Bestaansrecht van de monarchie

Gestart door Do1990, 28/10/2015 | 10:29 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 15:00 uur
Ik heb geen ideaal beeld, ik weet wat er nodig is om zaken te veranderen. Namelijk een burgeroorlog/revolutie, en ik weet ook dat Hollanders dat nooit zullen doen. Eerste en laatste keer dat het volk dat deed, was in de 18de eeuw. En die mensen noemde men toen "de patriotten" en hadden exercitiegenootschappen opgericht om het tegen de staat op te nemen. En dat was ook de laatste keer dat de Nederlanders ballen hadden.

Voor de rest zijn alle maatschappelijke veranderingen in Nederland opgelegd door externe factoren en mogendheden, nooit uit zichzelf. Ze noemen Nederlanders niet voor niets Calvinistisch(oftewel, nogal erg conservatief en zuinig).

Niemand verplicht jou om hier in onvrede en zonder ideaal beeld te blijven wonen, de KLM brengt jou vrijwel overal.

P.s. als je geen ideaalbeeld hebt, waarom begin je dan deze discussie?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 14:50 uur

Ongelijkheid, onrecht en corruptie is het probleem.

In welke staatsvorm dan ook, van Den Haag tot Jakarta, dat "probleem" zal je nooit oplossen, al begin je de samenleving vanaf scratch...

Zie ter inspiratie de film, of lees het boek: Lord of the Flies (door William Golding)

Je kan natuurlijk een ideaal beeld hebben, maar zorg dan ook voor een wekker.

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 28/10/2015 | 14:43 uur
OMFG... ik stap uit deze discussie... ZINLOOS. Als iemand alleen maar naar zichzelf wil luisteren...
Het andere topic gaat precies zo.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

OMFG... ik stap uit deze discussie... ZINLOOS. Als iemand alleen maar naar zichzelf wil luisteren...

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 14:11 uur
Omdat ik dat argument niet voor de eerste keer heb gehoord, mensen doen net alsof het enige wat ons als land bind, de koninklijke familie is. Oftewel, als morgen Nederland een republiek is, dat je dan opeens niks meer voelt voor je Nederlandse dierbaren omdat niks je meer met hun verbind.

Mensen houden van feesten, als er een republiek is, en er is een nieuwe nationale feestdag. Dan zal dat net zoveel mensen aantrekken. In Amerika is Obama ook het staatshoofd, of denk je dat republikeinse Amerikanen hem weigeren als president? Dat ze hun land als leider loos zien? Voor en tegenstanders zijn er altijd, net zoals dat er nu voor en tegenstanders zijn van de monarchie.

Welk probleem probeer je hier nu op te lossen?
Wat gaat er zo verschrikkelijk verkeerd onder onze koning en zou alleen door President Balkenende gedaan kunnen worden?


Lang leve de koning!  ;D

bergd

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 14:04 uur
Dus als ik een leger achter me rug heb staan, en ik vecht een brute machtsstrijd met de huidige staat, en uiteindelijk win ik. Dan heb ik ook het recht om mezelf tot koning te kronen? Is dat echt zo makkelijk?
je hebt het recht jezelf tot koning te kronen zoals iedereen dat heeft. Maar of dat geaccepteerd wordt door de bevolking/regeringen is een tweede.
Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 14:04 uur
Jij zou mij dan accepteren als koning?
Ik kan het wel accepteren maar er zijn nog meer mensen in Nederland die het moeten accepteren wil je een meerderheid vormen. Ik accepteer ook dat Rutte de Minister President is zonder dat ik ooit een keer op zijn partij gestemd heb.

Mourning

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 13:51 uur
Onzin, stel Nederland wordt een republiek. Denk je dan dat opeens massaal anarchie uitbreekt en elkaar de kop inslaan, omdat niks ons meer verbindt? Angst zaaien is altijd een effectief middel als je geen argumenten hebt.

Angstzaaien? Waar heb ik het over angstzaaien? En dank je wel dat je na een verkeerde interpretatie van wat wel degelijk een argument hebt je zegt dat ik geen argument zou hebben... Dat wordt gezellig op deze maniet. Het zou je sieren als je wat minder vooringenomen op standpunten/posts van andere mensen reageert en als je het niet zeker weet eerst doorvraagt, alvorens absurde zwaar gekleurde conclusies te trekken.

Ik heb het over het Koningshuis als onderdeel van onze nationale identiteit. Vindt jij dat onzin? Prima, maar ik zou zeggen kijk eens naar Koningsdag en hoeveel mensen een bezoek van de Koninklijke familie op de been brengen. Hell.... kijk naar willekeurig werkbezoek door het land. Denk je nu werkelijk dat dergelijke opkomsten, manifestaties e.d. er zouden zijn met een President? Bij uitstek een politieke (en dus gekleurde) functie?

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

bergd

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 13:39 uur
Dus niet vanwege de daden van Willem van Oranje en dat soort onzin?
goed werk is het zelfde als goede daden.

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 13:39 uur
In dat geval, wil ik ook wel jou koning zijn. Monarchie is monarchie, dus ik neem die baan met plezier aan.:)
Je verdiend het of verdiend het niet....
Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 13:39 uur
Ik zie niet in wat Willem-Alexander meer geschikt maakt voor de functie als koning.
Die discussie krijg je ook als we het koningshuis zouden afschaffen en een president zouden krijgen, ook dan gaat het over het functioneren van de persoon. En zolang de Koning nog goed functioneert moet je er wat mij betreft niet van af stappen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#20
Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 13:50 uur
Mijn doel was een discussie over de monarchie, en hun legitimiteit.

Ze zou de discussie kunnen omdraaien door te beginnen met wat willen wij zijn: een koninkrijk of een republiek en wat zijn de voor- en nadelen van beide vormen.

Legitimiteit kan wat mij betreft niet ter discussie staan, het Nederlands koningshuis is legitiem, dat er andere meningen c.q. wensen zijn over een gewenste staatsvorm is een andere verhaal.

Sparkplug

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 13:50 uur
Ik gaf bronnen aan om aan te tonen dat ze hun legitimiteit verloren hadden toen ze weggevlucht hadden, ik was niet degene die over de joden begon. Dat iemand de hele discussie daarop richt, dat ligt niet aan mij.

Mijn doel was een discussie over de monarchie, en hun legitimiteit.
Als het Nederlandse koningshuis was gebleven en met Nazi Duitsland e.d. had gecollaboreerd, pas dan hadden zij in mijn ogen hun legitimiteit verloren.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

#18
Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 13:42 uur
Hier wat filmpjes op youtube, over een debat tussen aanhangers van de monarchie, en de tegenstanders:

https://www.youtube.com/watch?v=WR-qTs5bBRQ

https://www.youtube.com/watch?v=oEPKaLM6TbA

Valt me op dat voorstanders altijd emotionele en irrationele argumenten hebben, voor het behoud van de monarchie. Heb je bewijs dat een koningshuis goede PR is?

In ieder geval ons Koningshuis is onderdeel van onze nationale identiteit en zorgt m.i. voor binding. Voor ons land denk ik erg belangrijk daar wij niet zo goed zijn in het uitleggen wat nu bijv. onze eigen cultuur en identiteit zijn. Wat ons Nederlanders maakt en bindt.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

Citaat van: bergd op 28/10/2015 | 13:31 uur
laat ze lekker zitten, Maxima en Alexander doen goed werk. Politiek zetelverdeling is al zo veranderlijk als de pest dat de Koning als vaste waarde daar deel van uit maakt vind ik dan wel mooi

Dat dus, iig nog een stabiele factor ipv de politieke waan van de dag.

A.J.

Citaat van: Mourning op 28/10/2015 | 13:29 uur
Klopt. Dit boek beschrijft die situatie in Nederland voor en tijdens WOII en het verschil met o.a. Belgie en Frankrijk wat dat betreft ook erg duidelijk:

http://www.bol.com/nl/p/ibm-en-de-holocaust/666876995/

Overigens een aanrader.


Roger, ik ken het boek verder niet maar ik kan wel ongeveer raden waar het over gaat...

Maar goed, deze discussie onstond dus nav de Jodenvervolging in Nederland en volgens TS kwam dat dus door het gevluchte koningshuis... Ik denk dat dat verhaal ondertussen wel gekraakt is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 13:42 uur
Valt me op dat voorstanders altijd emotionele en irrationele argumenten hebben, voor het behoud van de monarchie. Heb je bewijs dat een koningshuis goede PR is?

Zie alleen de huidige handelsmissie in China.... het opent veel deuren die anders gesloten zouden blijven.

slaydo

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 13:39 uur
Dus niet vanwege de daden van Willem van Oranje en dat soort onzin?

In dat geval, wil ik ook wel jou koning zijn. Monarchie is monarchie, dus ik neem die baan met plezier aan.:)

Ik zie niet in wat Willem-Alexander meer geschikt maakt voor de functie als koning.

ze zijn familie van onze vader des vaderlands en ze doen goed werk.. ben jij ook familie?