Einde Alouette III in NL dienst

Gestart door JdL, 14/12/2015 | 13:38 uur

5m@sh_1up

Een van de taken van de Allouette is ook verkenning van obstakels in laagvlieggebieden, welke voor de meeste laagvlieggebieden eens per maand werd gedaan. Zonder 'current' verkenning mogen helikopters niet laagvliegen 's nachts. Nou, ben benieuwd hoe ze dat willen oplossen...

3 opties.

-Burgerbedrijf inhuren
-Met véééééél duurdere (en te schaarse) helikopter de verkenningstaken overnemen
-Niet meer laagvliegen met NVG's

Alle 3 opties voor verliezers.

5m@sh_1up

Citaat van: Ace1 op 14/12/2015 | 20:36 uur
Oke dan een kleine aanpassing zodat deze ook s'nachts en bij slecht weer en mist inzetbaar is dat hoeft toch niet zo duur te kosten?

De aanpassingen die jij noemt zijn volledig overbodig voor het takenpakket van de Allouette.

dudge

Citaat van: Zander op 15/12/2015 | 09:48 uur
Hoe intensief en waar werden deze kisten de laatste jaren militair voor ingezet?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze vliegende oldtimers nog van enige operationele waarde waren.
Nou kan ik er natuurlijk naast zitten........ 8)

Staat in het artikel, fotovluchten, VIP vluchten en opleiding.
Combineer dat met de post van NikeHercules, het is bijna gratis.

Gaat natuurlijk niet om operationele inzet, maar veel van wat de krijgsmacht doet is ook geen operationele inzet. Zie het meer als de Amarok onder de Heli's.

Zander

Hoe intensief en waar werden deze kisten de laatste jaren militair voor ingezet?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze vliegende oldtimers nog van enige operationele waarde waren.
Nou kan ik er natuurlijk naast zitten........ 8)
People are sheep

Ros

Citaat van: Nikehercules op 14/12/2015 | 22:51 uur
De Alouette met haar taken is enkel interessant omdat je ze extreem goedkoop kunt uitvoeren. Het operationele leven van die heli is voorbij, 50 jaar oud, restwaarde nihil, financieel heb je ze al 2x afgeschreven = gratis helikopter.

Het invoeren van 3/4 nieuwe heli's (hoe klein ook) zou een enorme financiële uitdaging met zich meebrengen die niet verantwoord kan worden door het takenpakket.

Precies. Niet meteen de vervangingskaravaan optuigen maar  nadenken of je wel of niet moet vervangen en wat de toegevoegde waarde of noodzaak is. En natuurlijk de kosten die hiermee gemoeid zijn.

Nikehercules

De Alouette met haar taken is enkel interessant omdat je ze extreem goedkoop kunt uitvoeren. Het operationele leven van die heli is voorbij, 50 jaar oud, restwaarde nihil, financieel heb je ze al 2x afgeschreven = gratis helikopter.

Het invoeren van 3/4 nieuwe heli's (hoe klein ook) zou een enorme financiële uitdaging met zich meebrengen die niet verantwoord kan worden door het takenpakket.


dudge

Citaat van: bergd op 14/12/2015 | 22:12 uur
Is de MD500/600 geen mooie vervanger? Qua kosten en grote zelfde categorie ongeveer toch?

Mocht er geld komen, want dat is de enige reden dat deze kisten er uit gaan, dan zou voorlopig het makkelijkste zijn om de Alo gewoon weer terug te nemen.

bergd

Is de MD500/600 geen mooie vervanger? Qua kosten en grote zelfde categorie ongeveer toch?

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 14/12/2015 | 21:54 uur
Maar goed..zolang ze gewoon voldoen zou ik de Alouettes nog even behouden..het is nog geen 2030 ;)
Als er niet was besloten om ze af te stoten, dan had de Alouette III waarschijnlijk 2030 (of nog langer) op z'n sloffen gehaald.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 21:49 uur
nee daar past idd best een AW169
maar in jouw opzet worden er meer dan 20 aangekocht om ook kustwachttaken, sof ondersteuning en observatie te doen en die taken laat ik liever over aan medium heli's
ik zou wel best wel AW169 willen maar dan alleen voor de taken als de alouette nu uitvoert
dus voor VIP, fotovluchten en opleiding
en daarvoor heb je er met 4 ook wel genoeg
Maar dan zou je nog wel een paar slagjes kleiner kunnen dan de AW169..afhankelijk van het onderstel dat je wenst. Maar om daar dan een hele eigen "categorie" voor op te zetten..inclusief onderhoud e.d!?..dat vul ik dus anders in. Maar goed..zolang ze gewoon voldoen zou ik de Alouettes nog even behouden..het is nog geen 2030 ;)

Elzenga

Citaat van: Lex op 14/12/2015 | 21:21 uur
De Zuiderburen hebben er nog een drietal en deze vliegen zelfs vanaf de schepen.
Ja, het is zonde om ze niet te handhaven.
Als ook de Fransen..nog 21 stuks bij hun marine.

JdL

Citaat van: Elzenga op 14/12/2015 | 21:01 uur
Om enkele generaals of politici van A naar B te brengen?!..lijkt me beetje duur en overkill. Vandaar dat ik wel snap dat men de Alouette gewoon wil houden. Maar als ze dan weg moeten vervang ze dan met iets dat ook binnen een bredere visie en ambitieniveau past. Of gaan we zo'n toestel dan ook weer leasen bij een bedrijf?! :(
nee daar past idd best een AW169
maar in jouw opzet worden er meer dan 20 aangekocht om ook kustwachttaken, sof ondersteuning en observatie te doen en die taken laat ik liever over aan medium heli's
ik zou wel best wel AW169 willen maar dan alleen voor de taken als de alouette nu uitvoert
dus voor VIP, fotovluchten en opleiding
en daarvoor heb je er met 4 ook wel genoeg
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

Citaat van: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 20:34 uur
Niks vervanging! De Alouette doet het nog prima en hoeft helemaal niet vervangen te worden.
De Zuiderburen hebben er nog een drietal en deze vliegen zelfs vanaf de schepen.
Ja, het is zonde om ze niet te handhaven.

Elzenga

Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 20:57 uur
Transport enz Laat ik liever over aan medium heli's ala de NH90, caracal, cougar en blackhawk
Om enkele generaals of politici van A naar B te brengen?!..lijkt me beetje duur en overkill. Vandaar dat ik wel snap dat men de Alouette gewoon wil houden. Maar als ze dan weg moeten vervang ze dan met iets dat ook binnen een bredere visie en ambitieniveau past. Of gaan we zo'n toestel dan ook weer leasen bij een bedrijf?! :(

Elzenga

Citaat van: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 15:14 uur
Tja... Goede vraag. Waarschijnlijk iemand die z'n eigen baantje weer zeker stelt door met een projectje effe dom en kortzichtig geld denken te kunnen bezuinigen. Ze gaan gemist worden, want ze zijn rete-bruikbaar. En goedkoop. Nu zullen dezelfde taken of NIET, of door véél duurdere heli's uitgevoerd moeten worden...

Ongelooflijk...
dat is het zeker...