Marechaussees bij Tweede Kamer klagen over te kleine wapens

Gestart door Nikehercules, 14/12/2015 | 19:18 uur

Andros Wald

Citaat van: Thomasen op 04/09/2017 | 21:57 uur
Wat een onzin joh. We leven niet in een conflict gebied. En een aanslagje hier of daar moeten we maar gewoon accepteren. Heli capaciteit kan heus uitgebreid worden, maar je hoeft echt niet elke stad met een stacaraven met een paar drone-campers uit te rusten.

Terroristen die telkens niet opgepakt worden, zouden in de toekomst misschien ook grotere aanslagen kunnen gaan plegen, of kunnen misschien mededaders gaan werven. Bovendien vergroot de dreiging van terrorisme in de samenleving wantrouwen en etnische polarisatie, onrust, angst en stress. Dat heeft dus ook een een aspect van volksgezondheid.

Ook kunnen aanslagen grote economische schade veroorzaken, en is beveiliging tegen terrorisme vaak kostbaar. Daarom vind ik nieuwe voorstellen voor nieuwe kostenefficiënte terrorismebestrijding belangrijk.

Parera

Citaat van: Andros Wald op 05/09/2017 | 00:34 uur
Dat betekent inderdaad, dat er ietsje minder politiecapaciteit zal zijn voor minder ernstige delicten. Maar stel dat ik slachtoffer zou zijn van een terroristische aanslag, of van een overval met automatische geweren. Dan heb ik persoonlijk liever, dat er een aantal agenten ter plaatse komt met pistoolmitrailleur, dan dat er ietsje meer agenten komen met alleen een pistool. Dat is een keuze.

Er zijn natuurlijk ook andere bronnen te bedenken voor de financiering van die pistoolmitrailleurs voor de politie. Bijvoorbeeld door geld af te pakken van veelplegers. Of door boetes bij elke herhaling steeds verder te verdubbelen tot een bepaald maximum.

Ik stem links.

Dat klinkt leuk en bestaat al : al het geld dat definitief in beslag genomen word verdwijnt al naar ''de schatkist'' en daar ziet de politie nooit meer iets van terug.
Nee dat gaat niet werken, als je dit soort ''Hoog Risico Inzet'' teams wil zal dit met een extra potje moeten vanuit bv. BiZa en/of Justitie.

Parera

Citaat van: StrataNL op 04/09/2017 | 22:21 uur
Eens met Thomasen. Huidige organisatie voldoet n.m.m prima. AMPV is overkill, de helft van de mogelijkheden van zo'n voertuig zal een Marechaussee nooit gebruiken. Gepantserde 4x4 a la MB is beter in een stad.

We leven niet in Amerika, maar een klein land waarin een arrestatieteam of politieheli snel genoeg ter plaatse kan zijn.

De AMPV, Survivor R zijn voorbeelden maar dit kan ook makkelijk een ander zwaardere 4x4 zijn. Het gaat meer om het zware pantser i.c.m. troepen transport.
Daarnaast een CBRN ''sniffer'' kan zeker interessant zijn voor de eenheden die op een aanslag aanrijdend zijn, en in mijn ogen is de MB ontoereikend in situaties zoals tijdens de aanslagen in Parijs.
Maar dat is een andere discussie voor waarschijnlijk een apart topic.

Ik ben het volledig eens met het investeren in de agenten op straat waarbij ik ook voorstander ben voor een MP7 variant naast hun P99 + zware body armor.
En ook binnen de politie in grote steden eenheden opleiden tot wat ik eerder genoemd heb samen met defensie:

- CQB met MP7 , P99 / Urban fighting
- Explosieven experts (herkenning)
- Combat Life Saver (stoppen van ernstige bloedingen door explosies en/of kogels e.d.)

Binnen de eenheden in grote steden zou er op elk (hoofd) bureau een CT-eenheid moeten zitten.

Andros Wald

Citaat van: Ros op 05/09/2017 | 00:12 uurnog minder  :confused:

Dat betekent inderdaad, dat er ietsje minder politiecapaciteit zal zijn voor minder ernstige delicten. Maar stel dat ik slachtoffer zou zijn van een terroristische aanslag, of van een overval met automatische geweren. Dan heb ik persoonlijk liever, dat er een aantal agenten ter plaatse komt met pistoolmitrailleur, dan dat er ietsje meer agenten komen met alleen een pistool. Dat is een keuze.

Er zijn natuurlijk ook andere bronnen te bedenken voor de financiering van die pistoolmitrailleurs voor de politie. Bijvoorbeeld door geld af te pakken van veelplegers. Of door boetes bij elke herhaling steeds verder te verdubbelen tot een bepaald maximum.

Ik stem links.

Andros Wald

Citaat van: Lex op 04/09/2017 | 23:54 uurDit is een interferentie met de luchtvaart.

Dat kan inderdaad een risico zijn, maar die vrijwilligers kunnen als spelregels krijgen, dat ze niet hoger mogen vliegen dan bijvoorbeeld een veilige dertig of honderd meter, en niet in de buurt van vliegvelden. Zo'n drone kan eventueel ook observeren vanaf het dak van een hoog gebouw, om energie te sparen.

Er kan eventueel ook een automatische hoogtebegrenzing worden ingebouwd in de software van die drones. En een automatische landingsfunctie met GPS, voor als het radiocontact met de piloot is verbroken, of als er een andere technische storing optreedt.

Bovendien kan de overheid bepalen, dat die drones alleen worden ingezet in uitzonderlijke situaties. Bijvoorbeeld als een gewapende overvaller of terrorist een park of bos is ingevlucht. In de praktijk kan blijken, wat van zulke opsporingstechnieken de mogelijkheden en beperkingen zijn, en welke aanvullende regels daarbij nodig zijn. In elk geval zijn kleine drones stukken voordeliger dan bemande politiehelikopters.

Ros


Lex

Citaat van: Andros Wald op 04/09/2017 | 23:45 uur
Er kan ook een groep drone-hobbyisten worden geworven, verspreid over het land. Die kunnen dan hun onbemande multicopter vrijwillig inzetten op veilige afstand, als er in hun omgeving sprake is van een terroristische aanslag of ernstig misdrijf. Daarmee kunnen ze dan de opsporing ondersteunen. Dat kan met een soort Burgernet-software via hun smartphone. Eventueel kunnen ze die locatie dan eerst veilig naderen met hun auto, tot een km afstand. Ook zij moeten goed geselecteerd, getraind en begeleid worden.
Dit is een interferentie met de luchtvaart.

Andros Wald

Citaat van: StrataNL op 04/09/2017 | 22:21 uurWe leven niet in Amerika, maar een klein land waarin een arrestatieteam of politieheli snel genoeg ter plaatse kan zijn. Rotterdam en vliegbasis Volkel zijn al vaste uitvalsbasis voor de politieheli.

Je noemt nu 6 plaatsen op, maar niet alle heli's zijn op hetzelfde moment actief. Binnen een halfuur kun je heel NL bestrijken vanaf Schiphol.
Daarnaast heeft de randstad een grotere behoefte aan heli capaciteit dan Zwolle of Den Bosch.

In een half uur kunnen terroristen heel wat mensen doden in een mensenmassa. En dat geeft ze ook genoeg tijd om daarna weg te komen, zodat ze opnieuw kunnen toeslaan. Ook criminele bendes met automatische geweren zijn daardoor moeilijk te bestrijden. 
 
Zwolle en Den Bosch heb ik gekozen, zodat er ook enig bereik is in het noorden en zuid-oosten van Nederland.

Citaat van: StrataNL op 04/09/2017 | 22:21 uurLaten we investeren in de mensen die als eerste op een melding af gaan, de politieagent met z'n Walther P99 en in de nabije toekomst z'n taser.

De taser is hard nodig tegen knuppels en messen. We hebben het hier over terroristische aanslagen, waarbij mogelijk zware vuurwapens en explosieven worden gebruikt. Er moet in elke politieauto een moderne pistoolmitrailleur komen, in een kluisje. Die wapens en de training daarvoor kunnen worden betaald, door iets minder agenten in dienst te nemen.

Er kan ook een groep drone-hobbyisten worden geworven, verspreid over het land. Die kunnen dan hun onbemande multicopter vrijwillig inzetten op veilige afstand, als er in hun omgeving sprake is van een terroristische aanslag of ernstig misdrijf. Daarmee kunnen ze dan de opsporing ondersteunen. Dat kan met een soort Burgernet-software via hun smartphone. Eventueel kunnen ze die locatie dan eerst veilig naderen met hun auto, tot een km afstand. Ook zij moeten goed geselecteerd, getraind en begeleid worden.

Lex

Citaat van: Andros Wald op 04/09/2017 | 22:06 uur
Het lijkt me brandstofbesparend, als politiehelikopters gestationeerd worden in de regio waar ze worden ingezet. En minder aanvlieg-uren betekent ook minder afschrijvingskosten en minder reparaties. De verspreiding kan bijvoorbeeld zijn: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Den Bosch, en Zwolle.
De plannen zijn niet uitvoerbaar, gebaseerd op de huidige opzet. Kijken we naar het vliegen met een heli, dan heeft men te maken met pre- en postflight inspecties; elke regio zal derhalve gecertificeerd personeel moeten hebben, onderdelen etc. Daarnaast is er dan ook de uitdaging van brandstof.
Een vervolgvraag: moet elke regio ook een 24/7 bezetting hebben? Zo ja, dan exploderen alle kosten.
Dit zijn slechts een klein aantal punten.

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 04/09/2017 | 21:57 uur
Wat een onzin joh. We leven niet in een conflict gebied. En een aanslagje hier of daar moeten we maar gewoon accepteren. Heli capaciteit kan heus uitgebreid worden, maar je hoeft echt niet elke stad met een stacaraven met een paar drone-campers uit te rusten.

Elk  jaar sterven er iets van 600 pax in het verkeer. Relatief groot deel ook schoolkinderen. En moorden, terrorisme is een issue, maar zeker niet het enige. Een van de meest vernietigende dreigingen voor ons is ook het water.
Eens met Thomasen. Huidige organisatie voldoet n.m.m prima. AMPV is overkill, de helft van de mogelijkheden van zo'n voertuig zal een Marechaussee nooit gebruiken. Gepantserde 4x4 a la MB is beter in een stad.

We leven niet in Amerika, maar een klein land waarin een arrestatieteam of politieheli snel genoeg ter plaatse kan zijn.

Citaat van: Andros Wald op 04/09/2017 | 22:06 uur
In steden en bij mensenmassa's moet zo'n pantservoertuig inderdaad goed wendbaar zijn.

Het lijkt me brandstofbesparend, als politiehelikopters gestationeerd worden in de regio waar ze worden ingezet. En minder aanvlieg-uren betekent ook minder afschrijvingskosten en minder reparaties. De verspreiding kan bijvoorbeeld zijn: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Den Bosch, en Zwolle.

De politiehelikopters hebben we al, evenals de piloten en technici, en de heli-basis op Schiphol. Er moeten dus nog vijf landingsplaatsen worden ingericht, met een dubbel hekwerk en een sloot rondom, met bewakingscamera's en verlichting. En elk met een helikopter-hangar, een klein dienstgebouwtje plus inrichting, en voorlopig een stacaravan als proef. Dat is allemaal betaalbaar. Waar zitten de hoge meerkosten van mijn plan dan in?
Rotterdam en vliegbasis Volkel zijn al vaste uitvalsbasis voor de politieheli.

Je noemt nu 6 plaatsen op, maar niet alle heli's zijn op hetzelfde moment actief. Binnen een halfuur kun je heel NL bestrijken vanaf Schiphol.
Daarnaast heeft de randstad een grotere behoefte aan heli capaciteit dan Zwolle of Den Bosch.

Dit is prima geregeld zoals het is. Laten we investeren in de mensen die als eerste op een melding af gaan, de politieagent met z'n Walther P99 en in de nabije toekomst z'n taser.

Politieheli's vliegen ook gewoon surveillance, meestal krijgen ze in de lucht de oproep om ergens te assisteren. Het is niet zo dat ze alleen opstijgen als er een melding is (gebeurt uiteraard ook).

Ik zie je punt nog niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Andros Wald

#88
Citaat van: Parera op 04/09/2017 | 21:33 uurDe eenheid is nu prima op basis sterkte maar kan in mijn ogen nog wel iets beter worden uitgerust de komende jaren met o.a. zwaardere pantserwagens zoals ik eerder aangaf waarbij de eenheid  zich naast beveiliging ook specialiseert in het optreden bij een terreur aanslag met o.a. bom verkenners, combat medics en urban warfare training.

Dat voertuig ja of een vergelijkbaar voertuig dat geschikt is voor het rijden in normale stads straten. De Bearcat is met zijn 3,05 m breedte en 6,10 m een behoorlijke bestelbus waar deze 4x4's iets meer het formaat hebben van een oversized SUV.-

In steden en bij mensenmassa's moet zo'n pantservoertuig inderdaad goed wendbaar zijn.

Citaat van: Parera op 04/09/2017 | 21:33 uurIk denk dat het plan van de heli's een duur grapje is

Het lijkt me brandstofbesparend, als politiehelikopters gestationeerd worden in de regio waar ze worden ingezet. En minder aanvlieg-uren betekent ook minder afschrijvingskosten en minder reparaties. De verspreiding kan bijvoorbeeld zijn: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Den Bosch, en Zwolle.

De politiehelikopters hebben we al, evenals de piloten en technici, en de heli-basis op Schiphol. Er moeten dus nog vijf landingsplaatsen worden ingericht, met een dubbel hekwerk en een sloot rondom, met bewakingscamera's en verlichting. En elk met een helikopter-hangar, een klein dienstgebouwtje plus inrichting, en voorlopig een stacaravan als proef. Dat is allemaal betaalbaar. Waar zitten de hoge meerkosten van mijn plan dan in?

Parera

Citaat van: StrataNL op 04/09/2017 | 21:19 uur
Alleen de BSB heeft HK416's. HRB loopt met MP5's en Colt C7/C8's waarvan de zandkleurige kolf en handguard zwart zijn gespoten. (een beetje amateuristisch..)

Op sommige foto's zie je dat door gebruik/slijtage de zandkleur weer zichtbaar wordt op de Colts  >:(

Vandaar niet herkent op de foto's :( Ik begreep dat er wel nieuwe wapens gepland waren nadat de eerste eenheden opgeleid waren met MP5 het de bedoeling was/is om deze uit te rusten met een groter wapen, zal dan wel de C7 geworden zijn helaas.

Binnen deze eenheden mogen ze van mij alle MP5's en Glock's vervangen door MP7's lekker compact en gemaakt om ingezet worden tegen body-armor.
De eenheid is nu prima op basis sterkte maar kan in mijn ogen nog wel iets beter worden uitgerust de komende jaren met o.a. zwaardere pantserwagens zoals ik eerder aangaf waarbij de eenheid  zich naast beveiliging ook specialiseert in het optreden bij een terreur aanslag met o.a. bom verkenners, combat medics en urban warfare training.


Citaat van: Andros Wald op 04/09/2017 | 21:27 uur
Deze dus:




Er zijn nog meer maatregelen te bedenken. Niet alle terroristen zijn van plan om hun leven te offeren, als ze een terreurdaad plegen. En we kunnen ons niet permitteren, dat ze ontkomen na een aanslag.

Daarom stel ik voor, dat er bij de zes grootste steden een eigen politiehelikopter wordt gestationeerd, met een eigen landingsplaats. En met een klein gebouwtje met slaapplaats en keuken voor de bemanning.

Bij elke middelgrote stad kan voor dat doel een onbemand vliegtuigje worden gestationeerd. Daarbij kunnen zo mogelijk onbetaalde, getrainde en geselecteerde vrijwilligers worden ingezet als drone-piloot. Zij kunnen de drone-landingsplaats dan bij toerbeurt bemannen.

Dat kan in een geïsoleerde en verwarmde stacaravan met internet-aansluiting. Bijvoorbeeld een dagdeel per week. En een onbemande multikopter kunnen ze oplaten vanuit hun eigen tuin.

Er zijn veel enthousiaste hobbyisten op het gebied van onbemande vliegtuigjes, met soms grote vaardigheden. En ik denk dat veel mensen bereid zijn, om zich min of meer in te zetten, om hun stad te beschermen tegen tegen terrorisme.

Dat voertuig ja of een vergelijkbaar voertuig dat geschikt is voor het rijden in normale stads straten.
De Bearcat is met zijn 3,05 m breedte en 6,10 m een behoorlijke bestelbus waar deze 4x4's iets meer het formaat hebben van een oversized SUV.

Ik denk dat het plan van de heli's een duur grapje is, daarnaast staan op schiphol al alle 6 de heli's en vliegen deze al bijna 24/7 rond boven het land.
Bij een aanslag in Maastricht of Groingen kan er gebruik gemaakt worden van heli's van het DHC (Gilze-Rijen/De Kooy) om z.s.m. aanwezig te zijn waarna vanaf schiphol aangevlogen kan worden.

Andros Wald

#86
Citaat van: Parera op 04/09/2017 | 19:15 uural neig ik zelf meer naar de AMPV van KMW

Deze dus:




Er zijn nog meer maatregelen te bedenken. Niet alle terroristen zijn van plan om hun leven te offeren, als ze een terreurdaad plegen. En we kunnen ons niet permitteren, dat ze ontkomen na een aanslag.

Daarom stel ik voor, dat er bij de zes grootste steden een eigen politiehelikopter wordt gestationeerd, met een eigen landingsplaats. En met een klein gebouwtje met slaapplaats en keuken voor de bemanning.

Bij elke middelgrote stad kan voor dat doel een onbemand vliegtuigje worden gestationeerd. Daarbij kunnen zo mogelijk onbetaalde, getrainde en geselecteerde vrijwilligers worden ingezet als drone-piloot. Zij kunnen de drone-landingsplaats dan bij toerbeurt bemannen.

Dat kan in een geïsoleerde en verwarmde stacaravan met internet-aansluiting. Bijvoorbeeld een dagdeel per week. En een onbemande multikopter kunnen ze oplaten vanuit hun eigen tuin.

Er zijn veel enthousiaste hobbyisten op het gebied van onbemande vliegtuigjes, met soms grote vaardigheden. En ik denk dat veel mensen bereid zijn, om zich min of meer in te zetten, om hun stad te beschermen tegen tegen terrorisme.

StrataNL

Citaat van: Parera op 04/09/2017 | 19:15 uur
Leuk voor als het niet mag opvallen die concealed weapons maar de KMAR loopt niet meer met MP5's voor de HRB peletons maar met HK416's en die zijn net iets groter. 
Alleen de BSB heeft HK416's. HRB loopt met MP5's en Colt C7/C8's waarvan de zandkleurige kolf en handguard zwart zijn gespoten. (een beetje amateuristisch..)

Op sommige foto's zie je dat door gebruik/slijtage de zandkleur weer zichtbaar wordt op de Colts  >:(
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Andros Wald op 04/09/2017 | 18:37 uur
Een H&K MP5K machinepistool met ingeklapte schoudersteun past in een klein etui, dat op de kleding kan worden bevestigd.

De oplossing kan liggen in zwaardere wapens en zwaarder gepantserde voertuigen, die aan het zicht worden onttrokken. Bijvoorbeeld een pistoolmitrailleur met ingeklapte schoudersteun in een hoes, of in een zak die op het uniform is bevestigd. Of in een afneembare hoes op een OPS-vest met MOLLE-bevestiging-systeem.

Op een tactical vest met MOLLE-bandjes kunnen ook etuis met reservemagazijnen worden gedragen, en een taser, body-cam, multitool en grote bus pepperspray. Een ballistische helm kan aan de riem worden gedragen.
Wat is je punt?

Je wapens moeten juist zichtbaar zijn, iets met afschrikken enzo. En als je onder vuur genomen wordt door een terrorist is het niet heel handig als je dat apparaat eerst uit een hoes moet halen....


CitaatEn deel van de Marechaussees op het Binnenhof kan zich onzichtbaar maken, in kamertjes verspreid over de gebouwen, waar ze naar bewakingsbeelden kijken, met een pistoolmitrailleur om hun schouder.
In kamertjes met een pistoolmitrailleur om hun schouder? Jaja, daar heb je er ook veel aan....
HRB Marechaussees zijn te kostbaar om in een kamertje naar schermen te laten kijken.

CitaatOok kunnen er op en rond het Binnenhof permanent een paar pantservoertuigen worden geparkeerd, onopvallend achter schermen en coniferen, en in garages. Bijvoorbeeld Bushmasters of Bearcats, of grote gepantserde SUV's.
Volgens mij is die HRB prima uitgerust, zowel qua PGU als de gepantserde MB's. De rest van het zwaardere spul kan binnen relatief korte tijd ter plekke zijn.

Een Bushmaster achter coniferen ja  ;D ;D ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation