Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/06/2016 | 17:19 uur
Denmark F-35 Buy Goes Official

http://defnews.ly/1tcYn4B via @defense_news

Geen verassing, toch jammer.
Met 27 stuks is een bijdrage aan internationale operations dus ook wel te vergeten.
Leuke QRA macht....

jurrien visser (JuVi op Twitter)


mandaje

#655
Eindelijk, APKWS beschikbaar voor F-16's.

BAE Systems' Advanced Precision Kill Weapon System (APKWS) has been deployed on the US Air Force's Lockheed Martin F-16 - the first time the service has used the weapon on a fixed-wing aircraft. Zie https://www.flightglobal.com/news/articles/apkws-deployed-on-usaf-f-16-426192/

Ik mag hopen dat de KLu hier snel een flinke batch van bestelt en razendsnel intergreert.

Sparkplug

Poland's first M-346 trainer unveiled

By Bartosz Glowacki, Warsaw | 08 June 2016

The first of eight Aermacchi M-346 lead-in fighter trainers for Poland was unveiled at Leonardo-Finmeccanica's facility in Venegono Superiore, Italy on 6 June.

Delivery of an initial two aircraft will be made to the Polish air force academy in Dęblin in late November, following the scheduled completion of certification activities by Italian military authorities the previous month. National-specific modifications include a new data link, braking parachute and "blind hood" to support training in instrument meteorological conditions, with the programme also including a full mission simulator, flight training device, egress procedure trainer and mission planning and debriefing stations.

Warsaw's remaining six examples are scheduled to follow within 12 months, with the nation aiming to establish Dęblin as an international training hub. Its air force also will receive an initial four-year package of support under the procurement.


Leonardo-Finmeccanica

Leonardo-Finmeccanica says it has secured orders for 68 M-346s so far, including commitments from Israel (30), Italy (18) and Singapore (12).

https://www.flightglobal.com/news/articles/polands-first-m-346-trainer-unveiled-426160/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 06/06/2016 | 10:27 uur
(Persoonlijke mening) ik denk dat Canada zich net als Nederland zich vast heeft gelegd bij de Amerikanen voor aankoop van de F-35. Daar kunnen ze niet omheen. Nu er in de verkiezingen gezegd is door de winnende partij, we gaan geen F-35 (nu) kopen, moeten ze dit ook hard maken binnen Canada anders staat de halve bevolking op de achterste poten en dat willen ze niet.
De Liberal Party zegt het één (tijdens de verkiezingen anti F-35) en vervolgens het ander (als regering de F-35 toch als één van de kandidaten zien).

Ze zullen snel hun keuze moeten maken, want het is zo 2025.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 06/06/2016 | 10:27 uur
(Persoonlijke mening) ik denk dat Canada zich net als Nederland zich vast heeft gelegd bij de Amerikanen voor aankoop van de F-35. Daar kunnen ze niet omheen. Nu er in de verkiezingen gezegd is door de winnende partij, we gaan geen F-35 (nu) kopen, moeten ze dit ook hard maken binnen Canada anders staat de halve bevolking op de achterste poten en dat willen ze niet.
Mijn gedachte is dan ook dat ze zeggen dat ze voor interim gaan met de F-18E/F/G, een bekend toestel en later zeg maar over 10 jaar de zaken weer bekijken als de F-35 van de plank gekocht kan worden. Maar nu niet gelijk voor de F-35.

24 x F18E + 48 x F35A of 48  x F18E + 24 F35A zou ik een prima keuze vinden, een keuze waar ongetwijfeld ook de KLu mee uit de voeten had gekund (al zou het dan max 24+24 zijn geweest)

Harald

Citaat van: Thomasen op 06/06/2016 | 09:52 uur
Zo heb ik het artikel niet geïnterpreteerd.
Het interim verhaal is meer om LM aan het lijntje te houden. Dit hoeft dus niet persee een kleine batch te zijn. Het zouden ook juist meer toestellen kunnen zijn, ~60, die daarna aangevuld gaan worden met een klein squadron F35's. Het huidige aantal toestellen is immers onvoldoende om te voldoen aan de NATO en NORAD verplichtingen.

(Persoonlijke mening) ik denk dat Canada zich net als Nederland zich vast heeft gelegd bij de Amerikanen voor aankoop van de F-35. Daar kunnen ze niet omheen. Nu er in de verkiezingen gezegd is door de winnende partij, we gaan geen F-35 (nu) kopen, moeten ze dit ook hard maken binnen Canada anders staat de halve bevolking op de achterste poten en dat willen ze niet.
Mijn gedachte is dan ook dat ze zeggen dat ze voor interim gaan met de F-18E/F/G, een bekend toestel en later zeg maar over 10 jaar de zaken weer bekijken als de F-35 van de plank gekocht kan worden. Maar nu niet gelijk voor de F-35.

dudge

Citaat van: Harald op 06/06/2016 | 09:30 uur
Als .. ALS Canada wel voor een interim gaat, zal het zeker niet voor het aantal van 80 stuks die ze als vervangers-aantal hebben gesteld voor de CF-18. Dan zal (denk ik) dat zeker een batch zijn van een stuks of 24-30 stuks, net als bij Australie, om de eerste nood te verzachten. Eventueel later nog een aanvulling van 12-24 stuks, maar daarna wordt er zeker voor de F-35 gekozen in de jaren 2025-2030.

Het voordeel is dan wel dat ze met de interim als de F-18E/F/G een voor hun bekend toestel kunnen vliegen. De participatie in het F-35 komt niet in het gedrang. En ze kunnen later een "uitontwikkelde/geteste" F-35 van de plank kopen. Waarschijnlijk voor een lagere aanschafprijs dan in de huidige situatie.
Een interim zal in eerste instantie meer kosten, maar uiteindelijk gezien over een termijn van 30-40 jaar misschien wel een goede keuze.
En ook voor de Growler zie ik in Canada mogelijkheden.   

Zo heb ik het artikel niet geïnterpreteerd.
Het interim verhaal is meer om LM aan het lijntje te houden. Dit hoeft dus niet persee een kleine batch te zijn. Het zouden ook juist meer toestellen kunnen zijn, ~60, die daarna aangevuld gaan worden met een klein squadron F35's. Het huidige aantal toestellen is immers onvoldoende om te voldoen aan de NATO en NORAD verplichtingen.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 06/06/2016 | 09:30 uur
En ook voor de Growler zie ik in Canada mogelijkheden.   

Canada zou alleen de EA-18G Growler aanschaffen als de CF-18A/B vervanger een behoorlijke kwantiteit heeft. Kijk naar Australië.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/06/2016 | 07:11 uur
Liberals planning to buy Super Hornet fighter jets before making final decision on F-35s, sources say

http://natpo.st/1VG7iXJ

Als .. ALS Canada wel voor een interim gaat, zal het zeker niet voor het aantal van 80 stuks die ze als vervangers-aantal hebben gesteld voor de CF-18. Dan zal (denk ik) dat zeker een batch zijn van een stuks of 24-30 stuks, net als bij Australie, om de eerste nood te verzachten. Eventueel later nog een aanvulling van 12-24 stuks, maar daarna wordt er zeker voor de F-35 gekozen in de jaren 2025-2030.

Het voordeel is dan wel dat ze met de interim als de F-18E/F/G een voor hun bekend toestel kunnen vliegen. De participatie in het F-35 komt niet in het gedrang. En ze kunnen later een "uitontwikkelde/geteste" F-35 van de plank kopen. Waarschijnlijk voor een lagere aanschafprijs dan in de huidige situatie.
Een interim zal in eerste instantie meer kosten, maar uiteindelijk gezien over een termijn van 30-40 jaar misschien wel een goede keuze.
En ook voor de Growler zie ik in Canada mogelijkheden.   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

The U.S. Air Force May Have Just Built Its Last Fighter Jet

http://thebea.st/2122xHw via @thedailybeast

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Liberals planning to buy Super Hornet fighter jets before making final decision on F-35s, sources say

http://natpo.st/1VG7iXJ 

Sparkplug

Dassault Aviation ready to sign Rafale deal, ball in India's court

Tue May 31, 2016 2:06am EDT

Dassault Aviation is ready to sign a contract with India at any moment, but the ball is in India's court, chief executive Eric Trappier told French daily Les Echos in an interview published on Tuesday.

The Indian defence ministry said in April protracted talks to buy 36 French Rafale fighter jets were nearing the finish line.

"We are ready to conclude (the sale) at any moment, the ball is in the Indian government's camp," Trappier was quoted as saying.

Asked about reports in Indian media that a bank guarantee was required for the deal, he said that was not the case since the deal was already guaranteed by the French state.

Asked about business jets, Trappier said: "Business jets are a good barometer of the global economy, and, this year, it will be difficult."

(Reporting by Ingrid Melander; Editing by Mark Potter)

http://www.reuters.com/article/us-dassault-india-jets-idUSKCN0YM0GB
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 30/05/2016 | 11:21 uur
Waarom werd de F-18 eigenlijk gekozen in Canadadana en niet de F-16 bijvoorbeeld?
Naast 2 motoren en de all weather vaardigheid met de  AIM-7 Sparrow of AIM-120 (AMRAAM project) zijn de Short Take Off and Landing (STOL) vaardigheden ook doorslaggevend.
Een vanaf vliegdekschepen opererend jachtvliegtuig is ontworpen om "no flare carrier" landingen te maken.  D.w.z. dit soort kisten landt met een lagere invalshoek en een veel hogere verticale (daal) snelheid.  Hierdoor kan een vlieger zijn kist veel nauwkeuriger op een kleine en korte baan laten neer komen.
Is de baan te kort?  Geen probleem, dit soort kisten heeft ook een veel sterker uitgevoerde "tail hook", remhaak die een over de startbaan gelegde kabel grijpt om te stoppen.
En uiteraard heeft de F-18 Hornet, maar ook de Gripen een veel sterker landingsgestel en casco om al deze brute krachten aan te kunnen.

Finland koos om dezelfde redenen ook de F-18 Hornet.

De F-35A LightningII heeft net als de Mirage 2000 een startbaan nodig van 10.000 voet.  Terwijl de F-16 en F-18 het afkunnen met een startbaan van 8.000 voet.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 30/05/2016 | 11:21 uur
Waarom werd de F-18 eigenlijk gekozen in Canadadana en niet de F-16 bijvoorbeeld?

Redenen dat zij in 1980 de CF-18A/B kozen, waren de twee motoren en beter kunnen omgaan met de Canadese omstandigheden (bijvoorbeeld vliegen over Arctisch gebied). Verder hadden zij ook hiermee direct de beschikking over de AIM-7 Sparrow.

Blijkbaar maakt het Canada niet meer uit of de opvolger één of twee motoren heeft.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.