Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

Nikehercules

#24
Citaat van: Zander op 19/10/2015 | 10:41 uur
Ik weet niet of het mogelijk is de Stinger platforms aan te passen voor de RBS70 of dat we weer nieuwe systemen moeten gaan aanschaffen.
De RBS70 is in eerste aanleg een Manpad, wat hem dus ook geschikt maakt voor de Marns en Luchtmobiel.

De RBS70 is een zogenaamde beam rider, een nogal exotische manier om een raket op doel te krijgen. Het is dan ook niet mogelijk (binnen het redelijke) om het stinger systeem hiervoor aan te passen. Moet je ook niet willen, beam riding is achterhaald. (1 doel simultaan aangrijpen, niet fire-and-forget)

Beter gaan we voor raket met een imaging infrared zoekkop, dé toekomst op IR gebied.

Lex

Citaat van: Thomasen op 19/10/2015 | 17:41 uur
Lucht nabij beveiliging -> SHORAD Short range air defence.
Dank. SHORAD is mij idd bekend.

A.J.

Citaat van: Harald op 19/10/2015 | 18:53 uur
Dus ze zijn wel overgedragen aan Jordanië.
Opleiding werd in NL gedaan of ook in Jordanië ?

C: Beide

Harald

Citaat van: A.J. op 19/10/2015 | 18:21 uur
Nee, in Jordanië.
Dus ze zijn wel overgedragen aan Jordanië.
Opleiding werd in NL gedaan of ook in Jordanië ?

A.J.

Citaat van: Elzenga op 19/10/2015 | 17:36 uur
En dat is wel waar je naar terug moet? of kun je focussen op het beveiligen van een bepaald gebied...waarbinnen dan o.a. manoevre-operaties worden uitgevoerd? Voertuigen kunnen met vaak nu eigen kanon en steeds geavanceerdere CROWS/sensoren plus bewapening van meegevoerde infanteristen ook vaak al een stuk van de directe luchtverdediging zelf uitvoeren....bijv. tegen drones. Al hoor ik daar ook kritische geluiden over.

Hoe zie jij deze ontwikkeling(en) en wat heeft vanuit jouw praktijk jouw voorkeur?

Het is sowieso niet iets wat je er ff bij doet. Infanteristen en tankers zijn al druk genoeg met hun eigen taak.

En ja, als men weer wil inzetten op de core business (manoeuvre gevecht) zal er iets verzonnen moeten worden.

A.J.

Citaat van: Harald op 19/10/2015 | 17:00 uur
ok, dus nog steeds
Daar in de MOB-hal in Aadorp

Nee, in Jordanië.

dudge

#18
Citaat van: Lex op 19/10/2015 | 17:34 uur
Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Zou iemand bereid zijn de afkorting te verklaren?
Alvast dank hiervoor.

Lucht nabij beveiliging -> SHORAD Short range air defence.

Elzenga

#17
Citaat van: A.J. op 19/10/2015 | 16:27 uur
Army organic airdefense terug in de slagorde gaat nog een hele kluif worden. Zoals hierboven al ergens terecht is opgemerkt wordt de kennis steeds minder en dan heb ik het niet over een wapensysteem want dat is op relatief korte termijn nog wel aan te leren. Maar vooral de inzet icm de manoeuvre, die kennis is er bijna niet meer, bij ons niet (althans steeds minder) en bij de manoeuvre niet.
En dat is wel waar je naar terug moet? of kun je focussen op het beveiligen van een bepaald gebied...waarbinnen dan o.a. manoevre-operaties worden uitgevoerd? Voertuigen kunnen met vaak nu eigen kanon en steeds geavanceerdere CROWS/sensoren plus bewapening van meegevoerde infanteristen ook vaak al een stuk van de directe luchtverdediging zelf uitvoeren....bijv. tegen drones. Al hoor ik daar ook kritische geluiden over.

Hoe zie jij deze ontwikkeling(en) en wat heeft vanuit jouw praktijk jouw voorkeur?

Lex

Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Zou iemand bereid zijn de afkorting te verklaren?
Alvast dank hiervoor.

Harald

Citaat van: A.J. op 19/10/2015 | 16:21 uur
Jawel, ze staan daar al een tijdje.

ok, dus nog steeds
Daar in de MOB-hal in Aadorp

A.J.

Army organic airdefense terug in de slagorde gaat nog een hele kluif worden. Zoals hierboven al ergens terecht is opgemerkt wordt de kennis steeds minder en dan heb ik het niet over een wapensysteem want dat is op relatief korte termijn nog wel aan te leren. Maar vooral de inzet icm de manoeuvre, die kennis is er bijna niet meer, bij ons niet (althans steeds minder) en bij de manoeuvre niet.

A.J.

Citaat van: Harald op 19/10/2015 | 15:43 uur
Volgens mij zijn ze allemaal wel verkocht aan Jordanië, maar nog niet geleverd, daar was een betaling probleem ?

Jawel, ze staan daar al een tijdje.

JdL

Citaat van: Harald op 19/10/2015 | 15:43 uur
Volgens mij zijn ze allemaal wel verkocht aan Jordanië, maar nog niet geleverd, daar was een betaling probleem ?

Maar waarom dan het wiel opnieuw uitvinden en niet de Gepard / Cheetah herinvoeren, en ... precies.. nieuwe Thales radar, zoek en richtsystemen met een combi met bijvoorbeeld IRIS-T gemonteerd aan de zijkanten.


hierboven op de foto met 2x 2 Stinger

KMW Gepard A2 staat nog steeds online op de site
http://www.kmweg.com/home/tracked-vehicles/air-defence-systems/gepard-1-a2/product-information.html
ander hebben de duitsers er ook nog wel een paar in opslag staan
de kennis is nu nog (redelijk) aanwezig maar wordt steeds minder en is over een paar jaar waarschijnlijk verdwenen
dus dan moeten we wel haast maken
maar is denk ik wel de goedkoopste oplossing
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Citaat van: JdL op 19/10/2015 | 15:19 uur
staan er niet nog een paar prtls in opslag waar je na een grote beurt en een nieuwe radar en andere elektronische systemen gewoon weer mee verder kan?

Volgens mij zijn ze allemaal wel verkocht aan Jordanië, maar nog niet geleverd, daar was een betaling probleem ?

Maar waarom dan het wiel opnieuw uitvinden en niet de Gepard / Cheetah herinvoeren, en ... precies.. nieuwe Thales radar, zoek en richtsystemen met een combi met bijvoorbeeld IRIS-T gemonteerd aan de zijkanten.


hierboven op de foto met 2x 2 Stinger

KMW Gepard A2 staat nog steeds online op de site
http://www.kmweg.com/home/tracked-vehicles/air-defence-systems/gepard-1-a2/product-information.html

dudge

Citaat van: JdL op 19/10/2015 | 15:19 uur
staan er niet nog een paar prtls in opslag waar je na een grote beurt en een nieuwe radar en andere elektronische systemen gewoon weer mee verder kan?

Nee, verkocht aan Jordanië.