Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

ARM-WAP

Citaat van: Kornet43 op 05/10/2022 | 15:58 uur
Dat voornemen kan men laten varen, of een organisatie optuigen zoals de Britse Royal Auxiliary Fleet, maar die hebben voor sommige wapensystemen zoals Phalanx, Royal Navy personeel aan boord.
Op RFA-schepen zijn er idd een beperkt aantal "Royal Navy Specials" aan boord voor o.a. bewapening maar ook comms. Sommige dingen blijven idd "for mil eyes only".

Kornet43

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/10/2022 | 14:53 uur
Toch interessant om te zien wat ze nu gaan doen met het voornemen om de Den Helder te laten gaan varen met een (volledig) civiele bemanning...
Dat voornemen kan men laten varen, of een organisatie optuigen zoals de Britse Royal Auxiliary Fleet, maar die hebben voor sommige wapensystemen zoals Phalanx, Royal Navy personeel aan boord.

Ace1

Citaat van: Parera op 05/10/2022 | 15:30 uur
De RFA doet al jaren lang en daar gaat het goed. Ik verwacht geen problemen, ook ben ik zelf al jaren voorstander van deze constructie omdat voor bepaalde schepen zoals het CSS een volledig militaire bemanning niet nodig is.

Uiteraard vraagt dit ook weer capaciteit binnen de KM omdat deze nieuwe constructie volledig moet worden opgericht, maar in de toekomst kan dit uiteraard uitgebreid worden naar de slepers
(zijn al civiel bemand) maar ook de 8 nieuwe ondersteuningsschepen en misschien ook wel het JSS.

Er moet in de vissers vloot gesaneerd worden kan men voorstellen dat men naar vissers uit Den Helder of Den Oever gaat kijken als civiele bemanning? Wellicht vergeet ik nog vissers uit andere vissersplaatsen in de regio van Den Helder?

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/10/2022 | 14:53 uur
Toch interessant om te zien wat ze nu gaan doen met het voornemen om de Den Helder te laten gaan varen met een (volledig) civiele bemanning...

De RFA doet al jaren lang en daar gaat het goed. Ik verwacht geen problemen, ook ben ik zelf al jaren voorstander van deze constructie omdat voor bepaalde schepen zoals het CSS een volledig militaire bemanning niet nodig is.

Uiteraard vraagt dit ook weer capaciteit binnen de KM omdat deze nieuwe constructie volledig moet worden opgericht, maar in de toekomst kan dit uiteraard uitgebreid worden naar de slepers
(zijn al civiel bemand) maar ook de 8 nieuwe ondersteuningsschepen en misschien ook wel het JSS.



jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 05/10/2022 | 13:54 uur
Bevoorradingsschip Den Helder krijgt ook kanon en raketten


Toch interessant om te zien wat ze nu gaan doen met het voornemen om de Den Helder te laten gaan varen met een (volledig) civiele bemanning...

Parera

Bevoorradingsschip Den Helder krijgt ook kanon en raketten

Het toekomstige bevoorradingsschip Zr.Ms. Den Helder krijgt hetzelfde close-in weapon system (CIWS) als de nieuwe fregatten en Zr.Ms. Karel Doorman. Dat antwoordt Defensie op vragen van Marineschepen.nl. Eerder was al bekend dat er extra geld beschikbaar is voor de in aanbouw zijnde schip, maar was nog niet zeker om welke systemen het ging.

https://marineschepen.nl/nieuws/Bevoorradingsschip-krijgt-ook-kanon-en-raketten-051022.html

Parera

Niks bijzonders maar een video (3D) van hoe de bouw van het CSS gepland is.

https://vimeo.com/644318685

Zander

Citaat van: Parera op 28/04/2022 | 16:32 uur
Met staal uit Oekraïne wordt nieuw Nederlands bevoorradingsschip eerste van nieuwe generatie

https://marineschepen.nl/nieuws/Update-CSS-interview-projectleider-en-projectdirecteur-280422.html
Omgesmolten Russische tanks....... :silent:
People are sheep

Parera

Met staal uit Oekraïne wordt nieuw Nederlands bevoorradingsschip eerste van nieuwe generatie

https://marineschepen.nl/nieuws/Update-CSS-interview-projectleider-en-projectdirecteur-280422.html



jurrien visser (JuVi op Twitter)

Belangrijke mijlpaal bouw nieuw bevoorradingsschip Nederlandse marine

http://disq.us/t/46r3nip


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 30/03/2022 | 22:14 uur
Telt een casco als militair vaartuig?

Als ik mij niet vergis, dan is dat pas bij overdracht aan de marine het geval, al zit hier natuurlijk een grijs gebied.

Master Mack

Geen paniek gewoon rustig door bouwen. En afwachten. Start bouwen ASWF in NLD.

Parera

Citaat van: Lex op 30/03/2022 | 22:01 uur
Gaat niet lukken, aangezien de Bosporus is afgesloten voor militaire vaartuigen.

Telt een casco als militair vaartuig?

Lex

Citaat van: Parera op 30/03/2022 | 12:08 uur
Precies hierom heb ik enkele weken geleden al mijn twijfels getrokken bij de bouw van de ASWF's en andere toekomstige projecten van de KM in Roemenië. Wat mij betreft halen we het casco van het CSS zo snel mogelijk weg van de Roemeense werf en voeren we de overige werkzaamheden uit op een werf in Nederland.

Voor de toekomstige projecten is dit ook de enigste en veiligste manier, voor het geld hoeven we niet meer uit te wijken naar Oost-Europa omdat de lonen niet veel verschillen. We hebben in Nederland voldoende middelgrote werven die eventueel samen onze gehele marine industrie kunnen dragen. Het is niet alleen een garantie dat onze (toekomstige) vloot veilig gebouwd kan worden maar ook een grote steun voor onze lokale industrie. Daarmee creëren we niet alleen banen maar dit is ook goed voor onze complete economie.

Korte oplossing: Casco z.s.m. transport klaar en water dicht maken en vervolgens het casco per schip of sleepboten (afhankelijk van de staat van de bouw) naar Nederland vervoeren en lokaal afbouwen.
Gaat niet lukken, aangezien de Bosporus is afgesloten voor militaire vaartuigen.