Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Vraag mij toch af of VTOL niet met STOVL wordt verward. Ook de Russen moeten toch wel inzien dat voor een degelijke wapenlast STOVL beter werkt dan VTOL.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 18/12/2017 | 09:43 uur
Een VTOL kan onmogelijk toestellen als de MiG-29 en Su-33 vervangen.
Hun laatste, Yak-41/141 was al geen success.
En waarom zouden ze zo'n toestel ontwerpen en mogelijks produceren? Gaan ze ook de Amphib Assault Ship toer op?
Focus... focus op een carrier... eventueel nog steeds met hun STOBAR-uitvoering zou m.i. beter zijn, zelfs voor de Russen...
Ja er zijn plannen om een aantal mogelijk LHD's te bouwen, er gaan geruchten dat het schepen van 24,000 ton worden. En misschien willen ze meer carriers bouwen maar zijn STOBAR/CATOBAR carriers te duur en/of ingewikkeld?

ARM-WAP

Een VTOL kan onmogelijk toestellen als de MiG-29 en Su-33 vervangen.
Hun laatste, Yak-41/141 was al geen success.
En waarom zouden ze zo'n toestel ontwerpen en mogelijks produceren? Gaan ze ook de Amphib Assault Ship toer op?
Focus... focus op een carrier... eventueel nog steeds met hun STOBAR-uitvoering zou m.i. beter zijn, zelfs voor de Russen...

Harald

Russia is working on VTOL fighter to replace MiG-29, Su-33 
( .. De Russen gaan het weer proberen.. maar een VTOL is wel heel wat anders dan een MIG-29 of Su-33 ! ... ze hadden natuurlijk de Harrier-clone Yak-38 en later de ontwikkeling van de Yak-41/141 maar deze is nooit in productie gegaan. )

Russia's Deputy Minister of Defense Yuri Borisov was quoted by Zvezda last month that Russia is working on a new vertical take-off and landing (VTOL) aircraft that will replace the MiG-29 and Su-33.

Borisov said the current discussions is on how to include the program in the state arms program.

Lees meer via http://alert5.com/2017/12/16/russia-is-working-on-vtol-fighter-to-replace-mig-29-su-33/#12g47mjU0w0DAb6f.99

Poleme

Citaat van: Harald op 14/12/2017 | 09:03 uur
Pentagon OKs limited F-35 testing before modifying jets

The Pentagon's top weapons tester intends to approve limited testing on the Lockheed Martin F-35 while the programme office waits for modifications needed to begin the fighter's full initial operational test and evaluation (IOT&E).

.../...

https://www.flightglobal.com/news/articles/pentagon-oks-limited-f-35-testing-before-modifying-j-444149/
Citaat uit bovengenoemde link:  "Recent reports stated that the Defense Department's office of the Director of operational test and evaluation (DOT&E) had approved some IOT&E testing that would include close air support and reconnaissance missions, a major shift from the office's previous position that warned against testing without completing modifications to all 23 test aircraft. "

Het grootste probleem in het JSF programma is "concurrency", de ontwerp en ontwikkeling fase (System Development & Demonstration, SDD) en de productie fase overlappen elkaar (teveel).  Die overlapping hebben we ook kunnen zien bij het B-1B Lancer project.  De B-1B was, is en blijft een onbetrouwbaar toestel, welke tijdens en vooral na de productie een groot aantal veel tijd en pecunia kostende opwaarderingen nodig had.

De SDD fase zou oorspronkelijk al in 2012 moeten zijn afgerond.  Tijdens aanvang van deze SDD fase had men over-ambitieus gepland dat slechts 17 % van alle testen ook in het 'echie' zouden worden uitgevoerd via test vluchten.   De overige 83 % van de beproevingen zou gebeuren middels simulaties, laboratorium tests en bureau onderzoeken !
Bij eerdere ontwerp projecten van auto's bleek tussen simulatie en werkelijke test al een verschil te zitten van 40 %.  Maar luchtvaartuigen bewegen om alle assen, met veel grotere snelheden, niet alleen in 1 G, maar ook tot en met 9G en in verschillende luchtlagen met verschillende drukken, temperaturen en vochtigheidsgraden.
SDD JSF kan dan ook beter vertaald worden als System Development & Discovery.   Was er geen of heel weinig overlapping, dan had men de benodigde modificaties kunnen uit proberen in een virtueel CATIA (tekenprogramma) 3D model of een houten mock-up.  Is veel sneller en goedkoper, dan Low Rate Initial Production (LRIP) kisten uit elkaar halen en verbouwen.

Oorspronkelijk stond voor de Initial Operational Test & Evaluation (IOT&E) fase 2,5 jaren gepland.  Dat is nu verkort tot slechts 1 (een) jaar !
Vreemd ?  Welnee, na 'afronding' van deze IOT&E fase kan men een Milestone C beslissing nemen en overgaan tot Full Rate Production (FRP).
Volgens de Amerikaanse wet mag het Pentagon voor het einde van de SDD fase niet eens overgaan tot Low Rate Initial Production, dus deze LRIP is illegaal.
Zodra een IOT&E is afgelopen dan gaat het Pentagon over op zogenaamde Multi Year Procurement (MYP) contracten, deze overeenkomsten zijn een zeer betrouwbare indicator van de werkelijke kosten van een materieel project.
Nu heeft men wel een zogenaamde "Block Buy" die ook meerdere jaren beslaat.  Maar juridisch zit deze Block Buy zo elkaar dat men de F-35's aanschaft in jaarlijkse deel-blokjes.  Deze Block Buy geeft overigens geen betrouwbare indicatie van de werkelijke kosten !

Het Pentagon en LockheedMartin is er dus veel aan gelegen om deze SDD en IOT&E zo snel mogelijk af te ronden.  Want veel te veel over time and budget.
Begroting bedoeld voor de Follow-on Modernisation (FoM) wordt nu ook al overgeheveld naar de begroting voor het IOT&E.
Tijdens de Full Rate Production wordt de F-35 voor LockheedMartin pas echt een cash cow.

Michael Gillmore trad in januari 2017 af als Director Operational Test & Evaluation (DOTE).
En op 17 december jongstleden werd Robert F. Behler ingezworen als nieuwe DOTE.
Michael Gillmore werkte voor het Congressional Budget Office (CBO) voordat hij in 2009 aantrad als DOTE.

Citaat van www.dote.osd.ml: "Prior to his appointment, he was the Chief Operating Officer and Deputy Director of the Carnegie Mellon University Software Engineering Institute (SEI), a Federally Funded Research and Development Center. SEI is a global leader in advancing software development and cybersecurity to solve the nation's toughest problems through focused research, development, and transition to the broader software engineering community."

Wat het DOTE OSD kantoor vergeet te vermelden is dat Robert F. Behler  een oud-generaal is van het US Air Force Command and Control & Intelligence,Surveillance and Reconnaissance Center.  ;)
Voordeel is misschien wel dat Behler ook een oud "experimental test pilot" is, die meer dan 65 types vloog tijdens zijn 31 jarige militaire carriere.

Feit is en blijft dat de operationele vlieger zo meteen een kist onder de kont krijgt die nog niet helemaal is uitgetest, met alle risico's en kosten van dien.


Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 14/12/2017 | 09:03 uur
Pentagon OKs limited F-35 testing before modifying jets

The Pentagon's top weapons tester intends to approve limited testing on the Lockheed Martin F-35 while the programme office waits for modifications needed to begin the fighter's full initial operational test and evaluation (IOT&E).

.../...

https://www.flightglobal.com/news/articles/pentagon-oks-limited-f-35-testing-before-modifying-j-444149/
Verontrustend nieuws... IOT&E vermoedelijk pas vanaf 2020...
En zo blijft dat programma me maar weinig vertrouwen inboezemen.
Wie nu deze kisten afneemt komt voor bijkomende kosten en (mogelijke) upgrade-problemen te staan, toch?

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald

Pentagon OKs limited F-35 testing before modifying jets

The Pentagon's top weapons tester intends to approve limited testing on the Lockheed Martin F-35 while the programme office waits for modifications needed to begin the fighter's full initial operational test and evaluation (IOT&E).

.../...

https://www.flightglobal.com/news/articles/pentagon-oks-limited-f-35-testing-before-modifying-j-444149/

Harald

Colombia said to be interested in getting Eurofighters from Spain

A report from Defensa.com says Colombia is interested in getting second-hand Eurofighters from Spain.
The article states that Tranche 2 aircraft are being considered

http://alert5.com/2017/12/14/columbia-said-to-be-interested-in-getting-eurofighters-from-spain/#D5Cp2RV09kgWbXgE.99

Helaas, mijn spaans is niet zo dat ik onderstaande kan lezen, maar voor diegene die dat wel kan :
http://www.defensa.com/colombia/eurofighter-typhoon-ejercito-aire-espanol-para-fuerza-aerea


Ace1


Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/12/2017 | 09:49 uur
En de vermoedelijke uitkomst van dit politieke haantjesgevecht is 88 ipv 65 F35A.

precies .... een hoop geblaat en gedraai en uiteindelijk wordt het toch .....  de F-35A met remparachute.
Wat eigenlijk altijd al de bedoeling is geweest.

Algemeen kan gewoon gesteld worden dat een "open" aanbesteding in de fighter vervangingsprogramma's gewoon een wassen neus is en "moet" voor de buitenwereld, dus een schijnvertoning is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 13/12/2017 | 09:27 uur
De ene oude legacy Hornet inwisselen voor de andere oude legacy Hornet  :dead:


En de vermoedelijke uitkomst van dit politieke haantjesgevecht is 88 ipv 65 F35A.

Sparkplug

Citaat van: USNI News op 13/12/2017 | 08:02 uur
Canada Seeking 88 New Fighters to Replace Aging CF-18s; Will Buy Surplus Australian F-18 Hornets in

Interim https://shar.es/1MAsD5

De ene oude legacy Hornet inwisselen voor de andere oude legacy Hornet  :dead:

Vraag mij toch af wat er met de Canadese surplus Hornets is gebeurd. Een hoop werden voortijdig buiten gebruik gesteld (iets waar Canada ervaring mee heeft).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.