Toekomst visie Nederlandse krijgsmacht!!! (Micheltje)

Gestart door Micheltje, 10/12/2015 | 16:39 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/12/2015 | 20:35 uur
Dat denk ik ook, ik denk ook dat er geen ruimte voor groei van het aantal fregatten zal zijn, maar hé, we mogen dromen. 2 compleet verschillende designs zou m.i. vrij onverstandig zijn.

Het zou mij niet verbazen als beide concept designs al in de lade van DMO en Damen liggen, zeker als je bedenkt hoeveel tijd er nodig is om een fregat van gedachte naar operationele eenheid te brengen (14 jaar)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 30/12/2015 | 20:44 uur
Waarom dan niet het Damen Crossover concept, XO131C of XO139CF of ... juist een doorontwikkeling tevens voor de LCF vervanging iets als een XO147 met 40tons kraan, heli dek + hangaar voor 2 stuks, extra ruimte in mission bay, extra ruimte voor vls en andere wapens. Tonnage ca. 5900 ton.

Ongeschikt voor haar hoofdtaak: ASW

Harald

Waarom dan niet het Damen Crossover concept, XO131C of XO139CF of ... juist een doorontwikkeling tevens voor de LCF vervanging iets als een XO147 met 40tons kraan, heli dek + hangaar voor 2 stuks, extra ruimte in mission bay, extra ruimte voor vls en andere wapens. Tonnage ca. 5900 ton.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/12/2015 | 20:26 uur
Gezien het naar achteruitschuiven van het MPF2 en de introductie van het LCF2 zouden het maar zo 2 klassen kunnen worden op basis van het zelfde concept, zoals je al schreef, als vergelijking, de S en L fregatten (al had het LFF wel beperkte commando faciliteiten).
Precies, maar wel op veel kleinere schepen, in een tijd dat het gehele schip tezamen de rekenkracht van een moderne smartphone had. Als het nieuwe M fregat tussen de 4000 en 7000 ton komt, is er plek zat om alles te doen, en hopelijk ook en dubbele of grote hangaar.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/12/2015 | 20:26 uur
Persoonlijk denk ik (nu nog) dat defensie/DMO met een andere klasse als LCF vervanger op de proppen komt.

Dat denk ik ook, ik denk ook dat er geen ruimte voor groei van het aantal fregatten zal zijn, maar hé, we mogen dromen. 2 compleet verschillende designs zou m.i. vrij onverstandig zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/12/2015 | 20:14 uur
De SIGMA lijn, ik doelde op het concept van integraal constructiemodulaire schepen. Heeft daarbij het LCF bijvoorbeeld niet het nodige van de SIGMA lijn geleend?

Het FREMM is in de eerste plaats een ASW fregat, maar dankzij VLS en de ontwikkeling in radar techniek, die tegenwoordig ook vrijwel allemaal multirole zijn, is tegenwoordig elk schip vrij multirole inzetbaar. Daarbij komt de FREMM wel in een aantal varianten, een ASW, GP en vwb de Fransen mogelijk een FREDA/AAW variant. Allemaal een eigen accent, maar in feite kunnen ze allemaal elke rol vervullen. Dat zou in Nederland m.i. ook prima kunnen, zoals het trouwens al was met het S en L fregat.

En dat zou geen slechte optie zijn, 4 S- en 4 L(C) Fregatten.

Gezien het naar achteruitschuiven van het MPF2 en de introductie van het LCF2 zouden het maar zo 2 klassen kunnen worden op basis van het zelfde concept, zoals je al schreef, als vergelijking, de S en L fregatten (al had het LFF wel beperkte commando faciliteiten).

Persoonlijk denk ik (nu nog) dat defensie/DMO met een andere klasse als LCF vervanger op de proppen komt.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/12/2015 | 19:41 uur
Ik ben geen fan van de SIGMA's en zoals ik het nu zie de KM/DMO ook niet.

2 klassen vind ik zinvol, de ene met een gespecialiseerde romp voor ASW en de andere voor luchtverdediging en commando faciliteiten.

De SIGMA lijn, ik doelde op het concept van integraal constructiemodulaire schepen. Heeft daarbij het LCF bijvoorbeeld niet het nodige van de SIGMA lijn geleend?

Het FREMM is in de eerste plaats een ASW fregat, maar dankzij VLS en de ontwikkeling in radar techniek, die tegenwoordig ook vrijwel allemaal multirole zijn, is tegenwoordig elk schip vrij multirole inzetbaar. Daarbij komt de FREMM wel in een aantal varianten, een ASW, GP en vwb de Fransen mogelijk een FREDA/AAW variant. Allemaal een eigen accent, maar in feite kunnen ze allemaal elke rol vervullen. Dat zou in Nederland m.i. ook prima kunnen, zoals het trouwens al was met het S en L fregat.

En dat zou geen slechte optie zijn, 4 S- en 4 L(C) Fregatten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/12/2015 | 19:27 uur
De FREMM's doen alles in verschillende varianten. Weet niet hoe viable dat is, maar grote overlap zal je tegenwoordig toch hebben.
Ik hoop dat we voor een Sigma approch gaan voor een totaal van minimaal 8, vervanging LCF ligt met de huidige planning toch ontzettend dichtbij

Ik ben geen fan van de SIGMA's en zoals ik het nu zie de KM/DMO ook niet.

2 klassen vind ik zinvol, de ene met een gespecialiseerde romp voor ASW en de andere voor luchtverdediging en commando faciliteiten.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/12/2015 | 19:21 uur
Waarom 3 type fregatten?

2 verschillende is m.i. voldoende: het LCF en opvolger en het MPF2, beide klassen in voldoende aantal en een tonnage passend bij een groot voortzettingsvermogen.
De FREMM's doen alles in verschillende varianten. Weet niet hoe viable dat is, maar grote overlap zal je tegenwoordig toch hebben.
Ik hoop dat we voor een Sigma approch gaan voor een totaal van minimaal 8, vervanging LCF ligt met de huidige planning toch ontzettend dichtbij

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Waarom 3 type fregatten?

2 verschillende is m.i. voldoende: het LCF en opvolger en het MPF2, beide klassen in voldoende aantal en een tonnage passend bij een groot voortzettingsvermogen.


Micheltje

Citaat van: Elzenga op 30/12/2015 | 17:49 uur
ja..snap ik. De Bushmasters hebben de Patria's vervangen...maar vraag me nu af hoe dat nu samengaat met de Lichte Brigade en haar behoefte aan Bushmasters. Er zijn er bijbesteld..maar dat genoeg voor beiden?

Ja dat vraag ik me eigenlijk ook dan af aangezien er momenteel maar ongeveer 90 van zijn
Deze moeten ze ondertussen ook al delen met de lichte brigade

Voor de rest beschikken ze in feite alleen maar over de vikings en jeeps voor de rest niks bijzonders

Ace1

Citaat van: walter leever op 30/12/2015 | 17:21 uur
Idd dus "mooi" weer spelen met materiaal dat je niet meer hebt/niet tot je beschikking staat.(komt errug proffesioneel over. :dead:)

+1

Elzenga

Citaat van: Micheltje op 30/12/2015 | 16:43 uur
Vandaar dus deze vergissing
Wat ze dus hebben is niet veel meer dus
ja..snap ik. De Bushmasters hebben de Patria's vervangen...maar vraag me nu af hoe dat nu samengaat met de Lichte Brigade en haar behoefte aan Bushmasters. Er zijn er bijbesteld..maar dat genoeg voor beiden?

walter leever

Citaat van: JdL op 30/12/2015 | 16:48 uur
de fokker 50's en leopard2A6 stonden ook nog jaren na uitfaseren op de site
hetzelfde is nu het geval met de alouette......
heeft iets te maken met het feit dat de toko niet wil laten zien dat we failliet gaan :sick:

Idd dus "mooi" weer spelen met materiaal dat je niet meer hebt/niet tot je beschikking staat.(komt errug proffesioneel over. :dead:)

JdL

Citaat van: Elzenga op 30/12/2015 | 16:37 uur
Maar staan nog steeds vermeld op de Defensie site.. :(
https://www.defensie.nl/onderwerpen/korps-mariniers/inhoud/materieel
de fokker 50's en leopard2A6 stonden ook nog jaren na uitfaseren op de site
hetzelfde is nu het geval met de alouette......
heeft iets te maken met het feit dat de toko niet wil laten zien dat we failliet gaan :sick:
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Micheltje