Damen Enforcer LPD's

Gestart door Ace1, 12/12/2015 | 11:17 uur

StrataNL

Citaat van: Zander op 19/12/2015 | 13:53 uur
Welk schip in de huidige inventaris is er trouwens nog "in" Nederland gebouwd?
Volgens mij vindt er alleen nog afbouw plaats in Nederland. Ik ben het ook volledig eens met de bescherming van de NL industrie. Alleen een miljard in de 5 jaar.....
Dar geld kunnen we beter besteden bij defensie.

Van LPD-2 JdW werd het "kale" casco in Galati gebouwd en de opbouw en aftimmering in NL. OPV's: 2 in NL en 2 volledig in Galati op de mast en wapensystemen na. JSS idem.

Dus van de huidige inventaris komen de LCF'en, M-fregatten, onderzeeërs en mijnenjagers uit Nederland.

Is gewoon een keuze om de kosten te drukken. Immers voor één Nederlandse lasser heb je er in Roemenië 5.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/12/2015 | 11:17 uur
Bedenk dat elk schip wat in NL gebouwd wordt op meerdere fronten goed is voor de economie, daarnaast als je kijkt naar de kosten van een LCF en dit vergelijkt met internationaal vergelijkbare schepen dan is het LCF koploper in prijsbewustheid.

Welk schip in de huidige inventaris is er trouwens nog "in" Nederland gebouwd?
Volgens mij vindt er alleen nog afbouw plaats in Nederland. Ik ben het ook volledig eens met de bescherming van de NL industrie. Alleen een miljard in de 5 jaar.....
Dar geld kunnen we beter besteden bij defensie.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 19/12/2015 | 10:31 uur
Damen levert kwalitatief goede producten maar door de hoge standaard vallen deze wel duurder uit dan de producten van de concurrent.
Dat levert dus dit soort problemen op. Als Damen haar marktpositie verbetert door haar producten scherper aan te bieden en daarnaast haar lobby versterkt dan kan het tij keren zonder dat dit de krijgsmacht geld kost. Sterker nog, ik denk dat onze eigen marine er financieel ook veel baat bij kan hebben.

Bedenk dat elk schip wat in NL gebouwd wordt op meerdere fronten goed is voor de economie, daarnaast als je kijkt naar de kosten van een LCF en dit vergelijkt met internationaal vergelijkbare schepen dan is het LCF koploper in prijsbewustheid.

Ace1

Citaat van: Zander op 19/12/2015 | 10:31 uur
Damen levert kwalitatief goede producten maar door de hoge standaard vallen deze wel duurder uit dan de producten van de concurrent.
Dat levert dus dit soort problemen op. Als Damen haar marktpositie verbetert door haar producten scherper aan te bieden en daarnaast haar lobby versterkt dan kan het tij keren zonder dat dit de krijgsmacht geld kost. Sterker nog, ik denk dat onze eigen marine er financieel ook veel baat bij kan hebben.

Damen zou in de toekomst export schepen in Vietnam kunnen gaan bouwen omdat de bouwkosten dan aanzienlijk lager zullen liggen dan in de scheepswerf in Galati Roemenie en daarnaast is de bouwkwaliteit dan aanzienlijk hoger als in Galati. bij modules die in Nederland gebouwd worden is alles recht en waterpas maar bij modules die in Galati gebouwd worden is niet alles recht en moet men dat aanpassen om dit toch met andere modules te kunnen bevestigen en daarnaast heeft men dan nogal wat plamuur werk nodig. Dat is een kwaliteitsverschil tussen Oost Europese en Nederlandse lassers, Aziaten zijn leergierig en werkijverig die zitten binnen 10 jaar ook op het niveau van de Nederlandse lassers.

Zander

Citaat van: Ace1 op 19/12/2015 | 10:26 uur
Ik ben het met jou eens, persoonlijk ben ik van menig dat Damen in Canada, Brazilie en Australie scheepswerven moet kopen om haar thuismarkt op marinebouw gebied te vergroten. Want met alleen een exportorders aan Indonesie, Marokko en wellicht Maleisië redt men het niet. Dat blijkt wel uit de geannuleerde order van Vietnam die de Sigma 9814 Fregatten te duur vond.

Damen levert kwalitatief goede producten maar door de hoge standaard vallen deze wel duurder uit dan de producten van de concurrent.
Dat levert dus dit soort problemen op. Als Damen haar marktpositie verbetert door haar producten scherper aan te bieden en daarnaast haar lobby versterkt dan kan het tij keren zonder dat dit de krijgsmacht geld kost. Sterker nog, ik denk dat onze eigen marine er financieel ook veel baat bij kan hebben.
People are sheep

Ace1

Citaat van: Zander op 19/12/2015 | 10:18 uur
Dat zeg je verkeerd. Je bent op die manier Damen aan het sponseren om zo de hele bedrijfstak kunstmatig in stand te houden.
Ik begrijp het volkomen, ook ik ben van mening dat de Nederlandse scheepsbouw industrie moet blijven bestaan. Ik ben alleen van mening dat dit niet middels defensie geld moet. De krijgsmacht is geen investeringsmaatschappij. Die middelen hebben we keihard nodig om de hele krijgsmacht draaiden te houden. Als Damen zijn hoofd boven water wil houden moeten ze harder werken om hun producten te verkopen in het buitenland. Dat is geen taak van de Nederlandse overheid.

Ik ben het met jou eens, persoonlijk ben ik van menig dat Damen in Canada, Brazilie en Australie scheepswerven moet kopen om haar thuismarkt op marinebouw gebied te vergroten. Want met alleen een exportorders aan Indonesie, Marokko en wellicht Maleisië redt men het niet. Dat blijkt wel uit de geannuleerde order van Vietnam die de Sigma 9814 Fregatten te duur vond.

Zander

Citaat van: Micheltje op 19/12/2015 | 00:53 uur
Dat vermoeden had ik dus al idd

Het mooiste zou dus dan ook zijn om 1x in de 5 jaar een eenmalige bedrag van 1mjd eraan te spederen zodat er toch goed geinvesteerd kan worden om deze projecten te kunnen blijven uitvoeren en de vloot varende te houden.

Dat zeg je verkeerd. Je bent op die manier Damen aan het sponseren om zo de hele bedrijfstak kunstmatig in stand te houden.
Ik begrijp het volkomen, ook ik ben van mening dat de Nederlandse scheepsbouw industrie moet blijven bestaan. Ik ben alleen van mening dat dit niet middels defensie geld moet. De krijgsmacht is geen investeringsmaatschappij. Die middelen hebben we keihard nodig om de hele krijgsmacht draaiden te houden. Als Damen zijn hoofd boven water wil houden moeten ze harder werken om hun producten te verkopen in het buitenland. Dat is geen taak van de Nederlandse overheid.
People are sheep

Micheltje

Dat vermoeden had ik dus al idd

Het mooiste zou dus dan ook zijn om 1x in de 5 jaar een eenmalige bedrag van 1mjd eraan te spederen zodat er toch goed geinvesteerd kan worden om deze projecten te kunnen blijven uitvoeren en de vloot varende te houden.

Ace1

#31
Citaat van: Micheltje op 18/12/2015 | 23:06 uur
Het bouwen van een LPD is toch een stuk goedkoper dan een fregat?

In 2002-2003 had Nieuw Zeeland  het Projector Protector programme. Wat inhoudt dat Nieuw Zeeland 2 OPV's 4 IPV's ( Inshore Patrol Vessels - Kustwacht Cutters) en een ATS (Amphibious Transport Vessels)  wilde hebben. Er deden met deze tandem 6 verschillende consortia mee voor deze order $500 miljoen Nieuw Zeelandse Dollar. Ik zal 2 consortia  toelichten  DSA ( Damen Shipyards, Schelde Shipbuilding en  Australian Defence Industries ) en Tenix Defence (Tegenwoordig  BAE Systems Australia) Dat DSA de order niet kreeg was omdat men OFFSHORE PATROL VESSEL 1800 niet goed genoeg was, men vond het ontwerp te civiel (Kustwacht achtig)  de Stan Patrol 4708 en Enforcer 8000 voldeden wel. Een Enforcer 8000 koste in die periode 2002-2004 €90 miljoen de Canterbury een gemodifceerde ferry zonder dock koste bij IHC Merwede(8800 ton) die door Tenix Defence werden ingehuurd koste toen €53 miljoen bij IHC Merwede.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#30
Citaat van: Strata op 18/12/2015 | 23:11 uur
Kan, hoeft niet. Ligt er net aan wat je er allemaal op wil hebben.

Los van het budget van een LPD: het zijn minimaal: 2 MPF'2's, 4 Walrusklasse vervangers, 6 Alkmaarklasse vervangers en 1 LPD, vrijwel direct gevolgd door 4 LCF vervangers (periode 2025-35). Voorzichtig ingeschat zit ik nu op een totaal aanschaf budget van: 8-8,5  miljard euro.

2  MPF2 700 mjn
4 Walrusklasse vervangers 3,4 mjd
6 Alkmaarklasse vervangers: 1 mjd
1 LPD vervanger: 400 mjn
4 LCF vervangers: 2,5-3 mjd

En dan hebben we het nog niet gehad over een noodzakelijke uitbreiding van de vloot met (minimaal) 2 MPF2 en een tanker, dan kan je er zo weer 1 miljard bij optellen.

Bedenk dat de Nederlandse schepen een uitermate goede prijs-kwaliteitsverhouding hebben, veel goedkoper zal het niet worden.

StrataNL

Citaat van: Micheltje op 18/12/2015 | 23:06 uur
Het bouwen van een LPD is toch een stuk goedkoper dan een fregat?

Kan, hoeft niet. Ligt er net aan wat je er allemaal op wil hebben.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Micheltje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2015 | 19:44 uur
Ook de Rotterdam staat in het volgende decennium op de rol om vervangen te worden, of en zo ja.... dat is een ander verhaal.

Boeggolf aan vervangingen

http://marineschepen.nl/dossiers/boeggolf-aan-vervangingen.html

Het bouwen van een LPD is toch een stuk goedkoper dan een fregat?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#27
Citaat van: Ace1 op 18/12/2015 | 19:46 uur
Ik ken het artikel maar een LPD maakt  minder vaaruren per jaar dan een Fregat, onderzeeer, bevoorader of een mijnenjager.

Als je de Rotterdam verder naar achter schuift dan valt het samen met de LCF vervangers...

Hoe je het dus went of keert, er moet geld bij of de marine heeft een heel ander probleem.



Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2015 | 19:44 uur
Ook de Rotterdam staat in het volgende decennium op de rol om vervangen te worden, of en zo ja.... dat is een ander verhaal.

Boeggolf aan vervangingen

http://marineschepen.nl/dossiers/boeggolf-aan-vervangingen.html

Ik ken het artikel maar een LPD maakt  minder vaaruren per jaar dan een Fregat, onderzeeer, bevoorader of een mijnenjager.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 18/12/2015 | 19:34 uur
Hoe wil je dat gaan betalen de vervanging van de Walrus Klasse, M Fregat en de Alkmaar Klasse gaat voor.

Ook de Rotterdam staat in het volgende decennium op de rol om vervangen te worden, of en zo ja.... dat is een ander verhaal.

Boeggolf aan vervangingen

http://marineschepen.nl/dossiers/boeggolf-aan-vervangingen.html