Leger krijgt weer tanks

Gestart door Gozo, 15/09/2015 | 15:27 uur

Kaaskop2

Citaat van: Zander op 15/09/2015 | 15:44 uur
Maar geen tanks voor 43 Mechbrig dus.
Dat betekend dat we een gemechaniseerde infanteriebrigade en een manke gemotoriseerde infanteriebrigade.

Jawel, 43 Mechbrig krijgt beschikking over Duits tankbataljon, waarvan de 16 tanks onderdeel zijn.

JdL

Citaat van: Kaaskop2 op 15/09/2015 | 18:06 uur
Beide landen kunnen individueel besluiten over de inzet van capaciteiten.
Met 16 tanks heb je er echt niet genoeg om er een paar op safari te sturen
16 is net genoeg om de tank bemanningen getraind te houden, er een paar in (groot) onderhoud te hebben en om de rest van 43 gemech te kunnen laten trainen met tanks
Dus wil je er een paar op safari sturen heb je toch echt de medewerking van de duitsers nodig
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Kaaskop2

#17
Stuk uit de Defensiebegroting:

Duitsland en Nederland zijn voornemens de 43e Gemechaniseerde Brigade in Havelte te integreren in een Duitse pantserdivisie. Daarbij integreert Duitsland een tankbataljon in de Nederlandse brigade en levert Nederland het personeel voor een compagnie van dit Duitse tankbataljon. Als onderdeel van deze samenwerking zal Nederland de laatste zestien resterende Leopard 2A6 tanks inbrengen. Met deze grensverleggende manier van samenwerken beschikken Nederland en Duitsland straks over een volledig geïntegreerde operationele gevechtsbrigade met pantserinfanterie, tanks en andere capaciteiten. Beide landen kunnen individueel besluiten over de inzet van capaciteiten.

Ik denk dat we overige nieuwe ontwikkelingen ten gevolge van het (iets) hogere budget pas later dit jaar of 2016 zullen horen, zoals ook recent het geval was met de uitbreiding van de Chinookcapaciteit (hetgeen het gevolg was van de vorige defensiebegroting).

Kpl1JV

17 (NL) Mechbat GFPI SFOR5
44 (NL) Mechbat RIJWF SFOR9

Proud to be a veteran!!!!

dudge

Citaat van: johandeleeuw2002 op 15/09/2015 | 16:52 uur
of duitsland al zijn tanks gaat upgraden naar A7 betwijfel ik maar voor de rest zal het zo wel ongeveer gaan ja

Het zou in ieder geval mooi zijn als dan ook de NL tanks hierin meegaan.
Het lijkt geen slechte deal. Zelfs D66 kan er om juichen, hoop ik. Benieuwd naar de verdere details.

JdL

Citaat van: Harald op 15/09/2015 | 16:27 uur
ik veronderstel dat :
- NL tanks gaan naar Duitsland = KMW
- "oude" NL tanks worden geheel gestript en ondergaan groot onderhoud + upgrade = "0 uren"/ nieuw status type A7 = voor Duits gebruik
- NL leased, Duitse tanks = in eerste instantie type Leopard 2A6 "oude" Duitse tanks  en later als Duitse eenheden van het 1e korps voorzien zijn van nieuwe A7's , ook voor NL , type A7
of duitsland al zijn tanks gaat upgraden naar A7 betwijfel ik maar voor de rest zal het zo wel ongeveer gaan ja
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 15/09/2015 | 16:36 uur
Nou ok...18 lease bakken zo moet je het toch zien ? we kunnen ermee doen wat we willen dus zijn het Nederlandse tanks !

Het zal mij benieuwen of Minfin een bijtelling van 25% rekent  :cute-smile:

Oorlogsvis

Nou ok...18 lease bakken zo moet je het toch zien ? we kunnen ermee doen wat we willen dus zijn het Nederlandse tanks !

Harald

ik veronderstel dat :
- NL tanks gaan naar Duitsland = KMW
- "oude" NL tanks worden geheel gestript en ondergaan groot onderhoud + upgrade = "0 uren"/ nieuw status type A7 = voor Duits gebruik
- NL leased, Duitse tanks = in eerste instantie type Leopard 2A6 "oude" Duitse tanks  en later als Duitse eenheden van het 1e korps voorzien zijn van nieuwe A7's , ook voor NL , type A7

Zander

Volgens mij juist de elektronica en het loopwerk.
People are sheep

JdL

Citaat van: Zander op 15/09/2015 | 16:13 uur
Vervang alle techniek en op basis van het oude chassis heb je praktisch een nieuwe tank.
Het chassis is toch juist het probleem?#metaalmoeheid enz
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Zander

Citaat van: johandeleeuw2002 op 15/09/2015 | 16:07 uur
We 'schenken' die oude A6NL's dus aan duitsland
Ze gaan toch niet echt die dingen upgraden en gebruiken
Als ik huzaar1 er de laatste tijd over hoorde zijn die dingen alleen nog te gebruiken als onderdelenbron

PS is het mogelijk dat de geleasde exemplaren na verloop van tijd bij een stijgend budget ons eigendom worden
Spanje had toch ook zo'n constructie?

Vervang alle techniek en op basis van het oude chassis heb je praktisch een nieuwe tank.
People are sheep

JdL

Citaat van: Gozo op 15/09/2015 | 15:27 uur
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24495239/__Leger_krijgt_weer_tanks__.html

De Koninklijke Landmacht krijgt weer een eigen tankcompagnie die de beschikking krijgt over 18 tanks die worden geleased van Duitsland.
Belangrijk onderdeel van de deal met onze Oosterburen is een schenking van ons land van de zestien nog niet verkochte Leopard-tanks. De Bundeswehr, die zijn tankcapaciteit de komende jaren flink wil vergroten, knapt deze inmiddels wat verouderde wapensystemen op en moderniseert ze naar de nieuwste standaard.
We 'schenken' die oude A6NL's dus aan duitsland
Ze gaan toch niet echt die dingen upgraden en gebruiken
Als ik huzaar1 er de laatste tijd over hoorde zijn die dingen alleen nog te gebruiken als onderdelenbron

PS is het mogelijk dat de geleasde exemplaren na verloop van tijd bij een stijgend budget ons eigendom worden
Spanje had toch ook zo'n constructie?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Zander

Citaat van: Strata op 15/09/2015 | 15:48 uur
Een Duits tankbataljon, incl NL esk, wordt onderdeel van 43, welke weer geïntegreerd wordt in de Eerste Duitse Pantserdivisie.

Als NL tanks wil op een missie waar de Duitsers niet aan mee doen, kan het Nederlandse eskadron dus mee.

Ach ja, had eea anders geïnterpreteerd.
People are sheep

JdL

Ik geloof dat ik ergens in een bericht hier op het forum belooft heb de vlag uit te hangen als we weer MBT's zouden krijgen....
Maar er blijven veel vragen over
Naar welke standaard worden de tanks gebracht?
Hoeveel staan er onder NL bevel
Zijn dit nu de A6NL uit opslag of zijn het weer in gebruik genomen A4's van de duitsers?
Enz
Maar het begin is er in iedergeval
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan