Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

dudge

CitaatThe Islamic Republic of Iran is holding consultations with Russia over the purchase of an unknown number of Sukhoi Su-30SM multi-role fighter jets, according to the Iranian minister of defense, General Hossein Dehghan.

http://thediplomat.com/2016/08/will-iran-buy-russian-fighter-jets/

Feitelijke verkoop zou dan pas over 5 jaar plaats kunnen vinden, als het UN embargo gehandhaafd blijft.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 25/08/2016 | 12:31 uur
4 amraam + rack zal iets van 800kg? zijn, moet dus wel kunnen met een jager die ook 2000 ponders gooit.

Het ligt niet aan het gewicht dat de stations 3 en 7 van de F-16 kunnen dragen. Wel moet men rekening houden met de totale afmetingen van zo'n geladen quad rack. Er moet immers veilig kunnen worden gelanceerd.

Er is overigens in het verleden getest met een dual launcher voor de AIM-9/AIM-120 op de genoemde stations. Echter is er geen land die dit operationeel in gebruik heeft. De F-16 houdt het dus voorlopig bij maximaal 6 air-to-air missiles (stations 1/2/3/7/8/9).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

#831
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/08/2016 | 12:41 uur
Met eventuele Russische avonturen in het oostelijk deel van Europa en hun geldingsdrang in het Noordpool gebied zie ik ook Europese NAVO landen kiezen voor dergelijke upgrade voor een beperkt deel van hun bestaande fighters.

Misschien. Maar de EU landen hebben meer fighters dan de Russen*. Bedenk dat een Typhoon ook al vliegt met 8+2 AAM. Probleem is meer dat we de toestellen wel op de juiste plek moeten hebben, en in de lucht moeten kunnen houden. dwz endurance, location, LRAD, AWAC etc.

Ben zeker voorstander van de upgrade, maar denk niet dat het veel aftrek gaat vinden, denk dat de meeste landen voor andere investeringen gaan kiezen.

*Ongeveer 800 voor Rusland vs ongeveer 1800 voor de EU.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 25/08/2016 | 12:31 uur
4 amraam + rack zal iets van 800kg? zijn, moet dus wel kunnen met een jager die ook 2000 ponders gooit.
Mooie upgrade, zeker, maar kan me voorstellen dat veel landen hier geen prio aan geven. Meeste zijn meer bezig hun toestellen langer in de lucht te houden, en op meer plekken, om die enkele tegenstander uit de lucht te halen, dan om hele zwermen Chinese, Koreaanse of Egyptische toestellen uit de lucht te halen.

Met eventuele Russische avonturen in het oostelijk deel van Europa en hun geldingsdrang in het Noordpool gebied zie ik ook Europese NAVO landen kiezen voor dergelijke upgrade voor een beperkt deel van hun bestaande fighters.

dudge

Citaat van: Harald op 25/08/2016 | 11:48 uur
Ik zou me kunnen voorstellen dat de multiple ejector rack (MER) aan de binnenste ophangpunten van de vleugels met 4x AMRAAM ook toegepast kan worden bij de F-16.
(Bepalende factor is waarschijnlijk de draagkracht van de vleugel voor toepassing van deze MER)
Maar als deze ook toegepast kan worden bij de F-16 (meer dan 4500+ gebouwd en in gebruik bij 24+ landen) dan kan dit een simpele upgrade zijn om een meer A to A raketten in de lucht te hebben.


4 amraam + rack zal iets van 800kg? zijn, moet dus wel kunnen met een jager die ook 2000 ponders gooit.
Mooie upgrade, zeker, maar kan me voorstellen dat veel landen hier geen prio aan geven. Meeste zijn meer bezig hun toestellen langer in de lucht te houden, en op meer plekken, om die enkele tegenstander uit de lucht te halen, dan om hele zwermen Chinese, Koreaanse of Egyptische toestellen uit de lucht te halen.

Harald

Citaat van: Thomasen op 25/08/2016 | 10:38 uur
De VS deed toch ook onderzoek naar ik meen het ombouwen van Bones naar missile trucks.
Welke landen zouden nog met hetzelfde probleem zitten dat op deze manier opgelost kan worden. Israel en Zuid-Korea maybe.
Uiteraard kan elk land profiteren van een fors grotere weaponload. Maar de F15 specifiek is al niet licht bewapend. Deze upgrade is specifiek nuttig voor landen die te maken hebben met een numeriek overweldigende dreiging op korte afstand. Niet veel landen die daar mee te maken hebben.

Ik zou me kunnen voorstellen dat de multiple ejector rack (MER) aan de binnenste ophangpunten van de vleugels met 4x AMRAAM ook toegepast kan worden bij de F-16.
(Bepalende factor is waarschijnlijk de draagkracht van de vleugel voor toepassing van deze MER)
Maar als deze ook toegepast kan worden bij de F-16 (meer dan 4500+ gebouwd en in gebruik bij 24+ landen) dan kan dit een simpele upgrade zijn om een meer A to A raketten in de lucht te hebben.


dudge

Citaat van: Harald op 24/08/2016 | 08:36 uur
idd deze upgrade wordt tot nu toe alleen door Japan doorgevoerd, misschien dat andere landen deze in de komende jaren ook doorvoeren ?
Dit alles om een massale aanval met Chinese vliegtuigen te counteren met een spervuur van raketten.

De VS deed toch ook onderzoek naar ik meen het ombouwen van Bones naar missile trucks.
Welke landen zouden nog met hetzelfde probleem zitten dat op deze manier opgelost kan worden. Israel en Zuid-Korea maybe.
Uiteraard kan elk land profiteren van een fors grotere weaponload. Maar de F15 specifiek is al niet licht bewapend. Deze upgrade is specifiek nuttig voor landen die te maken hebben met een numeriek overweldigende dreiging op korte afstand. Niet veel landen die daar mee te maken hebben. 


Harald

GAO: Air Force Needs More Information Before Divesting A-10

WASHINGTON — When the US Air Force first announced its plans to divest the A-10 Warthog in the fiscal 2015 budget, the service may not have had enough quality information to truly understand the impact of that decision, a new Government Accountability Office report contends.

According to a study released Aug. 24, the Air Force initially intended to retire the A-10 Warthog without having a full understanding of the capability gaps that could have resulted by mothballing the fleet. Although the service was aware of some of the risks, it did not establish clear requirements for all of the missions the aircraft performs — a fact the GAO believes could hamper future divestment decisions.

The Air Force is currently mulling the future of close-air support, including its plans for the Warthog fleet and the potential procurement of an A-X to replace it.

.../...

http://www.defensenews.com/articles/a-10-divestment-gao-report-air-force-more-information

GAO rapport :
http://www.gao.gov/assets/680/679205.pdf


Harald

Citaat van: Poleme op 23/08/2016 | 23:10 uur
Een opwaardering specifiek voor Japanse F-15 Eagles wel te verstaan.
Japanse luchtverdediging jagers moeten op grote afstanden een relatief groot aantal doelen bestrijden.

Bedenk wel dat met die Conformal Fuel Tank 'eekhoorn wangen' langs de romp en 16 meest radar geleide raketten de wendbaarheid ernstig te leiden heeft.


idd deze upgrade wordt tot nu toe alleen door Japan doorgevoerd, misschien dat andere landen deze in de komende jaren ook doorvoeren ?
Dit alles om een massale aanval met Chinese vliegtuigen te counteren met een spervuur van raketten.

Japanese F-15s to "throw more" hardware at Chinese

The Japanese Air Self-Defense Force Mitsubishi (McDonnell Douglas) F-15J/DJ Eagles are facing an update program that is aimed solely at them being able to throw more into the face of advancing Chinese combat pilots.

That is in short the analysis of the Tokyo plans with the spearhead of the Japanese airborne air-defence. Of the more than 220 built F-15J/DJ air supiority fighters the first 40 will see their air-to-air missile load doubled to 16 pieces, half of it short-range, the other half medium-/long-range.

Sweeping the skies
According to sources in Tokyo once airborne these F-15s should be able to stop or slow down a large-scale Chinese air attack, sweeping the skies clean enough of Chinese fighter jets and attack aircraft to last another day. Japan military sources – quoted also by Nikkei – are said to be worried by a more and more active Chinese air force and naval air arm.

Naha Airbase
Earlier this year the JASDF moved one of its F-15CJ/DJ squadrons from Tsuiki Airbase in the Fukuoka area to Naha Airbase on Okinawa. Although closer to China by at least 215 miles (400 km) it leaves a direct flight line to mainland Japan and Tokyo more open. Apparently Japan is more worried with the Chinese reaching Okinawa for a limited military operation than it is for a large scale long-distance attack further into Japanese airspace.

Naha Air Base now has about 40 F-15CJ/DJ combat jets on strength. They may be the first to carry 16 air-to-air missiles in the near future.

http://airheadsfly.com/2016/08/23/japanese-f-15s-to-throw-more-hardware-at-chinese/

Poleme

Een opwaardering specifiek voor Japanse F-15 Eagles wel te verstaan.
Japanse luchtverdediging jagers moeten op grote afstanden een relatief groot aantal doelen bestrijden.

Bedenk wel dat met die Conformal Fuel Tank 'eekhoorn wangen' langs de romp en 16 meest radar geleide raketten de wendbaarheid ernstig te leiden heeft.

In Japan zelf denkt men dan ook aan een luchtkruiser a la de Fokker T.5, maar dan 21ste eeuws.
De wendbaarheid komt dan op een tweede plan, na een groot bereik - wapenlast en uitgebreid sensor pakket.

Ik zou dan eerder denken aan verder ontwikkelde op afstand bestuurbare X-47B's met minimaal 8 air-to-air raketten intern.  En uitgerust met een AESA radar, lange afstand IR camera's en een 360 graden rondom geavanceerd radar peil systeem.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Japan wants its F-15J to carry 16 air-to-air missiles     ... nog een upgrade voor de Eagle's !   :big-smile:

The Nikkei reported that Japan is rolling out a series of upgrades to its F-15J fleet and one key requirement is to have the fighter double its missile load to 16 air-to-air missiles.

Boeing this year unveiled its 2040C concept that will allow the air superiority version of the F-15 to do that.



Besides upgrading the armament, Tokyo wants to fix the jets to expand its lifespan.

http://alert5.com/2016/08/21/japan-wants-its-f-15j-to-carry-16-air-to-air-missiles/

uitgebreider artikel :
http://asia.nikkei.com/Politics-Economy/Policy-Politics/Japan-eyes-fiercer-fighter-jets-to-counter-China

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

US Navy makes F-35C carrier qualification push

BY: Stephen Trimble | Washington DC | 17 August, 2016

The US Navy continued a three-year campaign to build the Lockheed Martin F-35C's sea legs with the third and last shipboard deployment of the development test phase for the carrier-based variant starting on 14 August.

Five production aircraft from the navy's Eglin AFB-based training squadron joined two test F-35Cs — numbered CF-3 and CF-5 — onboard the USS George Washington aircraft carrier in the Atlantic Ocean for a two-seek series of flight tests, as well as deck and hangar suitability checks.

The third carrier deployment since November 2014 for the single-engined fighter is focusing on expanding the F-35C's flight envelope with take-offs and landing, including various configurations of external stores, a semi-automated landing mode called Delta Flight Path and take-offs and landings in cross-wind conditions.



The F-35C also is being scrutinized for how its redesigned arresting hook performs the George Washington's flight deck. In the first round of carrier testing aboard the USS Nimitz in November 2014, the F-35C's resculpted tailhook performed flawlessly, with no unplanned missed landings in 122 attempts, according to a 2016 report by the Pentagon's Office of Test Evaluation. Such testing includes some planned missed approaches to evaluate how the aircraft performs during a go-around.

But a follow-up deployment last October aboard the USS Dwight D. Eisenhower resulted in seven "bolters" in 62 attempted carrier landings. Those results may have been skewed, however, because one of the four arresting wires on the Eisenhower's deck was out of service during the demonstration.

In dozens of attempted landings from 14 August to 17 August on the Washington, the F-35Cs had reported no unplanned missed landings, according to the F-35 joint programme office.



Carrier suitability also evaluates how the F-35C is maintained at sea. Operations require maintainers to perform checks of engines and auxiliary power units (APUs) below-deck inside the carrier's hangar. The functional APU in the F-35C — Honeywell's integrated power package (IPP) — vents hot exhaust upward from the top of the fuselage. The navy's maintainers are monitoring whether the heat damages the hangar ceiling and how the emissions escape from within the hangar bay.

The F-35C also introduces a new innovation in flight controls for cold-sweat-inducing carriers landings. Under the "Magic Carpet" programme, the navy integrated direct lift controls into the throttle and coupled that with a new Delta Flight Path law to partially automate the glideslope path, with the pilot required to make only minor corrections after "calling the ball" on final approach to the carrier.

Passing the carrier qualifications is one of the final steps in the overall F-35 programme's 15-year-old system development and demonstration (SDD) programme. The F-35C is scheduled to become the last of the three variants to achieve initial operational capability in 2018, following operational clearances for the US Air Force's F-35A in July and the Marine Corps' F-35B a year before.



So far, only the US Navy and Marine Corps plan to buy C-model, with the former taking 260 and the later 80. With longer and folding wings, strengtehend landing gear and additional control surfaces, the F-35C is optimised to be operated at sea.

The 13.1m (41ft) wingspan is longer than the F-35A and F-35B by 2.4m, but has recently hit a snag. Last October, a front spar of an F-35C in a durability test rig cracked at 13,731 simulated flight hours, or nearly 6,000 flight hours beyond the type's required service life. Even so, the programme office is developing a fix using conventional methods, such as cold working and local strengthening. After 20 more hours of durability testing, two new cracks were discovered on either side of a fuselage bulkhead on the F-35C. Those cracks were still under investigation as of last March.

All photos courtesy of Lockheed Martin

https://www.flightglobal.com/news/articles/us-navy-makes-f-35c-carrier-qualification-push-428594/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

UK orders advanced ASRAAM weapons for F-35B

BY: Beth Stevenson | London | 16 August, 2016

MBDA has been awarded a £184 million ($238 million) contract for the provision of advanced short range air-to-air missiles (ASRAAMs) for the UK's Lockheed Martin F-35B Joint Strike Fighter.

The contract covers the purchase of a new variant of the weapon currently in operation with the Royal Air Force on its Panavia Tornado GR4s and Eurofighter Typhoons. Integration onto the F-35B will be covered under a separate contract, the Ministry of Defence says.

Announced on 16 August, the deal builds on a £300 million award to MBDA in September 2015 to support a Capability Sustainment Programme (CSP) for the development of the new variant of the weapon for the RAF's Typhoons, and will add to the stockpile of a new common ASRAAM for the MoD. This will enter service on the Typhoon in 2018.

The F-35 is due to reach initial operational capability for land-based operations with the UK in December 2018, but the MoD plans to use the current ASRAAM missile on the Lightning II until 2022. The point at which the production lines will cross over from the older to the newer variant has yet to be determined.

Integration of the CSP version of the ASRAAM on the UK's F-35s will come under the Block 4 software upgrade that the aircraft will undergo; it is currently in the 3i configuration, and will subsequently evolve to a 3F standard.

The first batch of the current ASRAAM variant was delivered to the USA in January, ahead of flight trials on board the F-35, supported by UK weapons integration lead BAE Systems.

The test examples were the first British-built missiles to be installed on the JSF, and are undergoing flight trials from NAS Patuxent River in Maryland and Edwards AFB in California. The RAF's F-35B test and evaluation unit, 17 Sqn, is based at the latter location.

Initial tests were to include environmental data gathering, safe separation from the aircraft, weapon integration testing, firing trials and target engagement.


Lockheed Martin

The ASRAAM is a short-range, infrared-guided missile capable of flying at Mach 3. Its new version will be manufactured at MBDA's Bolton, Lancashire site. It has the same performance characteristics as the current configuration, but benefits from an MBDA seeker – a Raytheon one is currently used – that includes its own cooling system instead of using the aircraft's.

It will also be easily upgraded through software changes that will enhance the image processing and algorithm performance, and components from other MBDA products – such as the Common Anti-air Modular Missile – will be introduced.

MBDA says the MoD will benefit from the cost savings associated with a new-build missile programme, instead of relying on refurbished weapons to support operations.

"ASRAAM will provide vital offensive and defensive options for UK F-35 pilots against a wide range of air-to-air threats," Tony Douglas, chief executive of the MoD's Defence Equipment and Support organisation, says.

"The project to update the weapon and integrate it with the F-35 provides a clear example of the MoD and UK industry working effectively together to provide our armed forces with the best equipment possible."

https://www.flightglobal.com/news/articles/uk-orders-advanced-asraam-weapons-for-f-35b-428544/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.