Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Huzaar1

Citaat
A similar perspective was highlighted during my interactions over the past few years with the European Air Group, of which the FAF is a key member.

The EAG refers to this as 4thand 5thgeneration integration and during my visit to the EAG earlier this year during my visit, Air Commodore Adang highlighted how saw the challenge:

If I look at European air forces, current plans, when you total the projected number of F-35s in about ten years' time, say 2028, and you compare it to the number of 4th gen fighters that will be used at that time still, then you're looking at about 20% fifth gen systems and 80% 4th gen systems, not including any F-35 or F-22 US forces.

"And the total number that makes up that 20% of F-35s is too small to create the total effects that you need in a major combined air operation.

"You need the missile carrying capabilities and other attributes of the 4th gen fighters to ultimately be successful. So it's only through a combination of 4th and 5th gen that we can be successful in future air operations.

"And this is the trick."

Aldus Franse Commodore Adang. Ik heb nog nooit van zulk creatief rekenen gehoord in een officieel persbericht van een commerciële groep. vrijwel alle variabelen die hij erin heeft gegooid zijn uit de lucht gegrepen, en een Franse commodore die zich druk maakt om andere luchtwapensystemen van andere landen uit zorg voor die landen, nooit van gehoord. Wat een kwats zeg.


And that is the trick
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Sparkplug

Citaat van: Poleme op 23/11/2018 | 22:41 uur
De deelnemers aan het Eurofighter consortium vinden het gewoon niet kosten-effectief / te duur om Tranche 1 kisten de ingrijpende opwaardering tot Tranche 3 te geven.
Idem dito voor de US Navy met haar F-18E/F block 1's.
Vergeet niet dat de US Air Force haar eerste block variant(en) van de F-22A ook niet een opwaardering geeft en ze zijn van plan dat zelfde te doen met de oudste versies van de F-35, zoals block 2B kisten bijvoorbeeld.

Goed. Dan houden we het het op kosten. In ieder geval zit je met redelijk jonge toestellen waar dan heel veel geld tegenaan moet worden gegooid. En met de Super Hornet Block 1 moet ook nog eens de technische levensduur in de gaten worden gehouden. Super Hornets zijn de afgelopen 16 jaar zeer intensief gebruikt.

Overigens gaan alle F-35's vanaf LRIP 2 naar Block 3F. LRIP 1 bestaat uit slechts 2 toestellen.

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=62&t=52626&sid=4507d813759b690d147d65fce8615fa1&start=180
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 23/11/2018 | 09:22 uur
Het probleem met de tranche 1 uitvoering is dat deze niet kan worden geupgrade naar tranche 3 en verder. De AESA radar kan bijvoorbeeld niet worden geplaatst en er is een beperkt wapen arsenaal. Tranche 1 kan uiteindelijk maar beperkte taken met beperkte middelen uitvoeren.

De F/A-18E/F Super Hornet Block 1 heeft hetzelfde probleem. Alleen Block 2 kan naar Block 3 worden geupgrade.

De Rafale M F1 werd echter wel continu geupgrade en gaat nu naar de F3R versie.

Gaat Niet, Bestaat Niet.

Technisch gezien is het wel mogelijk om de Typhoon Tranche 1 naar Tranche 3 op te waarderen.  Idem dito voor de F-18E/F 'Super Bug' block 1 naar block 3.

Bij de introductie van de eerste KLu F-16A/B's in 1979, werd ook gezegd dat dit een 'injectie voor 20 jaar' zou zijn.
In 1985 ging de KLu al op zoek naar een F-16A/B opvolger en ging kijken bij Dassault in Parijs.  Een testvlieger en generaal Breeschoten waren niet onder de indruk van de Avion Combat de Futur, later Rafale.  Qua (avionica) vaardigheden beschouwden zij deze een gelijke van de F-16C/D.
Een Amerikaanse F-16 opvolger zou echter niet in 1999 beschikbaar zijn, maar rond 2010.
Oeps, we moeten onze F-16A/B block 15 OCU's dus misschien moderniseren, zodat ze tot 2015 meekunnen.

Na terugkomst uit Parijs, werd relatief snel beslist om over te gaan tot deze Mid Life Update (MLU).
Toch waren er ook toen kritische geluiden te over over deze ingrijpende MLU.
Waarom veel geld spenderen aan een kist die bedoeld is voor 20 dienstjaren / oorspronkelijk slechts een airframe life van 4.000 vlieg-uren ?  En daar dan mee door blijven vliegen tot 2015 of zelfs 2020, is een 35 tot 41 jarig jubileum.
Uiteindelijk kwam er de F-16AM/BM, die grotendeels equivalent en op sommige vlakken zelfs beter is dan de F-16C/D.

In de jaren 90 concludeerde de Noorse luchtmacht echter dat het F-16A/B MLU programma niet kosten-effectief, is geen waar voor je geld, verlopen was !   ;)
De deelnemers aan het Eurofighter consortium vinden het gewoon niet kosten-effectief / te duur om Tranche 1 kisten de ingrijpende opwaardering tot Tranche 3 te geven.
Idem dito voor de US Navy met haar F-18E/F block 1's.
Vergeet niet dat de US Air Force haar eerste block variant(en) van de F-22A ook niet een opwaardering geeft en ze zijn van plan dat zelfde te doen met de oudste versies van de F-35, zoals block 2B kisten bijvoorbeeld.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 23/11/2018 | 18:41 uur
Belgen komen er vanzelf achter wat er met dat halve miljard gaat gebeuren waarmee ze de Franse schuld hebben afbetaald.

toedeledokie

Driehonderd en nog wat en lang niet zeker dat de Fransen er überhaupt wat van zullen zien.

John117

Citaat van: Sparkplug op 20/11/2018 | 09:54 uur
En dan te bedenken dat 388th FW en 419th FW volgend jaar gezamenlijk 78 stuks hebben.



En het vervolg:



Huzaar1

Belgen komen er vanzelf achter wat er met dat halve miljard gaat gebeuren waarmee ze de Franse schuld hebben afbetaald.

toedeledokie
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Sparkplug op 23/11/2018 | 09:22 uur
Het probleem met de tranche 1 uitvoering is dat deze niet kan worden geupgrade naar tranche 3 en verder. De AESA radar kan bijvoorbeeld niet worden geplaatst en er is een beperkt wapen arsenaal. Tranche 1 kan uiteindelijk maar beperkte taken met beperkte middelen uitvoeren.

De F/A-18E/F Super Hornet Block 1 heeft hetzelfde probleem. Alleen Block 2 kan naar Block 3 worden geupgrade.

De Rafale M F1 werd echter wel continu geupgrade en gaat nu naar de F3R versie.
Een oud-collega van me had hiervoor een goede omschrijving: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Als een fabrikant dit soort geintjes bij mij zou flikken dan zou ik nooit meer bij ze kopen. Als er dusdanig slecht is ontworpen dat hoogstens 15 jaar oude straaljagers - toestellen waarvan je op voorhand weet dat ze tientallen jaren moeten vliegen en waarvan je weet dat ze meerdere keren dienen te worden geüpgrade om bij te blijven - dienen te worden vervangen voor nieuwe dan ben je wel een prutser eerste klas. Ik begin de keuze voor de F-35 van de Klu steeds beter te snappen, want dit lijkt nergens op.

Dit soort onzin onderstreept ook maar weer waarom ik weinig vertrouwen heb ik het nieuwe Frans-Duitse straaljager project.

Huzaar1

Echt, wat een ramp die Europese toestellen. De Rafale doet het wel goed hierin, maar ja ach.  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#2851
Citaat van: Lynxian op 23/11/2018 | 00:46 uur
Hoe kunnen bakken uit 2003 tot 2008 in vredesnaam nu al zo oud zijn dat ze moeten worden vervangen? Zo'n Eurofighter tranche 1 is toch niet met plakband in elkaar gezet?

Het probleem met de tranche 1 uitvoering is dat deze niet kan worden geupgrade naar tranche 3 en verder. De AESA radar kan bijvoorbeeld niet worden geplaatst en er is een beperkt wapen arsenaal. Tranche 1 kan uiteindelijk maar beperkte taken met beperkte middelen uitvoeren.

De F/A-18E/F Super Hornet Block 1 heeft hetzelfde probleem. Alleen Block 2 kan naar Block 3 worden geupgrade.

De Rafale M F1 werd echter wel continu geupgrade en gaat nu naar de F3R versie.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Citaat van: Sparkplug op 22/11/2018 | 20:31 uur
De mix klinkt interessant. De te vervangen Eurofighters zijn 33 stuks van tranche 1.
Hoe kunnen bakken uit 2003 tot 2008 in vredesnaam nu al zo oud zijn dat ze moeten worden vervangen? Zo'n Eurofighter tranche 1 is toch niet met plakband in elkaar gezet?

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/11/2018 | 22:40 uur
Als het louter zou gaan om het vervoeren van US speelgoed, dan zouden ze ook een dealtje kunnen sluiten met andere NAVO F35 gebruikers. een soort van Baltic air-policing, maar dan een nucleaire variant. Moet te doen zij als landen als NL en BE een aantal extra kisten zouden aanschaffen (laat je de Duitsers de extra F35 betalen)

Duitsland heeft na schatting 20 B61 op haar grondgebied, that's all.
Mmmhhh, ik kan me daarbij voorstellen dat:
- zowel NL en BE niet zo wild zouden zijn op dit ideetje (in BE zou 'Jan met de pet' dat speelgoed gisteren al met Fedex teruggestuurd hebben naar de eigenaar). Politici lopen dus ook niet meteen warm.
Dat daar dan ook nog eens een tiental van die dingen erbij zouden komen, die we indien nodig afwerpen 'on behalf of the German NATO contingent' zie ik nog minder snel gebeuren dan dat we die twintig op eigen bodem al zouden werpen.
- De Luftwaffe-leiding zie ik ook niet meteen zeggen, ja, onze buren gaan dat even voor ons overnemen. En dat ze daarvoor ons ook nog op een of andere manier zouden (moeten) vergoeden... dat zou een affront zijn.
Aan de andere kant zie ik de Linke(rzijde) van het Duitse politieke spectrum dat dan goeddunkend toestaan. Mogelijks op voorwaarde dat die dingen dan wel in Kleine Brogel en Volkel ondergebracht worden... Zijn zij er meteen vanaf: keine Nuklearwaffen mehr in Deuschland.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2848
Citaat van: ARM-WAP op 22/11/2018 | 22:32 uur
Het moet wel serieus pijn doen... de Duitsers die alsnog met een Amerikaans toestel zullen vliegen voor de komende 30 jaar omdat er geen gelijkaardige vogel is in Europa.
De eigen industrie zal hopelijk hier en daar nog een paar graantjes kunnen meepikken... Wanneer ze voldoende toestellen afnemen.

Ook in de UK moet er nog een beslissing genomen worden over bijkomende F-35B of dan toch nog F-35A's.

Als het louter zou gaan om het vervoeren van US speelgoed, dan zouden ze ook een dealtje kunnen sluiten met andere NAVO F35 gebruikers. een soort van Baltic air-policing, maar dan een nucleaire variant. Moet te doen zij als landen als NL en BE een aantal extra kisten zouden aanschaffen (laat je de Duitsers de extra F35 betalen)

Duitsland heeft na schatting 20 B61 op haar grondgebied, that's all.