Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

ARM-WAP

Citaat van: Sparkplug op 25/12/2018 | 14:09 uur
Maar is dat vreemd als je weet hoe de Fransen de Rafale proberen te slijten en de Typhoon alleen interessant is als deze minimaal van Tranche 2 is? En er moet maar net vraag naar een tweemotorig type zijn.
Zij borduren voort met updates en verbeteringen van de bestaande toestellen. Dassault kan natuurlijk ook niet blijven ontwikkelen wanneer er iedere keer slechts een beperkt aantal toestellen afgenomen worden door nagenoeg een en dezelfde klanten: Armée de l'air en de Aéronavale.
India is of wordt geen succes-story.
En in Brazilie is het ook niet gelukt. De Zweden hebben het daar goed aangepakt (en wat geluk gehad - en met nog meer geluk kunnen ze er mss nog de Sea Gripen verpatsen  :angel: )

Citaat van: Sparkplug op 25/12/2018 | 14:09 uurNatuurlijk had Slowakije voor nieuwgebouwde Gripen C/D kunnen gaan, maar de F-16V is zo scherp qua prijs. Ook als de 4 oorspronkelijke F-16 EPAF landen wegvallen, dan nog is F-16 gebruik in Europa redelijk groot.
De Amerikanen spelen het hard... zowel met nieuwe als tweedehandse (zelfs al die van NATO-partnerlanden komen).

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 25/12/2018 | 13:51 uur
Vandaar dat het me ook zo sterk ergert wanneer politici lullen over een Europese Defensie maar hun eigen industrie kapotgemaakt hebben in de laatste paar decennia...
Dan maak je jezelf afhankelijk van import. 
En de enige Europese spelers hebben verzaakt aan een directe concurrent van de F-35A te werken... Mss ook omdat ze hoopten dat dat een faalproject ging worden. Ondertussen kunnen ze met lede ogen toekijken hoe LM nu de bestellingen binnenrijft... en ze hun Typhoon/Eurofighter T3 en Rafales nergens kunnen slijten.

Maar is dat vreemd als je weet hoe de Fransen de Rafale proberen te slijten en de Typhoon alleen interessant is als deze minimaal van Tranche 2 is? En er moet maar net vraag naar een tweemotorig type zijn.

Natuurlijk had Slowakije voor nieuwgebouwde Gripen C/D kunnen gaan, maar de F-16V is zo scherp qua prijs. Ook als de 4 oorspronkelijke F-16 EPAF landen wegvallen, dan nog is F-16 gebruik in Europa redelijk groot.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/12/2018 | 13:32 uur
Zweden heeft domweg om financiële reden geweigerd om Saab te ondersteunen met hun eigen voorkeur opvolger van de Gripen C/D, de FS2020.... Gemiste kans, die laatste was, na mijn overtuiging, wél een succes geworden.
Yep... maar ook daar heeft men een beperkt budget... en Neutraliteit kostte veel geld...
Ze zijn nu ook op het punt gekomen waar ze dan toch US-materiaal beginnen aan te schaffen.

Vandaar dat het me ook zo sterk ergert wanneer politici lullen over een Europese Defensie maar hun eigen industrie kapotgemaakt hebben in de laatste paar decennia...
Dan maak je jezelf afhankelijk van import. 
En de enige Europese spelers hebben verzaakt aan een directe concurrent van de F-35A te werken... Mss ook omdat ze hoopten dat dat een faalproject ging worden. Ondertussen kunnen ze met lede ogen toekijken hoe LM nu de bestellingen binnenrijft... en ze hun Typhoon/Eurofighter T3 en Rafales nergens kunnen slijten.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 25/12/2018 | 13:34 uur
De Gripen kan ook geleast worden dat doen Tsjechië en Hongarije ook.

Gripen leasing kan op dit moment alleen met bestaande Gripen C/D. Weet niet of dat straks ook met nieuw gebouwde Gripen C/D en Gripen E (Saab kan beide nieuw leveren) mogelijk is.

De leasing mogelijkheid lijkt mij alleen van toepassing voor de Oost-Europese landen als het om Europa gaat.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 25/12/2018 | 13:34 uur
De Gripen kan ook geleast worden dat doen Tsjechië en Hongarije ook.

Interim oplossingen totdat men over kan gaan naar een meer capabele oplossing.

Ace1

De Gripen kan ook geleast worden dat doen Tsjechië en Hongarije ook.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zweden heeft domweg om financiële reden geweigerd om Saab te ondersteunen met hun eigen voorkeur opvolger van de Gripen C/D, de FS2020.... Gemiste kans, die laatste was, na mijn overtuiging, wél een succes geworden.

ARM-WAP

Gripen is ondertussen al een gepasseerd station voor BEL (zeker met al de heis rond de F-35A) en, naar ik vermoed voor andere Europese NATO-lidstaten...
Mss dat er bij een paar oud-Joegoslavische deelstaten nog iets te rapen valt.
Of de Bulgaren en Roemenen... maar de lijken eventueel voor 2-de handse F-16's te gaan.
En natuurlijk ook de Hongaren en Tsjechen, huidige gebruikers van de Gripen.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 25/12/2018 | 12:25 uur
Ik hoopte op een Gripen-succes binnen de NATO-leden in Europa.
Zoiets ware natuurlijk goed geweest voor SAAB en de Zweedse industrie in het algemeen, maar ik denk dat we nu echt op de bodem zitten met fighter-aantallen wanneer bv. de F-16's uitgefaseerd worden in de komende jaren...
Ik zou het echt jammer vinden mocht de Zweedse overheid opeens beslissen dat ze het zich niet langer kan veroorloven SAAB geld toe te schuiven voor ontwikkeling en aanschaf van nieuwe toestellen. Want dan zullen we echt aangewezen zijn op wat LM en/of Boeing, Dassault, BAe produceren...

Binnen de NAVO zijn het alleen Hongarije en Tsjechië. Daarom kijkt Saab vooral naar andere continenten. Brazilië zal als hub voor de Zuid-Amerikaanse markt gaan dienen en er wordt naar het verre Oosten gekeken. Naast de Filipijnen is ook Maleisië een mogelijke klant.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

#2997
Citaat van: ARM-WAP op 25/12/2018 | 12:25 uur
Ik hoopte op een Gripen-succes binnen de NATO-leden in Europa.
Zoiets ware natuurlijk goed geweest voor SAAB en de Zweedse industrie in het algemeen, maar ik denk dat we nu echt op de bodem zitten met fighter-aantallen wanneer bv. de F-16's uitgefaseerd worden in de komende jaren... Een kleine 70 stuks voor de Benelux is echt niet om trots op te zijn.
Een tweede-lijns toestel ware wat mij betreft ook angewezen en de Gripen lijkt me daarvoor een goede kandidaat. Zou je kunnen inzetten waar nu ook de F-16 voor gebruikt wordt: bv. Jordanie om IS-doelen in Syrie aan te pakken. Zelfs voor de Air Policing in de Baltics.
Ik zou het echt jammer vinden mocht de Zweedse overheid opeens beslissen dat ze het zich niet langer kan veroorloven SAAB geld toe te schuiven voor ontwikkeling en aanschaf van nieuwe toestellen. Want dan zullen we echt aangewezen zijn op wat LM en/of Boeing, Dassault, BAe produceren...

70? 52+34+ = een kleine 90, maar nog te weinig akkoord, *edit, je hebt gelijk want er staat natuurlijk een gedeelte in de VS.
En de Gripen,nee, Gripen is oud.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Amerikanen verkopen hun F-15's niet aan landen die met Rusland flirten, dus streep Indonesie er maar af.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Ik hoopte op een Gripen-succes binnen de NATO-leden in Europa.
Zoiets ware natuurlijk goed geweest voor SAAB en de Zweedse industrie in het algemeen, maar ik denk dat we nu echt op de bodem zitten met fighter-aantallen wanneer bv. de F-16's uitgefaseerd worden in de komende jaren... Een kleine 70 stuks voor de Benelux is echt niet om trots op te zijn.
Een tweede-lijns toestel ware wat mij betreft ook angewezen en de Gripen lijkt me daarvoor een goede kandidaat. Zou je kunnen inzetten waar nu ook de F-16 voor gebruikt wordt: bv. Jordanie om IS-doelen in Syrie aan te pakken. Zelfs voor de Air Policing in de Baltics.
Ik zou het echt jammer vinden mocht de Zweedse overheid opeens beslissen dat ze het zich niet langer kan veroorloven SAAB geld toe te schuiven voor ontwikkeling en aanschaf van nieuwe toestellen. Want dan zullen we echt aangewezen zijn op wat LM en/of Boeing, Dassault, BAe produceren...

Sparkplug

Citaat van: Parera op 25/12/2018 | 11:46 uur
Indonesië koopt er hooguit 8 a 12 stuks zoals ze bij alle jets doen, onderhoud komt later en word niet al te veel naar gekeken. Het gaat ze er alleen maar om dat ze zoveel mogelijk modern materiaal hebben. Dat het over 10 jaar allemaal aan de grond staat is een probleem voor dan.

De Filipijnen denken iets meer na over onderhoud maar ook die zullen er maar een handje vol overnemen, ze hebben geen echte fighter jets maar de Koreaanse T-50. Prima trainer jet of toestel voor vredes missies maar echte oorlog win je daar niet mee zonder ondersteuning van andere toestellen.

Eerst moet de VS goedkeuring geven voor doorverkoop. Het blijft een Amerikaans ontwerp, ondanks de Japanse assemblage. Maar wie weet. Straks gaan ze misschien wel als warme broodjes over de toonbank.

Saab probeert de Gripen C/D aan de Filipijnen te slijten. Met de MS20 upgrade is het voor hen misschien een goede aanbieding met doorgroeimogelijkheden. Thailand wil ook de MS20 upgrade.

https://www.janes.com/article/84868/update-rtaf-seeks-to-upgrade-gripen-combat-aircraft-to-ms20-configuration
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 25/12/2018 | 11:41 uur
Aanschaf is misschien goedkoop, maar geldt dat ook voor F-15 Eagle onderhoud en onderdelen?

Indonesië koopt er hooguit 8 a 12 stuks zoals ze bij alle jets doen, onderhoud komt later en word niet al te veel naar gekeken. Het gaat ze er alleen maar om dat ze zoveel mogelijk modern materiaal hebben. Dat het over 10 jaar allemaal aan de grond staat is een probleem voor dan.

De Filipijnen denken iets meer na over onderhoud maar ook die zullen er maar een handje vol overnemen, ze hebben geen echte fighter jets maar de Koreaanse T-50. Prima trainer jet of toestel voor vredes missies maar echte oorlog win je daar niet mee zonder ondersteuning van andere toestellen.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 25/12/2018 | 11:38 uur
Wie gaan hier voor aankloppen? ik ga uit van o.a. Indonesië, de Filipijnen. De kans voor deze landen om goedkoop goede fighter jets aan te kopen die ze normaal niet kunnen aankopen.

Aanschaf is misschien goedkoop, maar geldt dat ook voor F-15 Eagle onderhoud en onderdelen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.