Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

Een nieuwe afeelding van het CSS, dit lijkt nl. op een standaard render van een Damen LSV 20000



De afbeelding is afkomstig uit een artikel van de Trouw, ik vind het artikel vrij kansloos en nutteloos maar de afbeelding die vind ik wel interessant.

Citaat
Marineschip zoekt naam: maar die moet wel onomstreden zijn

Er is vast enige opluchting gevoeld op de burelen van de marine. De zeventiende-eeuwse zeeheld Piet Hein blijkt ook naar de huidige maatstaven een voorbeeldig man, zo concludeerde de gemeente Rotterdam deze maand toen er een plaquette bij zijn standbeeld moest komen: niet alleen was Hein een dapper vlootcommandant, maar hij sprak zich ook nog eens kritisch uit over de behandeling van slaven in Zuid-Amerika.

Traditioneel noemt de marine veel van zijn schepen naar historische zeehelden. Maar dat kan best eens lastig worden in tijden van wegblokkades om Zwarte Piet en relletjes over de buste van Johan Willem Maurits in het gelijknamige Haagse museum. Drie jaar geleden protesteerde de actiegroep Michiel de Rover zelfs tegen de film over Michiel de Ruyter. Bij de marine is er een fregat vernoemd naar de admiraal zelf en een naar zijn vlaggenschip De Zeven Provinciën. Van 1984 tot 2004 had de marine ook het fregat Hr.Ms. Witte de With in dienst. Rotterdamse kunstenaars wilden vorig jaar juist dat een plaatselijk cultureel centrum deze naam opgaf. De geharde zeebonk uit de Gouden Eeuw had niet zoals Coen medelijden met de inheemse bevolking, maar trad op enig moment hard op tegen Indonesische boeren door hun bomen te verbranden.

Nieuw schip
Binnenkort is het weer tijd voor nieuwe scheepsnamen. Volgend decennium wil de marine onderzeeboten, fregatten, en mijnenbestrijdingsvaartuigen aanschaffen. Maar eerst komt er in 2023 een nieuw bevoorradingsschip in de vaart. Idealiter is de naam daarvan aan het einde van dit jaar bekend, zegt overste Wilco Kramer. Hij is secretaris van de traditiecommissie bij de marine, die zich buigt over nieuwe scheepsnamen. Zo vaak kwam het de afgelopen jaren niet voor dat de marine een nieuw schip kreeg. Dus voor iedereen die aan het nieuwe vaartuig werkt is het leuker als daar alvast een concrete naam bij hoort, en niet alleen maar een bouwnummer op de scheepswerf. Een nieuwe Witte de With ziet Kramer niet direct komen. "In de jaren tachtig was de marine een stuk groter. Als we nu ineens twintig schepen zouden moeten vernoemen, komen Piet Hein en Witte de With wel op de rol. Deze keer denk ik dat we een andere richting ingaan."

Wat het uiteindelijk wordt kan hij natuurlijk nog niet verklappen. Maar er zijn wel een aantal richtlijnen. Idealiter heeft een naam enige bekendheid en breken Engelstalige collega's er hun tong niet over. Doel kan ook zijn om de band met de samenleving te vergroten. Om deze reden zijn de patrouilleschepen de afgelopen jaren vernoemd naar de kustprovincies. Misschien is daarom een inwoner van een kustloze provincie wel eens aan de beurt, zo suggereert Kramer. "De Kortenaer was naamgever van de Kortenaer-klasse, vernoemd naar een Groningse admiraal. Nu heb je de Evertsen, naar het Zeeuwse admiraalsgeslacht. De kustprovincies lijken dus wel even bediend."

Nieuwe provincie
Karel Doorman (Utrecht) en Jan van Amstel (Brabant) weten momenteel al een marineschip naar zich vernoemd. Oud-premier Piet de Jong (Gelderland) ligt als onderzeebootcommandant niet voor de hand bij een oppervlakteschip. Raadspensionaris Johan van Oldenbarnevelt (Gelderland) speelde weliswaar een belangrijke rol bij de oprichting van de VOC, maar dat was een private organisatie. Daarom is zijn rol anders dan Johan de Witt, die mede aan de wieg stond van het Korps Mariniers. Naar hem is nu een schip vernoemd waarmee mariniers vanuit zee aanvallen op land kunnen uitvoeren.

De Pleinredactie zoekt dan ook suggesties voor het toekomstige bevoorradingsschip van de marine. U kunt zich richten tot parlement@trouw.nl. Zowel personen als plaatsen zijn toegestaan, maar wel verbonden met een kustloze provincie en het liefst met een (militaire) reputatie die anno 2019 niet al te veel gedoe oplevert.

Zeevaarders zonder scheepsnaam
1. Piet de Jong
2. Abel Tasman
3. Lodewijk van Heiden (Berend Botje)

[Bron: Trouw ]

Parera

#542
Citaat van: Ronald Elzenga op 18/08/2018 | 11:03 uur
De Noren hebben de nodige concessies gedaan bij hun keuze. Als je het Noorse voorstel van Damen ziet..wat ik aanneem was gebaseerd op de oorspronkelijke eisen van de Noren..is het veel meer een mix tussen een JSS en tanker/bevoorrader. Wat mij betreft een prima opzet voor de Marine van nu en de toekomst. Hoe meer men daar aan vasthoudt bij de CSS hoe beter, gezien de missies die ik voorzie. Al draait het weer om geld begreep ik. MINFIN weinig gevoelig voor visie en toekomst, focus op korte termijn.

https://products.damen.com/-/media/Products/Images/Clusters-groups/Naval/Logistic-Support-Vessel/Logistic-Support-Vessel-Supporter-19000/Documents/Leaflet_Damen_LSV_Supporter_19000.pdf

Ik zag nog iets bij de renders van Damen ; je spreekt over de 19000 als ''Noors Proposal'' maar ook bij de 16000 hangt er een Noorse vlag op bepaalde renders.
Maar laten we hier niet al te veel tijd besteden aan de Noorse proposals en doorgaan over het Nederlandse CSS.

StrataNL

Citaat van: Parera op 18/08/2018 | 13:12 uur
Als je kijkt naar wat het vervangt is het een grote stap voorwaarts voor de Noren. HNoMS Tyr (N50) & HNoMS Valkyrien (A535) zijn beide civiel gebouwde schepen die gekocht zijn door de Noorse marine.
Uiteraard. Maar ik bedoel dat de Noorse marine anders is opgezet en andere ambities heeft dan de NL'se en daardoor het Noorse support ship een iets ander takenpakket heeft dan ons CSS.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 18/08/2018 | 13:03 uur
De Noorse marine heeft dan ook andere ambities en taken dan de Nederlandse. Het Noorse support ship heeft een breder takenpakket dan ons CSS, want zij hebben geen JSS of LPD's.

Als je kijkt naar wat het vervangt is het een grote stap voorwaarts voor de Noren. HNoMS Tyr (N50) & HNoMS Valkyrien (A535) zijn beide civiel gebouwde schepen die gekocht zijn door de Noorse marine.

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 18/08/2018 | 11:03 uur
De Noren hebben de nodige concessies gedaan bij hun keuze. Als je het Noorse voorstel van Damen ziet..wat ik aanneem was gebaseerd op de oorspronkelijke eisen van de Noren..is het veel meer een mix tussen een JSS en tanker/bevoorrader. Wat mij betreft een prima opzet voor de Marine van nu en de toekomst. Hoe meer men daar aan vasthoudt bij de CSS hoe beter, gezien de missies die ik voorzie. Al draait het weer om geld begreep ik. MINFIN weinig gevoelig voor visie en toekomst, focus op korte termijn.

De Noorse marine heeft dan ook andere ambities en taken dan de Nederlandse. Het Noorse support ship heeft een breder takenpakket dan ons CSS, want zij hebben geen JSS of LPD's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#538
Het Noorse concept schiet met haar F76 (Cargo) 4500 ton voor de KM  zwaar te kort, bedenk dat een aanzienlijk percentage (41%) van de lading (in vredestijd) aan boord dient te blijven.

Rekenvoorbeeld: 41% van 4500 = 1845 ton. Beschikbaar voor afgifte:  2655 ton F76.

Een BOZ van >200 ton F76 is geen uitzondering, je voortzettingsvermogen is dus zwaar onvoldoende.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/08/2018 | 10:57 uur
Dat is wat ik zeg ; op termijn als het budget en de KM er aan toe is met andere woorden dus als er genoeg schepen zijn om bij te tanken. ;D

8)

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/08/2018 | 10:37 uur
2 tankers waren ten tijden van (op papier) 22 fregatten voldoende, een 2e CSS is pas zinvol als we het budget krijgen om het fregatten bestand (aanzienlijk) uit te breiden.

Budget is slechts een politieke beslissing, er is geld genoeg.

Dat is wat ik zeg ; op termijn als het budget en de KM er aan toe is met andere woorden dus als er genoeg schepen zijn om bij te tanken. ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/08/2018 | 10:28 uur
we kunnen altijd kijken wat de toekomst brengt met eventueel een tweede CSS als het budget en de KM daar aan toe is.

2 tankers waren ten tijden van (op papier) 22 fregatten voldoende, een 2e CSS is pas zinvol als we het budget krijgen om het fregatten bestand (aanzienlijk) uit te breiden.

Budget is slechts een politieke beslissing, er is geld genoeg.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/08/2018 | 08:44 uur
Exact, en wat mij betreft een maatje groter, die paar duizend ton extra, voornamelijk staal en lucht, zijn de kosten niet maar komt wel het voortzettingsvermogen ten goede.

Daar heb je gelijk in maar ik verwacht met het toch al kleine budget dat beschikbaar is voor dit project geen bijzonderheden. En die extra ''meters'' kosten toch al snel tientallen miljoenen extra.
Het budget van het CSS ligt tussen de 250 miljoen en 1 miljard euro maar zal meer aan de lage kant liggen want ook het JSS kosten ook niet meer dan 400 miljoen. En vergeet niet dat de basis van een kleiner / goedkoper support ship al in 2012/2013 ligt bij de toen geplande verkoop van het JSS.

Als het kan graag die extra meters maar als het budget er niet is dan liever niet, we kunnen altijd kijken wat de toekomst brengt met eventueel een tweede CSS als het budget en de KM daar aan toe is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/08/2018 | 00:48 uur
Het moet een ''Amsterdam 2.0'' worden heel simpel niets meer en niets minder.

Exact, en wat mij betreft een maatje groter, die paar duizend ton extra, voornamelijk staal en lucht, zijn de kosten niet maar komt wel het voortzettingsvermogen ten goede.

Parera

Citaat van: StrataNL op 18/08/2018 | 00:09 uur
Andersom dus, het JSS aka jack of all trades master of none is een schip wat past binnen een wegbezuinigde marine. Het CSS / meerdere CSS'en past bij een vloot bij 2% defensiebudget.
Dit dus, het JSS moest paars zijn, anders was ze niet door de politiek gekomen. De marine had liever 2 CSS'en gehad als waardige opvolgers van Zkruis en Adam, en in de jaren 20 de Rdam vervangen door een grotere LPD/LHD.
Het CSS zal nagenoeg dezelfde basis-systemen krijgen als het JSS, dus wat betreft die standaardisatie zit het wel goed. Dat de opbouw achterop zit in plaats van voorop en de afmetingen/inrichting iets anders zijn is ondergeschikt,

+1

Als ik kijk naar de HNoMS Maud hebben ze daar een zijklep maar die Maud is ook alleen geschikt voor het laden/lossen van droge vracht (heftrucks) en personen. Zo iets zie ik wel zitten maar niet meer een heel schip voor strategisch transport. Dat zien we eind jaren 20 wel weer bij de LPD vervanging. Het moet een ''Amsterdam 2.0'' worden heel simpel niets meer en niets minder.

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 20:54 uur
De "simpele bevoorrader" is mijns inziens een visie die nog past bij een wegbezuinigde Marine zoals we die tot voor kort kende. Niet bij een Marine die met 2% BBP defensiebudget rond 2024 een heel ander gezicht zal gaan krijgen.
Andersom dus, het JSS aka jack of all trades master of none is een schip wat past binnen een wegbezuinigde marine. Het CSS / meerdere CSS'en past bij een vloot bij 2% defensiebudget.

Citaat van: Parera op 17/08/2018 | 21:11 uur
Nee een beetje van alles dat is ook geen visie. Ik weet niet of je de studies gelezen hebt in het begin van het JSS (vervanging Zuiderkruis studies) maar daar kwam een ander schip als winnaar naar boven dan dat nu rond vaart. Dit JSS is ook politiek afgedwongen met reden budget en we moeten alles in kunnen maar met maar 1 schip.
Dit dus, het JSS moest paars zijn, anders was ze niet door de politiek gekomen. De marine had liever 2 CSS'en gehad als waardige opvolgers van Zkruis en Adam, en in de jaren 20 de Rdam vervangen door een grotere LPD/LHD.

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 21:28 uur
Een 2e JSS was ook wenselijk uit oogpunt van standaardisatie en dezelfde opleiding en training. Kon men ook bemanningen makkelijker wisselen. Maar budget voor tweede JSS dus niet beschikbaar in huidige focus-fase. Ik heb begrepen dat men nu daarom zoveel mogelijk zaken tussen de JSS en CSS gelijk wil trekken, ondanks de zichtbare verschillen. Een tweede CSS lijkt ook mij in de toekomst geen verkeerde investering. Een tweede JSS wat mij betreft ook niet, maar mogelijk kunnen we dat samen met andere (buur)landen doen.
Het CSS zal nagenoeg dezelfde basis-systemen krijgen als het JSS, dus wat betreft die standaardisatie zit het wel goed. Dat de opbouw achterop zit in plaats van voorop en de afmetingen/inrichting iets anders zijn is ondergeschikt,

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 21:28 uur
Een 2e JSS was ook wenselijk uit oogpunt van standaardisatie en dezelfde opleiding en training. Kon men ook bemanningen makkelijker wisselen. Maar budget voor tweede JSS dus niet beschikbaar in huidige focus-fase. Ik heb begrepen dat men nu daarom zoveel mogelijk zaken tussen de JSS en CSS gelijk wil trekken, ondanks de zichtbare verschillen. Een tweede CSS lijkt ook mij in de toekomst geen verkeerde investering. Een tweede JSS wat mij betreft ook niet, maar mogelijk kunnen we dat samen met andere (buur)landen doen.

Hopelijk weten we snel meer over de details van de CSS. Ik ben blij dat het in ieder geval gelukt is die nu al binnen te halen. Was geen eenvoudige opgave begreep ik. Handen op elkaar voor hen die dat er nu toch door hebben gekregen.

We gaan het zien, ik verwacht rond prinsjesdag wel wat meer info.  D-brief staat gepland voor 2019 maar ik verwacht begin 2019 als we kijken naar de tijd die er is om te bouwen.

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 20:54 uur
Ik heb een ander verhaal gehoord van een betrokkene. Een 2e JSS was zeker niet ongewenst gezien grote succes huidige schip. Alleen staat er nog een politieke rem op "groei en uitbreiding" en heeft men dus nu binnen "handhaven en herstel" toch dit compromis er nog uit weten te slepen. Ook welkom, maar met een beetje multi in de genen, zoals het Damen-Noorwegen-voorstel, wel een beduidend breder inzetbaar schip. De "simpele bevoorrader" is mijns inziens een visie die nog past bij een wegbezuinigde Marine zoals we die tot voor kort kende. Niet bij een Marine die met 2% BBP defensiebudget rond 2024 een heel ander gezicht zal gaan krijgen. Maar binnen is binnen.
Nee een beetje van alles dat is ook geen visie. Ik weet niet of je de studies gelezen hebt in het begin van het JSS (vervanging Zuiderkruis studies) maar daar kwam een ander schip als winnaar naar boven dan dat nu rond vaart. Dit JSS is ook politiek afgedwongen met reden budget en we moeten alles in kunnen maar met maar 1 schip.

De KM heeft met grote pijn afscheid moeten nemen van de Amsterdam als bezuinigingsmaatregel en dit besluit word nu met een nieuw schip terug gedraaid net zoals men druk bezig is met het besluit om de Leo2's af te schaffen op een of andere manier terug te draaien. En die 2% tegen 2030, we zien wel wat de visie dan brengt. In 2022 begint men bij DMO alweer aan het MLU van het JSS om te zorgen dat deze in 2030 weer up to date rond vaart.

Misschien is de marine tegen die tijd al zo gegroeid dat we 2 stuks CSS hebben rondvaren, maar goed niemand weet wat de uitbreidingen gaan zien als die er gaan komen en wanneer die er gaan komen. Een simpele tanker past binnen de huidige visie en budgetten om weer terug te gaan naar een krijgsmacht die haar operaties weer normaal kan uitvoeren.

Uitbreiding en ambitie vergroting dat ligt in de 2e helft van de jaren 20 en niet eerder.


Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 20:54 uur
Is dat al zeker dat de Duitsers voor weer model/formaat Rhön-klasse gaan? Ik verwacht dat de Duitsers voor een verbeterde versie van hun Berlin-klasse gaan. Aansluitend op de Canadese order. Berlin-klasse die trouwens qua afmetingen nauw aansluit bij het Noorse voorstel van Damen. Die zouden ze dus ook kunnen kiezen.. gecharmeerd als ze zijn van onze JSS .. en in "ruil" voor Nederlandse deelname aan Duits-Noorse onderzeeboot- en het Duitse MKS180 project. Hopelijk komt dan ook ons MCM-project met België in beeld. Ook daar moeten de Duitsers uitkijken naar opvolger.

Wat de Duitsers precies gaan doen is niet bekend maar ik zie zeker kansen op gebied van planningen. En de Berlijns daar gaat het ook niet helemaal geweldig mee als je het nieuws mag geloven.
De 2 tankers van de Rhön klasse liggen tot minimaal kwartaal 4 2018 uit dienst en ze moeten nog tot 2024 in dienst blijven tegen hoge instandhoudingskosten maar budget voor nieuwe tankers is er niet dus ook daar zal het budget zo laag mogelijk moeten blijven. Aansluiting bij het CSS kan aanzienlijk schelen in ontwerp kosten en ook de bouw kan door de grotere schaal goedkoper uitpakken. De Canadezen bouwen zelf hun schepen in Canada dus daar halen ze de kosten niet uit en het ontwerp is ook aangepast ten opzichten van de Berlijn. Damen kan samen met Blohm + Voss een mooi aanbod doen, hierbij kan je denken aan ruwbouw in Galati  en afbouw in Hamburg. Dit kan de kosten flink drukken en hierbij gaan ze mee in onze productie lijn.

Maar of dit haalbaar is en doorgang vind dat is mij niet bekend, ik zou in elk geval voor zijn. En de plannen omtrent MKS-180 / Onderzeeboten daar blijft mijn mening: NEIN geen duits spul.
Laten we die discussie maar in het daarvoor bestemde ''hokje'' laten en niet hier.