Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/05/2016 | 22:52 uur
In alle perspublicaties is (nog steeds) sprake van een verkoop doelstelling van enkele honderden Gripen E/F's en van 60 (Zweden) + 36 (Brazilië) getekende orders.
Tijdens de rollout van de E had Saab het ook gewoon over 60 + 36, als er voor 70 getekend was hadden ze dat wel luid en duidelijk bekend gemaakt. Bij mijn weten is er de intentie bij FMV om er 10 (of meer) extra te bestellen, maar is er nog géén daadwerkelijke order.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#605
Citaat van: Elzenga op 19/05/2016 | 21:51 uur
Ja, ik begrijp dat er voor 70 stuks is getekend. Men zou ook een 20+ oudere variant naar E niveau brengen maar daar heeft men vanaf gezien. Dat geeft mij..plus de nieuwste ontwikkelingen wat betreft de veiligheid van Zweden..het idee dat ze er uiteindelijk nog wel eens meer dan 70 zullen bestellen.

In alle perspublicaties is (nog steeds) sprake van een verkoop doelstelling van enkele honderden Gripen E/F's en van 60 (Zweden) + 36 (Brazilië) getekende orders.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#604
Citaat van: Thomasen op 19/05/2016 | 22:14 uur
Ze moeten wel het geld hebben. Vergeet niet dat de Zweedse economie slechts 65% is van de Nederlandse. Veel zal ook afhangen van verdere export orders. Als Finland en Zwitserland nog een order plaatsen zou het voor de Zweden zelf ook wel eens makkelijker kunnen worden.

Vergeet  niet dat de het Zweeds sociale stelsel op knappen staat... ze kunnen de asiel stroom (bijna) niet meer financieren.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/05/2016 | 17:30 uur
Is voor deze intentie al getekend?

Ik kan me voorstellen dat uiteindelijk alle C/D's vervangen worden door E/F-jes.. tenzij Zweden het voorbeeld volgt van veel, met name west Europese landen, en denkt dat 60-70 exemplaren ook wel voldoende zullen zijn.
Ja, ik begrijp dat er voor 70 stuks is getekend. Men zou ook een 20+ oudere variant naar E niveau brengen maar daar heeft men vanaf gezien. Dat geeft mij..plus de nieuwste ontwikkelingen wat betreft de veiligheid van Zweden..het idee dat ze er uiteindelijk nog wel eens meer dan 70 zullen bestellen.

JdL

Citaat van: Sparkplug op 19/05/2016 | 18:35 uur
De Zweedse luchtmacht heeft op dit moment 74 Gripen C's en 24 Gripen D's.
Als het 70 NG's zouden worden zou dat een flinke reductie zijn.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: JdL op 19/05/2016 | 16:50 uur
vormen die 60 E's straks de hele Zweedse jachtvloot, of blijven er ook een aantal C/D's operationeel?
anders zou dat weer een flinke reductie van de Zweedse luchtmacht zijn. (er zijn momenteel toch +-100 C/D's operationeel?)

De Zweedse luchtmacht heeft op dit moment 74 Gripen C's en 24 Gripen D's.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/05/2016 | 17:30 uur
Is voor deze intentie al getekend?

Ik kan me voorstellen dat uiteindelijk alle C/D's vervangen worden door E/F-jes.. tenzij Zweden het voorbeeld volgt van veel, met name west Europese landen, en denkt dat 60-70 exemplaren ook wel voldoende zullen zijn.
De intentie is er maar dat is nog niet vastgelegd geloof ik. Saab houdt er meen ik ook nog geen rekening mee?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 19/05/2016 | 17:19 uur
Dat aantal beoogde Zweedse E's is inmiddels gestegen naar 70. Het zou me niet verbazen als er daar nog meer bij komen.

Is voor deze intentie al getekend?

Ik kan me voorstellen dat uiteindelijk alle C/D's vervangen worden door E/F-jes.. tenzij Zweden het voorbeeld volgt van veel, met name west Europese landen, en denkt dat 60-70 exemplaren ook wel voldoende zullen zijn.

Elzenga

#598
Citaat van: JdL op 19/05/2016 | 16:50 uur
vormen die 60 E's straks de hele Zweedse jachtvloot, of blijven er ook een aantal C/D's operationeel?
anders zou dat weer een flinke reductie van de Zweedse luchtmacht zijn. (er zijn momenteel toch +-100 C/D's operationeel?)
Dat aantal beoogde Zweedse E's is inmiddels gestegen naar 70. Het zou me niet verbazen als er daar nog meer bij komen.

JdL

vormen die 60 E's straks de hele Zweedse jachtvloot, of blijven er ook een aantal C/D's operationeel?
anders zou dat weer een flinke reductie van de Zweedse luchtmacht zijn. (er zijn momenteel toch +-100 C/D's operationeel?)
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Van buiten zijn er niet veel duidelijke verschillen:

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Meteor introduction transforms Swedish air defence

By Craig Hoyle, Stockholm | 19 May 2016

Sweden's air force has begun fielding the new MS20-standard software for its Saab Gripen C/D fleet, representing a significant increase in operational capability.

The process of introducing the standard began recently, with MS20 adding MBDA's Meteor beyond-visual-range air-to-air missile and Boeing's GBU-39 small diameter bomb to the single-engined fighter's suite of weapons. Other enhancements include enhanced Link 16 capability for situational awareness, a new data link added to enhance capability during close air support missions, expanded functionality for the pilot's helmet-mounted sight, an infrared reconnaissance pod and an automatic ground collision avoidance system.


Saab

Speaking at Saab's Linköping site on 18 May, head of aeronautics Ulf Nilsson described the current model's enhancement as "a revolutionary update," adding: "It will be operational later this year with the Swedish air force." Aircraft assigned to the service's six fighter squadrons will progressively receive the software and hardware updates, which are likely to take around one week to embody per aircraft.

According to Swedish air force chief Maj Gen Mats Helgesson, the Meteor's addition is of particular significance. "From our perspective that's a game-changer," he says. "This is something that we have invested lots of money in, and makes the C/D a really potent air defender again."

Swedish aircraft have flown with the weapon, but it has not yet been carried during a quick reaction alert sortie, he confirms. The air force is seeing a similar requirement for such activity so far this year as in 2015, when around 330 missions were launched.

"We are the first air force operating the Meteor," Helgesson notes, with the long-range system also to be introduced on France's Dassault Rafales and Eurofighter Typhoons flown by Germany, Italy, Spain and the UK. "We are not completely ready with all the tactics, but it is fielded."
Up to 16 wingkit-equipped GBU-39 bombs can also be carried following the MS20 update, using four-round launchers for the 110kg (250lb) strike weapon.

Following its introduction with the Swedish air force, the new software standard will also be available for adoption by other Gripen C/D operators, which include the Czech Republic, Hungary, South Africa and Thailand. And despite the roll-out of the company's new-generation E-model jet, Saab's head of Gripen, Jerker Ahlqvist, says the development path for the current version "goes well into the next 10 years".

https://www.flightglobal.com/news/articles/meteor-introduction-transforms-swedish-air-defence-425537/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

PICTURES: Saab rolls out first Gripen E fighter

By Craig Hoyle | 18 May 2016

Saab has unveiled its next-generation Gripen E fighter, some three years before delivering its first of at least 96 production examples to the air forces of Sweden and Brazil.


Craig Hoyle/Flightglobal

Rolled out at the Swedish manufacturer's Linköping site in Sweden on 18 May, aircraft 39-8 is the first of three test aircraft which will support the Gripen E programme. It will be handed over to the flight test department at the site "this summer", and is on track to make its debut flight before the end of this year, the company says. It will be used initially to verify the evolved design's general systems, airframe and aerodynamics. The additional two Swedish test assets are already in different stages of structural assembly.

One test aircraft will also be manufactured for Brazil, with this to undergo around one year of flight testing in Sweden before being transferred to a new facility at local partner Embraer's Gavião Peixoto site late this decade.


Saab

Sweden has ordered 60 Gripen Es, while Brazil will acquire an initial batch of 36: 28 single-seat NG examples and eight twin-seat aircraft, including locally-assembled units.

Speaking at the roll-out, Brazilian air force commander Gen Brig Nivaldo Luiz Rossato described the development of the advanced combat aircraft as "a significant milestone in the history of both countries." He adds: "The Gripen NG will represent a major advance to face any threat to airspace sovereignty. These fighters will be the backbone of the Brazilian air force."

Powered by a GE Aviation F414 turbofan engine, the Gripen E will offer increased range, payload and endurance performance over the legacy Gripen C/D and also have updated avionics, electronic warfare systems and an active electronically scanned array radar.

"This is the only fighter programme on time and on budget," says Ulf Nilsson, Saab's head of aeronautics. Initial operational capability is planned to be achieved by the Swedish air force in 2021, with full capability to be declared two years later.


Craig Hoyle/Flightglobal

The event also included an aerobatic display by a Gripen C (above), and a static appearance by one of the Swedish air force's fighters in the new MS20 operating standard. Now being fielded by the service's squadrons, this adds new capabilities including MBDA's Meteor beyond-visual-range air-to-air missile and Boeing GBU-38 small diameter bombs (below). Up to 16 of the latter can be carried using four smart weapons launchers.


Craig Hoyle/Flightglobal

https://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-saab-rolls-out-first-gripen-e-fighter-425484/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 18/05/2016 | 15:24 uur
Het is nu live te volgen. Mocht bovenstaande link niet werken, kies dan onderstaande.
https://saabevent.screen9.tv/media/u0iPj_oSVyWv8auSRizXQw/gripen-live-stream

Andere link werkt inmiddels ook prima. Plan B was Periscope.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Sparkplug op 16/05/2016 | 19:11 uur
Saab Unveils The First Gripen E

The event will be livestreamed on our website making it possible for people around the world to take part. Please visit www.gripen.com/evolution to learn more about the Gripen Evolution and to watch the unveiling of the Gripen E.

The live webcast will start on Wednesday 18 May at 15.00 CET. Registration for the webcast is not required.

Het is nu live te volgen. Mocht bovenstaande link niet werken, kies dan onderstaande.
https://saabevent.screen9.tv/media/u0iPj_oSVyWv8auSRizXQw/gripen-live-stream
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.