Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 24/10/2019 | 16:46 uur
Ik denk dat we ondertussen zowat bij de laatste halte terechtgekomen zijn voordat in Europa geen andere keuze overblijft dan ofwel allemaal samenwerken... ofwel inkopen bij de Amerikanen...
De technologie, oftewel de R&D ervan, is ondertussen zo duur en ingewikkeld geworden dat landen moeten kiezen tussen ofwel een zeer duur eindproduct.
Daardoor komt men in die vicieuze cirkel van dure toestellen -> beperkte afname -> dure toestellen -> beperkte afname...

In The States hebben ze nog het geluk dat ze daar resoluut voor 'eigen technologie eerst' gaan en ze daardoor ook eigen bedrijven min of meer draaiende houden door die verkapte overheidssteun.
In Europa probeert men dat ook met Airbus (Helicopters), KNDS,...
De Britten doen ook nog een krampachtige poging maar hebben ook al moeten terrein prijsgeven... Die Tempest zie ik een stille dood sterven... vooral indien een volgende regering opeens moet besparen... Het moet ginds ook allemaal uit een steeds slinkend potje komen: de twee carriers mét vliegpark, nieuwe fregatten en bevoorraders, Trident-vervanging, landsystemen,...

Tempest sterven? Ehm no. Veel te veel nationale belangen. En alsof een fighter ontwikkelen alleen maar wat kost.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 24/10/2019 | 16:46 uur
Die Tempest zie ik een stille dood sterven... vooral indien een volgende regering opeens moet besparen... Het moet ginds ook allemaal uit een steeds slinkend potje komen: de twee carriers mét vliegpark, nieuwe fregatten en bevoorraders, Trident-vervanging, landsystemen,...

Team Tempest heeft inmiddels de Zweden en de Italianen aan boord. FCAS zie ik eerder een vroege dood sterven of gaan richting solo project van de Fransen.

ARM-WAP

Ik denk dat we ondertussen zowat bij de laatste halte terechtgekomen zijn voordat in Europa geen andere keuze overblijft dan ofwel allemaal samenwerken... ofwel inkopen bij de Amerikanen...
De technologie, oftewel de R&D ervan, is ondertussen zo duur en ingewikkeld geworden dat landen moeten kiezen tussen ofwel een zeer duur eindproduct.
Daardoor komt men in die vicieuze cirkel van dure toestellen -> beperkte afname -> dure toestellen -> beperkte afname...

In The States hebben ze nog het geluk dat ze daar resoluut voor 'eigen technologie eerst' gaan en ze daardoor ook eigen bedrijven min of meer draaiende houden door die verkapte overheidssteun.
In Europa probeert men dat ook met Airbus (Helicopters), KNDS,...
De Britten doen ook nog een krampachtige poging maar hebben ook al moeten terrein prijsgeven... Die Tempest zie ik een stille dood sterven... vooral indien een volgende regering opeens moet besparen... Het moet ginds ook allemaal uit een steeds slinkend potje komen: de twee carriers mét vliegpark, nieuwe fregatten en bevoorraders, Trident-vervanging, landsystemen,...

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 24/10/2019 | 14:31 uur
Tsja, maar waar zit de Franse angst?
M.i. dat Duitsland na aankoop van 32 F35 denkt tot 2050 wel weer klaar te zijn. En Frankrijk trekt het niet zelfstandig. Met de Typhoon zijn de Fransen op tijd uitgestapt, de Britten (en andere gebruikers) hebben later de kosten betaald van het in gebreke blijven van de Duitsers.

Duitsland kan dan alleen klaar tot 2050 zijn als zij ook hun Typhoons up-to-date houden en tegen die tijd zijn de huidige echt op. Typhoons gereed houden is nu al een dingetje. Verder kan de Luftwaffe niet op slechts 1 Wing met F-35A leunen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 24/10/2019 | 11:22 uur
Was politiek maar simpel Jurrien. Zou veel schelen.

Ik weet het, maar het Franse dreigement bij een Duitse keuze voor de F35A (en zelfs de F15E) staat nog duidelijk op mijn netvlies.

Dat de politiek dit weer recht zal (trachten te) brijen is ook een zekerheid, maar de vraag is of ze daar wel zin in hebben voor een interim oplossing.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 24/10/2019 | 11:17 uur
Toch is dat ook wel heel simpel.
Dat kan namelijk evengoed worden ondervangen met een stevige commitment. Maar van de Duitsers is bekend dat die voor een show krijgsmacht gaan. Er komt toch geen oorlog. En daar zijn de Fransen zeker in relatie tot FCAS wel bang voor. Dan krijg je een herhaling van wat op de Typhoon is gebeurd.

In dit geval is het helaas zo simpel tenzij men Duitse deelname aan FCAS op het spel wil zetten. De F18E is blijkbaar een aanvaardbaar compromis voor de Fransozen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/10/2019 | 10:55 uur
Het gaat in DE niet zo zeer om de pecunia op dit dossier maar meer om de Franse druk in het FCAS programma.

Maar de prijs kan best invloed hebben op het dossier. De politiek kan samenwerking willen maar als dat veel duurder is dan speelt geld opeens wel een rol zeker bij oppositie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 24/10/2019 | 10:34 uur
Met een flinke "Rabat" is er heel veel mogelijk natuurlijk.

De Duitse politiek is daar misschien nog gevoelig voor en de Duitse Luchtmacht heeft al laten weten voor de F-35 te zijn.

Er zitten bij de EF typhoon een hoop kosten ( voor Duitse rekening) voor b-61 integratie die bij de F-35 niet aanwezig zijn.


Het gaat in DE niet zo zeer om de pecunia op dit dossier maar meer om de Franse druk in het FCAS programma.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 24/10/2019 | 09:57 uur
New F-35 Block Buy is Close, Lockheed Says (zou Duitsland dan toch niet onmogelijk ?)

Met een flinke "Rabat" is er heel veel mogelijk natuurlijk.

De Duitse politiek is daar misschien nog gevoelig voor en de Duitse Luchtmacht heeft al laten weten voor de F-35 te zijn.

Er zitten bij de EF typhoon een hoop kosten ( voor Duitse rekening) voor b-61 integratie die bij de F-35 niet aanwezig zijn.
   

Sparkplug

New F-35 Block Buy is Close, Lockheed Says (zou Duitsland dan toch niet onmogelijk zijn?)

.../...

Getting the price under $80 million in lot 13 will "certainly help with those possibilities," he said. Germany has indicated a preference for the F/A-18E/F, but Possenriede said, "We don't think we're out of the German competition yet."

http://airforcemag.com/Features/Pages/2019/October%202019/New-F-35-Block-Buy-is-Close-Lockheed-Says-.aspx
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Lockheed declares F-35 stealth coating 'rock solid' (de stealth coating onderhoudsinterval is beter dan verwacht)

https://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-declares-f-35-stealth-coating-rock-solid-461721/


A Republic of Korea Air Force F-35A at ADEX show Greg Waldron
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

EuroDASS unveils plan for new Typhoon DASS/EW suite

https://www.janes.com/article/92058/eurodass-unveils-plan-for-new-typhoon-dass-ew-suite


Praetorian Evolution builds on the Typhoon's existing Praetorian DASS but introduces a new all-digital architecture and expands EW functionality beyond platform self-protection. Source: EuroDASS
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

F-35 productie op volledige schaal uitgesteld

Leonard van den Broek 20/10/2019

Het Amerikaanse Ministerie van Defensie geeft voorlopig nog geen toestemming om de productie van de Lockheed Martin F-35 op volledige capaciteit te laten draaien. Dit schrijft onder meer Reuters.

Uitgesteld

Oorspronkelijk zou eind dit jaar het besluit worden genomen of de productie van de F-35 over kan gaan van 'Low Rate Initial Production' naar 'Full Rate production'. Volgens het Pentagon wordt dit voorlopig uitgesteld, tot uiterlijk januari 2021. 'Full Rate Production' (FRP) wordt ook wel aangeduid als 'Milestone C'. Het is een belangrijke mijlpaal en wordt gezien als een extra blijk van vertrouwen in het hele programma.

Gesimuleerd

De belangrijkste reden voor het uitstel zijn problemen bij de simulators voor het testen en trainen van de F-35. De 'Joint Simulation Environment' (JSE) is een aanvulling op alle testsystemen van de F-35. Bepaalde nieuwe systemen kunnen met de JSE getest worden in een gesimuleerde omgeving. Gevechtssituaties kunnen worden nagebootst, zonder dat er gevlogen hoeft te worden.

Vertraging

De integratie van de JSE in het hele F-35 programma heeft flinke vertraging opgelopen. Het JSE wordt belangrijk genoeg geacht voor de F-35, om de volgende stap in het productieschema dan maar uit te stellen. Het uitstel zal nauwelijks effect hebben op de aflevering van Nederlandse F-35's, omdat het merendeel wordt geproduceerd als 'Low Rate Initial Production' toestellen. Of het uitstel nog effect zal hebben op de prijs per toestel, is niet bekend.

https://www.upinthesky.nl/2019/10/20/f-35-productie-op-volledige-schaal-uitgesteld/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Pentagon delays F-35 full-rate production decision by 13 months

https://www.janes.com/article/92039/pentagon-delays-f-35-full-rate-production-decision-by-13-months


Delays developing the JSE forced the Pentagon to delay its F-35 FRP decision by 13 months. Source: US Air Force
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.