Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Ace1

Citaat van: Parera op 06/07/2017 | 11:13 uur
De raketten worden net als andere munitie of droge lading gewoon over gegeven via de RAS masten, maar het VLS moet hiervoor een 3 tal cellen opgeven zodat daar een speciale kraan in geplaatst kan worden welke de raketten in het mk41 kan herladen. Het bleek overigens dat dit nog niet zo simpel was als het klinkt omdat die canisters ruim 6 meter lang zijn en enkele honderden kilo's per stuk wegen en dan nog niet gesproken over het gevaar als de lading valt.







Van die VLS kraan is de USS Navy allang afgestapt.

Originally, one module would consist of five cells and a collapsible crane for assisting with replenishment at sea, but replenishment of large missiles at sea was later seen as impractical and dangerous, and modules with the cranes fell out of use

https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_41_Vertical_Launching_System#cite_note-Friedman-2

Harald

Eigenlijk off-topic hier, maar gezien de eerdere postings

Herladen van VLS kan dus op zee door gebruik te maken van de speciale ingebouwde VLS herladingskraan

Maar herladen van Harpoons ? .... dat moet dan in de haven gedaan worden ?

Zo ja... dan beter overgaan op VLS systeem voor Anti-Scheeps rakettem


Harald

Dus elk fregat uitrusten met een herladingskraan voor de VLS, dat kost dan 3 cellen, maar toch wel erg handig !


Parera

#214
Citaat van: Harald op 06/07/2017 | 10:50 uur
Kan de KD in die herlading voorzien met zijn kraan of is daar ander materieel voor nodig ?

De raketten worden net als andere munitie of droge lading gewoon over gegeven via de RAS masten, maar het VLS moet hiervoor een 3 tal cellen opgeven zodat daar een speciale kraan in geplaatst kan worden welke de raketten in het mk41 kan herladen. Het bleek overigens dat dit nog niet zo simpel was als het klinkt omdat die canisters ruim 6 meter lang zijn en enkele honderden kilo's per stuk wegen en dan nog niet gesproken over het gevaar als de lading valt.






Harald

Citaat van: Thomasen op 06/07/2017 | 09:51 uur
Zorg nou maar eerst dat we iets hebben om mee te herladen.

Bekend wat de capaciteit van de Doorman is irt het meenemen van dergelijke munities.

Kan de KD in die herlading voorzien met zijn kraan of is daar ander materieel voor nodig ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#212
Citaat van: Thomasen op 06/07/2017 | 09:51 uur
Zorg nou maar eerst dat we iets hebben om mee te herladen.


Dat is een feit, maar het is Europees gezien wel een punt om over na te denken, de Amerikanen hebben gelijkt... VLS leeg is exit capaciteit voor een bepaalde periode.

Kan men zich dat veroorloven? (Ik denk van niet)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Interessant artikel waar Europa en dus ook Nederland over na zou moeten denken. De Amerikane hebben het niet in huis, dus Europa al helemaal niet.

Wel een belangrijk punt van aandacht met onze beperkte vloot capaciteit.

Exclusive: CNO Announces the Return of Vertical Launch System At-Sea Reloading

http://nationalinterest.org/feature/exclusive-cno-announces-the-return-vertical-launch-system-21425

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 05/07/2017 | 07:39 uur
Nja, de OPV's hebben het ook... lijkt me voor MCM moederschepen in de toekomst net zo belangrijk toch? Aangezien dat ook flinke schepen worden is het geen overbodige luxe.
Lijkt me geen verkeerde investering!

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 04/07/2017 | 14:13 uur
Is bijvoorbeeld maar de vraag of de nieuwe mijnenjagers NATO-B krijgen.
Nja, de OPV's hebben het ook... lijkt me voor MCM moederschepen in de toekomst net zo belangrijk toch? Aangezien dat ook flinke schepen worden is het geen overbodige luxe.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2017 | 23:26 uur
Dom van mij.... dat is de methode die ik bedoel!! (de laatste RAS waar ik bij aanwezig was, was in 1993 of 1994)
En zij die volgden.  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 04/07/2017 | 22:59 uur
Misschien dat je bedoelt de "Probe"? Laadslang verdwijnt in de kelk, aanvang laden. Minder personeel benodigd en stukken sneller in tijd.

Dom van mij.... dat is de methode die ik bedoel!! (de laatste RAS waar ik bij aanwezig was, was in 1993 of 1994)

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2017 | 13:49 uur
Voor de goede orde: de  astern refueling methode komt in de praktijk bitter weinig voor, de Nato-B methode geniet om operationele rede de voorkeur.
De astern method moet men meer zien als nood oplossing bij zeer slecht weer indien een eenheid noodzakelijk brandstof behoeft en/of als manier om een drietal schepen tegelijkertijd van brandstof te voorzien, in plaats van het maximum van twee.
Het hebben van de astern installatie zou een discussie punt kunnen zijn; maar als deze aanwezig is, dan dient de procedure regelmatig beoefend te worden.
Nato-B? Waarom geniet deze de voorkeur? Ouderwets en erg omslachtig. Er komt een peuk aan boord, voorzien van een blinde flens, deze bevat 6 bouten/moeren welke verwijderd moeten worden, daarna moet de peuk worden aangesloten op het laadpunt, bouten/moeren goed strak aandraaien, lekbak er onder, druk opvoeren om te kijken of de pakking goed werkt. Vervolgens aanvang laden.
Bij einde laden goed doorblazen, omgekeerd.
Misschien dat je bedoelt de "Probe"? Laadslang verdwijnt in de kelk, aanvang laden. Minder personeel benodigd en stukken sneller in tijd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 04/07/2017 | 14:57 uur
NATO B biedt m.i. enkel voordelen over Astern:
- tijdens het fuelen kan je ook "stores" transferreren,
- je kan nog steeds lekker doorkachelen aan die 12 - 16 knopen
- de bevoorrader kan twee schepen tegelijk bevoorraden
- in slecht weer zijn de bemanning betere beschut op midscheeps

Astern:
- heb je redelijk wat volk op de bak - lekker blootgesteld aan de elementen
- slechts 7-8 knopen vaart
- enkel fuel (mss ook water) wordt overgedragen

Voor het beetje "meerkost" dat je heb bij het fitten van Astern fueling equipment vind ik dat het wel moet geplaatst worden op bevoorraders. Het kan namelijk zijn dat je hijsinstallatie(s) voor NATO B buiten gebruik zijn en daar sta je dan...

Exact...

Ander nadeel... bij een calamiteit ben je niet zo snel los van elkaar en in een oorlogssituatie ben je een sitting duck voor subs.

ARM-WAP

NATO B biedt m.i. enkel voordelen over Astern:
- tijdens het fuelen kan je ook "stores" transferreren,
- je kan nog steeds lekker doorkachelen aan die 12 - 16 knopen
- de bevoorrader kan twee schepen tegelijk bevoorraden
- in slecht weer zijn de bemanning betere beschut op midscheeps

Astern:
- heb je redelijk wat volk op de bak - lekker blootgesteld aan de elementen
- slechts 7-8 knopen vaart
- enkel fuel (mss ook water) wordt overgedragen

Voor het beetje "meerkost" dat je heb bij het fitten van Astern fueling equipment vind ik dat het wel moet geplaatst worden op bevoorraders. Het kan namelijk zijn dat je hijsinstallatie(s) voor NATO B buiten gebruik zijn en daar sta je dan...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 04/07/2017 | 14:47 uur
Better safe then sorry :P


Dat zeker en voor de kosten hoef je het niet te laten.