Project Obsolescence Prevention Program PC-7

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/06/2015 | 17:03 uur



Sparkplug

Citaat van: Parera op 26/09/2022 | 20:55 uur
Ik ben toch benieuwd wat de KLU voor plannen heeft rondom vervolg training, ooit was er sprake van interesse in de Italiaanse opleiding met M-346's. Voorlopig doen we het op de oude vertrouwde manier met Shepard en Luke AFB.

De oude manier is alleen de voortgezette vliegopleiding (ENJJPT - Euro NATO Joint Jet Pilot Training Program) op Sheppard AFB. De F-35A vliegopleiding op Luke AFB staat hier los van.

Er is al een tijd niets meer bekend gemaakt over de plannen met de Italiaanse vliegopleiding.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Ace1 op 26/09/2022 | 20:22 uur
Volgens de Column in Up in the Sky gaat defensie voor de  Grob G120TP.

Dat zou een logische keuze zijn, in 2021 heeft Zweden gekozen om haar trainers te vervangen door de Grob G 120TP ( 7 stuks + 1 simulator) en daar beginnen de leveringen dit jaar al.
Ook Duitsland, UK en de VS zijn partners die dezelfde toestellen gebruiken.

Ik ben toch benieuwd wat de KLU voor plannen heeft rondom vervolg training, ooit was er sprake van interesse in de Italiaanse opleiding met M-346's. Voorlopig doen we het op de oude vertrouwde manier met Shepard en Luke AFB.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 26/09/2022 | 16:07 uur
Het Duitse merk Grob ken ik wel, maar niet alle types. Voor de elementaire militaire vliegopleiding (EMVO) voldoen heel veel types.

Valt vast buiten het kostenplaatje, maar ik vind de Pilatus PC-21 wel iets hebben.

Volgens de Column in Up in the Sky gaat defensie voor de  Grob G120TP.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 26/09/2022 | 13:48 uur
Wie heeft ervan de Grob G120TB gehoord?

https://grob-aircraft.com/en/g-120tp.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_G_120

Het Duitse merk Grob ken ik wel, maar niet alle types. Voor de elementaire militaire vliegopleiding (EMVO) voldoen heel veel types.

Valt vast buiten het kostenplaatje, maar ik vind de Pilatus PC-21 wel iets hebben.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

#21
Citaat van:  Up in the sky op 26/09/2022 | 12:54 uur
Ik lobby bijvoorbeeld gestaag door om onze ouwe PC-7's door Tucano's te doen vervangen. Een prachtige trainer. Maar ook reuze geschikt platform voor allerhande slimme bommen & granaten. Precies wat we nodig hebben voor onze volgende zandbak-oorlog. NB: defensie is nog steeds Grobs G120TB's van plan! Een soort Tupperware Motorglider waar een turbine voorop geschroefd is. Geen porem! Maar ik ben optimistisch. Nog een paar kleine duwtjes en die Grob dondert van de shortlist, en de Tucano staat erop.

Wie heeft ervan de Grob G120TB gehoord?

https://grob-aircraft.com/en/g-120tp.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_G_120

Ace1

Koopt allen meer Embraers! | Column

Door Goof Bakker16/07/2022

Mijn stukjes blijken te werken. Want we hebben inmiddels een stuk of zestig Embraers van de 190-serie. Dat komt omdat Peter Hartman altijd mijn enthousiaste stukjes in Piloot & Vliegtuig las. Daar is het allemaal mee begonnen. Duidelijk. Kan geen toeval zijn.

Tweede wapenfeit: ik ken inmiddels vrij veel Luchtmachters op redelijk hoge posities. Aan de bar van de Merlin Inn zit ik altijd te wauwelen over de prachtige producten van Embraer. Op Up in the Sky schreef ik drie jaar geleden zelfs: 'De Embraer C-390 Millennium-transporter is een prachtig ding. Steengoed, snel ontwikkeld, snel gecertificeerd. Vergelijk dat eens met het drama A400 van Airbus: het hoofdstuk 'problems and delays' beslaat alleen al de helft van de Wikipedia-tekst.'

En zie: de KLU heeft onlangs vijf van die prachtige vrachtbakken besteld! Geen twijfel mogelijk: mijn gezwatel aan de bar, en drie slimme zinnetjes hebben de defensietop over de streep getrokken. Klip en klaar.

Maar er is nog veel werk aan de winkel! Ik lobby bijvoorbeeld gestaag door om onze ouwe PC-7's door Tucano's te doen vervangen. Een prachtige trainer. Maar ook reuze geschikt platform voor allerhande slimme bommen & granaten. Precies wat we nodig hebben voor onze volgende zandbak-oorlog. NB: defensie is nog steeds Grobs G120TB's van plan! Een soort Tupperware Motorglider waar een turbine voorop geschroefd is. Geen porem! Maar ik ben optimistisch. Nog een paar kleine duwtjes en die Grob dondert van de shortlist, en de Tucano staat erop.

Dan de vervanging van onze suffe Regerings-BBJ door een Embraer Lineage. Dat prachtige toestel kan naadloos meegaan in het onderhoudsschema van de vijftig E-190's van de KLM. En past qua imago stukken beter bij de opwaaiende zomerjurken van Maxima en de prinsessen.

Bovendien (PvdA en SP: luister even mee) sponsorren we met die Embraer een land met veel schrijnende armoe, in plaats van Musk- en Trump-country nog rijker te maken.

Kortom, ik doe mijn best, al typend vanuit mijn nederige hangar op VV Teuge.

Mas o inverno esta aproximando rapido, meus amigos. Quando eu posso voltar, por falar sobre essas coisas de novo?

Goof Bakker

https://www.upinthesky.nl/2022/07/16/koopt-allen-meer-embraers-column/

Sparkplug

PC-7 lesvliegtuigen tijdelijk aan de grond
Nieuwsbericht | 28-06-2021 | 15:11

Defensie vliegt tijdelijk niet met de PC-7 lesvliegtuigen. Door vocht is op een aantal toestellen corrosie ontstaan, zo bleek tijdens onderhoud.

Onderzocht wordt nu in hoeverre dat de vliegveiligheid in gevaar brengt. Defensie betrekt daarbij ook fabrikant Pilatus.

Totdat er meer duidelijkheid is, blijven de toestellen aan de grond. Eventuele gevolgen voor de vliegopleiding zijn afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek.

De luchtmacht gebruikt de PC-7 sinds 1988 voor de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding. De toestellen zijn in de eindfase van hun levensduur. Vervanging van de opleidingscapaciteit is in gang gezet en wordt voorzien voor eind 2026.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/06/28/pc-7-lesvliegtuigen-tijdelijk-aan-de-grond
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Snap het al. Jullie elementaire opleiding is maar 30u op PC-7. De onze is 129 uur op SF260 en af en toe komen jullie eens meevliegen.

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2019/03/09_vliegeropleiding_belgie

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 17/12/2020 | 22:09 uur
En zijn deze momenteel allemaal inzetbaar of worden er ook Marchetti's voor spare parts gebruikt?

Normale onderhoudscyclus, gemiddeld 80% beschikbaar.

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 17/12/2020 | 22:05 uur
Het is gigantisch weinig. Wij hebben 32 Marchetti's.

En zijn deze momenteel allemaal inzetbaar of worden er ook Marchetti's voor spare parts gebruikt?

Stoonbrace

Citaat van: Nikehercules op 17/12/2020 | 19:22 uur
Over de jaren zijn de aantallen jachtvliegtuigen welliswaar drastisch teruggebracht, maar de helikoptervloot is flink uitgebreid. Neem hierbij de door veroudering (waarschijnlijk) teruglopende beschikbaarheid van de vloot PC-7's en dit aantal klinkt ineens niet zo groot meer.

Het is gigantisch weinig. Wij hebben 32 Marchetti's.

Nikehercules

Citaat van: Stoonbrace op 17/12/2020 | 19:15 uur
13?!

Over de jaren zijn de aantallen jachtvliegtuigen welliswaar drastisch teruggebracht, maar de helikoptervloot is flink uitgebreid. Neem hierbij de door veroudering (waarschijnlijk) teruglopende beschikbaarheid van de vloot PC-7's en dit aantal klinkt ineens niet zo groot meer.