Einde Alouette III in NL dienst

Gestart door JdL, 14/12/2015 | 13:38 uur

JdL

Citaat van: Elzenga op 22/12/2015 | 12:53 uur
Ik krijg niet de indruk dat er erg veel prikkels in politiek Den Haag zijn om deze beslissing terug te draaien...helaas!...
En dan vraag ik me af waarom eigenlijk?
Het is overduidelijk dat deze bezuiniging meer kost dan oplevert
Dus wat is het probleem van den Haag?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Elzenga

Ik krijg niet de indruk dat er erg veel prikkels in politiek Den Haag zijn om deze beslissing terug te draaien...helaas!...

JdL

'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

DvdW

Of stop er gewoon mee. Dit is het "onzin topic" toch niet?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

Citaat van: JdL op 18/12/2015 | 17:42 uur
De AH-6 is lekker goedkoop
Je kan er misschien ook wel de basisheli opleiding mee doen?
In ieder geval wapentraining voor de toekomstige apache vliegers
De opleiding van loadmasters gaat denk ook wel lukken en fotovluchten en terreinverkenning in NL ook
Hij is alleen minder geschikt voor VIP vervoer en waarschijnlijk ook duurder in aanschaf en onderhoud dan de alouette
Vergelijk AH-6 dan met de Cougar of NH90 !
Lijkt me wel duidelijk welke dan goedkoper is.

JdL

De AH-6 is lekker goedkoop
Je kan er misschien ook wel de basisheli opleiding mee doen?
In ieder geval wapentraining voor de toekomstige apache vliegers
De opleiding van loadmasters gaat denk ook wel lukken en fotovluchten en terreinverkenning in NL ook
Hij is alleen minder geschikt voor VIP vervoer en waarschijnlijk ook duurder in aanschaf en onderhoud dan de alouette
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ace1


Harald

Citaat van: JdL op 18/12/2015 | 14:29 uur
Daarom ben ik ook zo tegen de NH90 als transportheli
afgezien nog van het gewichtsprobleem
Als ASW en Asuw heli vind ik het wel een prachtige heli
Precies, hou de NH90 voor deze tanken

Citaat van: JdL op 18/12/2015 | 14:29 uur
Ik zie zelfs toekomst als maritieme gevechtsheli met missiles a la de hellfire en gun en rocketpods
Dan zie ik, met de 2030 gedachte van een LHD, of vervanging van de Rotterdam, in combi met een maritieme gevechtsheli, niet de NH90 als heli hiervoor

Citaat van: JdL op 18/12/2015 | 14:29 uur
Maar voor transport liever een upgrade van de cougars
Maar goed is beetje off-topic
precies en tot en met 2030 denk ik ook de beste keuze

Off-topic ... nee vind ik niet. Door het verlies van de Alouette verliezen we weer een capaciteit, welke niet opgevuld wordt.

Door te zeggen dat de taken door andere heli's, dus Cougars of NH90 opgevuld kunnen worden, is waar. Maar hierdoor komt er weer een extra belasting bij de al onder druk staande heli-capaciteit bij en ook de exploitatie kosten gaan flink omhoog. Door de veel hogere vlieg-uur kosten van de Cougar en helemaal de NH90.
Aanschaf van een lichte heli, zou de enigste goede oplossing zijn. Een heli welke tevens maritiem inzetbaar is.

Iets als de AH-6i Little bird




Boeing's Big Attack Chopper In A Tiny Package
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/boeings-big-attack-chopper-in-a-tiny-package-is-heading-1695351283



JdL

Citaat van: Poleme op 18/12/2015 | 13:55 uur

Een NH-90 vlieguur kost nu evenveel tot iets meer dan een Chinook vlieguur.
Daarom ben ik ook zo tegen de NH90 als transportheli
afgezien nog van het gewichtsprobleem
Als ASW en Asuw heli vind ik het wel een prachtige heli
Ik zie zelfs toekomst als maritieme gevechtsheli met missiles a la de hellfire en gun en rocketpods
Maar voor transport liever een upgrade van de cougars
Maar goed is beetje off-topic
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Poleme

Dat gaat zeer zeer waarschijnlijk uitbesteedt worden.

Een NH-90 vlieguur kost nu evenveel tot iets meer dan een Chinook vlieguur.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

JdL

Citaat van: Thijs84 op 18/12/2015 | 04:41 uur
Wel handig om de vip taak per heli in te perken terwijl nl de eerste 6 maanden 2016 gaslamp is voor de Eurotop...

Wordt de viptaak uitbesteed of gaan de cougars/nh90's dat doen
Uitbesteden lijkt me goedkoper
Nog goedkoper was het om die alouettes er voor te gebruiken :cute-smile:
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Thijs84

Wel handig om de vip taak per heli in te perken terwijl nl de eerste 6 maanden 2016 gaslamp is voor de Eurotop...

Sparkplug

Netherlands retires last Alouette III helicopters (het ontgaat ook niet de internationale websites)

By Anno Gravemaker | 17 December 2015

After a service life spanning 51 years and more than 450,000 flight hours, the Royal Netherlands Air Force will retire its last four Aérospatiale SA316 Alouette III helicopters from use on 1 January, 2016.

An official transfer from the air force's 300 Sqn to the Defence Materiel Organisation (DMO) took place at Gilze Rijen air base on 15 December.


Anno Gravemaker

The DMO will be responsible for the sale of the surplus rotorcraft, all of which are close to their 10,000h service mark and would require a scheduled overhaul to remain in use. The cost of conducting this work was no longer deemed economical by the nation's defence ministry.

The Netherlands received its first of 77 Alouette IIIs in 1964, and employed the type in roles such as reconnaissance, liaison and medical evacuation, including during international missions in Cambodia and the former Yugoslavia. Between 1973 and 1995, four of the type were also employed by the air force's demonstration team, "The Grasshoppers".

From the 1990s, the Royal Netherlands Air Force expanded its capability by fielding Boeing CH-47D Chinook and Eurocopter AS532 Cougar transports and Boeing AH-64 Apache attack helicopters, but retained nine Alouettes for a variety of duties. One of the fleet's highest-profile tasks was to provide VIP transport services for the Dutch Royal family.

https://www.flightglobal.com/news/articles/netherlands-retires-last-alouette-iii-helicopters-420165/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Alle prijzen zijn excl BTW, landingsgelden en ATC toeslag.
Type
Toepassing
Aantal Passagiers
Tarief per uur
Schweizer 300
Foto/Film, Inspectie, Training
Max 2 pax
€ 450,=

Schweizer 330
Foto/Film, Inspectie, Training
Max 3 pax
€ 595,=

Bell 206 Jetranger
Foto/Film, Personen, Inspectie
Max 4 pax
€ 850,=

Bell 206 Longranger
Foto/Film, Personen
Max 5 pax
€ 1.250,=

AS355
Foto/Film, Inspectie, Medisch
Max 5 pax
€ 1.500,=

EC120
Foto/Film, Personen
Max 4 pax
€ 885,=

EC130
Foto/Film, Personen
Max 6 pax
€ 1.450,=

EC155
Offshore, Super VIP
Max 12 pax
€ 5.000,=

Film apparatuur
Opname varianten
Tarief per dag
Helimount (Tyler)
Max cameragewicht 11,5 kg
€ 730,=

Helimount (Continental)
Max cameragewicht 35 kg
€ 1.400,=

Wescam
(incl operator, technicus)
Betacam SP, formaat 4:3
Digibeta, formaat 16:9
Digibeta, (incl extra zoomlens)
High definition
€ 2.830,=
€ 3.225,=
€ 3.575,=
€ 5.500,=

bron: Heli Holland
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.