Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/03/2019 | 11:23 uur
Airbus is één.... en dan heb je ook nog het Duits-Franse prestige project om te komen tot een nieuwe tank voor de jaren dertig...

Dit beloofd niet veel goeds...

Of je krijgt bij al deze samenwerkings-projectjes 2 (of meer) versies.

Een FCAS met Franse componenten en geschikt voor (Franse) export orders en eentje met Duitse componenten waar de Duitsers hun industrie mee helpen.
Als Frankrijk op deze manier gaat samenwerken dan is de kans niet groot dat deze projecten gaan slagen en mag Berlijn er goed over na denken of ze dit wel moeten willen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 04/03/2019 | 10:35 uur
Dus geen motor van MTU of BK27 27mm kanon? Zal ongetwijfeld nog wat Duitse onderdelen vergeten die wel in te Tornado en Typhoon zitten. Lekkere deal  :(

Airbus is één.... en dan heb je ook nog het Duits-Franse prestige project om te komen tot een nieuwe tank voor de jaren dertig...

Dit beloofd niet veel goeds...

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/03/2019 | 10:30 uur
Dit art. kan in diverse topics, maar in het kader van FCAS, het toch maar hier geplaatst.

Airbus will Flugzeug ohne deutsche Komponenten bauen

https://www.aerobuzz.de/industrie/airbus-will-flugzeug-ohne-deutsche-komponenten-bauen/ via @aerobuzzde

Dus geen motor van MTU of BK27 27mm kanon? Zal ongetwijfeld nog wat Duitse onderdelen vergeten die wel in te Tornado en Typhoon zitten. Lekkere deal  :(
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Dit art. kan in diverse topics, maar in het kader van FCAS, het toch maar hier geplaatst.

Airbus will Flugzeug ohne deutsche Komponenten bauen

https://www.aerobuzz.de/industrie/airbus-will-flugzeug-ohne-deutsche-komponenten-bauen/ via @aerobuzzde

Harald

Assembly of first Brazilian Gripen NG advances

The first of 36 Brazilian Gripen NG multirole jets (also known as the F-39 E/F Gripen in the Brazilian Air Force) is in final assembly at the Saab facility in Linköping, the company told Jane's on 28 February.

The single-seat flight test instrumentation (FTI) aircraft will be delivered to start the flight test campaign in Linköping during 2019. The aircraft is currently undergoing installation of the avionics, auxiliary power unit, engine, radar, canards, canopy, and windshield.

The Commander of the Brazilian Air Force, Lieutenant-Brigadier Antonio Carlos Moretti Bermudez, was briefed on the FX-2 programme by Håkan Buskhe, president and CEO of Saab, on 26 February.

https://www.janes.com/article/86960/assembly-of-first-brazilian-gripen-ng-advances

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Rolls-Royce scales back on joining Turkish fighter jet project: FT

https://reut.rs/2NF6C5n

Sparkplug

#3240
F-35C Wing Commander Focused on First Deployment, Transitioning First Marine Corps Squadron (VMFA-314 is de eerste van vier USMC F-35C squadrons)

https://news.usni.org/2019/03/01/f-35c-wing-commander-focused-on-first-deployment-transitioning-first-marine-corps-squadron

Edit. Ter referentie Marine Aviation Plan 2018 (versie 2019 is nog niet beschikbaar).

https://www.aviation.marines.mil/Portals/11/2018%20AvPlan%20.pdf
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#3239
Citaat van: ARM-WAP op 01/03/2019 | 15:04 uur
Elke "wapenleverancier" heeft banden met de overheid/overheden van de landen waarin ze gevestigd zijn.
Als je niet bij de Fransen wil kopen moet je elders aankloppen (indien je niet in eigen land vervaardigt).
Voor groot "tuig" betekent dat je dan gaat shoppen in de USA, UK, DE... mss Zweden, Italie,...
Of mss bij dat andere NATO-land... Turkije?  ;) ;D
Of op zijn Grieks: bij de Ruskies

Maar bij de Fransen zitten die banden wel heel strak aangespannen. Frankrijk heeft een speciaal agentschap waarin alle aandelen in dit soort bedrijven word beheerd. Dit Agence des participations de l'État ( APE ) beheert dan ook aandelen van ruim 70 bedrijven! Zie de lijst hieronder voor de bedrijven waar ze aandeelhouder van zijn.

Naval Group is voor 62,49% in handen van APE, 35% is in handen van Thales en de overige 2,51% is in handen van andere investeerders, bedrijven en werknemers.
Maar ook Thales is nog voor 27% in handen van datzelfde APE en de andere groot aandeelhouder is Dassault.

Wat betreft het als je dat niet wilt dan koop je bij een ander heb je gelijk, maar de Franse staat is wel heel erg invloedrijk op deze bedrijven en daarmee dus ook op de export orders.
Voor mij ook iets om ver van weg te blijven als Nederland! Direct zaken doen met de Franse staat? NON!

Citaat
Beursgenoteerde bedrijven
Aéroports de Paris
Air France-KLM
Dexia
EDF
Engie
Oranje
Orano
Renault
Safran
Thales Group
SOGEPA
luchtvliegtuig
Groupe PSA

Niet-beursgenoteerde bedrijven
Aéroport de Bâle-Mulhouse
Aéroports de Lyon
Aéroports de la Côte d'Azur
Bpifrance
Naval Group
France Télévisions
Nexter-systemen
Grand port maritime de Dunkerque
Grand port maritime de Marseille
Grand port maritime du Havre
Imprimerie nationale
La Française des Jeux
De Munt van Parijs
La Poste
LFB, voorheen Laboratoire français du fractionnement et des biotechnologies
Port autonome de Paris
Semmaris, volledig Société d'Economie Mixte d'Aménagement et de gestion du marché d'intérêt national de Rungis
SFIL, voorheen Société de Financement Local
SNCF Mobilités, de verkeersafdeling van Société nationale des chemins de fer français
SNCF Réseau, de netwerkafdeling van Société nationale des chemins de fer français


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 01/03/2019 | 14:00 uur
...
Om alleen die reden al moet je daar als land niet te veel zaken mee willen doen want het enigste belang dat speelt is die van Frankrijk, die order die je plaatst is mooi mee genomen maar niet nodig want het bedrijf blijft ook bestaan als het 10 jaar geen export orders krijgt. Dan houd de Franse staat de productie wel open, kijk naar de eisen die ze stellen aan de samenwerking met Duitsland. Die moeten export orders akkoord tekenen ook al zijn ze het er niet mee eens.

Veel van de orders die deze bedrijven binnen halen worden op lening gekocht, de lening word verstrekt door de Franse overheid waardoor het bedrijf het geld ontvangt en de staat jaarlijks een x bedrag ontvangt + de rente. Zo word er aan beide kanten verdiend door de staat.
Elke "wapenleverancier" heeft banden met de overheid/overheden van de landen waarin ze gevestigd zijn.
Als je niet bij de Fransen wil kopen moet je elders aankloppen (indien je niet in eigen land vervaardigt).
Voor groot "tuig" betekent dat je dan gaat shoppen in de USA, UK, DE... mss Zweden, Italie,...
Of mss bij dat andere NATO-land... Turkije?  ;) ;D
Of op zijn Grieks: bij de Ruskies

ARM-WAP

Citaat van: Sparkplug op 01/03/2019 | 13:59 uur
Airbus en MBDA zijn in tegenstelling tot de andere bedrijven wel internationaal. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ontwikkelen al vele decennia gezamenlijk diverse wapens. Dat is bij MBDA terug te zien.
Maar ook daar zit de Franse Staat met een dikke vinger (lees aandeelhouders) in de pap.
En met Nexter is sedert de merger met KMW dat ook nog steeds het geval.
Die firma's zijn geen 'pure privébedrijven'. Kan ook niet anders gezien de technologie waaraan ze werken en aan wie deze verkocht wordt.

Parera

#3235
Citaat van: ARM-WAP op 01/03/2019 | 13:54 uur
Die overleeft al decnnialang bij de gratie van staatshulp...
Ware dat niet het geval geweest dan waren al enkele van die bedrijven ondergegaan of hadden ze hun militaire activiteiten afgestoten.
Net zoals de Britten bestellen de Fransen bij hun hofleveranciers:
'Naval Group' (subs, fregatten en groter), andere werven voor kleinere eenheden en hulpvaartuigen...
'Dassault'...
'Airbus Industries'...
'MBDA'...
'Nexter'...
'Renault trucks defense'...

Ga eens kijken hoeveel % van de aandelen van die bedrijven in hand zijn van de Franse staat. Het zijn geen bedrijven, het zijn staatsbedrijven die blijven staan door die aandeelhouder.
Als dit commerciële bedrijven waren geweest had 80% al lang omgevallen zijn.

Om alleen die reden al moet je daar als land niet te veel zaken mee willen doen want het enigste belang dat speelt is die van Frankrijk, die order die je plaatst is mooi mee genomen maar niet nodig want het bedrijf blijft ook bestaan als het 10 jaar geen export orders krijgt. Dan houd de Franse staat de productie wel open, kijk naar de eisen die ze stellen aan de samenwerking met Duitsland. Die moeten export orders akkoord tekenen ook al zijn ze het er niet mee eens.

Veel van de orders die deze bedrijven binnen halen worden op lening gekocht, de lening word verstrekt door de Franse overheid waardoor het bedrijf het geld ontvangt en de staat jaarlijks een x bedrag ontvangt + de rente. Zo word er aan beide kanten verdiend door de staat.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 01/03/2019 | 13:54 uur
Net zoals de Britten bestellen de Fransen bij hun hofleveranciers:
'Naval Group' (subs, fregatten en groter), andere werven voor kleinere eenheden en hulpvaartuigen...
'Dassault'...
'Airbus Industries'...
'MBDA'...
'Nexter'...
'Renault trucks defense'...

Airbus en MBDA zijn in tegenstelling tot de andere bedrijven wel internationaal. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ontwikkelen al vele decennia gezamenlijk diverse wapens. Dat is bij MBDA terug te zien.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 01/03/2019 | 13:37 uur
Nee, de economische belangen zijn nog veel groter dan Defensie belangen en de Fransen willen vooral dat de Franse industrie overleeft, want die weten ook wel dat er heel wat faillissementen in het verschiet liggen.
Die overleeft al decnnialang bij de gratie van staatshulp...
Ware dat niet het geval geweest dan waren al enkele van die bedrijven ondergegaan of hadden ze hun militaire activiteiten afgestoten.
Net zoals de Britten bestellen de Fransen bij hun hofleveranciers:
'Naval Group' (subs, fregatten en groter), andere werven voor kleinere eenheden en hulpvaartuigen...
'Dassault'...
'Airbus Industries'...
'MBDA'...
'Nexter'...
'Renault trucks defense'...

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 01/03/2019 | 13:32 uur
De Franse regering en industrie zullen er alles aan doen om dat project te leiden...
Zij zullen willen zekerstellen dat ze uiteindelijk producten zullen produceren die voldoen aan hun eisen en verwachtingen, zowel voor hun Armée de l'air als hun Aéronavale.
De Fransen willen zo weinig mogelijk afhankelijk zijn en blijven van buitenlandseleveranciers.
Nee, de economische belangen zijn nog veel groter dan Defensie belangen en de Fransen willen vooral dat de Franse industrie overleeft, want die weten ook wel dat er heel wat faillissementen in het verschiet liggen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"