Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

Parera

Citaat van: StrataNL op 05/01/2018 | 22:54 uur
Voordeel van de CV90 t.o.v. Leopard onderstel is dat je de bedienaars onderin kan zetten, met een onbemande toren, wat ook een hoop scheelt in gewicht. Natuurlijk alsnog minder beschermd dan wanneer je in een Leopard zit. Als je op de Leo2 een onbemande toren wil plaatsen moet je het dak verhogen?

Weet niet precies wat het gewicht van zo'n Skyranger is. Maar laten we zeggen grofweg 4 ton voor de toren met kanon (Millennium) en 3 ton aan radars e.d. (Pharos/Stir 1.2 mk2 + NS100) Huidige toren van de CV90 weegt zo'n 5 ton meen ik. De 7 infanteristen gaan niet mee. Dan blijf je volgens mij binnen de gewichtsmarge van de CV90? Zomaar even een bedenksel.

Er valt best iets moois van te maken.

Wat ik kan vinden weegt de toren normaal 3200 kg met 200 patronen (maritieme versie) en kan het variëren tussen de 3,6 t en 5,2 t afhankelijk van de versie. Met 4 ton zit je goed in de buurt.

StrataNL

Citaat van: A.J. op 05/01/2018 | 20:45 uur
Dat het Skyshield systeem lichter is is natuurlijk niet helemaal waar, ja als je dat inzet zoals de 40L70 met Flycatcher is het licht... Als je het op een onderstel zet alszijnde PRTL moet je natuurlijk ook nog een beetje bepantsering voor de bediening hebben anders kun je net zo goed thuisblijven en de manoeuvre vooral niet gaan volgen.
Voordeel van de CV90 t.o.v. Leopard onderstel is dat je de bedienaars onderin kan zetten, met een onbemande toren, wat ook een hoop scheelt in gewicht. Natuurlijk alsnog minder beschermd dan wanneer je in een Leopard zit. Als je op de Leo2 een onbemande toren wil plaatsen moet je het dak verhogen?

Weet niet precies wat het gewicht van zo'n Skyranger is. Maar laten we zeggen grofweg 4 ton voor de toren met kanon (Millennium) en 3 ton aan radars e.d. (Pharos/Stir 1.2 mk2 + NS100) Huidige toren van de CV90 weegt zo'n 5 ton meen ik. De 7 infanteristen gaan niet mee. Dan blijf je volgens mij binnen de gewichtsmarge van de CV90? Zomaar even een bedenksel.

Er valt best iets moois van te maken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: A.J. op 05/01/2018 | 22:24 uur
Als Thales vol gas aan het werk gezet wordt denk ik dat er binnen heel korte tijd een prima systeem uitgevonden wordt alleen de zak met geld zal het probleem zijn.
Tsja zak met geld maar als het een systeem is dat zowel tracked, wheeled als maritiem inzetbaar is en redelijk betaalbaar is met goede resultaten dan zit er zeker een goede export markt in en is die zak geld zo terug verdiend. En mocht de export geen succes worden dan heb je een mooi systeem voor NL / GER en mogelijk ook Belgie (marine).

A.J.

Citaat van: Parera op 05/01/2018 | 22:23 uur
Nee die mening ken ik maar dat het nu niet helemaal 100 loopt betekend niet dat het niet verbeterd kan worden als dit al niet verbeterd is.
Ook Thales Nederland een mooie bijdrage leveren aan het verbeteren van de radar / eo systemen.

Thales zou iets kunnen doen met de maritieme systemen :
- NS-100
- Pharos
- Mirador

Als Thales vol gas aan het werk gezet wordt denk ik dat er binnen heel korte tijd een prima systeem uitgevonden wordt alleen de zak met geld zal het probleem zijn.

Parera

Citaat van: A.J. op 05/01/2018 | 22:07 uur
Nederland werkt op luchtverdediginsgebied al innig samen met de Duitsers. We hebben niet voor niks die Flugabwehrraketengruppe 61 (met MANTIS) onder bevel... En ja, in dat topic kun je ook lezen hoe ik er over denk.

Maar de studie liep aan de Nederlands kant al een tijdje en ik mag toch hopen dat de Duitsers ook aanhaken.
Nee die mening ken ik maar dat het nu niet helemaal 100 loopt betekend niet dat het niet verbeterd kan worden als dit al niet verbeterd is.
Ook Thales Nederland een mooie bijdrage leveren aan het verbeteren van de radar / eo systemen.

Thales zou iets kunnen doen met de maritieme systemen :
- NS-100
- Pharos
- Mirador

A.J.

#98
Citaat van: Parera op 05/01/2018 | 21:43 uur
Het voordeel aan Skyshield is wel dat het in de toekomst aangepast kan worden voor HEL's, de skyshield is het test platform voor de Duitsers op gebied van HEL wapens.
Is het bekend of de studie samen met Duitsland gedaan word of apart door Nederland?

Nederland werkt op luchtverdedigingsgebied al innig samen met de Duitsers. We hebben niet voor niks die Flugabwehrraketengruppe 61 (met MANTIS) onder bevel... En ja, in dat topic kun je ook lezen hoe ik er over denk.

Maar de studie liep aan de Nederlands kant al een tijdje en ik mag toch hopen dat de Duitsers ook aanhaken.

Parera

Citaat van: A.J. op 05/01/2018 | 20:45 uur
Dat het Skyshield systeem lichter is is natuurlijk niet helemaal waar, ja als je dat inzet zoals de 40L70 met Flycatcher is het licht... Als je het op een onderstel zet alszijnde PRTL moet je natuurlijk ook nog een beetje bepantsering voor de bediening hebben anders kun je net zo goed thuisblijven en de manoeuvre vooral niet gaan volgen.

Het voordeel aan Skyshield is wel dat het in de toekomst aangepast kan worden voor HEL's, de skyshield is het test platform voor de Duitsers op gebied van HEL wapens.
Is het bekend of de studie samen met Duitsland gedaan word of apart door Nederland?

A.J.

Citaat van: StrataNL op 05/01/2018 | 19:41 uur
Dat ligt er natuurlijk aan wat je er op zet. Skyshield is al een stuk lichter. Alleen raketten meestal ook.
Andere landen doen het ook met een IFV of APC, sommige kleiner dan een CV90 of een Boxer, het is maar net waar men voor kiest.

Dat het Skyshield systeem lichter is is natuurlijk niet helemaal waar, ja als je dat inzet zoals de 40L70 met Flycatcher is het licht... Als je het op een onderstel zet alszijnde PRTL moet je natuurlijk ook nog een beetje bepantsering voor de bediening hebben anders kun je net zo goed thuisblijven en de manoeuvre vooral niet gaan volgen.

Parera

Citaat van: StrataNL op 05/01/2018 | 19:41 uur
Dat ligt er natuurlijk aan wat je er op zet. Skyshield is al een stuk lichter. Alleen raketten meestal ook.
Andere landen doen het ook met een IFV of APC, sommige kleiner dan een CV90 of een Boxer, het is maar net waar men voor kiest.

Ja als je kiest voor een onderstel met kanons, een ander onderstel met de raketten en in de toekomst weer een ander onderstel met HEL kan het natuurlijk op kleinere onderstellen zoals de CV-90 maar heb je ook meer voertuigen nodig wat het weer duurder maakt. Het is maar de keuze die je maakt.

StrataNL

Citaat van: Parera op 05/01/2018 | 18:55 uur
Is de CV-90 niet een beetje klein?
Citaat van: A.J. op 05/01/2018 | 18:56 uur
Omdat de toren een vrij zwaar geheel is met radar, elektronica, munitie en kanonnen, de toren van de PRTL was al 15 ton dus daar moet wel een beetje een knap onderstel onder om eea in een seconde of vier 360 rond te laten draaien en om een beetje een stabiele basis te hebben bij het vuren.
Dat ligt er natuurlijk aan wat je er op zet. Skyshield is al een stuk lichter. Alleen raketten meestal ook.
Andere landen doen het ook met een IFV of APC, sommige kleiner dan een CV90 of een Boxer, het is maar net waar men voor kiest.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Parera op 05/01/2018 | 19:19 uur
De Duitse Puma zou nog een optie zijn, deze is net wat zwaarder/groter dan de CV-90:

Weight   31.45 t (level A)/43 t (level C)
Length   7.6 m
Width   3.9 m (uparmored)
Height   3.6 m

Om de kosten van de Puma laag te houden heeft men onderdelen van de Leopard II gebruikt dacht dat er 30 tot 40% van de  onderdelen van de Leopard II in de Puma zit, denk hierbij aan de wieltrack.

Parera

#92
Citaat van: Ace1 op 05/01/2018 | 19:13 uur
De Finnen hebben het Marksman anti-aircraft system op een Leopard 2A4 staan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marksman_anti-aircraft_system#cite_note-PSPR2015-5

De Duitse Puma zou nog een optie zijn, deze is net wat zwaarder/groter dan de CV-90:

Weight   31.45 t (level A)/43 t (level C)
Length   7.6 m
Width   3.9 m (uparmored)
Height   3.6 m

Iet dat ook meegenomen mag worden van mij in het nieuwe systeem is de dual role mogelijkheid om ook land doelen aan te vallen met de kanons/ raketten en HEL.

Ace1

#91
Citaat van: Parera op 05/01/2018 | 18:55 uur
Is de CV-90 niet een beetje klein?

Leopard 2
Weight   2A6: 62.3 tonnes (68.7 short tons)
Length   2A6: 9.97 metres (393 inches) (gun forward)
Width   2A6: 3.75 m (148 in)
Height   2A6: 3.0 m (120 in)

CV-90
Weight   23–35 tonnes (Mk0 to MkIII)
Length   6.55 m
Width   3.1 m
Height   2.7 m

De Finnen hebben het Marksman anti-aircraft system op een Leopard 2A4 staan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marksman_anti-aircraft_system#cite_note-PSPR2015-5

http://weaponsystems.net/weaponsystem/EE03%20-%20Marksman.html

A.J.

Citaat van: StrataNL op 05/01/2018 | 18:52 uur
Even aankloppen bij de Finnen dan. Waarom niet CV90? Ook te licht bepantserd?

Omdat de toren een vrij zwaar geheel is met radar, elektronica, munitie en kanonnen, de toren van de PRTL was al 15 ton dus daar moet wel een beetje een knap onderstel onder om eea in een seconde of vier 360 rond te laten draaien en om een beetje een stabiele basis te hebben bij het vuren.

Parera

Citaat van: StrataNL op 05/01/2018 | 18:52 uur
Even aankloppen bij de Finnen dan. Waarom niet CV90? Ook te licht bepantserd?



Is de CV-90 niet een beetje klein?

Leopard 2
Weight   2A6: 62.3 tonnes (68.7 short tons)
Length   2A6: 9.97 metres (393 inches) (gun forward)
Width   2A6: 3.75 m (148 in)
Height   2A6: 3.0 m (120 in)

CV-90
Weight   23–35 tonnes (Mk0 to MkIII)
Length   6.55 m
Width   3.1 m
Height   2.7 m