Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ace1

Lockheed wil kosten JSF verlagen na kritiek Trump

Vliegtuigfabrikant Lockheed Martin gaat de productiekosten van het nieuwe gevechtsvliegtuig F-35 Lightning, in Nederland beter bekend als de Joint Strike Fighter, verlagen. Bestuursvoorzitter Marillyn Hewson zei dat vrijdag in een gesprek met aanstaand Amerikaans president Donald Trump, die eerder kritiek uitte op het de kosten van het vliegtuig.

Trump zei eerder in een tweet dat de ontwikkelingskosten van het gevechtsvliegtuig 'out of control' zouden raken en meldde dat hij concurrent Boeing had gevraagd een offerte te maken voor de volgens hem vergelijkbare F-18 Super Hornet. Het aandeel Lockheed Martin verloor die dag 2,4%. Een week eerder uitte Trump nog kritiek op Boeing, omdat het nieuwe regeringsvliegtuig 747 Air Force One meer dan €4 mrd zou kosten en hij dat veel te duur vindt.

Maar Marillyn Henson van Lockheed Martin zegt dat zij Trumps boodschap 'luid en duidelijk' heeft verstaan in een gesprek met hem. De topvrouw zal zich er persoonlijk voor inzetten de kosten drastisch te verlagen. 'Ik weet dat onze aanstaand president Trump het beste voor onze militairen wil tegen de laagste kosten voor belastingbetalers, en we zijn klaar voor dat te leveren!'

Nederland

Nederland is ook betrokken bij de ontwikkeling van de JSF. De regering deed in 2002 een investering van $800 mln in het toestel en krijgt nu meer invloed op onder meer het ontwerp van het model en voorrang bij de levering. Het Nederlandse ministerie van Defensie liet eerder al weten de uitspraken van Trump te plaatsen in de 'context van de Amerikaanse pogingen om de kosten van het programma te beperken'. Nederland zal in totaal 37 F-35-gevechtstoestellen afnemen. Dat is een investering van €5,2 mrd.

https://fd.nl/economie-politiek/1180941/lockheed-wil-productiekosten-jsf-verlagen-na-kritiek-trump

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 23/12/2016 | 19:44 uur
Ja. Anders waren zij zelfs niet eens in staat geweest om helemaal naar het Verenigd Koninkrijk te vliegen.

En op de boot terug zeker... ;D

Sparkplug

Citaat van: A.J. op 23/12/2016 | 19:13 uur
Deden de motoren het dan van die SU-30's?

Ja. Anders waren zij zelfs niet eens in staat geweest om helemaal naar het Verenigd Koninkrijk te vliegen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 23/12/2016 | 16:47 uur
Wachten tot de Indiase luchtmacht ze heeft. Dan kan men tegen ze oefenen, net zoals de RAF al eerder met Indiase Su-30's heeft gedaan  ;D

Deden de motoren het dan van die SU-30's?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1171
Citaat van: Sparkplug op 23/12/2016 | 16:47 uur
Plus de geoefendheid van de vlieger en hoe snel het informatie kan verwerken.

Wachten tot de Indiase luchtmacht ze heeft. Dan kan men tegen ze oefenen, net zoals de RAF al eerder met Indiase Su-30's heeft gedaan  ;D

Tegen de tijd dat India haar variant operationeel heeft, heeft de USAF en de USN vermoedelijk 2 types van de volgende generatie op de productielijn staan genoemd: Next Generation Air Dominance (NGAD) ook wel Penetrating Counter Air (PCA)

Het tijdspad hiervoor geeft nu nog aan: invoering van een opvolgede generatie, in het bijzonder de opvolging van de F22A, de F18E en de F15C rond medio jaren dertig.

Of de Amerikanen deze ambitie willen/kunnen waarmaken is weer een ander verhaal.


Sparkplug

Citaat van: Zander op 23/12/2016 | 16:42 uur
In hoeverre is het ding superieur?
Volgens mij ligt dat geheel aan de meegedragen raketsystemen en de radar.

Plus de geoefendheid van de vlieger en hoe snel het informatie kan verwerken.

Wachten tot de Indiase luchtmacht ze heeft. Dan kan men tegen ze oefenen, net zoals de RAF al eerder met Indiase Su-30's heeft gedaan  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

In hoeverre is het ding superieur?
Volgens mij ligt dat geheel aan de meegedragen raketsystemen en de radar.
People are sheep

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/12/2016 | 16:32 uur
Waarbij de experts het blijkbaar volledig ontgaat dat de T-50/PAK-FA (wel 8 exemplaren) volledig tekort schiet in bijvoorbeeld in de samenwerking met India.

De elektronica en de motoren zijn 4e generatie, iets wat uiteindelijk ook well op niveau zal worden gebracht maar voordat dat zover is, dan zijn we zeker 10 jaar (of meer) verder.

Idd, ik word een beetje moe van die wikipedia wijsheid van al die zelfbenoemde experts.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 23/12/2016 | 16:26 uur
Oh, alle vliegtuigexperts werken tegenwoordig bij de krant ipv bij Northrop, Boeing en Lockheed...

Waarbij de experts het blijkbaar volledig ontgaat dat de T-50/PAK-FA (wel 8 exemplaren) volledig tekort schiet in bijvoorbeeld in de samenwerking met India.

De elektronica en de motoren zijn 4e generatie, iets wat uiteindelijk ook well op niveau zal worden gebracht maar voordat dat zover is, dan zijn we zeker 10 jaar (of meer) verder.

A.J.

#1166
Citaat van: Oorlogsvis op 23/12/2016 | 15:59 uur
Volgens de Nederlandse kranten vandaag is de T-50 PAK FA 50 mio goedkoper dan de JSF en surperieur aan het westerse toestel...Volgens mij hebben wij ook tegenwoordig niet echt een antwoord op de SU-30 of het S-300 en S-400 SAM systeem..

Krijg de indruk dat wij in het westen miljarden kwijt zijn aan wapensystemen die ook nog een achter zijn op de Russische systemen, dit gaat volgens mij niet de juiste kant op.

Oh, alle vliegtuigexperts werken tegenwoordig bij de krant ipv bij Northrop, Boeing, General Dynamics en Lockheed...

Oorlogsvis

Volgens de Nederlandse kranten vandaag is de T-50 PAK FA 50 mio goedkoper dan de JSF en surperieur aan het westerse toestel...Volgens mij hebben wij ook tegenwoordig niet echt een antwoord op de SU-30 of het S-300 en S-400 SAM systeem..

Krijg de indruk dat wij in het westen miljarden kwijt zijn aan wapensystemen die ook nog een achter zijn op de Russische systemen, dit gaat volgens mij niet de juiste kant op.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 23/12/2016 | 14:54 uur
Maar hij kan wel wat zaken in beweging brengen met een enkele tweet.
Kijk maar eens naar het aandeel van LM vs Boeing na de tweet.

Dat doet hij dan ook goed. Hopelijk levert het ook voor ons wat op, we hebben immers een officiële marge van + en - 10% bij de F35 aankoop en ik zie liever 40-41 F35 voor het zelfde geld dan 37.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/12/2016 | 12:59 uur
'Trump kan met één Tweet niet prijs JSF manipuleren'

http://www.nu.nl/verkiezingen-vs/4369973/trump-kan-met-tweet-niet-prijs-jsf-manipuleren.html via @NUnl

Maar hij kan wel wat zaken in beweging brengen met een enkele tweet.
Kijk maar eens naar het aandeel van LM vs Boeing na de tweet.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)