Einde Alouette III in NL dienst

Gestart door JdL, 14/12/2015 | 13:38 uur

JdL

Citaat van: Elzenga op 14/12/2015 | 20:53 uur
of iets meer dan 3/4!?!  ;)...van model AW169M...
Transport enz Laat ik liever over aan medium heli's ala de NH90, caracal, cougar en blackhawk
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: Ace1 op 14/12/2015 | 20:36 uur
Oke dan een kleine aanpassing zodat deze ook s'nachts en bij slecht weer en mist inzetbaar is dat hoeft toch niet zo duur te kosten?

Gezien de taken waarvoor ze ingezet worden, waarom zou je?

Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 15:54 uur
conclusie: het is de zoveelste ondoordachte bezuiniging die meer geld kost dan oplevert

Dit lijkt me inderdaad wel de conclusie ja.

Elzenga

Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 20:45 uur
De vraag is of die dingen het nog waard zijn om het geld erin te stoppen
wat mij betreft hadden ze ze helemaal op mogen vliegen tot 2020/25?
En daarna vervangen door 3/4 nieuwe goedkope lichte heli's
of iets meer dan 3/4!?!  ;)...van model AW169M...

JdL

Citaat van: Ace1 op 14/12/2015 | 20:36 uur
Oke dan een kleine aanpassing zodat deze ook s'nachts en bij slecht weer en mist inzetbaar is dat hoeft toch niet zo duur te kosten?
De vraag is of die dingen het nog waard zijn om het geld erin te stoppen
wat mij betreft hadden ze ze helemaal op mogen vliegen tot 2020/25?
En daarna vervangen door 3/4 nieuwe goedkope lichte heli's
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Micheltje

Is een politieke kwestie anders was dit toestel gewoon gebleven

Ace1

Citaat van: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 20:34 uur
Niks vervanging! De Alouette doet het nog prima en hoeft helemaal niet vervangen te worden.

Oke dan een kleine aanpassing zodat deze ook s'nachts en bij slecht weer en mist inzetbaar is dat hoeft toch niet zo duur te kosten?

5m@sh_1up

Citaat van: Ace1 op 14/12/2015 | 15:35 uur
Wat is in jou ogen dan een prima toestel wat de alouette III  zou kunnen vervangen bedoel dan niet een Cougar of een NH90.

1. een Airbus UH-72A Lakota helicopters

2. een Bell OH-58D  Kiowa Warrior

3. een AW AW109M



Niks vervanging! De Alouette doet het nog prima en hoeft helemaal niet vervangen te worden.

JdL

#10
Citaat van: Thomasen op 14/12/2015 | 15:42 uur
In het artikel staat dat ze een hoge inzetbaarheid halen met een klein team. Gecombineerd met een groot aantal dat nog in gebruik is, en dat het algeheel een simpele heli is, lijkt me de onderdelenvoorziening wel op orde te zijn, qua beschikbaarheid in ieder geval.
conclusie: het is de zoveelste ondoordachte bezuiniging die meer geld kost dan oplevert
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 15:30 uur
Precies
De enige reden die ik kan bedenken is dat er geen onderdelen meer te krijgen zijn of dat de airframes helemaal op zijn
Maar ik vrees dat dit weer een stompzinnige kaasschaafbezuiniging is

In het artikel staat dat ze een hoge inzetbaarheid halen met een klein team. Gecombineerd met een groot aantal dat nog in gebruik is, en dat het algeheel een simpele heli is, lijkt me de onderdelenvoorziening wel op orde te zijn, qua beschikbaarheid in ieder geval.

JdL

#8
Citaat van: Ace1 op 14/12/2015 | 15:35 uur
Wat is in jou ogen dan een prima toestel wat de alouette III  zou kunnen vervangen bedoel dan niet een Cougar of een NH90.

1. een Airbus UH-72A Lakota helicopters

2. een Bell OH-58D  Kiowa Warrior

3. een AW AW109M


Hoge eisen hoeven we wat mij betreft niet te stellen
Die dingen vliegen alleen boven NL wat trainingsvluchten en af en toe een VIP vlucht
Verdedigingsystemen, zelfdichtende brandstoftanks, niet spiegelende ruiten en goede 'hot en high' prestaties vallen dan allemaal af
De dingen denk ik die wel belangrijk zijn:
-Hoge beschikbaarheid
-lage kosten per flighthour
-lage aanschafsprijs
-nachtzichtapparatuur?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ace1

Citaat van: JdL op 14/12/2015 | 15:30 uur
Precies
De enige reden die ik kan bedenken is dat er geen onderdelen meer te krijgen zijn of dat de airframes helemaal op zijn
Maar ik vrees dat dit weer een stompzinnige kaasschaafbezuiniging is

Als ik het goed weet liggen er op vliegbasis Soeterberg een paar alouette III  opgeslagen voor onderdelen.

Ace1

Citaat van: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 15:14 uur
Tja... Goede vraag. Waarschijnlijk iemand die z'n eigen baantje weer zeker stelt door met een projectje effe dom en kortzichtig geld denken te kunnen bezuinigen. Ze gaan gemist worden, want ze zijn rete-bruikbaar. En goedkoop. Nu zullen dezelfde taken of NIET, of door véél duurdere heli's uitgevoerd moeten worden...

Ongelooflijk...

Wat is in jou ogen dan een prima toestel wat de alouette III  zou kunnen vervangen bedoel dan niet een Cougar of een NH90.

1. een Airbus UH-72A Lakota helicopters

2. een Bell OH-58D  Kiowa Warrior

3. een AW AW109M


JdL

Citaat van: 5m@sh_1up op 14/12/2015 | 15:14 uur
Ze gaan gemist worden, want ze zijn rete-bruikbaar. En goedkoop. Nu zullen dezelfde taken of NIET, of door véél duurdere heli's uitgevoerd moeten worden...

Ongelooflijk...
Precies
De enige reden die ik kan bedenken is dat er geen onderdelen meer te krijgen zijn of dat de airframes helemaal op zijn
Maar ik vrees dat dit weer een stompzinnige kaasschaafbezuiniging is
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

5m@sh_1up

Tja... Goede vraag. Waarschijnlijk iemand die z'n eigen baantje weer zeker stelt door met een projectje effe dom en kortzichtig geld denken te kunnen bezuinigen. Ze gaan gemist worden, want ze zijn rete-bruikbaar. En goedkoop. Nu zullen dezelfde taken of NIET, of door véél duurdere heli's uitgevoerd moeten worden...

Ongelooflijk...

JdL

ik had ze graag nog door zien vliegen
een kosteneffectieve heli voor opleidingstaken en VIP vluchten
het heli gap wordt hiermee nog groter
wat is eigenlijk de reden dat ze eruit vliegen
puur bezuinigingen of onderhoudstechnisch?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan