Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

Harald






Citaat@RheinmetallAG ⁩'s super impressive SkyRanger 30 air defence version of Boxer. Firing 30x173 mm AHEAD ammunition with a proximity airburst capability, the cannon is mated to an AESA array. It also has integrated surface to air missiles.

https://twitter.com/nicholadrummond/status/1536313411583213569?cxt=HHwWgoCwkY-6itIqAAAA

Parera

#428
Citaat van: Harald op 05/06/2022 | 23:32 uur
Dat was ook 1 van de grote verschillen tussen de Duitse Gepard en de NL Cheetah ala Pruttel. Misschien moet NL ook nu weer voor de (extra) X band gaan.

Dat zou wel eens verstandig kunnen zijn, maar of we dat tegenwoordig nog zelfstandig aandurven dat betwijfel ik. En ook de Duitsers hebben wel het nut ingezien van zo'n extra radar.

In de jaren '00 van deze eeuw waren de Duitsrs druk met een compleet nieuw concept voor de korte afstands luchtafweer.  Het ging hier om een combinatie van modules op Boxer chassis;
- Kanon module
- Raket module
- Laser module
- Commando module

De raketten zouden de Lenkflugkörper Neue Generation (LFK NG) moeten worden, iets wat nooit operationeel geworden is. Maar nu heeft Rheinmetall een samenwerking rondom de Skyknight interceptor. Dat is iets wat misschien geintegreerd kan worden in een module op de boxer in de toekomst. De laser is iets wat daarnaast zowel op de kanon als raket module geplaatst kan worden waardoor er geen aparte laser module nodig is.






Een recentere ontwikkeling is de samenwerking tussen Rheinmetall, Diehl & Hensoldt uit 2021, hierop lijkt het dat men gebruik maakt van een variant van de IRIS-T raketten op een 6x6 chassis i.c.m. een eigen radar. Deze module past waarschijnlijk wel op een vergrote 6x6 Manticore.









Harald

Citaat van: Parera op 05/06/2022 | 21:51 uur
Duidelijk bedankt, maar dan is er nog altijd het verschil in lengte / gewicht met de Stinger vs RAM raket. Als je een voertuig om een bepaalde raket ontwikkeld is dat geen probleem maar integratie van RAM in deze skyranger 30 gaat het niet worden.


In 2008 presenteerde men de Boxer i.c.m. het oerlion 35 mm kanon waarbij de X-band radar en de vuurleidings radar op de toren gemonteerd. Dit is iets wat uiteraard nog steeds mogelijk is en iets wat de Boxer SPAAG veel meer capaciteit zou geven.


Dat was ook 1 van de grote verschillen tussen de Duitse Gepard en de NL Cheetah ala Pruttel. Misschien moet NL ook nu weer voor de (extra) X band gaan.

Parera

Citaat van: A.J. op 05/06/2022 | 20:33 uur
Nee, de Stinger heeft ook een inwendig dood volume van 500 meter.

Duidelijk bedankt, maar dan is er nog altijd het verschil in lengte / gewicht met de Stinger vs RAM raket. Als je een voertuig om een bepaalde raket ontwikkeld is dat geen probleem maar integratie van RAM in deze skyranger 30 gaat het niet worden.


In 2008 presenteerde men de Boxer i.c.m. het oerlion 35 mm kanon waarbij de X-band radar en de vuurleidings radar op de toren gemonteerd. Dit is iets wat uiteraard nog steeds mogelijk is en iets wat de Boxer SPAAG veel meer capaciteit zou geven.


A.J.

Citaat van: Parera op 05/06/2022 | 08:40 uur
Ik heb zelf nog even gedacht aan de RIM-116 RAM raket maar deze is helaas te zwaar (73,5 kg tegen 15,20 van de stinger) en ook te lang (2,83m). Maar dat zou een prima landbased SHORAD kunnen zijn met een bereik van 10 km maar de minimale afstand moet 500 m zijn en ik weet niet of dat te ver is voor een SHORAD.

Nee, de Stinger heeft ook een inwendig dood volume van 500 meter.

Parera

Citaat van: StrataNL op 05/06/2022 | 17:40 uur
Volgens het artikel geen tracking radar, en ook niet op de foto's te zien. Tracking wordt gedaan door de IRST, X-band tracking radar is optioneel in plaats van / ter aan vulling op de IRST.

Ik ga er wel vanuit dat men naast deze torens ook wel een extra radar (gekoppeld) hebben voor het grotere plaatje. Bij de oudere Skyranger 35 mm torens (niet op voertuigen) werd altijd gebruik gemaakt van een X-band 3D radar met een bereik van maximaal 55 km.

De radars op de toren zijn S-band radars met een bereik van maximaal 20 km. [BRON]

Uit het bron artikel

CitaatRheinmetall has also in its portfolio the X-band radar also used to the Oerlikon Revolver Gun in the RG3 configuration, which would perfectly fit on the new Skyranger, should a customer require an active tracking system.

StrataNL

Citaat van: Kornet43 op 04/06/2022 | 19:59 uur
S-band, Naast de EASA radar is er ook nog een tracking radar, infra-red search and track, of optioneel X-band.
Volgens het artikel geen tracking radar, en ook niet op de foto's te zien. Tracking wordt gedaan door de IRST, X-band tracking radar is optioneel in plaats van / ter aan vulling op de IRST.

Citaat van: Huzaar1 op 04/06/2022 | 20:19 uur
Het ging over kwetsbaarheid. En ik stel je de vraag opnieuw. Je vindt een stel stilzittende platen meer kwetsbaar dan een ronddraaiend apparaat en een conische bewegende radar?
Wel voor externe invloeden, groter oppervlak en rondom de toren ipv er bovenop. Maar goed als één van de platen kapot geschoten wordt heb je er nog vier.
Mechanisch gezien minder kwetsbaar, want geen bewegende delen etc.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#422
Citaat van: Mourning op 04/06/2022 | 20:30 uur
Volgens mij dus nog geen eenduidig antwoord. Maar ik vermoed dat het voor meerdere type's geschikt te maken is. Dus: Stinger, Starstreak, mogelijk een nieuwe generatie raket.

Ik heb zelf nog even gedacht aan de RIM-116 RAM raket maar deze is helaas te zwaar (73,5 kg tegen 15,20 van de stinger) en ook te lang (2,83m). Maar dat zou een prima landbased SHORAD kunnen zijn met een bereik van 10 km maar de minimale afstand moet 500 m zijn en ik weet niet of dat te ver is voor een SHORAD.

Een alternatief op de Starstreak is de nieuwere Lightweight Multirole Missile (LMM), een raket die voornamelijk gericht is tegen helikopters, lichte vliegtuigen & UAV's maar ook inzetbaar is tegen licht gepantserde voertuigen en op zee tegen fast attack craft.

Thales Brochure LMM(.pdf)

Mourning

#421
Citaat van: StrataNL op 04/06/2022 | 18:07 uur
Welke missiles zitten er op die toren? Lijken me geen Stingers.

Citaat van: Harald op 08/02/2022 | 08:45 uur
Wat extra info ;

Triple armament in the Skyranger 30 HEL
https://esut.de/en/2022/02/meldungen/32335/triple-bewaffnung-im-skyranger-30-hel/

Volgens mij dus nog geen eenduidig antwoord. Maar ik vermoed dat het voor meerdere type's geschikt te maken is. Dus: Stinger, Starstreak, mogelijk een nieuwe generatie raket.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

#420
Citaat van: StrataNL op 04/06/2022 | 19:48 uur
Die ijsco en ronddraaiende zoeker bedienen samen wel een veel breder spectrum qua radio frequenties, ben wel benieuwd waarin deze toren werkt, waarschijnlijk X-band?

Trouwens, vergis je niet in het gewicht van die phased array antennes. Zou er aan de achterkant van de toren ook nog een zitten voor de 360 graden of pikken de platen aan de zijkant die hoek mee?

EDIT: nevermind. X-band is optioneel ter vervanging van de optische tracker.
https://euro-sd.com/2021/03/articles/exclusive/21723/oerlikon-skyranger-30/

Het ging over kwetsbaarheid. En ik stel je de vraag opnieuw. Je vindt een stel stilzittende platen meer kwetsbaar dan een ronddraaiend apparaat en een conische bewegende radar?

?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: StrataNL op 04/06/2022 | 19:48 uur
Die ijsco en ronddraaiende zoeker bedienen samen wel een veel breder spectrum qua radio frequenties, ben wel benieuwd waarin deze toren werkt, waarschijnlijk X-band?

Trouwens, vergis je niet in het gewicht van die phased array antennes. Zou er aan de achterkant van de toren ook nog een zitten voor de 360 graden of pikken de platen aan de zijkant die hoek mee?

EDIT: nevermind. X-band is optioneel ter vervanging van de optische tracker.
https://euro-sd.com/2021/03/articles/exclusive/21723/oerlikon-skyranger-30/

S-band, Naast de EASA radar is er ook nog een tracking radar, infra-red search and track, of optioneel X-band.

StrataNL

#418
Citaat van: Huzaar1 op 04/06/2022 | 18:16 uur
Je vond zo'n ronddraaiend apparaat van 300 kilo en die bewegende conische ijsco op de prtl een veel beter idee natuurlijk.
Die ijsco en ronddraaiende zoeker bedienen samen wel een veel breder spectrum qua radio frequenties, ben wel benieuwd waarin deze toren werkt, waarschijnlijk X-band?

Trouwens, vergis je niet in het gewicht van die phased array antennes. Zou er aan de achterkant van de toren ook nog een zitten voor de 360 graden of pikken de platen aan de zijkant die hoek mee?

EDIT: nevermind. X-band is optioneel ter vervanging van de optische tracker.
CitaatRAD has used an S-band AESA radar capable of detecting Class I UAVs as the (active) detection sensor for the first step in the combat chain. Five low-profile transmit/receive modules are distributed around the tower, providing the required 360° coverage. The radar, optimised for small targets, has a detection range of 20 km. Because an active sensor gives away its own position, the Fast InfraRed Search and Track (FIRST) system is integrated as a passive sensor. This monitors the entire environment with high resolution and alerts when targets (pop-up targets) appear.

For the second step – identification and tracking – Rheinmetall has developed a combined sensor head that has a thermal image channel, a video channel and two laser rangefinders. Last year, the sensor was able to prove its performance against classic and novel targets. Alternatively, an available X-band radar could be used for this task.

https://euro-sd.com/2021/03/articles/exclusive/21723/oerlikon-skyranger-30/
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Kornet43

Citaat van: StrataNL op 04/06/2022 | 18:07 uur
Welke missiles zitten er op die toren? Lijken me geen Stingers.

Blijf die radar panelen wel enorm kwetsbaar vinden zo...
Starstreak, ook Stingers mogelijk.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 04/06/2022 | 18:07 uur
Welke missiles zitten er op die toren? Lijken me geen Stingers.

Blijf die radar panelen wel enorm kwetsbaar vinden zo...

Je vond zo'n ronddraaiend apparaat van 300 kilo en die bewegende conische ijsco op de prtl een veel beter idee natuurlijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Welke missiles zitten er op die toren? Lijken me geen Stingers.

Blijf die radar panelen wel enorm kwetsbaar vinden zo...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation