Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Lex

Lokale media in de Noordkop zijn erg enthousiast en schrijven gelijk dat Damen ook de v-MFF voor zowel BE als NL mag bouwen.
Een voorbeeld:

Kabinet besluit tot bouw van Combat Support Ship Zr.Ms. Den Helder

Door Redactie DHA -19 december 2019

Den Helder – Het kabinet heeft donderdagavond met een zogenaamde D-brief aan de Tweede Kamer voorgelegd, om met de bouw van het 'Combat Support Ship' Zr.Ms. Den Helder te starten. Met dit nieuwe schip wordt de bevoorradingscapaciteit van de Koninklijke Marine weer uitgebreid naar twee schepen. Een essentiële behoefte voor de marinevloot, waarvan Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) de bouw gaat begeleiden.

Directeur Hein van Ameijden van DSNS is verheugd met deze stap van het kabinet, maar wacht uiteraard het oordeel van de kamer nog af. "De Schelde is al 140 jaar de belangrijkste leverancier van Defensie en de Koninklijke Marine. Het is onze specialiteit om complexe marineschepen op tijd en binnen budget te leveren, waarbij altijd gebruik wordt gemaakt van een brede keten van Nederlandse toeleveranciers."

Deze maand was het precies tien jaar geleden dat de laatste opdracht voor de bouw van een groot Nederlands marineschip werd vergeven. Van Ameijden: "Gelukkig hebben we een gezonde exportmarkt, zodat we in tussenliggende jaren de in Nederland opgebouwde expertise op peil konden houden. Zo hebben we samen met de Nederlandse marinebouw tien fregatten voor buitenlandse klanten gebouwd. Daarnaast wordt momenteel gebouwd aan een zeer complexe ijsbreker voor de Australische autoriteiten. Door deze export opdrachten zijn we nu gereed en toegerust voor de komende projecten van de Koninklijke Marine."

2024
Het nieuwe Combat Support Ship voor de Koninklijke Marine, is gebaseerd op het ontwerp van het eerder door Damen gebouwde Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman. Door een bestaand ontwerp als basis te nemen, is het mogelijk om het schip in 2024 al op te leveren. Het bijna 200 meter lange schip krijgt een 75-koppige bemanning en kan daarnaast nog 75 extra opvarenden meenemen. Er is plek voor meerdere helikopters en zo'n 20 containers. De engineering van het CSS vindt grotendeels in Nederland plaats en een groot aantal componenten wordt geleverd door Nederlandse toeleveranciers aan Damen Schelde Naval Shipbuilding. Het CSS wordt door Damen in Roemenië gebouwd, waarna de scheepstoebehoren en het Combat Management Systeem in Den Helder worden geïnstalleerd.

DSNS bouwt naast het 'Combat Support Ship' ook de vervangers voor de M-fregatten van zowel de Belgische marine als de Nederlandse marine. Daarnaast is de werf vorige week, samen met haar Zweedse partner Saab Kockums, geselecteerd voor de volgende fase voor de vervanging van de Walrusklasse onderzeeboten.

Lex

Bouw nieuw bevoorradingsschip nadert start

Nieuwsbericht | 19-12-2019 | 16:00

De bouw van het nieuwe Combat Support Ship (CSS) Zr. Ms. Den Helder kan bijna beginnen. Met Damen Schelde Naval Shipbuilding is overeenstemming bereikt over de bouw en levering van een CSS volgens de eisen van Defensie. Staatssecretaris Barbara Visser stuurde het laatste benodigde document (D-brief) vandaag naar de Tweede Kamer. Als die akkoord is, staan alle seinen op groen.

De bouw van het nieuwe Combat Support Ship (CSS) Zr. Ms. Den Helder kan bijna beginnen. Met Damen Schelde Naval Shipbuilding is overeenstemming bereikt over de bouw en levering van een CSS volgens de eisen van Defensie. Staatssecretaris Barbara Visser stuurde het laatste benodigde document (D-brief) vandaag naar de Tweede Kamer. Als die akkoord is, staan alle seinen op groen.

Een 2e schip voor maritieme bevoorradingscapaciteit, is 1 van de maatregelen om de (gevechts)ondersteuning op peil te brengen. Als het Combat Support Ship er is, heeft de marine een volledige bevoorradingscapaciteit die nagenoeg permanent beschikbaar is. Deze wordt naast het CSS geleverd door het Joint Support Ship (JSS) Zr. Ms. Karel Doorman.

Met meer bevoorradingscapaciteit zijn maritieme operaties op zee, zowel in nationaal als internationaal verband, langer vol te houden. Dit vergroot de effectiviteit van (inter)nationale vlootverbanden en helpt de krijgsmacht bij het uitvoeren van de grondwettelijke taken. Het schip is wereldwijd inzetbaar en kan, beschermd door fregatten, opereren onder hoge dreiging.

Daarnaast is het in te zetten bij de bestrijding van drugssmokkel, het beheersen van vluchtelingenstromen en het verlenen van noodhulp.

Nederlands fabricaat
Het ontwerp van Zr. Ms. Den Helder is grotendeels gebaseerd op dat van Zr.Ms. Karel Doorman. Het CSS lijkt van buiten niet op het JSS, maar van binnen wordt veel hergebruikt. Het CSS is functioneel ook vergelijkbaar met het Joint Support Ship. Uitzondering zijn de functies strategisch zeetransport en logistieke ondersteuning vanaf zee (sea basing). Die heeft het CSS niet, omdat het alleen wordt ingezet voor maritieme bevoorrading.

De bouwopdracht is niet Europees aanbesteed. Defensie wil de kennis en kunde van het ontwerpen en bouwen van marineschepen in Nederland houden. De krijgsmacht beriep zich zodoende op het artikel 346 van het Verdrag Werking Europese Unie. Hierin staat dat lidstaten wezenlijke veiligheidsbelangen mogen beschermen. Dat heeft ook betrekking op de productie van Defensiematerieel.

Specificaties
Het bijna 200 meter lange schip krijgt een 75-koppige bemanning en kan daarnaast nog 75 extra opvarenden meenemen. Er is plaats voor meerdere helikopters en zo'n 20 containers. De €375 miljoen kostende bouw valt bijna €50 miljoen hoger uit dan eerder berekend. Dit komt onder meer door nieuwe eisen en ontwikkelingen in marinebouw, energie, milieu en beveiliging.

Bij het ontwerp is nu bijvoorbeeld nadrukkelijk gekeken naar brandstofverbruik en de uitlaatgassenuitstoot. De combinatie van dieselmotoren, rompvorm en schroefontwerp zorgt voor een verlaging van het brandstofverbruik van ongeveer 6 procent in vergelijking met de Doorman.

Oplevering
De oplevering staat gepland voor het 2e kwartaal van 2024. Een jaar later, in het 2e kwartaal van 2025, moet het CSS operationeel inzetbaar zijn.

Mindef

RTB

#680
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2019/12/19/bouw-nieuw-bevoorradingsschip-stap-dichterbij

Oplevering 2e kwartaal 2024
Operationeel inzetbaar 2e kwartaal 2025

Bemanning van 75 pers + 75 opstappers
Hangaarruimte voor meerdere helikopters
Ruimte voor 20 ISO containers

Kosten €375m 355,7m + 18,3m risicoreservering (€50m meer dan eerder begroot door nieuwe eisen omtrent marinebouw, energie, milieu en beveiliging)

Niet goedkoop, maar goed nieuws voor de KM.

Lex

Kamerbrief: Resultaten van de verwervingsvoorbereiding (D-fase) van het project 'Verwerving Combat Support Ship'

De brief

Kamerstuk, 19-12-2019

Parera

#678
Vragen van de vaste commissie voor Defensie over het Defensie Projectenoverzicht 2019



16
Hoe zijn bewapening/zelfbescherming geregeld op het Combat Support Ship?

Zoals vermeld in de A-brief van 3 mei 2018 (Kamerstuk 27 830, nr. 212) moet het Combat Support Ship (CSS) zich zelfstandig kunnen verdedigen tegen lage dreigingen. Het CSS zal daartoe worden voorzien van zware op afstand bedienbare mitrailleurs en lichte mitrailleurs. Voor de bediening van de zware mitrailleurs is het schip uitgerust met passende sensoren. Bij de aanschaf van deze wapens en sensoren wordt zoveel mogelijk gestreefd naar familievorming en aansluiting met de huidige dan wel toekomstige vloot.

43
Waarom bleek pas zo laat in het verwervingstraject dat er een jaar meer tijd nodig was, bijvoorbeeld voor het vaststellen van de technische eisen en het uitwerken van het technisch ontwerp van het Combat Support Ship? Welke "technische eisen" zijn er door welke organisatie binnen de krijgsmacht toegevoegd?


Tijdens de contractvoorbereiding ging Defensie nog uit van een "Commercial off the shelf" (COTS)-project. Inmiddels zijn er nieuwe eisen op het gebied van marinebouw, milieu, energieverbruik, beveiliging en levensduurkosten. De eisen voor energieverbruik houden verband met de Operationele Energie Strategie en de eisen voor de beveiliging houden verband met de Defensie Cyber Strategie. De nieuwe regelgeving waaruit deze nieuwe eisen voortvloeiden was nog onvoldoende concreet voor de opstelling van het bouwbestek. De vertaling van die regelgeving in specifieke, haalbare en acceptabele technische eisen in het bouwbestek, inclusief overleg met de leverancier over de financiële consequenties, heeft geleid tot vertraging bij de contractvoorbereiding.

Parera

Citaat van: Flyguy op 22/08/2019 | 18:48 uur
De MJC is toch nét iets anders dan een cobra. Naar buiten kijken is totaal niet belangrijk tijdens 's werelds saaiste activiteit voor het brugteam; mijnenjacht. De MJO en al die schermtuurders hebben wel wat concentratie nodig dus beter dat de MJC in een afgesloten ruite zit. Die enkele RWS bedienaar kan daar ook nog wel bij.

Voor een AOR is het m.i. wel een goed idee om een cobra te hebben, de meeste coördinerende actie vindt namelijk plaats op en rondom de brug. Handig om de NAVO, OvDW, CCO en Cdt. binnen een straal van een paar meter te hebben op zo'n pompstation. Bij de Amsterdam was die bezemkast van een cc ergens willekeurig in de voorste toren gedropt, want onderin zat uch duizend ton aan brandstof te wachten om van Speijkiaans de lucht in te gaan bij een inslag, dus rekening houden met overlevingskracht hoeft niet echt  ;D

Ik ben het wel eens met Stoonbrace, vergeet ook niet dat deze MCMV's gebouwd worden om meer te doen dan alleen het jagen van mijnen. Die COBRA kan je op het moment van benodigde concentratie gewoon ''afsluiten van de buitenwereld'' zoals op de bovenste foto.

Flyguy

#676
Citaat van: Stoonbrace op 22/08/2019 | 06:17 uur

Dit had op de MCM moeten staan.

De MJC is toch nét iets anders dan een cobra. Naar buiten kijken is totaal niet belangrijk tijdens 's werelds saaiste activiteit voor het brugteam; mijnenjacht. De MJO en al die schermtuurders hebben wel wat concentratie nodig dus beter dat de MJC in een afgesloten ruite zit. Die enkele RWS bedienaar kan daar ook nog wel bij.

Voor een AOR is het m.i. wel een goed idee om een cobra te hebben, de meeste coördinerende actie vindt namelijk plaats op en rondom de brug. Handig om de NAVO, OvDW, CCO en Cdt. binnen een straal van een paar meter te hebben op zo'n pompstation. Bij de Amsterdam was die bezemkast van een cc ergens willekeurig in de voorste toren gedropt, want onderin zat uch duizend ton aan brandstof te wachten om van Speijkiaans de lucht in te gaan bij een inslag, dus rekening houden met overlevingskracht hoeft niet echt  ;D

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 02/08/2019 | 22:39 uur
+1

Cobra is een prima voorbeeld van een relatief simpele en goed voorziene CC voor schepen die weinig gevechts actie horen te zien maar toch een goed set oren, ogen en tanden moeten hebben.


De Cobra van de Friesland bij nacht [Bron: marineschepen.nl ]


De Cobra bij dag  [Bron: marineschepen.nl ]

Prima te combineren met de NS-50 / Gatekeeper en die basis bewapening van 1 of 2 Marlins + 4 Hitroles en een CIWS. Verder heeft zo'n schip niets nodig.


Dit had op de MCM moeten staan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Contractondetekening nieuw bevoorradingsschip in oktober 2019 en indienststelling jaar vertraagd

http://disq.us/t/3hnmode

Flyguy

2 jaar later ffs. En dit is slechts een casco met een benzinepomp.

Ach ach ach

Parera

In de nieuwe Materieelgezien een artikel over de projectplanner van het CSS met enkele details over de status van het schip.
https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2019/06/04_gezicht_van_dmo_06

- In dienst stelling : 2024 ( dit was 2022 in de nota van 2018 )
- RAS masten zijn dezelfde als op de Karel Doorman en RAS trainer Poolster (zoals verwacht)
- Damen gaat het schip bouwen in Roemenië
- Contract onderhandelingen staan gepland voor Oktober 2019.

Parera

Citaat van: StrataNL op 02/08/2019 | 22:29 uur
Een centrale van het CSS hoeft uiteraard niet heel uitgebreid te zijn, maar heb je wel nodig, een Cobra a la OPV lijkt me afdoende. Gatekeeper is geen overbodige luxe, met name in kustwateren.

+1

Cobra is een prima voorbeeld van een relatief simpele en goed voorziene CC voor schepen die weinig gevechts actie horen te zien maar toch een goed set oren, ogen en tanden moeten hebben.


De Cobra van de Friesland bij nacht [Bron: marineschepen.nl ]


De Cobra bij dag  [Bron: marineschepen.nl ]

Prima te combineren met de NS-50 / Gatekeeper en die basis bewapening van 1 of 2 Marlins + 4 Hitroles en een CIWS. Verder heeft zo'n schip niets nodig.

StrataNL

Citaat van: RTB op 02/08/2019 | 21:58 uur
Ik bedoel dan het hele SEWACO pakket met NS100, Gatekeeper, uitgebreide CoCe etc. Die CIWS en .50's komen er vroeg of laat sowieso wel op.
Een centrale van het CSS hoeft uiteraard niet heel uitgebreid te zijn, maar heb je wel nodig, een Cobra a la OPV lijkt me afdoende. Gatekeeper is geen overbodige luxe, met name in kustwateren.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

RTB

Citaat van: StrataNL op 02/08/2019 | 21:51 uur
Één CIWS, één 30mm kanon en een paar .50's overkill?

Ik bedoel dan het hele SEWACO pakket met NS100, Gatekeeper, uitgebreide CoCe etc. Die CIWS en .50's komen er vroeg of laat sowieso wel op.

StrataNL

Citaat van: RTB op 01/08/2019 | 15:08 uur
Ideaal is het niet, maar het is ook niet ongewoon. Bij zowat elke bevoorrader binnen de NAVO zijn zwaardere wapensystemen/CIWS FFBNW.

Onderliggend probleem m.i. is dat DMO iedereen lekker heeft lopen maken met een dik SEWACO pakket wat voor een tanker simpelweg vrij overkill is. Mooi, maar dat maakt elke concessie hierop (helaas nodig als je geen oneindig budget hebt) "pijnlijk". Als er gewoon wat Hitroles in waren getekend en plek voor het toekomstig nieuw CIWS dan hadden we deze discussie niet, denk ik.
Één CIWS, één 30mm kanon en een paar .50's overkill?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation