Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/02/2018 | 19:39 uur
Nieuw bevoorradingsschip komt in 2022

http://disq.us/t/2zf4b6n

Dan rest ons op dit gebied nog de vraag: Wat gaat de naam worden? Gaat dit in lijn met de oude series tankers naar astrologische termen of zou men de nieuwe lijn volgen door het schip de naam van een zeeheld te geven?

Mijn voorkeur zou toch zijn een oude naam zoals Zuiderkruis.

Daarnaast ben ik ook nog steeds voorstander om de toch beperkte AOR capaciteit van de KM in de toekomst verder uit te breiden door bijvoorbeeld bij de vervanging van de LPD's als dit gebeurd door LHD's deze ook 1 AOR mast te geven zoals we dat zien bij de Amerikaanse en Spaanse schepen. En/of indien er genoeg surface ships bijkomen een tweede uit deze nieuwe klasse.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#362
Citaat van: Thomasen op 21/02/2018 | 21:10 uur
Eerst zien, dan geloven.

Dat is helaas een terechte opmerking.

Maar... gezien de plannen van en met een internationale samenwerkingspartner wordt verder uitstel lastig verkoopbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 21/02/2018 | 19:31 uur
Zou mooi zijn, nu de bijbehorende fregatten en mijnenjagers nog...

Alles zal eind maart, zoals beloofd, duidelijk zijn (incl. de A brieven vMFF en vAMBV)

jurrien visser (JuVi op Twitter)


JdL

Zou mooi zijn, nu de bijbehorende fregatten en mijnenjagers nog...
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Volgens een tweet van Rob Kramer moet de vloot in 2022 een nieuwe tanker hebben...

Mogen ze wel opschieten in Roemenië.  ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#357
Citaat van: ARM-WAP op 20/02/2018 | 11:17 uur
Wat is een "voorbrug"?
Is dat een brug/bovenbouw die zich vooraan bevindt? Zoals op KD en ADAM?
Ja, dan zou je iets krijgen zoals onderstaande tekening:
Daarmee vallen alle huidige Damen tanker lijnen dus af als deze info klopt.


ARM-WAP

Citaat
Schip zal globale vorm JSS meekrijgen wanneer gekozen wordt voor voorbrug (deze beslissing wordt op korte termijn genomen)
Wat is een "voorbrug"?
Is dat een brug/bovenbouw die zich vooraan bevindt? Zoals op KD en ADAM?

Parera

Ik zat door de reacties op het artikel van Marineschepen.nl te bladeren en kwam onderstaande comment tegen:

Citaat
mpc007 • 2 dagen geleden
Wat info van mijn kant:
- timeline loopt verm. van tekenen contracten eind dit jaar tot oplevering over 2-3 jaar
- Schip zal globale vorm JSS meekrijgen wanneer gekozen wordt voor voorbrug (deze beslissing wordt op korte termijn genomen)
- Lengte tegen de 200m
- Pure supplier incl RAS achteruit
- Budget ca 200mln

Ik heb geen idee of deze info klopt zo ja geeft het wel inzicht in hoe het schip er ongeveer uit zal gaan zien.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/02/2018 | 20:01 uur
Maar ik heb expres de RAM weg gelaten naar de info van volgens mij ook dhr Hofkamp dat deze te duur waren per schot.

Zou kunnen en helaas, pecunia is een dingetje... maar bedenk dat een tanker in crisistijd een HVT is...

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/02/2018 | 19:48 uur
Prima al zie ik ook graag een RAM systeem toegevoegd worden.
Ja natuurlijk zie ik liever een opstelling waarbij je de Italiaanse LSS met de KD mengt:
- 76 mm op de boeg / RAM op de boeg
- RAM op CIWS positie op de hangaar
- 2x 30 mm zijwaards zoals de KD
- 2-4 12,7 mm's verdeeld over de boot

Maar ik heb expres de RAM weg gelaten naar de info van volgens mij ook dhr Hofkamp dat deze te duur waren per schot.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/02/2018 | 19:41 uur
Ik ga er vanuit dat het een ontwerp van de plank is om de kosten van het project niet te hoog te maken waardoor het goed tussen de andere vervangingstrajecten te plaatsen is.
Hoe staan de leden hier tegen de genoemde bewapening? (er vanuit gaande dat de savraponte ook op de nieuwe fregatten komt)

- 30 mm Marlin op de boeg
- 76 mm Savraponte CIWS op de hangaar
- 2/4 12,7 mm Hitroles

Prima al zie ik ook graag een RAM systeem toegevoegd worden.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/02/2018 | 18:33 uur
Op de NIDV beurs van eind november sprak ik Sebo Hofkamp en hij vertelde dat de nieuwe KM tanker 20.000 ton en >180 zal worden, tevens voorzien van niet nader genoemde bewapening.

Als het een Damen schip van de plank wordt dan is er slechts 1 keuze, een keuze die dan nog wel aangepast moet worden aan KM wensen en eisen.

We zullen het binnen 6 weken vermoedelijk zeker weten.

Ik ga er vanuit dat het een ontwerp van de plank is om de kosten van het project niet te hoog te maken waardoor het goed tussen de andere vervangingstrajecten te plaatsen is.
Hoe staan de leden hier tegen de genoemde bewapening? (er vanuit gaande dat de savraponte ook op de nieuwe fregatten komt)

- 30 mm Marlin op de boeg
- 76 mm Savraponte CIWS op de hangaar
- 2/4 12,7 mm Hitroles


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#350
Citaat van: Parera op 15/02/2018 | 14:44 uur
Dat is precies wat ik net aan het schrijven was :D Jurrien heeft wel eens geschreven dat het om een tanker op basis van de LSVR-R 20000 zou gaan als ik me het goed herinner.


Op de NIDV beurs van eind november sprak ik Sebo Hofkamp en hij vertelde dat de nieuwe KM tanker 20.000 ton en >180 zal worden, tevens voorzien van niet nader genoemde bewapening.

Als het een Damen schip van de plank wordt dan is er slechts 1 keuze, een keuze die dan nog wel aangepast moet worden aan KM wensen en eisen.

We zullen het binnen 6 weken vermoedelijk zeker weten.

Parera

#349
Citaat van: DvdW op 15/02/2018 | 14:17 uur
Marine wil bevoorrader 'in de geest van Zr.Ms. Amsterdam'

Lees het hele verhaal hier: https://marineschepen.nl/nieuws/marine-wil-bevoorrader-in-de-geest-van-de-Amsterdam-150218.html

Citaat van: Harald op 15/02/2018 | 14:39 uur
Zouden we gaan voor een kopie ?  ... een Zr. Ms. Amsterdam 2.0 ? dan kunnen we ook aansluiten bij het doorontwikkelde Spaanse "zuster" ontwerp van de Amsterdam, welke Navantia maakt voor Australië.  Er worden 2 stuks AOR's geleverd aan Australie, eerste levering in 2019, dan andere waarschijnlijk 2020.
(eventueel in licentie te bouwen door Damen ?)

Navantia Lays the Keel of First AOR Vessel for Royal Australian Navy HMAS Supply
https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2017/november-2017-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/5735-navantia-lays-the-keel-of-first-aor-vessel-for-royal-australian-navy-hmas-supply.html

of toch een ontwerp bij het Nederlandse Damen.

Dat is precies wat ik net aan het schrijven was :D Jurrien heeft wel eens geschreven dat het om een tanker op basis van de LSVR-R 20000 zou gaan als ik me het goed herinner.

Een bevoorrader in de geest van de Amsterdam? Het Spaanse ontwerp kopen en laten bouwen bij Damen?


Versie 2.0 van de op de Amsterdam/Patiño klasse gebaseerde tanker van de Spaanse marine Cantabria, waarvan er ook 2 besteld zijn door Australie en de eerste rond het einde van 2019 in dienst moet komen.
Factsheet van de Cantabria via Navantia.

Video


https://navantia.com.au/capabilities/replenishment-vessels/

Of word het een nieuw Damen ontwerp zoals de LSRV-R 16000 of LSRV-R 20000?

LSVR-R 20000
Factsheet LSVR-R 20000


Een prima ontwerp als je het mij vraagt al is het natuurlijk niet helemaal zoals de A'dam was zo ontbreekt er een tweede set masten. Een andere ''Amsterdam'' afmetingen schip is de LSVR-R 16000 van Damen, dit kleinere model beschikt ook maar over 2 masten ipv 4 zoals op de oude A'dam. Qua lading is de LSVS-R 20 wel vergelijkbaar met de A'dam de 16 daar in tegen is een stuk kleiner.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een LSVR-R 20000 gebaseerd ontwerp met eventueel 4 posities en wat meer snelheid en bereik.
Daarbij ruimte voor 2 NH-90's in de hangaar. Op wapen gebied zou van mij een 30 mm Marlin op de boeg + CIWS op de hangaar goed zijn (76mm Savraponte?) en daarnaast nog 2 / 4 12,7 mm's.