Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

Dit keer in een compact bericht  ;)

ZEER EFFICIËNTE WATERMISTBLUSINSTALLATIE VOOR HET COMBAT SUPPORT SHIP MET NEDERLANDSE ASSISTENTIE

Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) heeft een contract getekend met Ultrafog voor de levering van een watermistblusinstallatie voor het Combat Support Ship (CSS) van de Koninklijke Marine (KM). Ultrafog wordt in Nederland exclusief vertegenwoordigd door Technoship, al bijna 50 jaar een gespecialiseerde toeleverancier voor de maritieme industrie en actief lid van de branchevereniging Netherlands Maritime Technology. Technoship, gevestigd in Apeldoorn, zal een grote rol gaan spelen in het projectmanagement van het contract. De apparatuur wordt in de tweede helft van 2021 door Ultrafog geleverd.

https://nlnavy.damen.com/nl/zeer-efficiente-watermistblusinstallatie-voor-het-css-met-nederlandse-assistentie/

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 24/09/2020 | 15:15 uur
Los van de messenger? Maar zijn er meer CSS schip moe?
Lijken wel belgie die het militaire contract over schoenveters nog tot in detail zouden communiceren.

Het is een ondersteunende grijze saaie boot. Next.

Dit heeft gewoon te maken met het feit dat Damen besloten heeft de defensie industrie te ondersteunen d.m.v. het openbaar maken van allerlei contracten die ze tekenen voor de defensie orders.
Dit is precies wat Naval Group en alle andere ''grote jongens'' ook doen, het slaat nergens op maar het brengt het bedrijf en de industrie onder de aandacht.

Los van dit gehele onderwerp, ik vraag me af of de snelheid van het CSS al (openbaar) bekend is? Nu de Evertsen mee gaat op reis naar de Oost met de Britse carrier group vroeg ik me af of het JSS mee kon qua snelheid maar die komt niet boven de 18 knopen terwijl de Britse AOR's  (Tide klasse) 27 knopen of (Fort klasse) 20 knopen halen. Er zijn bij de Britten ook tankers met 18 knopen top snelheid.

Zou het CSS niet wat sneller moeten kunnen varen dan het JSS voor het opereren in (internationale) vlootverbanden? De Amsterdam en Zuiderkruis haalde ook 20/21 knopen.

Huzaar1

Los van de messenger? Maar zijn er meer CSS schip moe?
Lijken wel belgie die het militaire contract over schoenveters nog tot in detail zouden communiceren.

Het is een ondersteunende grijze saaie boot. Next.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

DAMEN-CONTRACT MET THE IP COMPANY VOOR HET DRAADLOZE COMMUNICATIESYSTEEM VOOR COMBAT SUPPORT SHIP

Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) heeft een contract getekend met het in Amsterdam gevestigde The IP Company voor de levering en installatie van een Wireless Communication & Messaging System (WCMS) voor het Combat Support Ship (CSS) van de Koninklijke Marine (KM), Den Helder.

Met het contract zal de KM een systeem ontvangen dat is gebaseerd op bewezen technologie en gestandaardiseerd is om gemeenschappelijkheid te bieden binnen de Nederlandse marinevloot. The IP Company heeft in het verleden het WCMS geleverd aan boord van de Oceangoing Patrol Vessels van de Holland Klasse en het Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman. Dit betekent dat het complete CSS-systeem dezelfde look en feel heeft als de systemen die op de andere schepen worden gebruikt. Het garandeert ook dat nieuwe ontwikkelingen van het WCMS op de Holland Klasse en Zr.Ms. Karel Doorman ook op de CSS zullen worden geïmplementeerd. Deze gemeenschappelijkheid biedt niet alleen vertrouwdheid voor de bemanning, maar optimaliseert ook training, onderhoud en andere processen.

Het in Amsterdam gevestigde The IP Company loopt voorop op het gebied van technologie en biedt innovatieve oplossingen voor een echt state-of-the-art beveiligd draadloos communicatiesysteem. Het unieke van de systemen is dat ze zowel spraak als data overbrengen, waardoor communicatie tussen bemanningsleden mogelijk is, zowel op administratief als op operationeel gebied. Het systeem is geïntegreerd en verbindt zowel gewone bureautelefoons als veilige draadloze handheld-apparaten, allemaal verder uitgebreid met specifieke functies voor maritiem gebruik, zodat informatie direct bij de juiste mensen terechtkomt. Deze mensen kunnen dan onmiddellijk worden gemobiliseerd, wat de efficiëntie verhoogt en de veiligheid aan boord verbetert.

Hoewel DSNS en The IP Company hebben meegewerkt op eerdere schepen die voor de KM zijn gebouwd, zullen de twee bedrijven nu rechtstreeks samenwerken om de CSS te voorzien van een draadloos communicatiesysteem met bewezen hoge betrouwbaarheid. Na ondertekening van het contract begint The IP Company met de engineering. De levering van apparatuur aan de CSS is gepland voor de eerste helft van 2022.

Bron:
https://nlnavy.damen.com/nl/damen-contract-met-the-ip-company-voor-het-draadloze-communicatiesysteem-voor-combat-support-ship/

Parera

Citaat van: Ace1 op 19/09/2020 | 11:18 uur
Laat er eerst maar nieuwe Fregatten en onderzeeboten komen dat heeft prio.

+1

Citaat van: Poleme op 19/09/2020 | 11:23 uur
Niemand, maar ook niemand bij ons MinDef of de NAVO zit te springen om meer helikopter / amfibische capaciteit op zee !
Misschien niet direct helikopters maar ik zie in de toekomst wel veel meer gebruik van UAV's. Ook daarom is een LHD stijl schip nuttig, maar dit past beter in een ander topic.

Poleme

Citaat van: Parera op 19/09/2020 | 10:00 uur
Dat is wel waar maar bij de vLPD's kun je dit wel oplossen door te kiezen voor de bouw van 1 of 2 LHD's, daar zit veel meer ruimte voor logistiek en/of helikopter capaciteit in dan bij een LPD.
Niemand, maar ook niemand bij ons MinDef of de NAVO zit te springen om meer helikopter / amfibische capaciteit op zee !
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Parera op 19/09/2020 | 09:45 uur
Kunnen we de MLU van het JSS niet vroegtijdig schrappen en dat schip ook gewoon te koop zetten waarna een 2e CSS gekocht kan worden? :angel: Die strategische transport en heli transport capaciteit bouwen wel in andere platformen in die er nog moeten komen (o.a. vLPD & vOPV).

Het is al vaak genoeg besproken hier en ook in de politiek ; het JSS maar weinig extra capaciteit die we ook daadwerkelijk inzetten vergeleken met het toekomstige CSS. Ja noodhulp maar dan kun je ook het kleine beetje voertuigen op dek of in de hangaar plaatsen. Eventueel kan je bij grootschalige voertuig inzet ook een LPD/vLPD sturen.

Laat er eerst maar nieuwe Fregatten en onderzeeboten komen dat heeft prio.

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/09/2020 | 09:57 uur
Dat is omdat we niet daadwerkelijk vechten. Lpd neemt een hoop mee, maar als we echt ooa gaan vechten moeten we ook het just optoppen  ergo, zonder JSS is een LPD maar half bruikbaar.

Dat is wel waar maar bij de vLPD's kun je dit wel oplossen door te kiezen voor de bouw van 1 of 2 LHD's, daar zit veel meer ruimte voor logistiek en/of helikopter capaciteit in dan bij een LPD.

Parera

#719
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/09/2020 | 09:35 uur
HNLMS Den Helder Combat Support Ship

https://www.naval-technology.com/projects/hnlms-den-helder-combat-support-ship/ via @DefenceTech_Mag

Kunnen we de MLU van het JSS niet vroegtijdig schrappen en dat schip ook gewoon te koop zetten waarna een 2e CSS gekocht kan worden? :angel: Die strategische transport en heli transport capaciteit bouwen wel in andere platformen in die er nog moeten komen (o.a. vLPD & vOPV).

Het is al vaak genoeg besproken hier en ook in de politiek ; het JSS maar weinig extra capaciteit die we ook daadwerkelijk inzetten vergeleken met het toekomstige CSS. Ja noodhulp maar dan kun je ook het kleine beetje voertuigen op dek of in de hangaar plaatsen. Eventueel kan je bij grootschalige voertuig inzet ook een LPD/vLPD sturen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

GE to Provide Electric Propulsion Systems to Royal Netherlands Navy new Combat Support Ship
Sep 07, 2020

Damen Schelde Naval Shipbuilding, in partnership with GE, will deliver a new Combat Support Ship to the Royal Netherlands Navy.
GE's robust, proven electric propulsion technology was selected for its low noise signature, high level of reliability and commonality with the Joint Support Ship (HNLMS Karel Doorman).
GE's Power Conversion business have signed a contract with Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) to deliver an energy management and electric propulsion package intended for the new Combat Support Ship (CSS) in use at Royal Netherlands Navy.

GE's robust, proven electric propulsion technology was selected for its low noise signature, high level of reliability and commonality with the Joint Support Ship (HNLMS Karel Doorman). One of the customer's key concerns is underwater radiated noise, meaning strict noise and vibration levels are imposed on the propulsion systems. Pulse Width Modulation (PWM) voltage source inverters feed robust, high-torque density induction motors, allowing high-performance through the modern and optimized propulsion system.

GE's scope of supply includes the main switchboards for the ship distribution system, with two shore connection cubicles, the main electric propulsion system with two shaft lines of 7.9 MW each, as well as the associated power management and remote-control systems. The ship's Energy Management System, which controls power generation and distribution systems, also supplied by GE, will ensure availability of electrical power in the ship network.

By utilizing an existing vessel design, that one of the Joint Support Ship (JSS) already in operation with the Royal Netherlands Navy, GE and DSNS will be able to deliver the ship in June 2024. The CSS will be built by Damen in Romania, after which the ship's combat management system – amongst others – will be installed in Den Helder, Netherlands. The engineering of the vessel will largely take place in the Netherlands, with a large number of systems and components being delivered by Dutch suppliers.

Once built, the CSS vessel will supplement the existing JSS, HNLMS Karel Doorman. The CSS, by its 180-meters almost in length, will accommodate 75-persons basic crew with capacity for an additional 85 persons on-board. The CSS vessel has capacity for two helicopters and up to twenty-five containers, it will be able to support longer maritime operations, both nationally and internationally. This increases the effectiveness of both national and combined operations performed by the Royal Netherlands Navy.

"We are proud to be working with DSNS to deliver this vessel to the Royal Netherlands Navy. GE's proven technology will enable the smooth, quiet running of this dedicated naval vessel." said Eric Muller, Regional Marine Leader for GE's Power Conversion business.

About GE's Power Conversion business
GE's Power Conversion business applies the science and systems of power conversion to help drive the electric transformation of the world's energy infrastructure. Designing and delivering advanced motor, drive and control technologies that evolve today's industrial processes for a cleaner, more productive future, it serves specialized sectors such as energy, marine, industry and all related services. https://www.gepowerconversion.com/

About GE
GE (NYSE:GE) drives the world forward by tackling its biggest challenges. By combining world-class engineering with software and analytics, GE helps the world work more efficiently, reliably, and safely. For more than 125 years, GE has invented the future of industry, and today it leads new paradigms in additive manufacturing, materials science, and data analytics. GE people are global, diverse and dedicated, operating with the highest integrity and passion to fulfill GE's mission and deliver for our customers. www.ge.com

https://www.gepowerconversion.com/press-releases/ge-provide-electric-propulsion-systems-royal-netherlands-navy-new-combat-support-ship

Parera

DAMEN ONDERTEKENT NOG EEN CONTRACT MET NEDERLANDS BEDRIJF VOOR COMBAT SUPPORT SHIP

Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) heeft een contract getekend met Facet Nederland voor de levering van het helikoptertanksysteem voor het Combat Support Ship (CSS) van de Koninklijke Marine (KM). Facet uit Almere zal de apparatuur in de tweede helft van 2021 leveren.

Facet is gespecialiseerd in het leveren van filtratieoplossingen voor verschillende industrieën zoals scheepvaart, energie, luchtvaart en milieu. De samenwerking van Damen met Facet Nederland begon in 2004, toen DSNS het bedrijf contracteerde voor de levering van de lenswater reiniger en de helikopter tankinstallatie voor de Diponegoro (Sigma 9113) klasse korvetten die aan de Indonesische marine werden geleverd. Sindsdien hebben Facet en DSNS samengewerkt aan tal van projecten, zoals alle SIGMA combatants voor de exportmarkt (de Sigma Klasse FMMM-fregatten geleverd aan de Koninklijke Marokkaanse marine, de Martadinata-fregatten voor de Indonesische marine en de F101 Benito Juárez voor de Mexicaanse marine), de Hollandklasse Ocean-Going Patrol Vessels en de Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman voor de KM, en het Australian Antarctic Supply Research Vessel RSV Nuyina voor de Australian Antarctic Division.

Sinds het eerste gezamenlijke project voor de Indonesische marine in 2004 heeft Facet ervaring opgedaan met verschillende uitdagingen die kenmerkend zijn voor het werken aan marineprojecten. Dit, en hun opgebouwde ervaring met andere marines, heeft ervoor gezorgd dat Facet een betrouwbare partner is die een marineproject zoals het KM Combat Support Ship met succes kan voltooien.

In de afgelopen weken zijn er meer contracten getekend met Nederlandse bedrijven voor de CSS, waaronder het Papendrechtse All Pumps Holland dat de ejectoren van de CSS gaat leveren. Dit brengt het aantal contracten dat DSNS met Nederlandse leveranciers ondertekende op 22, van de 33 tot nu toe ondertekende contracten. Dit onderstreept de belangrijke bijdrage van de Nederlandse maritieme keten aan de engineering, bouw en afbouw van Nederlandse marineschepen.

[Bron: Damen Shipyards @ Artikel ]

Parera

(nog) niet in het Nederlands beschikbaar

DAMEN AND ROHDE & SCHWARZ HELP TO STRENGTHEN THE ROYAL NETHERLANDS NAVY'S MARITIME REPLENISHMENT CAPACITY

Damen Schelde Naval Shipbuilding signed a contract with Rohde & Schwarz for the delivery and installation of internal and external communication systems for the Royal Netherlands Navy's Combat Support Ship, Den Helder.

The Royal Netherlands Navy's (RNLN) new Combat Support Ship (CSS), Den Helder, to be built by Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS), will strengthen the navy's replenishment capacity at sea. Delivery of the ship is scheduled for the second quarter of 2024.

DSNS signed a contract with Rohde & Schwarz Benelux B.V. for the delivery and installation of a state-of-the-art integrated communications system for the RNLN's CSS, Den Helder.

With the contract, the RNLN will receive a system based on proven technology and standardized to provide commonality across the Dutch naval fleet. For more than 20 years, the RNLN has been using Rohde & Schwarz communications systems on their vessels with high level reliability and performance during daily operations. This commonality offers not only crew familiarity, but also optimizes training, maintenance and many other processes.

Arjan Risseeuw, Project Director of the CSS at DSNS states: "Rohde & Schwarz have a good track record in delivering their equipment to Royal Netherlands Navy vessels. We have collaborated with them before, on the Joint Support Ship HNLMS Karel Doorman, for which the Defence Materiel Organisation acted as intermediary for the Rohde & Schwarz equipment it purchased. I am looking forward to working directly with Rohde & Schwarz on this project in order to provide the CSS with a good communication suite."

Mischa van Santen, Sales Manager at Rohde & Schwarz Benelux states: "Rohde & Schwarz Benelux will act as the communications system integrator for DSNS. Our local engineering team at Utrecht will make sure that we deliver according schedule and budget as well as that the system is supported through life by our Dutch personnel. Rohde & Schwarz Benelux currently also executes work together with Damen Shipyards in Den Helder for the current refit programs of the RNLN support ship, HNLMS Pelikaan, as well as the Hydrographic vessels, HNLMS Snellius and HNLMS Luymes."

For the CSS Rohde & Schwarz will supply a fully integrated communications system, including R&S M3SR software defined radios (R&S Series4100 HF and R&S Series4400 VHF/UHF).

https://nlnavy.damen.com/damen-and-rohde-schwarz-help-to-strengthen-the-royal-netherlands-navys-maritime-replenishment-capacity/

Parera

DAMEN-CONTRACT MET NEWTHEX OPENT DEUR NAAR NEDERLANDSE KWALITEITSOPLOSSINGEN VOOR CSS

Damen Schelde Naval Shipbuilding heeft twee contracten gesloten met het Nederlandse bedrijf Newthex voor de levering van deuren en een luik aan het Combat Support Ship (CSS) Zr. Ms. Den Helder van de Koninklijke Marine (KM).

Eén contract betreft de levering van hydraulisch bediende huiddeuren, die de hoofdingangen, de loopbruggen en walaansluitingen kunnen afsluiten. Het andere contract is voor naar boven scharnierende liftdeuren en een containerluik.

Newthex zal deze goederen in april 2021 uitleveren. De deuren zijn op maat gemaakt voor het CSS. Ze zijn van hoge kwaliteit, water- en gasdicht en brandwerend.

Newthex heeft een sterke focus op duurzaamheid. Andere kenmerken van de deuren zijn hun gebruiksvriendelijkheid, onderhoudsgemak en hoge automatisering.

Het bedrijf heeft in het verleden met Damen samengewerkt aan defensie- en veiligheidsprojecten. Daarnaast werkt Newthex regelmatig samen met Damen Yachting om haar hoogwaardige producten te leveren aan de luxe superjachtmarkt.

Newthex is gevestigd in Sappermeer in Groningen. Het bedrijf heeft ongeveer 20 mensen in dienst en is trots op het aanbieden van oer-Hollandse oplossingen.  De productie van de staalconstructies en de aanschaf van de bijbehorende hydraulische en elektrische onderdelen vindt geheel plaats in Nederland.



https://nlnavy.damen.com/nl/damen-contract-met-newthex-opent-deur-naar-nederlandse-kwaliteitsoplossingen-voor-css/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nederlandse marine-industrie kan aan de slag met nieuw bevoorradingsschip

http://disq.us/t/3q5ugpy