Toekomst visie Nederlandse krijgsmacht!!! (Micheltje)

Gestart door Micheltje, 10/12/2015 | 16:39 uur


StrataNL

Citaat van: Micheltje op 30/12/2015 | 13:12 uur
Eerlijk gezegd ben ik daar niet goed van op de hoogte en op alle website staan ze nog onder het gebruik ervan, maar mocht iemand daar meer over weten dan ga ik daarmee wat doen

Zijn allang weg naar Estland.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Micheltje

Citaat van: JdL op 30/12/2015 | 09:52 uur
Ik zie dat je de patria pantserwielvoertuigen bij het materiaal van het korps mariniers heb gezet
Zijn deze niet al uitgefaseerd en verkocht?

Eerlijk gezegd ben ik daar niet goed van op de hoogte en op alle website staan ze nog onder het gebruik ervan, maar mocht iemand daar meer over weten dan ga ik daarmee wat doen

Micheltje

Citaat van: Sparkplug op 30/12/2015 | 09:23 uur
Quote van defensie.nl:

Het totale korps bestaat uit ongeveer 2.300 man.

https://www.defensie.nl/organisatie/marine/inhoud/eenheden/korps-mariniers

Dacht zelf lange tijd dat het korps uit 3.000 man bestond.

Thanks daar kan ik wat mee

JdL

Ik zie dat je de patria pantserwielvoertuigen bij het materiaal van het korps mariniers heb gezet
Zijn deze niet al uitgefaseerd en verkocht?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: Micheltje op 30/12/2015 | 01:31 uur
Ik heb onlangs het een en ander weer bij gewerkt zoals beloofd alleen zit ik met een vraag:

- Weet iemand mij te vertellen wat het ongevere aantal aan manschappen is binnen de Korps Mariniers?

Quote van defensie.nl:

Het totale korps bestaat uit ongeveer 2.300 man.

https://www.defensie.nl/organisatie/marine/inhoud/eenheden/korps-mariniers

Dacht zelf lange tijd dat het korps uit 3.000 man bestond.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Micheltje

Citaat van: Micheltje op 24/12/2015 | 15:27 uur
Vandaag een kleine update gedaan voor de lijst, maar gezien de feestdagen zal er pas weer kans zijn voor nieuwe informatie etc.

Mochten er nog ideeën bij komen zal ik daarnaar kijken.

Voor de rest wens een ieder fijne kerstdagen!!!!

Ik heb onlangs het een en ander weer bij gewerkt zoals beloofd alleen zit ik met een vraag:

- Weet iemand mij te vertellen wat het ongevere aantal aan manschappen is binnen de Korps Mariniers?

Micheltje

Vandaag een kleine update gedaan voor de lijst, maar gezien de feestdagen zal er pas weer kans zijn voor nieuwe informatie etc.

Mochten er nog ideeën bij komen zal ik daarnaar kijken.

Voor de rest wens een ieder fijne kerstdagen!!!!

Elzenga

Citaat van: Micheltje op 14/12/2015 | 20:16 uur
Ik bedoel hier natuurlijk niet mee te zeggen dat er geen jagers moeten zijn, maar doel meer op de huidige vorm die gebruikt word

Zeemijnen blijf je voorlopig zo ie zo de komende 100 jaar (minimaal) houden
Daarin zijn wel ontwikkelingen maar die zijn ook nog vrij pril en nog volop onderdeel van discussie. Ook blijkt het werken met grotere onbemande systemen..zeker die onder water verblijven..nog niet zo eenvoudig en technologische uitdaging.

Voor mij reden om toch nog vast te houden aan de wat oudere opzet. Al zullen de grote mijnenjagers wat meer als moederschip gaan fungeren..van o.a. de USVs die wel weer geschikt zijn (qua materiaal) om zelf in mijnenvelden te opereren en te werken. Beide ook in staat om bij flinke zeegang te opereren of zich in ieder geval zelfstandig te verplaatsen naar gebieden waar de mijndreiging speelt. Voor kustgebieden, havens en locaties met wat betere weersomstandigheden is er dan nog het SAM3 systeem. Het systeem en de drones die..als de bezuinigingen niet zo waren doorgeslagen..waarschijnlijk door de Marine al was aangekocht. Het is nog steeds in ontwikkeling en lijkt me technisch over enkele jaren rijp genoeg om in te voeren...als er meer geld is wel te verstaan. Voor kleinere mijn-calamiteiten kun je dan nog teams en materiaal geschikt maken om ook vanaf het nieuw multi-functionele fregat te opereren. Dat laatste willen meer marines kunnen..maar de Amerikaanse ervaringen met hun LCS zijn nog niet zo  positief. Ook hoor ik de Denen met hun Absalon klasse er ook niet echt meer over (of mis ik iets?).

Micheltje

Citaat van: Lex op 14/12/2015 | 19:00 uur
Hoezo? Er liggen nog tig duizenden mijnen op de bodem van de Noordzee.
Het is een relatief goedkoop middel en jaagt de scheepvaart enorme schrik aan.

Ik bedoel hier natuurlijk niet mee te zeggen dat er geen jagers moeten zijn, maar doel meer op de huidige vorm die gebruikt word

Zeemijnen blijf je voorlopig zo ie zo de komende 100 jaar (minimaal) houden

Ace1

Citaat van: Lex op 14/12/2015 | 19:00 uur
Hoezo? Er liggen nog tig duizenden mijnen op de bodem van de Noordzee.
Het is een relatief goedkoop middel en jaagt de scheepvaart enorme schrik aan.

Dat niet alleen je kan met mijnen vaarwegen blokkeren waarmee je een hele economie van een streek of een land plat kan leggen.

Lex

Citaat van: Micheltje op 14/12/2015 | 18:57 uur
Doordat de mijnenjagers opzich misschien weer een beetje uit de tijd zijn
Hoezo? Er liggen nog tig duizenden mijnen op de bodem van de Noordzee.
Het is een relatief goedkoop middel en jaagt de scheepvaart enorme schrik aan.

Micheltje

Ik zelf had het idee deze schepen te laten ontwerpen in de vormen van logistieke schepen etc, maar aan de andere kant twijfelde ik daar weer aan doordat het misschien weer niet verstandig zou zijn.
Doordat de mijnenjagers opzich misschien weer een beetje uit de tijd zijn

Elzenga

Citaat van: Micheltje op 14/12/2015 | 18:36 uur
Hoe zien jullie de toekomst in van mijnjagers vloot?

Zelf zie ik ze in de toekomst verdwijnen en dan in andere vormen terug komen

Alles gaat namelijk met de tijd mee
Neemt denk ik sterk in belang toe...gezien de groeiende dreiging en oplopende conflicten...dus noodzaak tot stevige vervanging en opvolging van de Alkmaar-Klasse.

Dus beeld 2030 wordt wat mij betreft: 8 nieuwe mijnenjagers/moederschepen...8 MCM USVs...en 2 SAM3 mijnenveegsystemen. Middelen kunnen ook deels via multi-functionele fregatten worden ingezet.

Zowel voor Nederland als voor België.




jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Micheltje op 14/12/2015 | 18:36 uur
Hoe zien jullie de toekomst in van mijnjagers vloot?

Zelf zie ik ze in de toekomst verdwijnen en dan in andere vormen terug komen

Alles gaat namelijk met de tijd mee

Moederschepen en (autonome)drones.