Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

ALEWIJNSE ONDERSTEUNT STANDAARDISATIE VAN DE VLOOT VAN DE KONINKLIJKE MARINE MET CONTRACT VOOR ELEKTRISCHE INSTALLATIE OP CSS

06 July 2020
Damen Schelde Naval Shipbuilding heeft met Alewijnse Marine een contract getekend voor de installatie van de elektrische systemen aan boord van het Combat Support Ship (CSS) Zr.Ms. Den Helder van de Koninklijke Marine. Het is het grootste contract uit de geschiedenis van Alewijnse en omvat de levering en installatie van een uitgebreid pakket aan elektrische systemen, inclusief ongeveer 585 kilometer bekabeling en alle verlichting aan boord.

Alewijnse begint direct met de engineeringswerkzaamheden en zal de eerste systemen in april 2021 opleveren. Damen en Alewijnse partneren al jarenlang bij allerlei scheepsbouwprojecten, waaronder ook een groot aantal complexe schepen, zoals voor defensie en veiligheid.

Gezamenlijke projecten voor buitenlandse marines zijn onder andere het Multi-Role Aviation Training Vessel (MATV) Sycamore van de Australische Marine, de Perusak Kawal Rudal (PKR) fregatten van de Indonesische Marine en het Mexicaanse Long Range Ocean Patrol (POLA) schip ARM Juárez.

Alewijnse werkte al eerder met Damen bij de elektrische installatie aan boord van een groot aantal schepen van de Koninklijke Marine, zoals de Holland-Klasse Ocean Going Patrol Vessels (OPV), en het Joint Support Ship (JSS) Zr. Ms. Karel Doorman, dat een vergelijkbare hoofdtaak heeft als de CSS HNLMS Den Helder, namelijk bevoorrading op zee. Alewijnse heeft recentelijk ook de elektrische refit van de Zr. Ms. Pelikaan uitgevoerd. Alewijnse brengt niet alleen uitgebreide ervaring, kennis en gezamenlijk ondernemerschap mee, maar het bedrijf biedt ook elektrische standaardisatie op schepen van  de vloot van de Koninklijke Marine.

Alewijnse, opgericht in 1889, is een veelzijdige (elektro)technische dienstverlener waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Nijmegen. Het bedrijf ontwerpt en onderhoudt installaties voor de industriële en maritieme industrie. Het bedrijf bestaat uit twee onderdelen: Alewijnse Industrie en Alewijnse Marine. Alewijnse Industrie is gespecialiseerd in drinkwaterproductie, food en specifieke projecten in de maakindustrie. Alewijnse Marine werkt wereldwijd aan de nieuwbouw en refit van een groot aantal vaartuigen, waaronder jachten, commerciële schepen en schepen voor marine en overheid.

Naast het hoofdkantoor in Nijmegen, beschikt Alewijnse over vestigingen in Krimpen aan den IJssel en Drachten en buitenlandse locaties in Galati in Roemenië, Hai Phong in Vietnam en La Ciotat in Frankrijk. Het bedrijf telt wereldwijd ongeveer 1,000 medewerkers.

[Bron: DSNS @ Artikel ]

Parera

DAMEN TEKENT CONTRACT MET WÄRTSILÄ, VOOR LEVERING VAN 'S WERELDS MEEST EFFICIËNTE VIERTAKTMOTOR



Damen en Wärtsilä hebben een contract getekend, voor de levering van generatorsets voor het Combat Support Ship (CSS), Zr.Ms. Den Helder. Het contract met Wärtsilä omvat de levering van vier 'next generation' Wärtsilä 31 dieselgeneratorsets. Wärtsilä zal het CSS ook voorzien van een unit voor selectieve katalytische reductie (SCR), die de NOX-emissies van het CSS vermindert conform de IMO Tier III-norm.

Het is voor het eerst dat Wärtsilä 31 motoren worden geleverd op een marineschip. DSNS en Defensie proberen het CSS zo milieuvriendelijk en energiezuinig mogelijk uit te voeren. De motor biedt een optimaal brandstofverbruik en wordt door het Guinness World Book of Records erkend als 's werelds meest efficiënte viertakt dieselmotor. Gecombineerd met de scheepsrompvorm en het schroefontwerp zal de Wärtsilä 31 het brandstofverbruik van de CSS met ongeveer 6% verminderen, in vergelijking met een vergelijkbaar schip met motoren van een ander merk en type.

Het modulaire karakter van de Wärtsilä 31 zorgt voor een aanzienlijke vermindering van de onderhoudstijd en de behoefte aan reserveonderdelen. Bovendien rust Wärtsilä, op verzoek van DMO, de motoren uit met extra verbrandingsdruksensoren. In combinatie met een Wärtsilä Data Collection Unit biedt dit de mogelijkheid om gegevens te verzamelen die slim onderhoud (smart maintenance) vergemakkelijken.

Damen en Wärtsilä hebben een lange geschiedenis van samenwerking. Het bedrijf leverde eerder al motor- en voortstuwingssystemen aan DSNS voor de luchtverdedigings- en commandofregatten van de Zeven Provinciën klasse en de Landing Platform Dock (LPD) schepen. Meer recentelijk leverde Wärtsilä generatorsets, propellers en assen voor het visserijonderzoeksschip Baia Farta, voor het Angolese Ministerie van Landbouw en Visserij. De twee bedrijven hebben ook nauw samengewerkt aan het ontwerp van het basisframe voor het CSS en aan het pakket voor geïntegreerde logistieke ondersteuning (ILS).

Net als DSNS vormt Wärtsilä Nederland een belangrijk onderdeel van de leveringsbasis voor de Nederlandse maritieme industrie. Er is een nauwe samenwerking tussen Wärtsilä Nederland en de marine, waarbij Wärtsilä onderhoud en serviceondersteuning biedt aan de Directie Materiële Instandhouding (DMI).

[Bron: DSNS]

Link naar het artikel

Parera

Via DSNS linkedin

Damen-built Combat Support Ship (CSS) Moving Ahead with New Contracts Signed

Schiedam-based Hatenboer-Water will deliver two complete reverse osmosis units for the CSS in August 2021. A durable installation for safe and reliable drinking water production in varying conditions - cold (Arctic), warm (tropical) and/or coastal waters - the units supplied by Hatenboer are maintenance-friendly, have a relatively low energy consumption and use biodegradable chemicals.
With roots dating back to 1906, Hatenboer is a long-term partner of Damen Shipyards Group, having supplied equipment to all naval vessels built by Damen Schelde Naval Shipbuilding in the last twenty years, both for the Royal Netherlands Navy and for navies of other countries. Moreover, Hatenboer has been assisting the Royal Netherlands Navy with water management in the last few decades, contributing to a safer working and living environment on board their ships.

https://www.linkedin.com/company/damen-schelde-naval-shipbuilding

Lex

RH MARINE ASSURES THE NEW COMBAT SUPPORT SHIP DEN HELDER WILL SAIL EFFECTIVE AND SAFE

Klikkerdeklik

RHmarine, 16-04-2020.

StrataNL

Citaat van: Lex op 01/04/2020 | 21:32 uur
Staat dat er echt? Sea trials is mogelijk, als kaal casco waarbij de verdere afbouw nog staads in DHLDR kan plaatsvinden. Voordeel zou dan wel zijn, dat het schip zelfstandig overvaart, zonder sleepboten, hetgeen tijd scheelt.  :angel:
Afwachten maar.
Dit is dus hetzelfde als wat men met de laatste twee OPV's heeft gedaan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Flyguy op 01/04/2020 | 22:56 uur
Dat is nog maar de vraag na die scharrige oplevering.  ;D
Ondanks  ;D nee dus zoals reeds eerder hier vermeld.  :mad:

Flyguy

Citaat van: Lex op 01/04/2020 | 21:41 uur
Hebben ze daarmee kosten bespaard?

Dat is nog maar de vraag na die scharrige oplevering.  ;D

Parera

Citaat van: Lex op 01/04/2020 | 21:32 uur
Staat dat er echt? Sea trials is mogelijk, als kaal casco waarbij de verdere afbouw nog staads in DHLDR kan plaatsvinden. Voordeel zou dan wel zijn, dat het schip zelfstandig overvaart, zonder sleepboten, hetgeen tijd scheelt.  :angel:
Afwachten maar.

Uit het SWZ Maritime artikel

CitaatThe CSS Den Helder will be built entirely at Damen's shipyard in Galati, Romania, including setting to work and the execution of sea trials.

Dus ja dat staat er echt maar wat jij zegt kan ook goed mogelijk zijn. Het is inderdaad afwachten op de bouw of informatie.

Citaat van: Flyguy op 01/04/2020 | 21:33 uur
Als we wat kosten sparen op een tanker om de fregatten en ozb'en te kunnen bekostigen/faciliteren hoor je mij niet klagen. Zelfde als met de Tide klasse in het VK.
Defensie heeft nog steeds last van beperkte budgetten voor dit soort aankopen en elke euro kan maar 1 keer worden uitgegeven. Ik ben het met je eens, maar dan moet wel vooropstaan dat de kwaliteit gelijk is aan die van (af)bouw in Nederland.

Lex

Citaat van: Flyguy op 01/04/2020 | 21:33 uur
..... Zelfde als met de Tide klasse in het VK.
Hebben ze daarmee kosten bespaard?

Flyguy

Citaat van: Parera op 01/04/2020 | 21:22 uur
Dat weet ik vandaar dat ik me ook verbaasde over de uitleg in dit artikel, maar ik sta er niet raar van te kijken dat er gekozen is voor Galati i.v.m. kosten.

Als we wat kosten sparen op een tanker om de fregatten en ozb'en te kunnen bekostigen/faciliteren hoor je mij niet klagen. Zelfde als met de Tide klasse in het VK.

Lex

Citaat van: Parera op 31/03/2020 | 22:37 uur
Ook spreekt het artikel over de volledige bouw en afbouw in Roemenië en zelfs de start van de seatrails vanuit Galati. 
Staat dat er echt? Sea trials is mogelijk, als kaal casco waarbij de verdere afbouw nog staads in DHLDR kan plaatsvinden. Voordeel zou dan wel zijn, dat het schip zelfstandig overvaart, zonder sleepboten, hetgeen tijd scheelt.  :angel:
Afwachten maar.

Parera

Citaat van: Ace1 op 01/04/2020 | 20:13 uur
In het NHD staat Het schip zal in Roemenië worden gebouwd en daarna worden voltooid in Den Helder.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191219_44959643/damen-mag-nieuw-bevoorradingsschip-van-marine-bouwen

Dat weet ik vandaar dat ik me ook verbaasde over de uitleg in dit artikel, maar ik sta er niet raar van te kijken dat er gekozen is voor Galati i.v.m. kosten.

Ace1

Citaat van: Parera op 31/03/2020 | 22:37 uur
Een interessant artikel uit het SWZ Magazine 03/2020(.pdf) over het CSS op pagina 38/39.

LOA: 178.3 m
Breedte: 26.4 m
Diepgang: 8.3 m
Waterverplaatsing : 22,595 ton

De motoren worden geleverd door Wärtsilä goed voor 15.8 Mw en 19 knopen.

- 7600 m3 F76 Marine Diesel
- 1000 m3 F44 Kerosine
- 226 m3  Drinkwater
- 434 ton vaste lading (munitie, reserve onderdelen en proviant)
- 24 zeecontainers (20 voets) voor 33 m3 lading per stuk + 1 container onder deks.

Het schip krijgt 2 dek kranen van ieder 40 ton SWL. De hangaar is geschikt voor 2 NH90's of 1 NH90 + 2 UAV's. Het hospitaal aan boord word gereduceerd tot een Role 2.

Ook spreekt het artikel over de volledige bouw en afbouw in Roemenië en zelfs de start van de seatrails vanuit Galati. 

Het artikel heeft veel informatie die al bekend was maar toch zijn er enkele nieuwe details die vrijgegeven worden en ook is de 2 UAV's voor mij nieuw in het publieke domein.

In het NHD staat Het schip zal in Roemenië worden gebouwd en daarna worden voltooid in Den Helder.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191219_44959643/damen-mag-nieuw-bevoorradingsschip-van-marine-bouwen

Parera

#699
Een interessant artikel uit het SWZ Magazine 03/2020(.pdf) over het CSS op pagina 38/39.

LOA: 178.3 m
Breedte: 26.4 m
Diepgang: 8.3 m
Waterverplaatsing : 22,595 ton

De motoren worden geleverd door Wärtsilä goed voor 15.8 Mw en 19 knopen.

- 7600 m3 F76 Marine Diesel
- 1000 m3 F44 Kerosine
- 226 m3  Drinkwater
- 434 ton vaste lading (munitie, reserve onderdelen en proviant)
- 24 zeecontainers (20 voets) voor 33 m3 lading per stuk + 1 container onder deks.

Het schip krijgt 2 dek kranen van ieder 40 ton SWL. De hangaar is geschikt voor 2 NH90's of 1 NH90 + 2 UAV's. Het hospitaal aan boord word gereduceerd tot een Role 2.

Ook spreekt het artikel over de volledige bouw en afbouw in Roemenië en zelfs de start van de seatrails vanuit Galati. 

Het artikel heeft veel informatie die al bekend was maar toch zijn er enkele nieuwe details die vrijgegeven worden en ook is de 2 UAV's voor mij nieuw in het publieke domein.

Parera

#698
Het werd ook tijd dat het contract getekend zou worden, als dit nog langer had geduurd dan had men alweer kunnen aansluiten bij een project ''vJSS'' :angel: Mocht de KM alsnog gaan ''hervormen'' dan kunnen ze in 2022 (nieuwe nota) alsnog besluiten om aan te sluiten voor een tweede CSS als vervanger van het JSS.

Met in het artikel van hieronder 2 mooie renders waarbij de variant schuin van boven een mooi inzicht geeft op de invulling van de boeg / midscheeps. Wat natuurlijk wel duidelijk ontbreekt zijn de ''militaire systemen'' of wel de SEWACO.