernietigen.

Het Verenigd Koninkrijk stuurt 600 militairen naar Afghanistan om landgenoten op te pikken en ook Canada stuurt troepen die kant op. Spanje haalt het ambassadepersoneel en vijftig tot honderd Afghaanse medewerkers terug. Ook op de Franse ambassade wordt hard gewerkt om Afghanen die voor de Fransen hebben gewerkt van uitreispapieren te voorzien, liet een woordvoerder van het Élysée vanmiddag weten.

Denemarken en Noorwegen hebben besloten hun ambassades voorlopig te sluiten en hun staf terug te halen. De Finse ambassade blijft open, maar stuurt wel 130 Afghaanse medewerkers naar Finland. Australië sloot in mei zijn diplomatieke post al, in reactie op het besluit van de VS en de NAVO om hun troepenmacht uit Afghanistan terug te trekken.

De Verenigde Naties, in Afghanistan aanwezig met 3000 buitenlandse en 3000 Afghaanse medewerkers, zeggen de situatie nauwlettend in de gaten te houden. Een deel van de medewerkers wordt naar Kabul gehaald, maar niemand wordt nog geëvacueerd, zegt een woordvoerder.

Nederland riep een week geleden Nederlanders in Afghanistan al op om het land zo snel mogelijk te verlaten. Vanmorgen zei minister Bijleveld van Defensie ernaar te streven dat de ambassade in Kabul zo lang mogelijk openblijft. Het ambassadepersoneel is nog druk doende met het verstrekken van visa aan Afghaanse tolken en ander personeel, zodat ze ook naar Nederland kunnen vertrekken. De ambassademedewerkers worden door "onze eigen mensen maar ook in samenwerking met andere landen beveiligd", zei Bijleveld.

https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2393765-westerse-landen-haasten-zich-om-mensen-uit-afghanistan-weg-te-halen

Ace1

Gevluchte Afghanen in Nederland: 'Taliban zijn terug en mijn angst ook'

Het bliksemsnelle offensief van de Taliban in Afghanistan is ook een nachtmerrie voor veel Afghaanse vluchtelingen in Nederland. Terwijl de belangrijkste steden van Afghanistan als dominostenen vallen, worden bij vluchtelingen slechte herinneringen opgerakeld, zeggen ze tegen de NOS.

De huidige situatie herinnert ze aan het strenge islamitische schrikbewind van de Taliban tussen 1996 en 2001. Ook maken de vluchtelingen zich grote zorgen over het hier en nu, want er dreigt voor hun geliefden in Afghanistan weer onderdrukking.

Khatera Zalmay ontvluchtte in 1998 Afghanistan, een dag voordat de Taliban haar stad Mazar-i-Sharif definitief innamen. Als 16-jarig meisje maakte ze het Talibanbewind mee bij haar familie in Kabul. Ze herinnert zich die periode nog heel goed:

"De Taliban zijn terug en mijn angst ook." Zo vat Homa Ashkar (36) haar gevoel samen. Zij woont in Zutphen en is een van de ongeveer 30.000 Afghanen in Nederland die vluchtten tijdens het eerste Talibanregime.

Deze week is haar geboortestad Herat gevallen, net als steeds meer steden door heel Afghanistan. Daardoor gaat Homa in haar gedachten terug naar een tijd waar ze liever niet aan denkt. Naar 1996, toen Herat eerder al in handen viel van de Taliban.

In een kelder opgesloten
Ze was toen 10 jaar oud. "Op een ochtend was ik samen met mijn zusje klaar om naar school te gaan. Toen vertelde mijn oom dat ik niet meer naar school mocht." Vrouwen en meisjes mochten voortaan niet zonder begeleiding van een mannelijk familielid naar buiten gaan. "Het brak mijn hart. Ik wilde met mijn vrienden spelen."

Homa werd bang van wat ze buiten zag. "Vrouwen kregen buiten in het bijzijn van iedereen zweepslagen als ze zich niet aan de regels hielden. Daar kreeg ik veel nachtmerries over."

Toen de Taliban in 2001 bijna waren verdreven, werd haar hele familie, zes gezinnen bij elkaar, in een kelder opgesloten voor ruim een maand. "We moesten daar verblijven tijdens de gevechten. We hadden niet genoeg te eten en drinken. We zaten daar met 35 mensen vast. Dat was mijn naarste ervaring."

Ook Farzhad Hashemi (39) vluchtte uit Afghanistan. Hij runt nu een supermarkt in Vlissingen, maar momenteel kan hij zich slecht concentreren op zijn werk. "Ik sta in de winkel, maar ik krijg elke dag stress en pijn van het nieuws over Herat", zegt hij.

Hij groeide daar op, net als Homa Ashkar. Hij was 14 toen de Talibanstrijders kwamen. "Alles was in één dag veranderd. Er liepen onbekende gewapende mannen rond. Ze vroegen ons de weg naar de moskee en het politiebureau. We wisten toen nog niet hoe erg het zou worden. Dat we geen televisie meer zouden mogen kijken en dat we onze familiefoto's moesten verscheuren."

Eerst nog benieuwd
"Ik weet nog dat iedereen eerst benieuwd was wie ze waren", zegt Farzhad. "De mensen waren de burgeroorlog zat en dachten dat ze misschien vernieuwing zouden brengen. Maar toen gingen ze vrouwen op straat slaan en alle mannen dwingen om een baard te laten groeien. Dat waren de regels van de islam, zeiden ze. We waren allemaal moslims, maar van die regels hadden we nooit gehoord."

Hij is zelf een keer vernederd door de Taliban. Hij werd vastgepakt. "Ze vonden mijn haar te lang. Toen hebben ze mijn haar kort geknipt, midden op straat. Iedereen eromheen stond te lachen."

Dat was mild, vergeleken met het lot van anderen. "In mijn wijk is een keer een Talibanstrijder doodgeschoten. Toen hebben ze alle mannen uit mijn wijk meegenomen. Ze zijn waarschijnlijk doodgemarteld. Ze kwamen in ieder geval nooit terug."

Nu Herat is gevallen, vreest Farzhad dat de komende jaren erger zullen zijn dan twintig jaar geleden. "Dat komt omdat de mensen deze keer hard terugvechten. Ook veel gewone burgers hebben de wapens opgepakt en teruggevochten. Nu weet iedereen wie de Taliban zijn en waar ze voor staan. De burgers zullen ze nooit accepteren. Daarom zullen de Taliban deze keer harder zijn tegen de bevolking. En wreder."

Voor Homa Ashkar draait alles om haar vader en moeder die nog in Herat wonen. "Ik kan je niet vertellen hoe verdrietig ik ben. Ik heb ze nu al meer dan drie jaar niet gezien. Ik vrees voor hun veiligheid. Ik kan ze voorlopig niet bezoeken want dan breng ik zowel hen als mezelf in gevaar. Zoals ik al eerder heb meegemaakt in mijn familie."

Homa verwijst daarmee naar de vroegere Talibanperiode. Toen zijn drie gezinnen in haar bredere familie vermoord omdat ze bezoek uit Europa hadden ontvangen. "Dus als ik nu naar Afghanistan zou gaan, loop ik de kans dat ze zowel mij als mijn familie vermoorden. Mijn enige wens en droom is om mijn familie nog een keer te zien."

Een video is op onderstaande linkte bekijken.

https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2393715-gevluchte-afghanen-in-nederland-taliban-zijn-terug-en-mijn-angst-ook

Ace1

Kabinet wil ambassade in Afghanistan zo lang mogelijk openhouden

Het kabinet wil de ambassade in Kabul in Afghanistan zo lang mogelijk openhouden, ook nu de radicaal-islamitische Taliban zo snel oprukken. Wel zijn er verschillende scenario's voor als de situatie te onveilig wordt.

Het ambassadepersoneel is ter plaatse onder meer nog nodig om de asielaanvragen van de Afghaanse tolken en ander lokaal personeel te kunnen afhandelen, zegt demissionair minister Bijleveld van Defensie. "We doen ons best ze hier naartoe te halen met iedere vlucht die we kunnen vinden. Het gaat nog om enkele tientallen."

Bijleveld wil weinig kwijt over de veiligheidssituatie maar zegt dat het ambassadepersoneel wordt beveiligd door "eigen mensen, maar ook in samenwerking met andere landen". De VS en Groot-Brittannië sturen militairen om nog honderden diplomaten en andere medewerkers in Afghanistan te beveiligen en het land uit te helpen.

Minister Kaag van Buitenlandse Zaken heeft vanochtend nog met de plaatsvervangend ambassadeur gesproken over de veiligheidssituatie van de Nederlanders. Kaag: "In het kader van de grote risico's kan ik er nu niks over zeggen. Maar er wordt dag en nacht aan gewerkt zowel vanuit Den Haag als in Kabul."

Onderhandelingstafel
De oprukkende Taliban zijn voor het kabinet geen reden weer militair actief te worden in de strijd. Bijleveld: "Je hebt de Amerikanen echt nodig. En we werkten ook veel samen met de Duitsers. Maar dat zie ik nu niet gebeuren." Het conflict moet aan de onderhandelingstafel worden opgelost worden, vindt het kabinet.

Volgens Bijleveld is de inzet van Nederlandse militairen gedurende twintig jaar niet voor niets geweest. "We hebben mensen getraind en geschoold, en geholpen bij de opbouw van het land. Maar de situatie is wel ernstig nu en dat gaat alle mensen bij defensie aan het hart."

In 2019, toen toenmalig president Trump bekendmaakte het Amerikaanse leger sneller terug te trekken uit Afghanistan, maakten we deze uitlegvideo over de Taliban:

Een video is op onderstaande link te bekijken.

https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2393677-kabinet-wil-ambassade-in-afghanistan-zo-lang-mogelijk-openhouden

Parera

Het terug trekken van de Amerikanen op de korte termijn zoals dat nu gebeurd is is fout gelopen (zoals meerdere mensen voorspeld hadden). Nu is het de vraag hoe moet dit opgelost worden?
De Taliban wil wel overleggen met o.a. de Afghaanse overheid & Amerikanen maar ik heb mijn twijfels of ze zich aan de dan gemaakte afspraken gaan houden. Dit is de politieke oplossing, een waar voor de Westerse wereld de voorkeur naar uit gaat. Alleen kan iedereen invullen dat het land dan de afgrond in stort naar een islamitische staat zoals het voor 2001 was. Het land is en blijft dan een thuisbasis van terreur dat over de hele wereld haar invloed zal proberen te vergroten.

Een andere oplossing is de militaire oplossing, waarbij ik niet verwacht dat het Westen (US) weer ''boots on the ground'' gaat opereren op grote schaal. Ik zie het eerder gebeuren dat ze een zelfde systeem optuigen als in Syrië / Irak tijdens de strijd tegen IS. Waarbij de ''lokale'' mensen op de grond vechten (met behulp van SOF operators) en gesteund worden door Amerikaanse / Westerse luchtsteun. Het is natuurlijk ideaal gezien het beste als de Moslim gemeenschap zelf ingrijpt tegen de Taliban zoals ze dat deden tegen IS onder de vlag van de Islamitische Militaire Alliantie (IMA).
Daarnaast zie ik Amerikaanse / Westerse luchtsteun als een realistische optie. Ook het opleiden van troepen zoals gebeurd in Irak is nog een optie voor later.

De tijd zal het leren hoe dit afloopt maar op dit moment is het een grote puinhoop in Afghanistan en zie ik dat de komende maanden / jaren niet snel veranderen.

Poleme

#59
Citaat van: Oorlogsvis op 13/08/2021 | 21:06 uur
Het hele project Afghanistan heeft volledig gefaald natuurlijk....las dat de Afghaanse militairen niet willen vechten voor de corrupte regering
Ghani ...ze krijgen geen munitie, geen vuursteun, al maanden geen salaris en de regering verkoopt wapens op de zwarte markt....is dit waar ?
A Fist Full of Dollars.

Ja.  Toen Nederland in Uruzgan zat in 2006 - 2010.  Kregen de Afghaanse politie agenten en militairen een salaris van omgerekend EUR 70,- per maand.
Echter, de modale Afghaan had toen per maand 140 Euro nodig om een gezin te onderhouden.  Ook toen al hadden Afghaanse politie en krijgsmacht te maken met flinke achterstallige salaris uitbetalingen.  Waar dat bleef ?  Dat bleef en blijft aan de kleverig vette strijkstokken hangen van hun superieuren. 
Ik heb in die periode wel eens een documentaire gezien.  Waarbij door de Taliban gevangen genomen politie agenten onthoofd werden.  Dat deed mij denken, aan hoe wij vroeger konijnen slachten.  Vele agenten en militairen wachten die onthoofding of bermbommen niet af.  Ze stapten, soms tijdens de opleiding al, voortijdig op en velen deserteerden.  Toetreding tot de Taliban, of beter gezegd de Opposing Militant Forces (OMF) kan inhouden dat je een lasergeleide bom of raket moet 'terug koppen'.
Maar de Taliban betaalde toen wel USD 200 per maand.  En de OMF zei: we hebben de tijd aan onze zijde, want die buitenlandse troepen trekken zich ooit eens terug.
En dan wordt het letterlijk en figuurlijk "bijltjes dag".  Ze kregen gelijk.

Elk mens op deze planeet heeft zijn prijs.

Terwijl Nederlandse militairen in het kader van het winnen van harts and minds, speelgoed beertjes uitdeelden in Uruzgan, wipkippen installeerden en scholen opbouwden.  Kochten de Chinezen in 2007 een concessie van de Afghaanse regering a USD 3,4 miljard om koper te winnen. 
Huh ?  Wij hadden grote moeite om een circa 20 kilometer lange weg naar Chora te bouwen.  De Chinezen voeren dat koper af met spoorlijnen.  Zij geven de stammen de keus: of je werkt met ons mee, en je krijgt daarvoor een goede beloning.  Of je werkt niet mee, dan gaan ze op zoek naar een rivaliserende stam of militie.  Die tegen een goede beloning de tegenstribbelende stam tot andere gedachten dwingt.

China heeft drie hele grote belangen in Afghanistan.
1.  Afghanistan grenst aan de provincie Xinjiang, met de opstandige Oeigoeren.  De Taliban is al meerdere malen op bezoek geweest in Peking.  De Chinezen stappen nu al in het door de Amerikaanse terugtrekking ontstane machtsvacuum.
2.  Afghanistan zit vol met delfstoffen, zoals het eerder  genoemde koper, maar ook lithium, wat gebruikt wordt in mobiele telefoons.  China heeft al concessies om olie in Noord-Afghanistan te winnen.
3.  Afghanistan past zeer goed in het Belt Road Initiative (BRI), zeg maar een Zijderoute 2.0.  China en Afghanistan tekenden al in 2016 een Memorandum of Understanding voor het bouwen van snelwegen, spoorlijnen, pijpleidingen en energie voorzieningen door Afghanistan heen naar o.a. een strategische gelegen Pakistaanse zeehaven en van en naar Iran.

Stel, je ben Afghaan.  Wat heb je liever, Westerlingen die met een opgeheven vingertje jou democratie, mensen rechten en vrouwen rechten komen opdringen.
Of Chinezen met een dik pak pecunia ?  Die geen lastige vragen stellen, die in jouw land willen investeren.  Dus veel meer 'muntjes' opleveren, en dus ook veel meer macht.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Oorlogsvis

Het hele project Afghanistan heeft volledig gefaald natuurlijk....las dat de Afghaanse militairen niet willen vechten voor de corrupte regering
Ghani ...ze krijgen geen munitie, geen vuursteun, al maanden geen salaris en de regering verkoopt wapens op de zwarte markt....is dit waar ?

Parera

Citaat van: Ace1 op 13/08/2021 | 20:06 uur
Misschien samen met het VK en de VS op trekken?

https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2393625-amerikanen-en-britten-sturen-militairen-naar-afghanistan-om-diplomaten-te-evacueren

Nee die hebben een veel te ''aggressive houding'' voor Den Haag. Laat dit maar over aan wat meer Europese partners:

SAC (C-17)
- Bulgarije
- Estland
- Hongarije
- Litouwen
- Noorwegen
- Polen
- Roemenië
- Slovenië
- Verenigde Staten
- Finland (PfP member)
- Zweden (PfP member)

MMF (A-330 MRTT)
- Nederland
- Duitsland
- België
- Luxemburg
- Noorwegen
- Tsjechië

Mijn voorkeur zou uitgaan naar BeNeLux + Noren en Duitsers en eventueel nog de Zweden erbij.

Ace1

Citaat van: Parera op 13/08/2021 | 19:47 uur
Nederland bereidt eventuele evacuatie ambassade Afghanistan voor
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5247942/evacuatie-ambassade-kabul-nederland-afghanistan-taliban


Ik zou zeggen, regel een C-17 via de SAC waar we uren ingekocht hebben en een A330 MRTT op stand-by. Op het moment dat het nodig is schuif je al het materieel in de C-17 en de mensen in de A330 en weg wezen!

Doe dit samen met de partners uit de SAC en MMF om gezamenlijk het personeel en (belangrijk) materieel te evacueren want om nu voor elk land een aparte kist in te zetten is ook nutteloos.
Laat een aantal landen of elk land een (deel van) beschermingseenheid leveren voor de evacuatie.

Misschien samen met het VK en de VS op trekken?

https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2393625-amerikanen-en-britten-sturen-militairen-naar-afghanistan-om-diplomaten-te-evacueren

Parera

Nederland bereidt eventuele evacuatie ambassade Afghanistan voor
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5247942/evacuatie-ambassade-kabul-nederland-afghanistan-taliban


Ik zou zeggen, regel een C-17 via de SAC waar we uren ingekocht hebben en een A330 MRTT op stand-by. Op het moment dat het nodig is schuif je al het materieel in de C-17 en de mensen in de A330 en weg wezen!

Doe dit samen met de partners uit de SAC en MMF om gezamenlijk het personeel en (belangrijk) materieel te evacueren want om nu voor elk land een aparte kist in te zetten is ook nutteloos.
Laat een aantal landen of elk land een (deel van) beschermingseenheid leveren voor de evacuatie.

Ace1

VK voorziet terugkeer Al-Qaida in Afghanistan, wordt het een vrijhaven voor jihadisten?

Volgens de Britse minister van Defensie Ben Wallace is de kans groot dat Afghanistan een bestemming wordt voor jihadisten, nu de Taliban steeds grotere delen van het land onder controle krijgt.

Volgens Wallace is Afghanistan hard op weg een zogenoemde failed state te worden, een land waar de centrale overheid weinig tot geen controle heeft over het eigen grondgebied. "Ik ben absoluut bezorgd dat failed states broedplaatsen zijn voor dat soort mensen", zei de minister tegen Sky News. "Al-Qaida zal waarschijnlijk terugkomen."

Vannacht werd volgens de Taliban en plaatselijke overheidsfunctionarissen Kandahar veroverd. Die stad ligt in het zuiden van Afghanistan en is na de hoofdstad Kabul de grootste van het land.

Naast Kandahar zouden ook Lashkar Gah, de hoofdstad van de zuidelijke provincie Helmand, en Qala-e-Now, de hoofdstad van Badghis in het noordwesten van het land, zijn veroverd, al is de status van die steden nog niet helemaal duidelijk.

Militairen weer naar Afghanistan?
Ook Chaghcharan in de centrale provincie Ghowr zou zijn veroverd, meldt het Duitse persbureau DPA. Daarmee zouden 15 van de 34 provinciehoofdsteden onder controle staan van de Taliban. Van strijd zou weinig sprake zijn geweest; regeringstroepen trokken zich terug op een militaire basis.

Wallace wilde in gesprek met LBC Radio niet uitsluiten dat in de toekomst Britse troepen naar Afghanistan gestuurd zullen worden, al ziet hij daar vooralsnog geen heil in. "Ik kan 10.000 mensen sturen. We zouden kunnen gaan en daar twee, drie jaar kunnen blijven. We hebben de troepenmacht om dat te doen, maar dat is niet de manier waarop je de problemen in Afghanistan oplost. Maar als Afghanistan Al-Qaida onderdak geeft en het Westen wordt aangevallen, dan zou het kunnen."

Volgens Goos Hofstee, onderzoeker internationale veiligheid bij het Instituut Clingendael, is de kans zeker aanwezig dat Al-Qaida van de Taliban vanuit Afghanistan mag opereren. "De banden met de terreurgroep zijn nooit verbroken. De Taliban worden in hun opmars ook gesteund door door jihadistische elementen, al dan niet gelieerd aan Al-Qaida."

Niet veel met Taliban-agenda
Toch verschillen de twee groeperingen wel in hun ideologie, weet Hofstee. "De Taliban kennen geen agenda voor internationaal jihadisme, maar als de Taliban echt in Afghanistan de dienst uitmaken, dan zullen ze er waarschijnlijk niet onsympathiek tegenover staan om Al-Qaida vanuit het land te laten opereren. Als ze er maar geen last van hebben."

Dat Afghanistan dan ook een magneet voor westerse jihadisten wordt die zich bij Al-Qaida willen aansluiten, ziet Hofstee niet zo snel gebeuren. "Over het algemeen bestaan de jihadistische cellen in Afghanistan toch voornamelijk uit strijders uit de regio, Centraal-Azië of uit het Midden-Oosten."

Volgens Hofstee zouden jihadisten uit het Westen die bijvoorbeeld niet Syrië inkomen, er theoretisch voor kunnen kiezen om dan naar Afghanistan af te reizen. "Maar dat is niet gemakkelijk, en westerse uitreizigers hebben doorgaans niet veel met de Afghaanse Taliban-agenda. Als je een Nederlandse jihadist bent, dan ga je eerder naar Libië, of je probeert via Turkije toch naar Syrië of Irak te komen. Dat ligt meer voor de hand."

Destabiliseren van de regio
De grote golf uitreizigers uit het Westen is volgens Hofstee voorbij. "Het kalifaat was een soort walhalla voor jihadisten, met een heel andere aantrekkingskracht. ISIS kwam met heel materialistische filmpjes waar jihadisten villa's met zwembaden krijgen voorgespiegeld. 'Kijk eens wat voor leven we hebben', zeiden ze daar. En de Taliban en de situatie in Afghanistan maken een leven daar een stuk minder aanlokkelijk. De weinige uitreizigers die er mogelijk nog zouden zijn, zouden daarom vanuit hun ideologie naar bijvoorbeeld Syrië gaan, niet om de Taliban te steunen."

Maar moet het Westen zich zorgen maken over aanvallen van Al-Qaida die vanuit Afghanistan beraamd zijn? "Dat hangt heel erg af van het niveau van de organisatie", zegt Hofstee. "Natuurlijk zijn de aanslagen op het World Trade Center in New York vanuit Afghanistan aangestuurd, maar zoiets heb je niet 1-2-3 gepland. Dat vergt veel organisatie."

Daarom ligt het volgens Hofstee meer voor de hand dat jihadisten in Afghanistan er meer op uit zijn om de regio te destabiliseren. "Rusland is bijvoorbeeld bang dat Al-Qaida-cellen hun invloed gaan uitoefenen in landen als Oezbekistan en Tadzjikistan. China heeft datzelfde met de invloed van Al-Qaida op de Oeigoerse gemeenschap

https://nos.nl/artikel/2393676-vk-voorziet-terugkeer-al-qaida-in-afghanistan-wordt-het-een-vrijhaven-voor-jihadisten

Ace1

Opmars Taliban duurt voort, veroveren tweede stad van het land Kandahar

De Taliban krijgen een steeds groter deel van Afghanistan in handen. Vannacht werd Kandahar veroverd, zeggen de Taliban en plaatselijke overheidsfunctionarissen. Kandahar ligt in het zuiden van Afghanistan en is na de hoofdstad Kabul de grootste stad van het land.

Naast strategische waarde is er ook sprake van belangrijke symboliek bij het veroveren van Kandahar, zei correspondent Aletta André in het NOS Radio 1 Journaal: "Het is waar de Taliban begonnen zijn en voor het eerst sinds 2001 hebben ze er weer de macht." Kandahar gold jarenlang als officieuze hoofdstad van de Taliban, voordat de radicaal-islamitische terreurbeweging begin deze eeuw door westerse strijdmachten werd verdreven.

Om de stad is vannacht hevig gevochten. André: "Rond middernacht kreeg ik bericht van een activist ter plaatse dat het regeringsleger zich had teruggetrokken naar een basis buiten de stad." Het vliegveld is nog wel in handen van regeringstroepen. De Amerikanen gebruikten het als legerbasis, het was de op een na grootste van Afghanistan.

16 van de 34 provinciehoofdsteden
Naast Kandahar zijn ook Lashkar Gah, de hoofdstad van de zuidelijke provincie Helmand, en Qala-e-Now, de hoofdstad van Badghis in het noordwesten van het land, veroverd. In Lashkar Gah wappert inmiddels de Talibanvlag op overheidsgebouwen. Het leger heeft nog de controle over drie bases buiten de stad.

Ook Chaghcharan in de centrale provincie Ghowr zou zijn veroverd, meldt het Duitse persbureau DPA. Van strijd zou weinig sprake zijn geweest. Regeringstroepen trokken zich terug op een militaire basis. Hetzelfde geldt voor Qalat in de zuidelijke provincie Zabul. Daarmee zouden nu 16 van de 34 provinciehoofdsteden onder controle van de Taliban staan.

Sinds westerse landen hun militairen grotendeels hebben teruggetrokken uit Afghanistan, wordt de ene na de andere stad door de Taliban ingenomen. Gisteren viel de stad Herat, bij de grens van Iran, in handen van de Taliban. Het is de op twee na grootste stad van Afghanistan. Ook de provinciehoofdstad Ghazni, 150 kilometer ten zuidwesten van Kabul, is door de Taliban ingenomen.

Nederlandse F-16's hebben tijdens internationale missies een tijdlang geopereerd vanuit Kandahar, waar een belangrijke luchthaven ligt. Kandahar ligt ook dicht bij Tarin Kowt, de hoofdstad van de provincie Uruzgan, waar Nederlandse militairen tussen 2006 en 2010 gelegerd waren.

Grote zorgen
Ook Tarin Kowt is gevallen, bevestigen regeringsfunctionarissen. In de stad woedden gevechten tussen de extremisten en het regeringsleger bij het hoofdkwartier van politie en de zetel van de gouverneur. Ook het voormalige Kamp Holland, nu de basis van de nationale veiligheidstroepen, lag onder vuur. Onduidelijk is of dat nog wel onder controle staat van het leger.

Veel Afghanen maken zich zorgen om de Taliban, zegt Aletta André: "Een jonge vrouw in Herat stuurde me berichten dat ze niet weet wat ze moet doen. Ze geeft trainingen aan vrouwen op het platteland en is bang dat ze straks helemaal niet meer mag werken."

Er zijn ook berichten over executies door de Taliban, bijvoorbeeld van mensen die voor internationale troepen hebben gewerkt. Honderdduizenden Afghanen zijn op de vlucht geslagen voor de gevechten en de Taliban.

https://nos.nl/artikel/2393651-opmars-taliban-duurt-voort-veroveren-tweede-stad-van-het-land-kandahar