Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 30/03/2022 | 22:14 uur
Telt een casco als militair vaartuig?

Als ik mij niet vergis, dan is dat pas bij overdracht aan de marine het geval, al zit hier natuurlijk een grijs gebied.

Master Mack

Geen paniek gewoon rustig door bouwen. En afwachten. Start bouwen ASWF in NLD.

Parera

Citaat van: Lex op 30/03/2022 | 22:01 uur
Gaat niet lukken, aangezien de Bosporus is afgesloten voor militaire vaartuigen.

Telt een casco als militair vaartuig?

Lex

Citaat van: Parera op 30/03/2022 | 12:08 uur
Precies hierom heb ik enkele weken geleden al mijn twijfels getrokken bij de bouw van de ASWF's en andere toekomstige projecten van de KM in Roemenië. Wat mij betreft halen we het casco van het CSS zo snel mogelijk weg van de Roemeense werf en voeren we de overige werkzaamheden uit op een werf in Nederland.

Voor de toekomstige projecten is dit ook de enigste en veiligste manier, voor het geld hoeven we niet meer uit te wijken naar Oost-Europa omdat de lonen niet veel verschillen. We hebben in Nederland voldoende middelgrote werven die eventueel samen onze gehele marine industrie kunnen dragen. Het is niet alleen een garantie dat onze (toekomstige) vloot veilig gebouwd kan worden maar ook een grote steun voor onze lokale industrie. Daarmee creëren we niet alleen banen maar dit is ook goed voor onze complete economie.

Korte oplossing: Casco z.s.m. transport klaar en water dicht maken en vervolgens het casco per schip of sleepboten (afhankelijk van de staat van de bouw) naar Nederland vervoeren en lokaal afbouwen.
Gaat niet lukken, aangezien de Bosporus is afgesloten voor militaire vaartuigen.

silvester herc

Mijn zoon werkte als lasser en maakte de casco ook voor het Nieuw Zeelands Marine MRV schip dat wel veel problemen had in het begin!  toen het IHC werd moest hij naar Krimpen toen later wegens een van de vele reorganisaties ontslagen hij wil wel weer terug naar de CASCO bouw vooral graag bouwen voor de KM de NL Scheepwerven moeten gewoon samen gaan werken!!!
Citaat van: Parera op 30/03/2022 | 12:08 uur
Precies hierom heb ik enkele weken geleden al mijn twijfels getrokken bij de bouw van de ASWF's en andere toekomstige projecten van de KM in Roemenië. Wat mij betreft halen we het casco van het CSS zo snel mogelijk weg van de Roemeense werf en voeren we de overige werkzaamheden uit op een werf in Nederland.

Voor de toekomstige projecten is dit ook de enigste en veiligste manier, voor het geld hoeven we niet meer uit te wijken naar Oost-Europa omdat de lonen niet veel verschillen. We hebben in Nederland voldoende middelgrote werven die eventueel samen onze gehele marine industrie kunnen dragen. Het is niet alleen een garantie dat onze (toekomstige) vloot veilig gebouwd kan worden maar ook een grote steun voor onze lokale industrie. Daarmee creëren we niet alleen banen maar dit is ook goed voor onze complete economie.

Korte oplossing: Casco z.s.m. transport klaar en water dicht maken en vervolgens het casco per schip of sleepboten (afhankelijk van de staat van de bouw) naar Nederland vervoeren en lokaal afbouwen.

Parera

Citaat van: Reinier op 30/03/2022 | 09:16 uur
https://marineschepen.nl/nieuws/Onzekerheden-rond-bouw-nieuw-bevoorradingsschip-door-oorlog-in-Oekraine-300322.html

Precies hierom heb ik enkele weken geleden al mijn twijfels getrokken bij de bouw van de ASWF's en andere toekomstige projecten van de KM in Roemenië. Wat mij betreft halen we het casco van het CSS zo snel mogelijk weg van de Roemeense werf en voeren we de overige werkzaamheden uit op een werf in Nederland.

Voor de toekomstige projecten is dit ook de enigste en veiligste manier, voor het geld hoeven we niet meer uit te wijken naar Oost-Europa omdat de lonen niet veel verschillen. We hebben in Nederland voldoende middelgrote werven die eventueel samen onze gehele marine industrie kunnen dragen. Het is niet alleen een garantie dat onze (toekomstige) vloot veilig gebouwd kan worden maar ook een grote steun voor onze lokale industrie. Daarmee creëren we niet alleen banen maar dit is ook goed voor onze complete economie.

Korte oplossing: Casco z.s.m. transport klaar en water dicht maken en vervolgens het casco per schip of sleepboten (afhankelijk van de staat van de bouw) naar Nederland vervoeren en lokaal afbouwen.


Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

EEN UPDATE OVER DE BOUW VAN HET COMBAT SUPPORT SCHIP

30 November 2021
Installatie van vier van 's werelds meest efficiënte viertakt generatorsets en 8.000 stuks leidingwerk

Iets meer dan zes maanden na de kiellegging van het Combat Support Ship (CSS) van de Koninklijke Marine op haar werf in Galati, Roemenië, kan Damen Naval melden dat de bouw van het 179 meter lange schip op schema ligt.

Damen Navals ontwerp voor het CSS bestaat uit een totaal van 178 verschillende secties. De constructietekeningen van 116 secties zijn afgerond, 80 secties zijn gereed en 22 zijn momenteel in aanbouw, samen goed voor een totale hoeveelheid gesneden staal van 6.600 ton. Damen Naval projectdirecteur Arjan Risseeuw beschrijft het tafereel op de werf: "Het is een uitdagend project, maar het begint gestalte te krijgen en we zijn met zijn allen druk bezig iets moois in elkaar te zetten. De hele werf ligt vol met stukken schip en we beginnen ze langzamerhand in elkaar te schuiven."

Dieselgenerator mijlpaal
De bouw van de secties vindt tegelijkertijd plaats met de installatie van bepaalde apparatuur. Deze apparatuur omvat zowel kleine onderdelen – zo zijn er bijvoorbeeld meer dan 8.400 stukken pijpwerk in de afgewerkte secties gemonteerd – als grotere onderdelen. Vorige maand werden de zwaarste onderdelen geplaatst: vier Wärtsilä 31 dieselgeneratoren. De keuze voor deze dieselgenerator door Damen Naval en de Defensie Materieel Organisatie (DMO) was gebaseerd op de ambitie om het CSS zo efficiënt mogelijk te maken in termen van brandstofverbruik en uitstoot van uitlaatgassen.

De Wärtsilä 31 zal een grote rol spelen in het waarmaken van die ambitie. De dieselgenerator is uitgerust een selective catalytic reduction (SCR) unit, waardoor de NOx-emissies van het CSS voldoen aan de IMO Tier III-voorschriften. De motor heeft een optimaal brandstofrendement over het gehele werkingsgebied en is zelfs door Guinness World Records erkend als 'de meest efficiënte viertakt dieselmotor ter wereld'. In combinatie met de rompvorm van het schip en het schroefontwerp zal de Wärtsilä 31 het brandstofverbruik van het CSS met ongeveer 6% verminderen in vergelijking met een vergelijkbaar vaartuig met andere dieselmotoren.

Verder heeft Damen nauw samengewerkt met Wärtsilä en de DMO om de geluids- en trillingsniveaus van de vier generatorsets te verminderen. Daartoe zijn de motor en de generator op een basisframeconstructie gebouwd. "Het plaatsen van de generatorsets in de secties was een echt huzarenstuk. Nu ze op hun plaats staan, kunnen de secties er overheen worden gebouwd," voegt Risseeuw toe.

Vooruitblik naar 2022
"Als we vooruitkijken, komen er een aantal hoogtepunten aan", aldus Arjan. "Begin februari gaan we de eerste kabels trekken. Er is nu 50 km aan kabel besteld van de in totaal ongeveer 600 km kabel die uiteindelijk in het schip zal komen. Een ander groot event is de zijwaartse tewaterlating van modules 2 en 3 in april. Daarnaast zijn we druk bezig met de engineering en bouw van een 'buoyancy aid', een opdrijflichaam zodat we de romp met 'even keel' kunnen verplaatsen van het droge naar het natte dok."

Gedurende het hele CSS-project heeft Damen Naval altijd benadrukt dat de bouw van dit marineschip een gezamenlijke inspanning is van de DMO, Damen Naval en een groot aantal Nederlandse toeleveringsbedrijven. Tot op heden zijn er 133 toeleveringscontracten toegekend. Bij 98 van deze contracten, met een totale waarde van meer dan 110 miljoen euro, zijn Nederlandse maritieme bedrijven betrokken. "Elk project is bijzonder, en het is mooi om na tien jaar weer een schip voor onze eigen Koninklijke Marine te mogen bouwen. En dat er zoveel Nederlandse toeleveranciers bij betrokken zijn, is een mooie bijkomstigheid", besluit Risseeuw.

Bron : https://nlnavy.damen.com/nl/een-update-over-de-bouw-van-het-combat-support-schip/







StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 16/11/2021 | 16:43 uur
:dead: het houdt niet op, niet vandaag.
Het is blijkbaar nodig om hier de nadruk op te leggen, anders krijg je dat onze politici schepen gaan shoppen in het buitenland.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 16/11/2021 | 16:43 uur
:dead: het houdt niet op, niet vandaag.

Je hoeft het niet te lezen  ;D :silent:

Huzaar1

 :dead: het houdt niet op, niet vandaag.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

EEN STIL COMBAT SUPPORT SHIP MET BEHULP VAN TRELLEBORG TRILLINGDEMPERS

16 November 2021
Recent hebben Trelleborg Antivibrations Solutions en Damen Naval een nieuw contract getekend. Trelleborg zal de trillingsdempers voor de hoofdelektromotoren van het Combat Support Ship (CSS) leveren, dat Damen Naval ontwerpt en bouwt voor de Koninklijke Marine (KM). De "rubbersamenstelling" voor de equi-frequentiebevestigingen is speciaal voor deze toepassing ontworpen.

Trelleborg Antivibrations Solutions Netherlands BV is al meer dan een eeuw pionier op het gebied van toegepaste polymeertechnologie. Het moederbedrijf Trelleborg Group is met 24.000 werknemers actief in 120 productiefaciliteiten in meer dan 50 landen. De vestiging in Dordrecht richt zich op schokabsorptie en het verwijderen van ongewenste geluiden en trillingen.

Ook andere Damen entiteiten werken samen met Trelleborg, waaronder Damen Shipyards Group in Gorinchem en verschillende werven van de Damen Shiprepair & Conversion divisie.

Zoals Damen, is Trelleborg trouw partner van het Ministerie van Defensie. Trelleborg Antivibration Solutions biedt innovatieve oplossingen volgens de strengste eisen van technische militaire standaarden en specificaties om hightech marine systemen te beschermen tegen de impact van schokken, en tegelijkertijd geluid en trillingen te dempen. Al 40 jaar levert Trelleborg innovatieve oplossingen voor de marineschepen van de KM, waaronder de Tripartite mijnenjagers, gebouwd in de jaren '80, de luchtverdedigings- en commandofregatten van De Zeven Provinciën klasse en de Zr.Ms. Karel Doorman, gebouwd in de laatste twee decennia door Damen Naval.

https://nlnavy.damen.com/nl/een-stil-combat-support-ship-met-behulp-van-trelleborg-trillingdempers/

Parera

#909
INDRUKWEKKENDE HOEVEELHEID STAAL VOOR COMBAT SUPPORT SHIP

26 October 2021
De puzzel van het Combat Support Ship (CSS), het eerste schip dat we sinds tien jaar bouwen voor de Koninklijke Marine, begint vorm te krijgen. Na de kiellegging op 2 juni van dit jaar, vordert de bouw van secties en blokken gestaag. Hoewel de contouren van het complete schip nog niet echt zichtbaar zijn, ligt al een groot deel van de puzzelstukken klaar voor daadwerkelijke assemblage. Daarom was het tijd voor de projectleiders van zowel Damen Naval als de Defensie Materieel Organisatie (DMO) om op bezoek te gaan op de werf.

Beiden aanschouwden daar een indrukwekkende hoeveelheid staal, tijdens hun rondgang op de werf. Bijna tweederde van al het tekenwerk van de deelsecties is klaar. Daarmee staan de eerste 6200 van de in totaal 7500 ton te verwerken staal op papier. In totaal is 5600 bruto ton staal gesneden en zijn 54 van de 178 secties gereed. Die secties worden momenteel voorzien van het pijpwerk, waarvan al 6724 stukken zijn gefabriceerd. De bouw van het 180 meter lange en 26 meter brede Combat Support Ship ligt daarmee prima op schema.

De uiteindelijke assemblage van het bevoorradingsschip is een goed doordacht proces waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Zo wordt module 1 (achterste deel van het schip) in een droog deel van een dok gebouwd op blokken. De modules 2 en 3 worden vervolgens, nadat die zijwaarts van de helling zijn gelopen, als één geheel naar het dok gevaren en vastgemaakt aan de eerste module. Aansluitend wordt module 4 (voorste deel van het CSS) aangebouwd, gevolgd door plaatsing van module 5: het voorste stuk van de "super structure" (opbouw) van het schip met de brug. De modules 1 t/m 4 vormen samen de romp van het schip.

Uiteindelijk zal dan rond oktober volgend jaar, na plaatsing van de voortstuwingstrein (assen/uithouders en roeren) het schip opdrijven en in het diepere "natte" deel van het dok worden vervolmaakt. Dat gebeurt wanneer het resterende deel van de imposante super structure met de mast (module 6) wordt geplaatst. Na die klus verlaat het CSS Den Helder het dok en wordt het schip aan de afbouwkade aldaar verder geoutfit. Daarna worden alle systemen in bedrijf gesteld en getest. Tot het zover is, zullen de projectleiders ongetwijfeld vaker nog op bezoek gaan om de voortgang van de bouw van dichtbij te bekijken.







https://nlnavy.damen.com/nl/indrukwekkende-hoeveelheid-staal-voor-combat-support-ship/


A.J.

Citaat van: Enforcer op 08/08/2021 | 11:03 uur
Toch denk ik niet dat dit genoeg is om de gaten te vullen. Ook civiel zijn er vacatures op de functies die bij defensie ook een vacature zijn. Daarnaast zie je dat de interesse in het algemeen een stuk lager is of van kortere duur. De huidige tijd is niet echt te vergelijken met de voorgaande decennia. De interesse en houding van de mens is echt veranderd. En gevaar is nog steeds een "ver van mijn bedshow" (niet waar want cyber gaat gewoon door via de telefoon op je nachtkastje...).

Dat ben ik zeker met je eens, het is gewoon een andere tijd en je zult het personeelsprobleem er ook niet volledig mee oplossen. Maar wel voor een aanzienlijk deel, dat durf ik wel te stellen.