Marechaussees bij Tweede Kamer klagen over te kleine wapens

Gestart door Nikehercules, 14/12/2015 | 19:18 uur

StrataNL

Dacht dat men alleen op de MP5 opgeleid werd en voor de C8 een aanvullende training nodig was.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Nikehercules

Citaat van: bergd op 14/12/2015 | 23:24 uur
Wat is de volgende stap POW POW roepen ter afschrikking of is dat ook al te agressief...

Ik stel voor het uniform te wijzigen en hier een baby-blauwe polo aan toe te voegen. Ooh trouwens, laat maar...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 14/12/2015 | 23:24 uur
Des te wonderlijker vindt ik het dat ze er op Schiphol wel mee lopen en in Den Haag niet. Wat is de volgende stap POW POW roepen ter afschrikking of is dat ook al te agressief...

Ook voor dit onderwerp geldt: hier moet eerst een kudde kalveren verdrinken voordat men de flower power- & theedrink cultuur aan de kant zet....

bergd

Citaat van: Ros op 14/12/2015 | 23:09 uur
Op Schiphol is het schijnveiligheid. Er lopen daar dagelijks  honderden mensen met koffers te slepen waarvan de inhoud niet bekend is.
Des te wonderlijker vindt ik het dat ze er op Schiphol wel mee lopen en in Den Haag niet. Wat is de volgende stap POW POW roepen ter afschrikking of is dat ook al te agressief...

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 14/12/2015 | 23:11 uur
'kans op contact is klein, dus we nemen 1 patroonhouder mee'.

Haha, briljant!

Citaat van: Thomasen op 14/12/2015 | 23:11 uur
Dus ook een tango kan daar wel aankomen. En als je dan eerst naar je voertuig moet omdat je anders de overkant van het plein niet haalt met je proppenschieter, ben je gewoon het zaadje.

Exact. Een veiligheidsanalyse is een prima middel om ''kosten'' en ''veiligheid'' af te wegen. Dat is hier absoluut niet aan de orde, ''kosten'' en ''uitstraling''?

Je geeft die lui uitrusting mee die per definitie niet toereikend is bij terroristisch geweld, het centrum onze democratie...

Citaat van: Thomasen op 14/12/2015 | 23:11 uur
Ze hebben volgens mij ook nog een lading C8's. Weet niet waar die ondergebracht zijn.

Algemeen vermoed ik. Naar mijn weten is iedere KMar militair hier in de initiële opleiding voor opgeleid.

StrataNL

Citaat van: Lex op 14/12/2015 | 23:15 uur
Zoek op HRB.  :angel:

Staan die ook op het binnenhof? Dacht dat dat een mengelmoesje was om meer bijstand te kunnen geven. Maar dan hebben ze de Colt nog inderdaad.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Strata op 14/12/2015 | 22:58 uur
HK416 is alleen in gebruik bij de BSB. Hoewel de BSB staat voor "Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten", voeren die niet de beveiliging van de Tweede Kamer uit. De "normale" marechaussees lopen gewoon met MP5, tenminste zo hoort het.
Zoek op HRB.  :angel:

dudge

Citaat van: Ros op 14/12/2015 | 23:01 uur
Bij een toko die niet eens weet of het vooruit of achteruit gaat kan je het verwachten dat een woordvoerder niet van de hoed en de rand weet. Van een club als Politie en KMAR mag je toch wel wat beter kwaliteit verwachten. En zeker als iemand namens de instantie uitspraken doet over terrorisme en de kans op aanslagen.

Houd maar op Ros, dat hele dreiging analyse verhaal is natuurlijk lulkoek, en van het zelfde kaliber als wat ik bij de KL nog wel eens tegenkwam -> 'kans op contact is klein, dus we nemen 1 patroonhouder mee'.

Ook in NL is er al vaak zat met AK's geschoten door criminelen. Dus ook een tango kan daar wel aankomen. En als je dan eerst naar je voertuig moet omdat je anders de overkant van het plein niet haalt met je proppenschieter, ben je gewoon het zaadje.

Die 'imago' thesis is m.i. dan wel weer heel geloofwaardig.

Citaat van: Strata op 14/12/2015 | 22:58 uur
HK416 is alleen in gebruik bij de BSB. Hoewel de BSB staat voor "Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten", voeren die niet de beveiliging van de Tweede Kamer uit. De "normale" marechaussees lopen gewoon met MP5, tenminste zo hoort het.

Ze hebben volgens mij ook nog een lading C8's. Weet niet waar die ondergebracht zijn.

Ros

Citaat van: bergd op 14/12/2015 | 23:00 uur
Schijnbaar zijn er aanwijzingen dat de terreurdreiging op Schiphol groter zijn aangezien ze daar wel in vol ornaat lopen. Ik vindt het een naïeve gedachte dat het op op het binnenhof minder is, democratie moet je met hand en tand verdedigen. Een lonely wolf zou er zo maar eens tussen door kunnen glippen.

Op Schiphol is het schijnveiligheid. Er lopen daar dagelijks  honderden mensen met koffers te slepen waarvan de inhoud niet bekend is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 14/12/2015 | 23:01 uur
Bij een toko die niet eens weet of het vooruit of achteruit gaat kan je het verwachten dat een woordvoerder niet van de hoed en de rand weet. Van een club als Politie en KMAR mag je toch wel wat beter kwaliteit verwachten. En zeker als iemand namens de instantie uitspraken doet over terrorisme en de kans op aanslagen.

Ik ben niet overtuigd... het officiële standpunt is dat de dreiging hoog is maar dat we rustig kunnen gaan slapen... dat dit in landen om ons heen anders is/was doet hier niet ter zaken... sweet dreams!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 14/12/2015 | 23:00 uur
Schijnbaar zijn er aanwijzingen dat de terreurdreiging op Schiphol groter zijn aangezien ze daar wel in vol ornaat lopen. Ik vindt het een naïeve gedachte dat het op op het binnenhof minder is, democratie moet je met hand en tand verdedigen. Een lonely wolf zou er zo maar eens tussen door kunnen glippen.

Eye opener?

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/12/2015 | 22:22 uur
Hier durf ik toch aan te twijfelen, zeker als ik zie hoeveel fouter er gemaakt worden door de Mindef woordvoerders... het antwoord moet immers snel, als reactie, naar de pers... snelheid vs zorgvuldigheid...

Bij een toko die niet eens weet of het vooruit of achteruit gaat kan je het verwachten dat een woordvoerder niet van de hoed en de rand weet. Van een club als Politie en KMAR mag je toch wel wat beter kwaliteit verwachten. En zeker als iemand namens de instantie uitspraken doet over terrorisme en de kans op aanslagen.

bergd

Schijnbaar zijn er aanwijzingen dat de terreurdreiging op Schiphol groter zijn aangezien ze daar wel in vol ornaat lopen. Ik vindt het een naïeve gedachte dat het op op het binnenhof minder is, democratie moet je met hand en tand verdedigen. Een lonely wolf zou er zo maar eens tussen door kunnen glippen.

StrataNL

HK416 is alleen in gebruik bij de BSB. Hoewel de BSB staat voor "Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten", voeren die niet de beveiliging van de Tweede Kamer uit. De "normale" marechaussees lopen gewoon met MP5, tenminste zo hoort het.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 14/12/2015 | 22:12 uur
Storingsreactie ? De KMAR word om een reactie gevraagd en geeft via een woordvoerder, die neem ik aan op de hoogte is van de status, een antwoord. Een woordvoerder bij een dergelijke instantie heeft natuurlijk niet de taak de pers af te poeieren en koffie te halen. Dit is geen geringe functie, maar die man vrouw is de schakel tussen KMAR en burgers en media en spreekt op dat moment namens de KMAR. 

Hier durf ik toch aan te twijfelen, zeker als ik zie hoeveel fouter er gemaakt worden door de Mindef woordvoerders... het antwoord moet immers snel, als reactie, naar de pers... snelheid vs zorgvuldigheid...