Conflict Afghanistan

Gestart door Elzenga, 07/05/2015 | 13:12 uur


A.J.

#31
Citaat van: Zander op 23/12/2020 | 13:40 uur
Inderdaad. Eerst maar even afwachten of de verhalen niet uit een dikke duim komen.  Zo zijn er ook veteranen gegijzeld en anaal  verkracht zonder dat hier ondersteunende verklaringen aan gekoppeld zijn.... :cute-smile:

Commandanten die zelf met een scanner lopen en de icom chat in de gaten houden... Sprak die kerel pasthun dan?

Normaliter zat er een tolk in de EOV Fuchs waar de icom chat bijgehouden werd... Daar had de commandant helemaal gern tijd voor.


Edit: Wordt uitgelegd in een ander artikel wat ik nog niet gelezen had, niks gezegd dus.

Zander

Inderdaad. Eerst maar even afwachten of de verhalen niet uit een dikke duim komen.  Zo zijn er ook veteranen gegijzeld en anaal  verkracht zonder dat hier ondersteunende verklaringen aan gekoppeld zijn.... :cute-smile:
People are sheep

A.J.

Citaat van: Zander op 23/12/2020 | 10:07 uur
https://www.ad.nl/binnenland/veteraan-nederlandse-militairen-in-uruzgan-hebben-mogelijk-burgers-doodgeschoten~acea4c05/

Ben benieuwd welke kant dit verhaal op gaat. Ik kan bijna niet geloven dat er bewust op burgers is geschoten maar voor er conclusies getrokken worden eerst maar even afwachten wat er verder op komt borrelen.

Ik heb vooralsnog ook nogal wat vraagtekens. Daarnaast wordt er ook verwezen naar die Nikko Norte, over die vent heb ik ook wel een mening...

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=28747

Zander

https://www.ad.nl/binnenland/veteraan-nederlandse-militairen-in-uruzgan-hebben-mogelijk-burgers-doodgeschoten~acea4c05/

Ben benieuwd welke kant dit verhaal op gaat. Ik kan bijna niet geloven dat er bewust op burgers is geschoten maar voor er conclusies getrokken worden eerst maar even afwachten wat er verder op komt borrelen.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 22/11/2020 | 22:09 uur
onder de juiste omstandigheden kunnen de meeste mensen zich zo gedragen.

Citaat van: Sparkplug op 19/11/2020 | 17:37 uur
Jammer genoeg komt onder bepaalde omstandigheden toch het kaf onder het koren bovendrijven.

Wat Thomasen schreef bedoelde ik eerder.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 19/11/2020 | 21:24 uur
Het kaf onder het koren ?

Can you see the white in their bloody eye's ?   If that keeps you from killin' them, your the one that's going home in a bodybag.

Deze beelden zijn niets nieuws.   Special Operations Forces uit bijvoorbeeld de VS, het VK, Zuid-Afrika, Duitsland, Israel, Rusland en ja ... ook Nederland hebben hetzelfde gedaan.   
Ongewapend staat nu eenmaal totaal niet gelijk aan onschuldig of ongevaarlijk.   Ben je infanterist, dan kan je in pelotons verband 'je eigen drukken', door bijvoorbeeld globaal in de richting van de vijand te schieten.  Je kunt je opwerpen als gewonden afvoerder en tegelijk weer munitie mee sjouwen naar voren.  De meeste soldaten staan nou niet bepaald te springen om zoveel mogelijk vijanden om te brengen.  Slechts  3 a 5 % van de soldaten, maken de meeste slachtoffers.   Raad eens hoe ze die 3 - 5 % in de psychologie noemen ?

SOF ploegen werken in kleine ploegen achter de vijandelijke linies.  Komt het tot een contact, dan kun je je eigen niet drukken, want dan komt gelijk het voortbestaan van je hele ploeg in gevaar.  Afgelopen weekeinde werden in het programma "Kamp Koningsbrugge" de kandidaten niet voor niets getest op "vecht bereidheid".

Die "vecht bereidheid" zit of in je karakter ingebakken.  Of je kunt soldaten 'africhten' om te doden.   Oorlog is nu eenmaal een "very dirty business".

Over dat beeldmateriaal heb ik het niet en dat is slecht een stukje in dit hele gebeuren.

Ja, voor SOF is inderdaad een grote dosis vechtbereidheid nodig. En ja, war is a very dirty business. Voor SOF is het een groot en grijs gebied. Echter is bekend wat wel en wat niet kan. En dan heb ik het over werkelijk ver over de schreef gaan.

SASR zijn ijzervreters. Dat waren ze vroeger, dat zijn ze nu en de toekomst. Heb het geluk gehad om een aantal oud SASR leden in Australië te kunnen spreken. Vanzelfsprekend konden zij mij niet alles vertellen. Met dat wat zij mij wel vertelden, werd het mij zeer duidelijk uit welk hout je moet zijn gesneden. Waarom zou je dan met bepaalde daden jezelf en de reputatie van SASR te grabbel willen gooien?

In reactie #12 staat de link naar het pdf verslag.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Ros op 19/11/2020 | 22:13 uur
Daar om plaatste ik het ook binnen '    '  . Ik zie het in dit geval meer als "bewijs maar dat je een vent ben" of laat maar zien dat "je bij de club hoort".

Ik vind dat hele ontgroen verhaal eerlijk gezegd niet heel geloofwaardig.

Ros

Citaat van: A.J. op 19/11/2020 | 22:04 uur
Het kan aan mij liggen maar "ontgroenen" doen ze ook bij studentenverenigingen... Dus ik begrijp de connectie die je maakt niet helemaal.

Daar om plaatste ik het ook binnen '    '  . Ik zie het in dit geval meer als "bewijs maar dat je een vent ben" of laat maar zien dat "je bij de club hoort".

A.J.

Citaat van: Poleme op 19/11/2020 | 21:24 uur
Het kaf onder het koren ?

Can you see the white in their bloody eye's ?   If that keeps you from killin' them, your the one that's going home in a bodybag.

Deze beelden zijn niets nieuws.   Special Operations Forces uit bijvoorbeeld de VS, het VK, Zuid-Afrika, Duitsland, Israel, Rusland en ja ... ook Nederland hebben hetzelfde gedaan.   
Ongewapend staat nu eenmaal totaal niet gelijk aan onschuldig of ongevaarlijk.   Ben je infanterist, dan kan je in pelotons verband 'je eigen drukken', door bijvoorbeeld globaal in de richting van de vijand te schieten.  Je kunt je opwerpen als gewonden afvoerder en tegelijk weer munitie mee sjouwen naar voren.  De meeste soldaten staan nou niet bepaald te springen om zoveel mogelijk vijanden om te brengen.  Slechts  3 a 5 % van de soldaten, maken de meeste slachtoffers.   Raad eens hoe ze die 3 - 5 % in de psychologie noemen ?

SOF ploegen werken in kleine ploegen achter de vijandelijke linies.  Komt het tot een contact, dan kun je je eigen niet drukken, want dan komt gelijk het voortbestaan van je hele ploeg in gevaar.  Afgelopen weekeinde werden in het programma "Kamp Koningsbrugge" de kandidaten niet voor niets getest op "vecht bereidheid".

Die "vecht bereidheid" zit of in je karakter ingebakken.  Of je kunt soldaten 'africhten' om te doden.   Oorlog is nu eenmaal een "very dirty business".

Bij welke ehd heb jij ooit gediend? Dipli bij de intendance?

A.J.

Citaat van: Ros op 19/11/2020 | 21:25 uur
Zoals  het er staat. Dit moet van binnen de SAS komen. Lijkt mij logisch dat er de nodige verhoringen hebben plaats gevonden.

Het kan aan mij liggen maar "ontgroenen" doen ze ook bij studentenverenigingen... Dus ik begrijp de connectie die je maakt niet helemaal.

Lex

Citaat van: Poleme op 19/11/2020 | 21:24 uur
Deze beelden zijn niets nieuws.   Special Operations Forces uit bijvoorbeeld de VS, het VK, Zuid-Afrika, Duitsland, Israel, Rusland en ja ... ook Nederland hebben hetzelfde gedaan.   
Dit zo achteloos stellen dat ook NL dit gedaan zou hebben, roept op tot het leveren van bewijsvoering van dit soort daden.

Ros

Citaat van: A.J. op 19/11/2020 | 19:32 uur
Hoe bedoel je dit?

Zoals  het er staat. Dit moet van binnen de SAS komen. Lijkt mij logisch dat er de nodige verhoringen hebben plaats gevonden.

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 19/11/2020 | 17:37 uur
Dat is de SASR ook. Jammer genoeg komt onder bepaalde omstandigheden toch het kaf onder het koren bovendrijven. En dan te bedenken dat dit ook nog eens 11 jaar heeft geduurd.
Het kaf onder het koren ?

Can you see the white in their bloody eye's ?   If that keeps you from killin' them, your the one that's going home in a bodybag.

Deze beelden zijn niets nieuws.   Special Operations Forces uit bijvoorbeeld de VS, het VK, Zuid-Afrika, Duitsland, Israel, Rusland en ja ... ook Nederland hebben hetzelfde gedaan.   
Ongewapend staat nu eenmaal totaal niet gelijk aan onschuldig of ongevaarlijk.   Ben je infanterist, dan kan je in pelotons verband 'je eigen drukken', door bijvoorbeeld globaal in de richting van de vijand te schieten.  Je kunt je opwerpen als gewonden afvoerder en tegelijk weer munitie mee sjouwen naar voren.  De meeste soldaten staan nou niet bepaald te springen om zoveel mogelijk vijanden om te brengen.  Slechts  3 a 5 % van de soldaten, maken de meeste slachtoffers.   Raad eens hoe ze die 3 - 5 % in de psychologie noemen ?

SOF ploegen werken in kleine ploegen achter de vijandelijke linies.  Komt het tot een contact, dan kun je je eigen niet drukken, want dan komt gelijk het voortbestaan van je hele ploeg in gevaar.  Afgelopen weekeinde werden in het programma "Kamp Koningsbrugge" de kandidaten niet voor niets getest op "vecht bereidheid".

Die "vecht bereidheid" zit of in je karakter ingebakken.  Of je kunt soldaten 'africhten' om te doden.   Oorlog is nu eenmaal een "very dirty business".
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Ros op 19/11/2020 | 16:18 uur
De bevinding 'ontgroening' komt ook niet zo maar uit de lucht vallen. Dit moet haast wel van binnen de eenheid gekomen zijn.

Hoe bedoel je dit?