Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Harald

Saab Offers Gripen to Finland

Supported by Sweden, Saab has today submitted its proposal for the Finnish HX fighter procurement to the Finnish defence procurement agency, the Logistics Command of the Finnish Defence Forces. The proposal comprises 64 Gripen aircraft, both single-seat Gripen E and dual-seat Gripen F, and is the formal response to the customer's Request for Quotation (RFQ) issued in April 2018.

Saab's offered solution features the latest available technology for a continuously changing and very challenging operational environment.

"The outstanding capabilities of Gripen are an excellent match for the Finnish needs and requirements. With Gripen, Finland can renew its fighter fleet without compromising on the number of fighters owing to a truly competitive life-cycle cost. Our offer constitutes a substantial contribution to the operational capability of the Finnish Defence Forces", says Jonas Hjelm, Senior Vice President and head of Saab business area Aeronautics.

As part of the proposal, Saab offers a substantial weapon and sensor package as well as the necessary equipment and associated services needed for operating the system, including an industrial co-operation programme with the aim to build extensive national capabilities in Finland for Security of Supply. It also includes transfer of maintenance, repair and overhaul capabilities to local industry, production of aircraft and an establishment of a Gripen sustainment and development centre in Finland.

According to the customer's planning, a procurement decision is anticipated in 2021.

The Gripen E programme is progressing according to plan, with production on-going and customer deliveries starting this year.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/199538/saab-offers-64-gripen-e%C2%A7f-to-finland.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 01/02/2019 | 08:33 uur
Precies, FCAS zal duurder zijn dan een F35 en dan later ook de Eurofighter vervangen, dat wordt idd een uitdaging.

Volgens mij kunnen ze dan nog beter als Interim de F-15X overwegen ipv de F-18SH.

Ik heb zo het vermoeden dat de F15X (net als de F35A) een bom legt onder de beoogde Frans-Duitse samenwerking.

Zowel de F15X als de F35A zullen vanaf aanschaf rond de 40 jaar mee gaan. Voor de F18E gelden andere getallen al was het maar omdat de productielijn diep in de herfst zit van produceren.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/01/2019 | 23:24 uur
Als FCAS het prijspeil benaderd, evenaart of overtreft van de eerste schattingen van de Amerikaanse PCA (F/X) (6e generatie fighter voor de USAF) van US$ 300 miljoen per exemplaar dan hebben ze nog een uitdaging.

Precies, FCAS zal duurder zijn dan een F35 en dan later ook de Eurofighter vervangen, dat wordt idd een uitdaging.

Volgens mij kunnen ze dan nog beter als Interim de F-15X overwegen ipv de F-18SH.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3110
Citaat van: Harald op 31/01/2019 | 22:53 uur
:omg: wel verbaasd. Voor mijn gevoel was de F35A de enige goede keus in deze vervanging.
Eurofighter ...  deze kunnen ze nu al amper in de lucht houden... en dan extra aanschaffen  :hrmph:
F18E.... interim keuze ... idd en enigste gebruiker in Europa. Tussen oplossing voor FCAS..
Met de F35A zou Duitsland nog het voordeel kunnen hebben van de andere F35 gebruikers binnen Europa en daarbij een 5de gen. Toestel.  Dan maken ze een stap voorwaarts.
Wachten op de FCAS kan nog wel even duren en daarbij waarschijnlijk de aanschafkosten ervan hoger zullen liggen dan de F35.
Wil Duitsland dan gelijk ook de Eurofighter vervangen met de FCAS ??

Als FCAS het prijspeil benaderd, evenaart of overtreft van de eerste schattingen van de Amerikaanse PCA (F/X) (6e generatie fighter voor de USAF) van US$ 300 miljoen per exemplaar dan hebben ze nog een uitdaging.

Indien FCAS van de grond komt, dan zal vervanging van de Typhoon vermoedelijk in fases gebeuren, immers de huidige oude Duitse tranche 1 Typhoons worden eerst vervangen door de nu nog papieren variant: tranche 4.

Tegen die tijd, als er niets dramatisch is gebeurd in Europa, dat de laatste Typhoons worden afgevoerd leven we vermoedelijk ruim in de jaren zestig.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/01/2019 | 21:46 uur
Germany officially knocks F-35 out of competition to replace Tornado

https://www.defensenews.com/global/europe/2019/01/31/germany-officially-knocks-f-35-out-of-competition-to-replace-tornado/#.XFNecrci92o.twitter
:omg: wel verbaasd. Voor mijn gevoel was de F35A de enige goede keus in deze vervanging.
Eurofighter ...  deze kunnen ze nu al amper in de lucht houden... en dan extra aanschaffen  :hrmph:
F18E.... interim keuze ... idd en enigste gebruiker in Europa. Tussen oplossing voor FCAS..
Met de F35A zou Duitsland nog het voordeel kunnen hebben van de andere F35 gebruikers binnen Europa en daarbij een 5de gen. Toestel.  Dan maken ze een stap voorwaarts.
Wachten op de FCAS kan nog wel even duren en daarbij waarschijnlijk de aanschafkosten ervan hoger zullen liggen dan de F35.
Wil Duitsland dan gelijk ook de Eurofighter vervangen met de FCAS ??

Huzaar1

Citaat van: Lex op 31/01/2019 | 22:21 uur
Zoals het er nu naar uitziet wel; zou het iets te maken kunnen hebben met de overeenkomst die Dld en Fr recentelijk hebben afgesloten?

Hier zet ik dus ook mijn geld op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: ARM-WAP op 31/01/2019 | 22:10 uur
Dat is dus een zuiver politieke beslissing...
Zoals het er nu naar uitziet wel; zou het iets te maken kunnen hebben met de overeenkomst die Dld en Fr recentelijk hebben afgesloten?

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/01/2019 | 21:46 uur
Germany officially knocks F-35 out of competition to replace Tornado
:confused: :omg: :omg: Dat is dus een zuiver politieke beslissing...
Nu... voor mij niet gelaten hoor.
'k Ben dan wel benieuwd of ze écht werk zullen maken van een Europees project... Want de F-35 doelbewust niet selecteren/aankopen is een ding... iets gelijkaardigs of beter maken is wat anders...
Het Oberkommando van de Luftwaffe zal hier ook niet blij mee zijn...


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 31/01/2019 | 20:42 uur
Niet alleen de Typhoon moet voor de B61 geschikt worden gemaakt, maar dat geldt eigenlijk ook voor de Super Hornet. Ongeacht de keuze zullen er toch kosten aan zitten.

https://www.airforce-technology.com/projects/b61-12-nuclear-bomb/

Kiezen zij toch de Super Hornet, dan is de kans groot dat zij de enigste in Europa zijn.

Ik acht de kans dan ook niet zo groot.

Sparkplug

#3103
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/01/2019 | 20:34 uur
De F18E/F optie is dan ook slechts een interim oplossing totdat FCAS haar intrede doet, ik verwacht, indien men voor deze relatief snel te leveren keuze gaat, slechts een beperkt aantal kisten, net voldoende voor de nucleaire rol.

In het hier onder geplaatste artikel (in www.focus.de) is ook sprake van het vervangen van de 33 oudste typhoons, tranche 1 door tranche 4.

Niet alleen de Typhoon moet voor de B61 geschikt worden gemaakt, maar dat geldt eigenlijk ook voor de Super Hornet. Ongeacht de keuze zullen er toch kosten aan zitten.

https://www.airforce-technology.com/projects/b61-12-nuclear-bomb/

Kiezen zij toch de Super Hornet, dan is de kans groot dat zij de enigste in Europa zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De F18E/F optie is dan ook slechts een interim oplossing totdat FCAS haar intrede doet, ik verwacht, indien men voor deze relatief snel te leveren keuze gaat, slechts een beperkt aantal kisten, net voldoende voor de nucleaire rol.

In het hier onder geplaatste artikel (in www.focus.de) is ook sprake van het vervangen van de 33 oudste typhoons, tranche 1 door tranche 4.


Sparkplug

Citaat van: Thomas Wiegold op 31/01/2019 | 20:12 uur
thomas_wiegold‏ @thomas_wiegold · 1 u1 uur geleden 

Germany to replace ageing Tornado fighter/bomber fleet either with #eurofighter or #Boeing's F/A-18 - #F35 not to be considered, govt sources say. More on @AugenGeradeaus soon

Als dit werkelijk zo is, dan is de F/A-18E/F Super Hornet alleen voor de vorm en wordt er van alles aan gedaan om de F-35 niet te laten meedoen. Anders dan dit kan ik het mij niet voorstellen.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

thomas_wiegold‏ @thomas_wiegold · 1 u1 uur geleden 

Germany to replace ageing Tornado fighter/bomber fleet either with #eurofighter or #Boeing's F/A-18 - #F35 not to be considered, govt sources say. More on @AugenGeradeaus soon