Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 20/03/2017 | 12:34 uur
Zeer capabel toestel die Mig 29.
Volgensmij waren het de Oekraïners die voornamelijk mechanische onderdelen zoals de motoren aan de Russen leverden voor zowel vliegend als varend materieel.

De moderne Russische variant heet Mig-35... laats ze maar knutselen (en waar maken)

Zander

Citaat van: Harald op 20/03/2017 | 09:15 uur
In vervolg op de aankondiging van de plannen van Oekraïne, eigenlijk een doorontwikkeling van een bestaand ontwerp   

Ukraine is making its own copy of the MiG-29

Ukraine is set to produce its own indigenous fighter and Jane's reported that the jet will strongly resemble the MiG-29.
While externally indifferent to the Russian fighter, the Legkiy Boiviy Litak will be powered by the AI-322F turbofan and runs on Western and Ukrainian avionics.

http://alert5.com/2017/03/18/ukraine-is-making-its-own-copy-of-the-mig-29/#more-61664

Zeer capabel toestel die Mig 29.
Volgensmij waren het de Oekraïners die voornamelijk mechanische onderdelen zoals de motoren aan de Russen leverden voor zowel vliegend als varend materieel.
People are sheep

Harald

Flight Global says Israel could be eyeing F-15 2040 variant

Israel continues talks over additional F-15s

Negotiations about a possible follow-on purchase of advanced Boeing F-15s for the Israeli air force are continuing, as the nation's cabinet seeks a possible alternative to acquiring additional Lockheed Martin F-35s.

In November 2016, the Israeli government approved the purchase of another 17 F-35Is, bringing to 50 the number of "Adir" strike aircraft planned for its air force.

The service has been evaluating a purchase of more F-15Is to maintain its desired mix of strike aircraft with the F-35 to satisfy future operational needs. Its initial requirement was identified as for 75 F-35s, but the need to replace the oldest examples of its Boeing-built fighter has become a high priority issue. Israel has operated the twin-engined type since 1976.

It has been decided that an evaluation of an advanced version of the F-15 should be completed before any additional F-35s are purchased. Israeli sources say ongoing talks with the US Department of Defense are related to a potentially 20- to 25-aircraft deal.

Details have not been disclosed about the aircraft standard being sought, but sources indicate that this would be capable of carrying more missiles, in common with Boeing's suggested 2040 upgrade configuration for the F-15.

Meanwhile, the Israeli air force in early March opened a dedicated maintenance training centre for the F-35I at Nevatim air base.

The first such facility to be established outside the USA, this will support personnel training related to 25 different technical professions, the air force says.

Israel requires line- and depot-level maintenance for the new type to be performed in-country, with only subsystems to be sent for support and repair overseas. Its air force took delivery of its first pair of Adirs last December.

https://www.flightglobal.com/news/articles/israel-continues-talks-over-additional-f-15s-435303/

Harald

Citaat van: Harald op 17/03/2017 | 13:52 uur
Ukraine announces plans to develop new fighter

http://www.janes.com/article/68801/ukraine-announces-plans-to-develop-new-fighter

In vervolg op de aankondiging van de plannen van Oekraïne, eigenlijk een doorontwikkeling van een bestaand ontwerp   

Ukraine is making its own copy of the MiG-29

Ukraine is set to produce its own indigenous fighter and Jane's reported that the jet will strongly resemble the MiG-29.
While externally indifferent to the Russian fighter, the Legkiy Boiviy Litak will be powered by the AI-322F turbofan and runs on Western and Ukrainian avionics.

http://alert5.com/2017/03/18/ukraine-is-making-its-own-copy-of-the-mig-29/#more-61664


Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 17/03/2017 | 15:45 uur
Echt waar? Niet in het Onzin topic?

Haha, sympatiek hoor, maar dat land krijgt nouwelijks een fatsoenlijke APC/IFV (BTR4) voor elkaar, en die gaan een straaljager in elkaar beunen. Nou succes.

Je onderschat ze, de Oekraïners waren ( helaas voor Putin ) de bron van veel vitale R&D centra voor ICBM motoren en straaljagers en ruimtevaart.
Interessant dit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Ukraine announces plans to develop new fighter

On 15 March Ukrainian president Petro Poroshenko announced that the country's defence industry will develop its own twin-engine, multirole fighter. The announcement was made during Poroshenko's visit to the Ivchenko-Progress engine design bureau located in the southern Ukrainian city of Zaparozhe. This facility is also co-located with one of the largest aero-engine assembly sites in all of the former Soviet Union: the Motor Sich production plant.

Ukrainian aeronautical design teams have already produced what has been described as a "sketch outline" of a platform for a new fighter, which has been given the programme name of Legkiy Boiviy Litak, which is Ukrainian for "Lightweight Combat Aircraft" and abbreviated as LBL. The aircraft is supposed to bear a strong resemblance to the Soviet-designed Mikoyan MiG-29 in its external appearance, but the aircraft's onboard systems will be of non-Russian origin.

One of the main differences between this new Ukrainian design and the original MiG-29 will be its engines and electronics. Reports from Poroshenko's visit to the Ivchenko facility stated that the two engines would be "a design based on the AI-322F and the avionics would be of both Western and Ukrainian manufacture".

The engine design appears to be one of the main drivers for this concept, with the Ukrainian president stating, "We will soon be able to create our own aircraft engine for the fighter." Poroshenko also pointed out that Ukraine is among a small group of just five nations in the world that are capable of independently developing aero-engine designs.

Ukraine's new fighter concept was first mentioned earlier in this month in an interview with Yuri Brovchenko, Ukraine's deputy minister for economic development and trade. "On the subject of military aviation, today we are examining the possibility of developing our own indigenous fighter aircraft. There is a design team already working on this," he told the publication Ukrainski Novini.

http://www.janes.com/article/68801/ukraine-announces-plans-to-develop-new-fighter

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


ARM-WAP

Die INdiers zijn een raar volkje. Ze willen vanalles zelf maken, maar ze slagen daarin  nauwelijks.
Alles wat ze tot op heden 'aanraken' is eigenlijk afgelopen op een sisser of is middelmatige meuk die ze van de plank hadden kunnen kopen.
Zo losjes uit de pols is er maar een product geslaagd, en dat is de Brahmos.

De deals die ze sluiten met buitenlandse leveranciers/producenten lopen veelal op de klippen. Je zou haast niet willen samenwerken met hen.
Ik vind het een wonder dat Dassault nog wil meedingen na hun ervaringen voor de Rafale.
(en ik heb zelf ook ervaring opgedaan in het werken met Indiers voor verschillende jobs in de UK - ik moet ze niet. Privé zijn ze interessant, anders, maar om mee te werken...)

Ik heb de indruk dat de Zweden wel goede kaarten in handen hebben om tot een succesvolle samenwerking te komen. Volgens mij hebben ze met de Gripen E een echte kanshebber.
En als ze een dubbelslag kunnen slaan voor de Sea Gripen, zoveel te beter. Gezien de Zweden maar al te graag aan "technology share" doen zie ik het wel wat worden.
Waar het volgens mij (alweer) kan (en mogelijks zal) fout lopen, is wanneer
- de Indiers beginnen te sjacheren... wetend dat deze deal een van de laatste kanshebbers is om hun Gripen te slijten.
- er een of ander corruptieschandaal de kop opsteekt,
- een (nieuwe) regering een andere koers inslaat... en beslist dat de Gripen niets is voor hun LuM

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 15/03/2017 | 17:56 uur
Aantallen mogen dan wel interessant zijn, maar je weet nooit waarmee de Zweden/Indiers mee afkomen.
Het lijkt er idd op dat er een zeer grote "commonality" zou zijn tussen de E en de M.
Laat ze het toch waarmaken.

Ik gun het de Zweden. En dan vooral omdat 'we' in het Westen ons allemaal lopen te vergapen op een kist die maar weinig van zijn verwachte specificaties waar maakt.
En er bakken geld zullen aan uitgeven tijdens de levensloop ervan.

't Zou alleszins wel eens zeer verfrissend kunnen werken in de luchtvaartindustrie...

Mijn voorkeur voor de Indiase order voor 200+ één pitters (made in india) ligt bij de Gripen en niet bij de F16C/D block 70.

Indien men kiest voor de F16 variant, dan is m.i. de kans op een Gripen M wel marginaal klein geworden (57  stuks), kiest men voor de Gripen E/F, dan zie ik alle kansen voor de Gripen M.

Ik zou on dit geval zeker kiezen voor beide Zweedse oplossingen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1526
Citaat van: Ace1 op 15/03/2017 | 17:42 uur
Verschil tussen jou en mij dat bij jou is dat het glas half leeg betreft de Saab Gripen en bij mij het het glas halfvol is.
Altijd negatief over de Gripen hierover maar de F35 die niet geschikt is voor een dogfight dat vindt jij een superkist.

Dan heb je niet goed opgelet.

Ik vind de Gripen een prima interim kist voor een jaar of twintig.
Ik zou graag een high/low mix zien voor de KLu (F35A/Gripen E)

En idd ik denk dat de Gripen geen goede toekomst heeft, het aantal is simpelweg te klein, dat heeft niets met een half vol dan we leeg glas te maken.

De doorontwikkelingskosten voor de M komen simpelweg boven op de kosten van de E, en die laatste gaat als ik mij niet vergis al naar de 70 mjn euro.

ARM-WAP

Aantallen mogen dan wel interessant zijn, maar je weet nooit waarmee de Zweden/Indiers mee afkomen.
Het lijkt er idd op dat er een zeer grote "commonality" zou zijn tussen de E en de M.
Laat ze het toch waarmaken.

Ik gun het de Zweden. En dan vooral omdat 'we' in het Westen ons allemaal lopen te vergapen op een kist die maar weinig van zijn verwachte specificaties waar maakt.
En er bakken geld zullen aan uitgeven tijdens de levensloop ervan.

't Zou alleszins wel eens zeer verfrissend kunnen werken in de luchtvaartindustrie...

Ace1

#1524
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/03/2017 | 17:31 uur
Voor een handvol M's.... ?

Blijf voorlopig maar weg van een schatting immers ook hiervoor geldt: aantal.

Verschil tussen jou en mij dat bij jou is dat het glas half leeg betreft de Saab Gripen en bij mij het het glas halfvol is.
Altijd negatief over de Gripen hierover maar de F35 die niet geschikt is voor een dogfight dat vindt jij een superkist.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 15/03/2017 | 17:13 uur
Ik schat dat Gripen M tussen de $10 en $25 miljoen duurder zal zijn dan een Gripen E en dat is nog altijd goedkoper dan een F35B.

Voor een handvol M's.... ?

Blijf voorlopig maar weg van een schatting immers ook hiervoor geldt: aantal.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 15/03/2017 | 17:15 uur
Waarom de Gripen M en niet de Gripen E? Overigens probeert Saab Thailand te interesseren voor de MS20 update voor hun Gripen C/D.

Geen idee staat zo op internet.