Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

JdL

staan er niet nog een paar prtls in opslag waar je na een grote beurt en een nieuwe radar en andere elektronische systemen gewoon weer mee verder kan?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Elzenga

#8
Belangrijke en nodige middelen!! ook gezien de U(C)AV dreiging. Ik ga voor Nederland.. in geval van toekomstige aanschaf.. uit van CV90 met 40mm kanon, radar en SAMs. SAM op de toren bevestigd (waarschijnlijk)...of in een VLS op het achterdek.
In feiten de huidige Zweedse opzet..maar dan geupgrade naar de laatste stand van zaken.

Zander

In mijn ogen heeft de KL zowiezo meer rups nodig maar die discussie hoeven we denk ik geen nieuw leven in te blazen.
De CV90 met raketten en kanon lijkt mij ook de meest praktische oplossing. Volgens mij is deze ook gewoon  van de plank te kopen.
People are sheep

Huzaar1

Dit system heeft in mijn ogen Rups nodig, geen wiel.
de Cv90 lijkt me een ideaal platform.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Overigens denk ik niet dat we voorlopig ergens op moeten hopen. Het onderwerp staat nog niet eens op de agenda. Een groot probleem hierin is dat het niet alleen in Nederland, maar eigenlijk binnen heel de NATO grotendeels is wegbezuinigd, en dat dit nog niet echt als probleem wordt gezien. Zelfs met flinke budget stijging gaat NL de komende 5 jaar hier niets aan doen.

En
Citaat van: A.J. op 18/10/2015 | 19:57 uur
ELOT Stinger = 2017. We zullen dat ongetwijfeld nog een jaar of wat kunnen rekken maar dan moet er toch echt een vervanger komen.

Ik denk dat we voorlopig dus ook vrolijk doorgaan met de huidige Stinger.
Grootste kanshebber om hier verandering in te brengen, is het gebruik van UAV's.

dudge

Citaat van: Zander op 19/10/2015 | 12:09 uur
Is het mogelijk om de Boxer(waar men nu toch al op heeft ingezet) te voorzien van zowel een 35mm kanon en een raketsysteem?
Of word het voertuig dan te hoog?
Ik kan me voorstellen dat een radarsysteem ook een bepaalde hoogte moet hebben.
Bij de Cheeta kon dit ingeklapt/ingeschoven worden dacht ik.

Het voorstel van Poleme klinkt in ieder geval niet heel raar in de oren.

Citaat van: Poleme op 18/10/2015 | 19:42 uur
Daar hebben jij en A.J. een punt met het ontbreken van (Very) Short Air Defense (V SHORAD).
Waarom niet aansluiten op het Duitse SysFla luchtafweer systeem tegen helikopters, UAV's, bemande vliegtuigen en raketten en artillerie granaten.  Voor de Very Short afstand tot op 3 km, een aantal CV9035's uitrusten met het eveneens 35mm Millenium kanon + radar & warmtebeeld camera.
Voor de afstand tot 10 km en een hoogte van 5 km zouden we Boxers kunnen voorzien van Vertical Launch System gevuld met 15 infra rood geleide Luft Flug Korper Neue Generation (LFK NG).  Want het Stinger systeem zal in 2018 ook wel vervangen moeten worden.

Op de Boxer prototypes is wel een radar te zien, zal dus wel werkbaar zijn.

dudge

Citaat van: Harald op 19/10/2015 | 11:57 uur
Daar zat ik ook net naar te kijken, das eigenlijk het enige nieuwe systeem wat voldoet aan de combo-wens. de Russen hebben hier, voor mijn gevoel, een goed product. Dat zowel op een truck, Kamaz als op rups wordt aangeboden. Brazilie is naar mijn weten de laatste afnemer geweest van de S-1, deze heeft naast de Russische S-1 ook al 2de hands Gepards gekocht van Duitsland

Een Westers systeem zoals de S-1 is er volgens mij niet  

Niet echt nee.
Het meest in de buurt waar ik zo aan kan denken is de Finse uitvoering van de Crotale, op een SISU/Patria.
Maar heeft dan weer geen kanon.

Zander

Is het mogelijk om de Boxer(waar men nu toch al op heeft ingezet) te voorzien van zowel een 35mm kanon en een raketsysteem?
Of word het voertuig dan te hoog?
Ik kan me voorstellen dat een radarsysteem ook een bepaalde hoogte moet hebben.
Bij de Cheeta kon dit ingeklapt/ingeschoven worden dacht ik.
People are sheep

Zander

even het draadje doortrekken van het onderwerp 17 painfbat van zwaar naar licht
People are sheep